Αγαπητό εκπαιδευτικό σύστημα, αν εφαρμόσεις αυτές τις 10 αλλαγές θα κάνεις καλύτερο το σχολείο για τα παιδιά

Πολλοί γονείς αντιμετωπίζουν σχεδόν καθημερινά – ακόμα και τώρα που η σχολική χρονιά έχει φτάσει στα μισά της – άρνηση από τα παιδιά τους για το σχολείο. Πόσες φορές και εσείς ως γονείς δεν ήρθατε αντιμέτωποι με ένα παιδί που κλαίει, επειδή δεν θέλει να πάει στο σχολείο ή βρίσκει δεκάδες δικαιολογίες για να καθυστερήσει ή ακόμα και να χάσει το μάθημά του;

Αυτό μπορεί να οφείλεται στην κούραση των παιδιών, την ανοία ή -πολύ περισσότερο- στην σχολική ανησυχία, δηλαδή το άγχος. Το σχολικό άγχος εκδηλώνεται στα παιδιά με τρεις μορφές: ως σχολική άρνηση, άγχος του διαγωνίσματος, κοινωνική ανησυχία.

Για να κατανικήσουν οι γονείς αυτό το άγχος, το οποίο επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό την ψυχολογία, αλλά και τις επιδόσεις των παιδιών στο σχολείο πρέπει να συζητήσουν μαζί του ήρεμα και να προσπαθήσουν να σβήσουν κάθε φόβο του.

Δεν είναι, όμως, μόνο οι γονείς εκείνοι που μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά να καταπολεμήσουν το σχολικό άγχος. Το εκπαιδευτικό σύστημα και το σχολείο από την πλευρά τους έχουν τη δυνατότητα να νικήσουν αυτό το τόσο σύνηθες φαινόμενο.

Μία μαμά, η οποία συμμερίζεται το σχολικό άγχος των παιδιών της, υποστηρίζει ότι για να αντιμετωπιστεί αυτό, τότε δάσκαλοι, γονείς και εκπαιδευτικό σύστημα θα πρέπει να συνεργαστούν. Προτείνει, μάλιστα, 10 μικρές αλλαγές που θα μπορούσαν να γίνουν στο εκπαιδευτικό σύστημα για να κινηθούν τα πράγματα προς μια πιο θετική κατεύθυνση όσον αφορά στο σχολικό άγχος των παιδιών.

Μάθετε τι συμβαίνει

Δάσκαλοι, μάθετε τι συμβαίνει στο σπίτι κάθε παιδιού. Όχι εν είδη κουτσομπολιού, αλλά ενδιαφέροντος. Βρεθείτε κοντά στο παιδί και προσπαθήστε να καταλάβετε τι συμβαίνει στη ζωή του. Όσα περισσότερα ξέρετε για ένα παιδάκι τόσο καλύτερα θα καταλάβετε και θα αντιμετωπίσετε το άγχος του.

Και οι γονείς σάς έχουν ανάγκη

Για να κατανοήσετε μαζί την ιστορία των παιδιών τους. Τα αίτια του άγχους δεν είναι ίδια για όλα τα παιδιά. Άλλα παιδάκια αγχώνονται για τα διαγωνίσματα, άλλα για τις παρέες και άλλα μπορεί να μην καταλαβαίνουν καν γιατί νιώθουν έτσι. Αφιερώστε λίγο χρόνο και προσπαθήστε να καταλάβετε τι τους συμβαίνει. Αυτό θα τους δείξει ότι ενδιαφέρεστε, ότι μπορούν να στηριχθούν σε εσάς, ότι δεν είστε απλώς ένας αυστηρός ενήλικας. Επιπλέον, θα μπορέσετε να κατανοήσετε και τη θέση του γονέα σε καλύτερο βαθμό, με αποτέλεσμα να συνεργαστείτε ευκολότερα μαζί του. Μιλήστε με τους κηδεμόνες, στείλτε e-mails, απαντήστε σε μηνύματα. Είναι για το καλό των παιδιών.

