Αρχική InfoSchool Εκπαιδευτικά Νέα Γνωρίζουμε τα ξεχωριστά σχολεία της Αττικής και ανακαλύπτουμε την άγνωστη ιστορία τους

Γνωρίζουμε τα ξεχωριστά σχολεία της Αττικής και ανακαλύπτουμε την άγνωστη ιστορία τους

«Εκεί που ανοίγει ένα σχολείο, κλείνει μια φυλακή» είχε πει εύστοχα ο Βίκτωρ Ουγκώ θέλοντας να αναδείξει τη σπουδαιότητα αλλά και την αναγκαιότητα του δικαιώματος στην εκπαίδευση.

Η σχολική χρονιά ξεκίνησε εδώ και λίγες εβδομάδες και σκεφθήκαμε ότι όσοι έχουμε τη τύχη να μένουμε στην Αττική έχουμε περάσει κατά καιρούς απ'εξω από σχολικά κτίρια που μας κέντρισαν το ενδιαφέρον με τη ξεχωριστή αρχιτεκτονική τους και το προχωρημένο τους σχεδιασμό που ξεφεύγει από τα στερεότυπα της δόμησης των σχολείων που όλοι έχουμε κατά νου. Μάλιστα, κάνοντας μια σχετική έρευνα για τα σχολεία αυτά, ανακαλύψαμε ότι πολλά εξ αυτών έχουν μια σπουδαία ιστορία που αξίζει να τη γνωρίσει ο κόσμος.

Το Infokids.gr συγκέντρωσε και σας παρουσιάζει τα ιδιαίτερα σχολεία της πόλης που έχουν να διηγηθούν τη δική τους ξεχωριστή ιστορία που χάνεται στα βάθη των χρόνων και συνδέει με μοναδικό τρόπο το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον. Ακολουθήστε μας...

Πρότυπα Πειραματικά Δημοτικά Σχολεία του Πανεπιστημίου Αθηνών - Μαράσλειο

Ο χώρος της Μαρασλείου είναι συνδεδεμένος με την ιστορία της ελληνικής εκπαίδευσης. Σπουδαίες προσωπικότητες του περασμένου αιώνα που σημάδεψαν με την δράση τους τα εκπαιδευτικά πράγματα της χώρας είχαν θητεύσει στη Μαράσλειο. Ο Αλέξανδρος Δελμούζος, ο Δημήτρης Γληνός και η Ρόζα Ιμβριώτη είναι μερικοί από τους δάσκαλους που προσπάθησαν να φέρουν αλλαγές στην εκπαίδευση μέσα από συγκρούσεις και πειραματισμούς στη Μαράσλειο.

Η έναρξη της λειτουργίας του Διδασκαλείου στο Μαράσλειο ανάγεται στις αρχές του αιώνα μας (1905). Το κτήριο οικοδομήθηκε σε οικόπεδο που δώρισε η Μονή Πετράκη με σχέδια του αρχιτέκτονα Δ. Καλλία. Τα χρήματα για την οικοδόμηση και τον εξοπλισμό του κτιρίου διατέθηκαν από τον Γρηγόριο Μαρασλή.

Σύμφωνα με την αρχική πρόβλεψη κτίστηκαν δύο κτίρια, το κεντρικό, προοριζόμενο για το Διδασκαλείο και το αριστερά του προοριζόμενο για το πρότυπο Δημοτικό Σχολείο. Το Πρότυπο Δημοτικό Σχολείο προσαρτήθηκε στο Διδασκαλείο για την πρακτική κατάρτιση των δασκάλων και πρωτολειτούργησε το 1910. Από το 1995 ονομάστηκαν Πειραματικά Δημοτικά Σχολεία και εντάχθηκαν στο Παιδαγωγικό Τμήμα του Πανεπιστημίου Αθηνών το οποίο έχει και την ευθύνη του παιδαγωγικού-επιμορφωτικού μέρους. Την εποπτεία ασκεί τριμελές Συμβούλιο καθηγητών του Πανεπιστημίου Αθηνών το οποίο μεριμνά για την πιλοτική εφαρμογή καινοτόμων προγραμμάτων, την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και επιβλέπει τις πρακτικές ασκήσεις των φοιτητών του Παιδαγωγικού Τμήματος.

