Κεραμέως – Φίλης: Κόντρα στη Βουλή για τα προσωπικά δεδομένα και την ζωντανή αναμετάδοση του μαθήματος

Επίκαιρη ερώτηση προς την υπουργό Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, κατέθεσε ο τομεάρχης Παιδείας της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος Φίλης, σχετικά με την προστασία των προσωπικών δεδομένων μαθητών και εκπαιδευτικών κατά την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, ειδικά μετά την απόφαση της κυβέρνησης για ζωντανή μετάδοση των μαθημάτων μέσα από την τάξη.

Στο πλαίσιο αυτό, με την ερώτηση περί «προσωπικών δεδομένων μαθητών και εκπαιδευτικών κατά τη διενέργεια της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και ειδικά μετά την απόφαση για ζωντανή αναμετάδοση των μαθημάτων» ο  Νίκος Φίλης ζητά την άμεση κατάθεση της έγγραφης διαβούλευσης του υπουργείου Παιδείας με την Αρχή, τη δημοσίευση της απαραίτητης Εκτίμησης Αντικτύπου, καθώς και έγγραφα που να αποδεικνύουν πως όλο αυτό το διάστημα, το υπουργείο Παιδείας έχει συμμορφωθεί με τις προβλέψεις του Γενικού Κανονισμού για την Προστασία Δεδομένων (GDPR) και έχει τύχει της έγκρισης της Αρχής. Παράλληλα, καλεί την υπουργό Παιδείας να τοποθετηθεί για τυχόν διαρροή-παραβίαση προσωπικών δεδομένων μαθητών ή εκπαιδευτικών κατά την περίοδο εφαρμογής της τηλεκπαίδευσης.

Η απάντηση της υπουργού Παιδείας, Νίκη Κεραμέως

Την πορεία της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και της σταδιακής επαναλειτουργίας των εκπαιδευτικών μονάδων, καθώς και όλα τα μέτρα που έχουν ληφθεί για την προστασία των προσωπικών δεδομένων της εκπαιδευτικής κοινότητας κατά την παροχή της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης παρέθεσε η Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, κα Νίκη Κεραμέως,

Η Υπουργός αναφέρθηκε στην απέχθεια της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης για οτιδήποτε άπτεται του ιδιωτικού τομέα.

«Όταν προετοιμαζόμασταν για την πανδημία, στους δημόσιους φορείς στραφήκαμε, στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο. Αλλά ξέρετε πώς μας το παραδώσατε το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο; Θα έπρεπε να ξέρετε, Υπουργός Παιδείας ήσασταν. Μπορούσε να σηκώσει περίπου 500 ταυτόχρονους χρήστες. Επαναλαμβάνω 500. Θυμάστε πόσους μαθητές έχουμε; Πάνω από 1.400.000. Ποια εναλλακτική πρόταση ακριβώς κ. Φίλη; Αυτή είναι σοβαρά τώρα η εναλλακτική σας πρόταση; Μία λύση που καλύπτει 500 μαθητές από το 1,4 εκ. μαθητές της χώρας; Ευτυχώς που δεν κληθήκατε εσείς να την εφαρμόσατε, γιατί θα αφήνατε 1,4 εκατ. μαθητές στο σκοτάδι.»

Για τα προσωπικά δεδομένα

Στη συνέχεια, η Υπουργός εξήγησε ότι η παραμετροποιημένη στις ανάγκες του Υπουργείου Παιδείας πλατφόρμα εταιρείας παρέχεται δωρεάν και μέχρι τον Ιούλιο. «Δεν απαιτείται ούτε όνομα, ούτε e-mail για να συνδεθεί ο μαθητής. Αρκεί ένα ψευδώνυμο για να συνδεθεί στην ψηφιακή του τάξη. Δεν υπάρχει καμία χρήση προσωπικών δεδομένων εκτός του σκοπού της συγκεκριμένης παροχής, και προβλέπεται η τήρηση της ενωσιακής και ελληνικής νομοθεσίας για τα προσωπικά δεδομένα, για τα οποία φαίνεται όψιμα να ανησυχείτε.»

Ως προς την προστασία προσωπικών δεδομένων, η κυρία Κεραμέως αποσαφήνισε ότι το Υπουργείο Παιδείας δεν έμεινε, από την ανάληψη της Υπουργίας της, ούτε μία ώρα χωρίς Υπεύθυνο Προστασίας Δεδομένων (DPO). «Εσείς όμως; Με ψηφισμένο τον Κανονισμό GDPR, θα μπορούσατε να έχετε ορίσει DPO εφόσον τόσο ανησυχούσατε για τα προσωπικά δεδομένα. Δεν το κάνατε πότε όσο ήσασταν Υπουργός. Αλλά και όταν κατέστη υποχρεωτικό τον Μάιο 2018, ορίσατε DPO; Πάλι όχι, πάρα μήνες αργότερα. Μάλλον κάποιοι άλλοι άφηναν ανοχύρωτο το Υπουργείο.».

