Γιατί κάποιοι μαθητές «ανθίζουν» με την εξ αποστάσεως εκπαίδευση;

Η δασκάλα της ΣΤ Τάξης Δημοτικού Σχολείου στη Washington, Montenique Woodard, μιλώντας σε συνέντευξή της στο edutopia.org, έχει να λέει για έναν συγκεκριμένο μαθητή της, ο οποίος καθ’όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς δημιουργούσε τρομερό πρόβλημα παίρνοντας τον ρόλο του «κλόουν» της τάξης και ξεσηκώνοντας και τους 23 συμμαθητές του, 15 εκ των οποίων είναι αγόρια.

Κατά την διάρκεια της καραντίνας και της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, όμως, το ίδιο αυτό παιδί δείχνει να «ανθίζει»! «Πιστεύω πως το γεγονός, ότι δεν έχουν περισπασμούς μπροστά τους, όπως στο σχολείο, επιτρέπει σε παιδιά όπως αυτό να συγκεντρώνονται στην δουλειά τους καλύτερα, χωρίς να ‘ξεσηκώνονται’ από όσα συμβαίνουν γύρω τους», λέει η Woodard.

Αυτό είναι κάτι που αναφέρεται συχνά από εκπαιδευτικούς, οι οποίοι υποστηρίζουν πως συγκεκριμένες κατηγορίες παιδιών -τα ντροπαλά, τα υπερδραστήρια, τα πολύ δημιουργικά- δείχνουν αυτή την εποχή να τα πηγαίνουν καλύτερα με τα μαθήματά τους και να αγαπούν την γνώση περισσότερο.

Αυτό, βέβαια, δεν είναι ο κανόνας. Αμέτρητα παιδιά δυσκολεύονται καθημερινά με ζητήματα συνδεσιμότητας και τεχνικών προβλημάτων, ενώ ούτε για τους εκπαιδευτικούς είναι εύκολη αυτή η διαδικασία. Ωστόσο, η νέα αυτή κατάσταση έφερε στο φως ενδιαφέροντα δεδομένα που αξίζει να ληφθούν υπ’όψιν για το μέλλον:

Τα πλεονεκτήματα του να «δουλεύεις» όποτε και όπου θέλεις

Μπορεί στις περιπτώσεις των παιδιών που κάνουν σύγχρονη εκπαίδευση να υπάρχει ένας ορισμένος χρόνος συνάντησης με τους εκπαιδευτικούς τους, αλλά στην πραγματικότητα το κάθε παιδί μπορεί να διαβάζει όποια ώρα της ημέρας το βολεύει και αυτό δίνει μία ανεξαρτησία που βοηθά πολλά παιδιά να οργανώνονται καλύτερα.

Η ευελιξία αυτή, επιτρέπει στα παιδιά να δημιουργούν το δικό τους πρόγραμμα, να βρίσκουν χρόνο για γυμναστική, για διάλειμμα, ακόμα και για να βαρεθούν, και έρευνες δείχνουν πως αυτό είναι ιδιαίτερα ωφέλιμο. Εκπαιδευτικοί, μάλιστα, παρατηρούν, ότι τα παιδιά αυτά «απολαμβάνουν την ελευθερία του να δουλεύουν με τον δικό τους ρυθμό και να αποφασίζουν πώς θα χωρίσουν τις ώρες της ημέρας τους.

Αναθεώρηση του υπερ-φορτωμένου προγράμματος των παιδιών μας

Κατά την διάρκεια της σχολικής ημέρας, τα παιδιά αφιερώνουν, πέρα από τις πρωινές ώρες στο σχολείο, σχεδόν όλες τις απογευματινές ώρες σε φροντιστήρια και δραστηριότητες, ενώ τα βράδια διαβάζουν μέχρι αργά. Κατά την διάρκεια της καραντίνας που τα παιδιά έμειναν στο σπίτι και χαλάρωσαν, εμφάνισαν πολλά θετικά στοιχεία στο διάβασμά τους, κυρίως επειδή είχαν λιγότερο στρες.