Στον ίδιο χώρο λειτουργούν τρία Πειραματικά Δημοτικά Σχολεία (το 1ο 12/θέσιο Πρότυπο Πειραματικό Σχολείο, το Τριθέσιο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο και το Μονοθέσιο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο). Η εγγραφή των μαθητών στα πειραματικά δημοτικά σχολεία γίνεται με κλήρωση. Σύμφωνα με τη νομοθεσία οι αιτήσεις για συμμετοχή στην κλήρωση γίνονται το τελευταίο δεκαήμερο του Μαΐου και η κλήρωση διενεργείται το πρώτο πενθήμερο του Ιουνίου. Τα κενά των υπόλοιπων τάξεων προκηρύσσονται το πρώτο δεκαήμερο του Σεπτεμβρίου και γίνεται κλήρωση για τους υποψήφιους μαθητές/τριες.

Μαράσλειο

Μαρασλή 4-6, Κολωνάκι

Το σχολικό συγκρότημα της Γκράβας

Το σχολικό συγκρότημα της Γκράβας βρίσκεται στο βόρειο τμήμα του Δήμου Αθηναίων.Ο αρχικός σχεδιασμός για τη δημιουργία του σχολικού συγκροτήματος της Γκράβας ξεκίνησε στα τέλη της δεκαετίας του '60. Όμως οι επιτακτικές ανάγκες για σχολικές υποδομές την δεκαετία του '70 στην ταχέως αναπτυσσόμενη περιοχή των Πατησίων και του Γαλατσίου, επέσπευσαν τις διαδικασίες της ολοκληρώσης του σχολικού συγκροτήματος. Έτσι εν μέσω σχολικής χρονιάς το Φεβρουάριο του 1977, αποφασίστηκε η μετεγκατάσταση των μικρών σχολικών μονάδων πέριξ της Γκράβας -συνήθως ισόγειες και ημιυπόγειες σχεδόν ακατάλληλες αίθουσες- στο νέο σύγχρονο σχολικό συγκρότημα.

Την ίδια χρονιά και συγκεκριμένα τον Νοέμβριο σημειώθηκαν στην Αττική σφοδρές πλυμμήρες που είχάν ως αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους 24 άτομα. Απο την έναρξη της λειτουργίας του συγκροτήματος μέχρι σήμερα πολλά άλλαξαν και σίγουρα πολλά θα αλλάξουν στο μέλλον.

Στον εξωτερικό χώρο του συγκροτήματος υπάρχουν ανοικτό αμφιθέατρο, αθλητικές εγκαταστάσεις (αθλητικό κέντρο "Αντώνης Τρίτσης"), όπως γήπεδα μπάσκετ, βόλεϊ, στίβος, κλειστό γυμναστήριο και κολυμβητήριο.

Τα σχολεία που στεγάζονται στη Γκράβα είναι:

Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης

Νηπιαγωγεία

  • 38ο Νηπιαγωγείο Αθηνών
  • 81ο Νηπιαγωγείο Αθηνών
  • 113ο Νηπιαγωγείο Αθηνών

Δημοτικά

  • 65ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών
  • 112ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών
  • 132ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών

Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης

Γυμνάσια

  • 1ο Γυμνάσιο Γαλατσίου
  • 21ο Γυμνάσιο Αθηνών
  • 40ο Γυμνάσιο Αθηνών
  • 61ο Γυμνάσιο Αθηνών
  • 68ο Γυμνασιο Αθηνών

Λύκεια

  • 1ο Ενιαίο Λύκειο Γαλατσίου
  • 2ο Ενιαίο Λύκειο Γαλατσίου
  • 21ο Ενιαίο Λύκειο Αθηνών
  • 22ο Ενιαίο Λύκειο Αθηνών
  • 40ο Ενιαίο Λύκειο Αθηνών
  • 61ο Ενιαίο Λύκειο Αθηνών

Τεχνικά Επαγγελματικά Εκπαιδευτήρια (Τ.Ε.Ε.)