«Να αφήσουμε τα παιδιά έξι μήνες στο σκοτάδι; Ποια είναι η αντιπρότασή σας; Ποια είναι, εν τέλει, η αντίρρησή σας; Από τις 11 Μαΐου που επαναλειτούργησε η Γ’ Λυκείου και εν συνεχεία όλο το Γυμνάσιο και το Λύκειο δεν παρατηρήθηκε ούτε ένα κρούσμα στα σχολεία. Κι αυτό σας ενοχλεί;»

Για τη μετάδοση του μαθήματος μέσα από την τάξη, η κυρία Κεραμέως είπε:

«Ήμουν εξαρχής ξεκάθαρη στο θέμα της μετάδοσης μαθημάτων. Όταν η Πολιτεία προβλέπει τη δυνατότητα για ορισμένους μαθητές να μείνουν εκτός σχολείου για προληπτικούς λόγους προστασίας της ατομικής και δημόσιας υγείας, είναι και αυτονόητη υποχρέωση της Πολιτείας να προβλέψει τη δυνατότητα για την πρόσβαση των μαθητών αυτών στην εκπαιδευτική διαδικασία εξ αποστάσεως.»
Και ξεκαθάρισε ότι έγιναν όλα τα αναγκαία βήματα: συγκεκριμένη ρύθμιση στη Βουλή, Υπουργική Απόφαση κατ’ εφαρμογή της διάταξης, εφαρμοστική εγκύκλιος, έκθεση εκτίμησης αντικτύπου, μέριμνα για την προστασία όλων των δικαιωμάτων της εκπαιδευτικής κοινότητας, ενημέρωση όλων των μελών της.

Καταγγελία Φίλη για διαρροή προσωπικών δεδομένων εκπαιδευτικών και μαθητών

Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, προχώρησε και σε μία καταγγελία περί διαρροής προσωπικών δεδομένων εκπαιδευτικών και μαθητών από την πλατφόρμα των ψηφιακών αιθουσών με τα στατιστικά στοιχεία για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, κατηγορώντας την Υπουργό Παιδείας ότι έχει αφήσει 1,5 εκατομμύριο μαθητές ανοχύρωτους απέναντι σε χάκερς, καταθέτοντας μάλιστα και σχετικό στικάκι.

«Μπήκαμε στο Google και αναζητήσαμε “στατιστικά σύγχρονης και ασύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευση”. Αυτή η έρευνα μας έστειλε στο αρχείο από το οποίο προκύπτει διαρροή προσωπικών δεδομένων εκπαιδευτικών και μαθητών κατά συνέπεια και αφορά στατιστικά στοιχεία σύγχρονης και ασύγχρονης εκπαίδευσης. 2024 εγγραφές εκατοντάδων εκπαιδευτικών με στοιχεία όπως ονοματεπώνυμο, σχολείο, τάξη, τμήμα, μάθημα, αριθμός μαθητών που συμμετείχαν, διάρκεια μαθήματος, ημερομηνία και προσωπικές σημειώσεις ή παρατηρήσεις των εκπαιδευτικών. Υπάρχει διαρροή προσωπικών. Καταθέτω στο προεδρείο τα στοιχεία. Ή δεν το ξέρετε που είναι πρόβλημα ή το αποκρύπτετε που είναι έγκλημα», είπε ο Νίκος Φίλης.

Κεραμέως: “Φιάσκο” οι καταγγελίες Φίλη

Για «πρωτοφανές φιάσκο» και άνευ προηγουμένου κοροϊδία της Εθνικής Αντιπροσωπείας κατηγορεί τον βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Νίκο Φίλη το υπουργείο Παιδείας. Αναλυτικά, το υπουργείο Παιδείας αναφέρει:

«Το περίφημο “στικάκι” του κ. Φίλη, περιείχε ένα αρχείο εις διπλούν, σε μορφή excel και pdf, με καταγραφή στατιστικών στοιχείων από τη σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση, τα οποία εντοπίζονται στο διαδίκτυο και συγκεκριμένα σε blog Υπεύθυνου Πληροφορικής και Νέων Τεχνολογιών Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

Παρά τη δημόσια τοποθέτηση του κ. Φίλη για την οποία κρίνεται και ο ίδιος και το κόμμα του από τους Έλληνες πολίτες, σημειώνεται ότι:

-Πρώτον, δεν πρόκειται για καμία διαρροή δεδομένων. Τα στοιχεία έχουν καταχωριστεί οικειοθελώς από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς και χρησιμεύουν, εν γνώσει τους, ως οδηγός για την καταχώριση στοιχείων από τους συναδέλφους τους.
– Δεύτερον, τα αρχεία δεν περιλαμβάνουν κανένα προσωπικό δεδομένο μαθητών.
– Τρίτον, καταγράφονται μόνο αριθμητικά, μη προσωπικά, αποτελέσματα της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, δηλαδή αποκλειστικά και μόνο συνολικοί αριθμοί μαθητών που συμμετείχαν σε συνεδρίες, ποσοστό συμμετοχής, διάρκεια σε λεπτά κτλ.
Καταρρέουν, συνεπώς, με τον πλέον εκκωφαντικό τρόπο οι ισχυρισμοί του κ. Φίλη περί διαρροής και περί δημοσίευσης προσωπικών δεδομένων μαθητών.