Κυριακή 20 Απριλίου

Έρευνα PISA 2018: Η απογοήτευση συνεχίζεται – 4οι από το τέλος οι Έλληνες μαθητές

Χαμηλότερα από τον μέσο όρο των  χωρών του ΟΟΣΑ στην κατανόηση κειμένου, τα Μαθηματικά και τις Φυσικές επιστήμες, βαθμολογήθηκαν για μια ακόμα φορά οι Έλληνες μαθητές στην έρευνα PISA για το 2018, που ανακοίνωσε σήμερα το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ).

Ελλάδα, τέταρτη από το τέλος

Οι επιδόσεις των Ελλήνων μαθητών τοποθετούν τη χώρα στην 4η θέση απο το τέλος, επί συνόλου 37 κρατών που εξετάζει η έρευνα. Το Πεκίνο, η Σαγκάη, η Jiangsu και η Zhejiang (Κίνα) και η Σιγκαπούρη σημείωσαν σημαντικά υψηλότερη επίδοση από όλες τις υπόλοιπες χώρες/ οικονομίες που έλαβαν μέρος στο PISA 2018. Η Εσθονία, ο Καναδάς, η Φινλανδία και η Ιρλανδία σημείωσαν την υψηλότερη επίδοση ανάμεσα στις χώρες του ΟΟΣΑ.

Οι επιδόσεις των Ελλήνων μαθητών απογοητεύουν και προβληματίζουν

Το προφίλ των μαθητών της Ελλάδας

* Ανάμεσα στις 37 χώρες του ΟΟΣΑ η Ελλάδα κατετάγη τέταρτη από το τέλος, ενώ ακολουθούν η Χιλή, το Μεξικό, η Κολομβία και η Ισπανία.

* Οι μαθητές που προέρχονται από ευνοϊκό κοινωνικο-οικονομικό περιβάλλον σημείωσαν καλύτερες επιδόσεις στην Κατανόηση Κειμένου από όσους προέρχονται από μη ευνοϊκό κοινωνικο-οικονομικό περιβάλλον, με διαφορά 84 μονάδων.

* Περίπου το 8% (μ.ο. ΟΟΣΑ 17%) των μαθητών που προέρχονται από ευνοϊκό κοινωνικο-οικονομικό περιβάλλον αλλά μόνο το 1% (μ.ο. ΟΟΣΑ 3%) των μαθητών που προέρχονται από μη ευνοϊκό κοινωνικο-οικονομικό περιβάλλον σημείωσαν πολύ υψηλές επιδόσεις στην Κατανόηση Κειμένου (επίπεδα 5 και 6), στο PISA 2018.

* Περίπου το 12% των μαθητών που προέρχονται από μη ευνοϊκό κοινωνικο-οικονομικό περιβάλλον πέτυχαν επίδοση που τους κατέταξε στο υψηλότερο 25% της βαθμολογίας της χώρας αποδεικνύοντας, όπως επισημαίνεται, ότι το μη ευνοϊκό υπόβαθρο δεν αποτελεί απαραίτητα ανυπέρβλητο εμπόδιο για το μέλλον.

*  Περίπου το 34% των μαθητών στην Ελλάδα (μέσος όρος ΟΟΣΑ: 26%) ανέφεραν ότι σε όλες ή στις περισσότερες ώρες των μαθημάτων Γλώσσας/ Λογοτεχνίας ο/ η καθηγητής/-ήτριά τους έπρεπε να περιμένει αρκετό χρόνο για να ησυχάσουν οι μαθητές. Στην Ελλάδα, οι μαθητές που ανέφεραν αυτό το γεγονός σημείωσαν στην Κατανόηση Κειμένου επίδοση κατά 24 μονάδες χαμηλότερη από τους μαθητές που ανέφεραν ότι αυτό δεν συμβαίνει ποτέ ή συμβαίνει μόνο σε κάποιες ώρες αυτών των μαθημάτων. Αυτή η διαφορά προήλθε αφού συνυπολογίστηκε η επίδραση του κοινωνικο-οικονομικού προφίλ τους.

Το bullying καλά κρατεί στο ελληνικό σχολείο

*  Το 27% των ελλήνων μαθητών ανέφερε ότι έπεσε θύμα σχολικού εκφοβισμού (bullying) τουλάχιστον κάποιες φορές τον μήνα, σε σύγκριση με το 23% κατά μέσο όρο στις χώρες του ΟΟΣΑ. Όμως, το 85% των μαθητών στην Ελλάδα (και το 88% κατά μέσο όρο στις χώρες του ΟΟΣΑ) συμφώνησαν ή συμφώνησαν απόλυτα ότι είναι καλό να βοηθάνε τους μαθητές που δεν μπορούν να υπερασπιστούν τον εαυτό τους.

* Τις δύο προηγούμενες εβδομάδες από την έρευνα, ποσοστό 29% των ελλήνων μαθητών έλλειψαν αδικαιολόγητα από το σχολείο για μια μέρα και το 56% έφτασαν αργοπορημένα.Στις περισσότερες χώρες και οικονομίες οι μαθητές  που ήταν θύματα σχολικού εκφοβισμού  (bullying) είχαν περισσότερες πιθανότητες να λείψουν αδικαιολόγητα από το σχολείο, ενώ  αντίθετα οι μαθητές που εκτιμούσαν την αξία του σχολείου, που φοιτούσαν σε σχολεία   όπου επικρατούσε περισσότερη  πειθαρχία, που ελάμβανανσυναισθηματική υποστήριξη από τους γονείς και που σημείωσαν υψηλότερες βαθμολογίες στην κατανόηση κειμένου  του PISA, είχαν λιγότερες πιθανότητες να λείψουν αδικαιολόγητα από το σχολείο.

Σημειώνεται πως στο PISA 2018 πήραν μέρος περίπου 600.000 μαθητές, αντιπροσωπεύοντας περίπου 32 εκατομμύρια 15χρονους από σχολεία των 79 χωρών και οικονομιών που συμμετείχαν στον διαγωνισμό. Στην Ελλάδα, 6.403 μαθητές από 256 σχολεία πήραν μέρος, εκπροσωπώντας 95.370 15χρονους μαθητές.

 

 

 

Ροή Ειδήσεων