Αρχική Back to school Ειδικές μαθησιακές δυσκολίες: 3 σημεία που κάθε γονιός πρέπει να γνωρίζει

Ειδικές μαθησιακές δυσκολίες: 3 σημεία που κάθε γονιός πρέπει να γνωρίζει

Με μεγάλη επιτυχία πραγματοποιήθηκε την περασμένη Παρασκευή 19/10 στα Public Συντάγματος το ΔΩΡΕΑΝ σεμινάριο του Infokids.gr «Ειδικές μαθησιακές δυσκολίες: Όσα πρέπει να ξέρουν οι γονείς», με εισηγητή τον ειδικό παιδαγωγό και υπεύθυνο του τμήματος ειδικής αγωγής του Μητροπολιτικού Κολλεγίου κ. Φώτη Παπαναστασίου, ο οποίος εξήγησε με απόλυτη σαφήνεια τι είναι οι ειδικές μαθησιακές δυσκολίες και η ΔΕΠΥ, πώς μπορούν οι γονείς να αναγνωρίσουν τις πρώιμες ενδείξεις τους, αλλά και πώς να βοηθήσουν τα παιδιά που τις αντιμετωπίζουν.

Όσοι είχατε την ευκαιρία να παρακολουθήσετε το σεμινάριο, συγκρατήσατε σίγουρα πολλές συμβουλές και χρήσιμες πληροφορίες. Για τους υπόλοιπους, συγκεντρώσαμε παρακάτω 3 σημεία που αξίζει να προσέξετε ιδιαιτέρως αν μεγαλώνετε ένα παιδί με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες και ΔΕΠΥ:

Προσχολική ηλικία: Οι πρώιμες ενδείξεις των μαθησιακών δυσκολιών

Δεδομένου, ότι όσο νωρίτερα αντιμετωπίσει ο γονιός προβλήματα μαθησιακών δυσκολιών που εμφανίζει το παιδί, τόσο πιο λειτουργικό θα γίνει το παιδί αργότερα, στη σχολική τάξη, είναι σημαντικό να γνωρίζουμε τι να παρατηρούμε στην ανάπτυξη και τις λειτουργίες του παιδιού μας. Έτσι, κάποιες πρώιμες ενδείξεις στην προσχολική ηλικία που μπορεί να μαρτυρούν μαθησιακές δυσκολίες είναι όταν:

-Το παιδί αργεί πολύ να μιλήσει.

-Έχει φτωχό για την ηλικία του λεξιλόγιο και δεν μαθαίνει νέες λέξεις.

-Δεν θυμάται τραγουδάκια και ποιηματάκια.

-Δεν μπορεί εύκολα να κάνει περιγραφή μια εικόνας.

-Δεν μπορεί εύκολα να κάνει αναδιήγηση μιας μικρής ιστορίας.

-Δυσκολεύεται στην άρθρωση.

-Δεν μπορεί να κρατήσει το μολύβι και να γράψει ή να ζωγραφίσει μέσα σε πλαίσιο, να αντιγράψει απλά σχήματα κ.ο.κ.

Χωρίς να σημαίνει, ότι ένα παιδί με τα παραπάνω συμπτώματα έχει οπωσδήποτε κάποια μαθησιακή δυσκολία, αν τα παρατηρήσετε στο παιδί σας είναι ωφέλιμο να τα συζητήσετε με τον δάσκαλό του (π.χ. στον παιδικό σταθμό) και στη συνέχεια να επισκεφθείτε έναν ειδικό παιδαγωγό. Έτσι, αν πράγματι το παιδί εμφανίζει κάποια δυσκολία, αν αυτή αντιμετωπιστεί πριν ακόμα αυτό ξεκινήσει το Δημοτικό, η διαδικασία μάθησης θα του είναι πολύ πιο εύκολη.

Σχολική ηλικία: Η σημασία της Φωνολογικής Ενημερότητας

Από τα σημαντικότερα σημεία της ομιλίας του κ. Παπαναστασίου ήταν αυτό, στο οποίο έκανε λόγο για τον βασικό αιτιακό παράγοντα της φωνολογικής ενημερότητας. Όπως περιγράφεται αναλυτικά και στο eidikospaidagogos.gr, πρόκειται για την ικανότητα του ατόμου να αναγνωρίζει και να χειρίζεται με συνειδητό τρόπο τα φωνολογικά στοιχεία της γλώσσας, καθώς και να κατανοεί ότι κάποιες λέξεις μπορούν μεταξύ τους να δημιουργήσουν ομοιοκαταληξία.