Μιλήστε τους για όσα νιώθουν

Πλησιάζει ένα σοβαρό διαγώνισμα; Μήπως μια παράσταση, ένας αθλητικός αγώνας; Μιλήστε στα παιδιά για αυτά τα γεγονότα, αλλά και για τα συναισθήματά τους. Το να είστε «παρόντες» είναι η καλύτερη βοήθεια.

Επιβραβεύστε την προσπάθεια

Όταν βλέπετε ότι τα παιδιά προσπαθούν, χειροκροτήστε τα. Επισημάνετε την καλή τους πρόοδο και επιβραβεύστε τη σκληρή δουλειά τους.

Οργανώστε την τάξη

Πολλά παιδιά μπορεί να αγχώνονται ακόμα και για το ποιος θα κάθεται δίπλα τους – ειδικά μετά από μια περίοδο διακοπών. Φτιάξτε ένα πλάνο που να εξυπηρετεί όσο το δυνατόν καλύτερα τις ανάγκες όλων των παιδιών και προσπαθήστε να δημιουργήσετε μία τάξη ενωμένη.

Σχολικό άγχος δεν βιώνουν, όμως, μόνο τα παιδιά Δημοτικού ή Γυμνασίου. Δυστυχώς, το στρες εμφανίζεται από νωρίς στη ζωή των παιδιών μας με συμπτώματα να γίνονται φανερά ακόμα και από τον παιδικό σταθμό. Τι θα μπορούσε να αλλάξει στο εκπαιδευτικό σύστημα σε αυτή τη βαθμίδα;

Είσοδος στο σχολείο

Περιμένετε τα παιδιά στην είσοδο ή τοποθετήστε ένα έμπιστο και φιλικό προς τα παιδιά άτομο εκεί, έτσι ώστε τα παιδάκια που δεν προσαρμόζονται γρήγορα και δεν θέλουν να αφήσουν τις μαμάδες τους να ξέρουν ότι δεν θα μείνουν μόνα με αγνώστους σε έναν αφιλόξενο χώρο.

Προσαρμόστε τον χώρο υποδοχής

Κάντε το ίδιο και με τον χώρο που περιμένουν τα παιδιά μέχρι να μπουν στις τάξεις τους. Σίγουρα, εκείνες τις έχετε διαμορφώσει ανάλογα με τις ηλικίες και τα ενδιαφέροντα των παιδιών, αλλά και ο εξωτερικός χώρος παίζει σημαντικό ρόλο στην θετική ψυχολογία του παιδιού. Μπορείτε, επίσης, να διαμορφώσετε κάποια αίθουσα ως αίθουσα «χαλάρωσης» στην οποία τα παιδιά θα καταφεύγουν κάθε φορά που νιώθουν το άγχος να τα κατακλύζει.

Αποσπάστε την προσοχή τους

Με δραστηριότητες και παιχνίδια. Είναι ο καλύτερος τρόπος για να απαλλαγούν από το άγχος. Αν αντιλαμβάνεστε, ακόμα και στη διάρκεια του μαθήματος, ότι το παιδί έχει αρχίσει να χάνει την προσοχή του και οι σφυγμοί του ανεβαίνουν, τότε δώστε του την άδεια να βγει για λίγο έξω στον καθαρό αέρα. Μπορείτε να έχετε συμφωνήσει και σε ένα «κρυφό» σινιάλο, έτσι ώστε αν αντιληφθείτε κάτι να συνεννοηθείτε με το παιδί μέσω αυτού και όλα να… μείνουν μεταξύ σας.

Μην χαλάτε την ρουτίνα

Τα παιδιά λειτουργούν καλύτερα υπό ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα – και αυτό δεν συμβαίνει μόνο στο σχολείο. Μπορείτε να φτιάξετε ένα απλό πρόγραμμα και να το δώσετε στα παιδιά για να το κολλήσουν στο ψυγείο τους και να ξέρουν πώς θα κυλήσει όλη η μέρα τους.

Μιλήστε μαζί τους

Και σε αυτή την περίπτωση η συζήτηση κάνει τη διαφορά. Αν αντιλαμβάνεστε ότι το παιδί νιώθει άβολα, φοβάται ή αγχώνεται προσπαθήστε να κατανοήσετε τι του συμβαίνει και μιλήστε μαζί του ήρεμα για τα συναισθήματά του.