  • 1ο ΕΠΑ.Λ Γαλατσίου
  • 2ο ΕΠΑ.Λ Γαλατσίου
  • 3ο ΕΠΑ.Λ Γαλατσίου

Σχολικό Συγκρότημα Γκράβας
Πασσώβ, Γ. Χατζηδάκη & Ταϋγέτου 60, Γαλάτσι

Το 14ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών «Δημήτρης Πικιώνης» εντάσσεται στο πρόγραμμα σχολικών κατασκευών της τετραετίας της ανόδου του 1928-32. Είναι πρώιμο έργο του ελληνικού μοντερνισμού χαρακτηριστικό δείγμα της αρχιτεκτονικής του Μπάου Χάουζ. Το Μπάου Χάουζ ήταν μια γερμανική σχολή βιομηχανικού σχεδίου και αρχιτεκτονικής που ιδρύθηκε από τον αρχιτέκτονα Βάλτερ Γκρόπιους στη Δημοκρατία της Βαϊμάρης. Η Σχολή  λειτούργησε από το 1919 μέχρι το 1933..

Το χαρακτηριστικό γνώρισμα του σχολείου είναι ότι είναι χτισμένο σε εξαιρετικά επικλινές έδαφος. Ο Πικιώνης, αναζητώντας την ιδανική αρμονία τέχνης και φύσης προσάρμοσε το κτίριο στην κλίση του εδάφους και έτσι το σχολείο είναι χτισμένο σε διαφορετικά επίπεδα. Οι αίθουσες διδασκαλίας βρίσκονται εκατέρωθεν του κεντρικού κτιρίου, σε κλιμακωτές αναβαθμίδες του εδάφους και διαθέτουν μικρές αυλές ίσης επιφάνειας με τις αίθουσες, ώστε οι διδακτικές δραστηριότητες  να πραγματοποιούνται και στο ύπαιθρο. Σκάλες συνδέουν τις αίθουσες μεταξύ τους και όλες μαζί οδηγούν στο υψηλότερο επίπεδο του επικλινούς εδάφους, στην κεντρική αυλή, όπου βρίσκονται τα γραφεία του διδακτικού προσωπικού. Πάνω από τα γραφεία του προσωπικού είναι το θέατρο και αριστερά, προς τα δυτικά, υπήρχε βιβλιοθήκη – αναγνωστήριο. Κάτω από τα γραφεία των δασκάλων, εκεί που σήμερα στεγάζονται τάξεις, ο χώρος ήταν ανοιχτός και ενιαίος και αποτελούσε το γυμναστήριο του σχολείου. Στη νότια γωνία του συγκροτήματος, εκεί που σήμερα στεγάζεται το νηπιαγωγείο ήταν τα μαγειρεία και το εστιατόριο και στην ανατολική εκεί που σήμερα στεγάζεται η Α΄τάξη ήταν το εργαστήριο χειροτεχνίας.

Ο Πικιώνης κατασκεύασε το σχολείο για να λειτουργεί ως εξαθέσιο και σχεδίασε αίθουσες σύμφωνα με τις διδακτικές – σχολικές ανάγκες της εποχής. Σήμερα στο ίδιο κτίριο λειτουργούν δώδεκα τάξεις για το δημοτικό και δύο τάξεις για το νηπιαγωγείο. Επομένως η λειτουργικότητά του δεν έχει καμιά σχέση με αυτή που οραματίστηκε και σχεδίασε ο δημιουργός του. Για να εξυπηρετηθούν οι σημερινές ανάγκες έγιναν σταδιακά πολλές παρεμβάσεις στους εσωτερικούς χώρους του κτιρίου. Χώροι που προορίζονταν για άλλου είδους  χρήσεις χωρίστηκαν στα δύο και μετατράπηκαν σε αίθουσες διδασκαλίας. Όλα τα στοιχεία δείχνουν ότι οι παρεμβάσεις αυτές έγιναν την περίοδο της μαζικής εσωτερικής μετανάστευσης, τότε που ο πληθυσμός της Αθήνας αυξάνει απότομα και συγχρόνως αυξάνονται οι ανάγκες για σχολεία υπέρμετρα σε σχέση με τις δυνατότητες της πολιτείας (ή τη βούλησή της θα έλεγαν κάποιοι), να ανταποκριθεί σ’ αυτές με σύγχρονο και απαιτητικό τρόπο. Πολλές παρεμβάσεις έγιναν κατά τη διάρκεια της δικτατορίας. Πιθανολογείται πως τότε άλλαξαν οι πόρτες του κτιρίου και ο επιχρωματισμός του. Στους τοίχους το άσπρο χρώμα αντικατέστησε την ώχρα και στα παράθυρα το μπλε χρώμα αντικατέστησε το πράσινο.

14ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών  «Δημήτρης Πικιώνης»

Σίνα 70,  Λυκαβηττός,

2103624183 – 2103600006

Το 1ο Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο και το 1ο Πρότυπο Πειραματικό Λύκειο της Αθήνας

Το σημερινό 1ο Πειραματικό Γυμνάσιο και Λύκειο Αθηνών έχει μια βαρύτιμη προίκα: συνδέεται ιστορικά με το πρώτο σχολείο δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που λειτούργησε στο νεοσύστατο ελληνικό κράτος και δημιουργήθηκε από τον Ιωάννη Καποδίστρια. Το σχολείο αυτό, στην πρώτη του μορφή, ονομάστηκε Κεντρικό Σχολείο και ιδρύθηκε το 1829 στην Αίγινα, που ήταν τότε προσωρινή έδρα του Καποδίστρια και πρωτεύουσα του υπό διαμόρφωση ελληνικού κράτους. Σκοπός του ήταν να εκπαιδεύσει τους νέους που επρόκειτο να συνεχίσουν με ανώτερες σπουδές σε πανεπιστήμια του εξωτερικού. Όμως, μετά από τη δολοφονία του Καποδίστρια το 1831, το σχολείο αποδυναμώθηκε και ο αριθμός των μαθητών του μειώθηκε αισθητά. Έτσι, το 1834 αποφασίστηκε η μεταφορά του στην Αθήνα, που έγινε η νέα πρωτεύουσα του ελληνικού κράτους.

Στην ιστορική του διαδρομή, από το 1829 μέχρι σήμερα, το σχολείο εγκαταστάθηκε σε διάφορα κτίρια αφήνοντας το στίγμα του σε αυτά. Όταν έγινε η πρώτη μετακίνηση από την Αίγινα στην Αθήνα, η Αθήνα ήταν μια μικρή πόλη απλωμένη γύρω από την Ακρόπολη, στη σημερινή περιοχή της Πλάκας, όπου δεν υπήρχαν δημόσια κτίρια αλλά μόνο ιδιωτικά, κατοικίες και αρχοντικά.

Η πρώτη εγκατάσταση λοιπόν έγινε στην "οικία Κλεάνθους", ένα αρχοντικό που ανήκε σε έναν σπουδαίο αρχιτέκτονα, τον Σταμάτη Κλεάνθη, και πληρούσε κάποιες βασικές προϋποθέσεις για να χρησιμοποιηθεί ως σχολείο.Το 1837 το κτίριο αυτό δόθηκε για τη στέγαση του νεοϊδρυμένου Πανεπιστημίου, και έτσι το σχολείο έμεινε χωρίς στέγη. Αρχίζει λοιπόν να μετακινείται σε κτίρια της ευρύτερης περιοχής της Πλάκας, τα οποία νοικιάζει το ελληνικό δημόσιο: πρώτα μεταφέρεται στην "οικία Μποτσάρη" (στη συμβολή των οδών Καπνικαρέας και Μητροπόλεως), στη συνέχεια στεγάζεται στο κτίριο του Βαρβακείου Λυκείου, ενώ στα τέλη του 19ου αιώνα μετακομίζει στην οδό Αδριανού. Κατά τη Μικρασιατική Καταστροφή τα μαθήματα γίνονται στο Βαρβάκειο αλλά και στον ναό της Μητρόπολης, ενώ από το 1932 μέχρι το 1964 το σχολείο φιλοξενείται στο "κτίριο Διαλησμά" στην Πλάκα (Σχολείου και Επιχάρμου). Στη συνέχεια λειτούργησε σε νεοκλασικό κτίριο της Ηπίτου, συστεγαζόμενο με το 1ο Πειραματικό Λύκειο, για να επιστρέψει και πάλι στην οδό Αδριανού, όπου λειτουργεί μέχρι σήμερα.

Σήμερα το 1ο Πειραματικό Γυμνάσιο (Πρότυπο – Πειραματικό πλέον) και το 1ο Πειραματικό Λύκειο συνεχίζουν την πορεία του πρώτου ιστορικού σχολείου.