Η φωνολογική ενημερότητα περιλαμβάνει μια ποικιλία από δεξιότητες που υπάγονται στο ίδιο πλαίσιο. Οι δεξιότητες αυτές ονομαστικά είναι: η λεξική επίγνωση, η συλλαβική επίγνωση, η επίγνωση της ομοιοκαταληξίας και η φωνημική επίγνωση.

Η λεξική επίγνωση είναι το πρώτο επίπεδο φωνολογικής επίγνωσης και αφορά την ικανότητα του παιδιού να αναγνωρίζει το πόσες λέξεις υπάρχουν  σε μια πρόταση. Η συλλαβική επίγνωση αναφέρεται στην  ικανότητα του παιδιού να κατανέμει τη λέξη σε συλλαβές και να ενώνει συλλαβές ώστε να δημιουργήσει μια λέξη. Στο επίπεδο της ομοιοκαταληξίας το παιδί κατακτά την δεξιότητα αναγνώρισης και παραγωγής ομοιοκαταληξίας. Τέλος, στο φωνημικό επίπεδο πραγματοποιείται ο χειρισμός του φωνήματος.

Καταλαβαίνουμε πόσο σημαντική είναι η φωνολογική ενημερότητα, αφού σχετίζεται στενότατα με την κατάκτηση της ανάγνωσης και της γραφής. Είναι δε ένας προγνωστικός δείκτης, μέσω του οποίο προβλέπεται είτε η ύπαρξη μαθησιακών δυσκολιών είτε η ανεπτυγμένη ικανότητα στην ανάγνωση και την γραφή.

Έτσι, ένας Λογοθεραπευτής ή ένας Ειδικός Παιδαγωγός είναι σε θέση να αξιολογήσει και να ανιχνεύσει πιθανές δυσκολίες στη Φωνολογική Ενημερότητα ενός παιδιού και να σχεδιάσει ένα εξατομικευμένο πλάνο παρέμβασης.

Δυσλεξία και ξένες γλώσσες: Η ιδανική ξένη γλώσσα για το παιδί με μαθησιακές δυσκολίες

Σε αντίθεση με τους γονείς των περισσότερων παιδιών, οι οποίοι επιλέγουν τα Αγγλικά ως ιδανική ξένη γλώσσα για να ξεκινήσει να μαθαίνει το παιδί, οι γονείς παιδιών με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες, θα πρέπει να στραφούν σε γλώσσες που είναι φωνολογικά διαφανείς, όπως τα Ιταλικά και τα Ισπανικά. Αυτό συμβαίνει, γιατί τα παιδιά με δυσλεξία, θα μπορέσουν πιο εύκολα να μάθουν αυτές τις γλώσσες που έχουν γραφημική-φωνημική αντιστοιχία, δηλαδή αυτό που βλέπεις – αυτό διαβάζεις. Για παράδειγμα, τα φωνήεντα στα Ιταλικά είναι 5 και αυτά αντιστοιχούν σε 7 ήχους –έχουν υψηλό βαθμό ηχητικής διάκρισης και δεν είναι ποτέ άφωνα (όπως συμβαίνει συχνά στα Αγγλικά). Πρόκειται, λοιπόν, για μια γλώσσα που παρουσιάζει φωνολογική συνοχή.


Επικοινωνήστε μαζί μας:
Μύλων 75 104 41 Αθήνα
210 5121893

τηλεφωνήστε μας για οποιαδήποτε ερώτηση ή απορία

news@infokids.gr

για νέα, πληροφορίες, εκδηλώσεις ή Δελτία τύπου

info@infokids.gr

για ερωτήσεις και πληροφορίες σχετικά με το site μας

Design by | WebOlution & Powered by | Access Point
Το περιεχόμενο της ιστοθέσης είναι μόνο για ενημερωτικό σκοπό και δεν θα πρέπει να αντικαθιστά οποιαδήποτε ιατρική συμβουλή, διάγνωση ή και θεραπεία που χορηγείται από τον γιατρό σας ή από τον εξειδικευμένο επιστήμονα υγείας. Απαγορεύεται η αναπαραγωγή, μεταβίβαση, διανομή ή αποθήκευση μέρους ή του συνόλου του περιεχομένου σε οποιαδήποτε μορφή, χωρίς την προηγούμενη γραπτή συγκατάθεση του νομικού τμηματος του Infokids.


Όλα όσα αφορούν εσάς και το παιδί σας
τώρα στο e-mail σας

Εγγραφή στο Newsletter