Απογοητευτικές οι επιδόσεις των Ελλήνων μαθητών σε Ανάγνωση, Μαθηματικά και Φυσικές Επιστήμες

Μπορεί να καμαρώνουμε ότι έχουμε κάποια από τα καλύτερα Πανεπιστήμια της Ευρώπης και ότι οι απόφοιτοι αυτών είναι περιζήτητοι, σύμφωνα με την φετινή «έκθεση παρακολούθησης και κατάρτισης για το 2019»  της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, όμως, η κατάσταση στα σχολεία και δη στα Γυμνάσια είναι απογοητευτική.

Χαρακτηριστικά, όπως αναφέρει η εφημερίδα «Καθημερινή» που δημοσιεύει την Έκθεση, «η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μιλάει για δεκαπεντάχρονους μαθητές που εξακολουθούν να διατρέχουν κίνδυνο εκπαιδευτικής φτώχειας, καθώς δεν διαθέτουν βασικές δεξιότητες στην ανάγνωση, στη γραφή και στα μαθηματικά ή επαρκείς γνώσεις στις θετικές επιστήμες. Στην Ελλάδα το ποσοστό αυτό είναι στο 32% κατά μέσον όρο, ενώ σε όλη την Ευρώπη το ποσοστό κυμαίνεται περίπου στο 20%. Συγκεκριμένα, από την έκθεση που παρουσιάστηκε χθες από τον επίτροπο Εκπαίδευσης Τιμπόρ Νάβρατσιτς, προκύπτουν για την Ελλάδα, μεταξύ άλλων, τα εξής:

  • Το 35,8% των Ελλήνων μαθητών έχει χαμηλή επίδοση στα μαθηματικά, ενώ στην έκθεση του 2009 το ποσοστό ήταν 30,4%. Ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι 22,2%.
  • Ένας στους τρεις επίσης –ακριβές ποσοστό 32,7% – Έλληνες μαθητές έχει χαμηλή επίδοση στις φυσικές επιστήμες, ενώ ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι 20,6%. Το ελληνικό ποσοστό έχει αυξηθεί από το 25,3% του 2009.
  • Στην ανάγνωση το 27,3% των Ελλήνων μαθητών έχει χαμηλή επίδοση έναντι 19,7% του ευρωπαϊκού μέσου όρου. Το 2009 ο αντίστοιχος μέσος όρος των Ελλήνων μαθητών ήταν 21,3%.
  • Η Ελλάδα είναι πολύ καλύτερα από την Ευρώπη στην πρόωρη εγκατάλειψη των σπουδών από φοιτητές ηλικίας 18 έως 24 ετών. Το ελληνικό ποσοστό είναι 4,7% και ο ευρωπαϊκός μέσος όρος 10,6%.
  • Επίσης περισσότεροι Έλληνες ηλικίας 30-34 ετών κατέχουν πανεπιστημιακό πτυχίο έναντι των ευρωπαϊκών κατά μέσο όρο (44,3 και 40,7% τα αντίστοιχα ποσοστά).
  • Αντίστροφα τα ελληνικά ποσοστά είναι χαμηλότερα του ευρωπαϊκού μέσου όρου στη συμμετοχή των 4χρονων στην προσχολική αγωγή (81,5% για την Ελλάδα και 95,4% για την Ευρώπη) και τη συμμετοχή των ατόμων 25-64 ετών σε προγράμματα κατάρτισης και διά βίου μάθησης (4,5% για την Ελλάδα και 11,1% για την Ευρώπη).»

Δείτε τα στοιχεία στον παρακάτω πίνακα:

Αξίζει, βέβαια, να σημειωθεί ότι στην Ελλάδα οι δημόσιες δαπάνες για την εκπαίδευση είναι χαμηλότερες από τις αντίστοιχες περισσότερων ευρωπαϊκών χωρών και αφορούν κυρίως τη μισθοδοσία των εκπαιδευτικών. Από την άλλη, η έκθεση της Επιτροπής αναφέρει ότι το επάγγελμα του εκπαιδευτικού είναι ελκυστικό, αλλά παρατηρείται έλλειψη ευκαιριών και κινήτρων για τη βελτίωση του εκπαιδευτικών.

«Πολύ ανησυχητικά τα νούμερα που έχουν να κάνουν με τις ικανότητες της γραφής, ανάγνωσης, μαθηματικών»

Τι δήλωσε για όλα τα παραπάνω η Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων κα Νίκη Κεραμέως στην τηλεόραση της ΕΡΤ;

«Είναι μία Έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που δόθηκε στη δημοσιότητα χθες, παρουσιάστηκε χθες, από τον Ευρωπαίο Επίτροπο και πράγματι συνάδει με αποτελέσματα που είχανε βγει και από την Ανεξάρτητη Αρχή και από τη χώρα μας, και δείχνουν προς δύο κατευθύνσεις θα έλεγα. Υπάρχουν θετικά και αρνητικά. Στα θετικά είναι ότι έχει μειωθεί πάρα πολύ το ποσοστό των μαθητών που εγκαταλείπουν το σχολείο και έχει μειωθεί πολύ, σε βαθμό εντυπωσιακό από τα ποσοστά από την υπόλοιπη Ευρώπη, από το μέσο όρο τον ευρωπαϊκό. Από την άλλη όμως, πράγματι, υπάρχουν κάποια νούμερα πολύ ανησυχητικά που έχουν να κάνουν με τις ικανότητες της γραφής, ανάγνωσης, μαθηματικών. Όλα αυτά θα τα δούμε αναλυτικά με τις αρμόδιες υπηρεσίες, με το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, για να δούμε πώς μπορούμε να δώσουμε μία νέα ώθηση στην εκπαίδευση εν συνόλω».