Λιγότερες απαιτήσεις = καλύτερα αποτελέσματα

Το γεγονός, ότι πολλοί μαθητές βελτίωσαν το διάβασμά τους στην καραντίνα έχει να κάνει και με το ότι δεν είχαν ιδιαίτερες ακαδημαϊκές πιέσεις, σύμφωνα με τους εκπαιδευτικούς. Τα παιδιά δεν είχαν να εξεταστούν σε διαγωνίσματα με την πίεση του χρόνου και αυτό τα βοήθησε σε μεγάλο βαθμό να ανθίσουν. Δεν είναι λίγοι, μάλιστα, οι μαθητές Γυμνασίου που επισημαίνουν πως προτιμούν το μάθημα εξ αποστάσεως, γιατί δεν νιώθουν το τρομερό άγχος της πιθανής αποτυχίας. Τώρα, υποστηρίζουν πολλοί μαθητές, μπορούν να μάθουν καλύτερα.

Μειώνονται οι κουβεντούλες και τα κουτσομπολιά

Παρόλο που σε όλους τους μαθητές έλειψαν οι φίλοι τους, κατά την διάρκεια της καραντίνας, αυτό που σε πολλούς δεν έλειψε είναι οι κοινωνικές συναναστροφές που προκαλούν στρες: «Οι μαθητές που έχουν υπάρξει θύματα σωματικής ή λεκτικής κακοποίησης στο σχολείο, ένιωσαν ανακούφιση μένοντας στο σπίτι», λέει η Elena Spathis, καθηγήτρια Ισπανικών σε Γυμνάσιο στο New Jersey.

Δεδομένου, ότι τα παιδιά που τους ασκείται bullying παρουσιάζουν χαμηλότερες ακαδημαϊκές επιδόσεις, η αποφυγή του σχολείου βοήθησε σημαντικά να βελτιώσουν το διάβασμά τους.

Για άλλα παιδιά πάλι, μπορεί η κοινωνικοποίηση στο σχολείο να μην είναι δυσάρεστη, απλά να τα αποσπά ή να τα φέρνει σε αμηχανία. Μελέτη στα Αμερικανικά σχολεία έχει δείξει, ότι το ένα τρίτο των εφήβων νιώθουν πίεση να δείχνουν ωραίοι στο σχολείο, να ταιριάζουν στις παρέες και αυτό μπορεί να επηρεάσει τη συμμετοχή τους στο μάθημα. Στα online μαθήματα δεν υπάρχει αυτή η πίεση.

Επιτέλους… επαρκής ύπνος!

Μία ακόμα έντονη παρατήρηση που έκαναν οι εκπαιδευτικοί κατά το διάστημα της καραντίνας είναι, ότι τα παιδιά δεν ήταν πια τόσο κουρασμένα. «Κοιμάμαι πλέον τουλάχιστον 8 ώρες κάθε βράδυ», λέει μαθήτρια Γυμνασίου στην Καλιφόρνια, όταν ερωτήθηκε τι της άρεσε στην καραντίνα.

Δεν είναι τυχαίο, ότι όταν στην πολιτεία του Σιάτλ καθιερώθηκε η έναρξη της σχολικής ημέρας στις 9:00 τη σεζόν 2016-2017, ο ύπνος των μαθητών αυξήθηκε και μαζί οι βαθμοί τους.

«Υπάρχουν παιδιά που δυσκολεύονται πολύ να βρίσκονται σε μία σχολική τάξη στις 8:30 το πρωί, αλλά μπορούν άριστα να διαβάσουν στις 22:30 το βράδυ ή στις 10:30 το πρωί. Απλά χρειάζονται δύο επιπλέον ώρες», λένε οι εκπαιδευτικοί.

Πηγή: edutopia.org