1ο Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο Αθήνας
Αδριανού 114
105 58, Αθήνα

2ο Γυμνάσιο Αθηνών- Η ιστορική Βίλα Αμαλίας

Το ιστορικό κτίριο της Βίλα Αμαλίας (2ο Γυμνάσιο Αρρένων) στη διασταύρωση Χέυδεν και Αχαρνών στην πλατεία Βικτωρίας άνοιξε από πέρυσι εκ νέου τις πόρτες του, πλήρως ανακαινισμένο έπειτα από την παρέμβαση του Δήμου Αθηναίων, στεγάζοντας το 2ο Γυμνάσιο Αθηνών.

Το 2ο Γυμνάσιο Αρρένων ιδρύθηκε το 1862 και πρωτολειτούργησε στην Πλάκα. Στις αρχές του 20ού αιώνα φιλοξενήθηκε στο κτίριο του πρώην Βασιλικού Τυπογραφείου στη Σταδίου, για να μεταστεγαστεί το 1932 και ως το 1973 στην περίτεχνη Βίλα Αμαλίας. Μετά την εκ νέου μεταστέγαση του σχολείου στην περιοχή της πλατείας Βάθη, όπου λειτουργούσε έως το 2011, η Βίλα εγκαταλείφθηκε. Το κτίριο της Βίλα Αμαλίας χτίστηκε στα τέλη του 19ου αιώνα και φημολογείται ότι οικοδομήθηκε σε προσχέδια του Ερνέστου Τσίλλερ. Το 1975, αφού είχε γίνει η μεταστέγαση του σχολείου, η Βίλα απαλλοτριώθηκε από το Ελληνικό Δημόσιο και περιήλθε στην κυριότητα του Οργανισμού Σχολικών Κτιρίων. Η κατάληψη του κτιρίου ξεκίνησε στις 2 Μαρτίου 1990. Το όνομα δόθηκε από τους τότε νέους ένοικους που είχαν εκδιωχθεί λίγο καιρό νωρίτερα από άλλη στεγαστική κατάληψη στη λεωφόρο Αμαλίας. Με τη ρητορική ότι το κτίριο μετατράπηκε σε «άντρο ανομίας» όπως το είχε αποκαλέσει ο πρώην υπουργός Δημόσιας Τάξης, Ν. Δένδιας, το κτίριο εκκενώθηκε από την αστυνομίας στις 20 Δεκεμβρίου 2012, έπειτα από ανώνυμη καταγγελία.

Διάσημοι Έλληνες των γραμμάτων, των τεχνών και της δημόσιας ζωής, αποφοίτησαν από το 2ο Γυμνάσιο Αρρένων.Ο καθηγητής φιλοσοφίας και συγγραφέας Χρήστος Γιανναράς, ο Αρχιεπίσκοπος Τιράνων, Δυρραχίου και Πάσης Αλβανίας Αναστάσιος, ο ζωγράφος Πέτρος Ζουμπουλάκης, ο δημοσιογράφος Άγγελος Μαρόπουλος, ο πρώην δημοσιογράφος και υποδιευθυντής της ελληνικής εκπομπής της Deutsche Welle Άγγελος Μαρόπουλος, o ηθοποιός Τρύφων Καρατζάς, ο εκδότης Οδυσσέας Χατζόπουλος, ο ποιητής Μίλτος Σαχτούρης, ο πολιτικός Δημήτρης Ρέππας, ο σκηνοθέτης Θεόδωρος Αγγελόπουλος, ο στιχουργός Λευτέρης Παπαδόπουλος, ο μουσικοσυνθέτης Μάριος Στρόφαλης και ο ζωγράφος Αλέκος Φασιανός είναι κάποιοι από τους χιλιάδες απόφοιτους του ιστορικού γυμνασίου. Ορισμένοι από αυτούς υπήρξαν και συμμαθητές, διατηρώντας στενούς δεσμούς φιλίας, όπως ο Λευτέρης Παπαδόπουλος με τον Θόδωρο Αγγελόπουλο, οι οποίοι αποφοίτησαν το 1953.

Οι ψηλοτάβανες αίθουσες που λούζονται από το φως, η εντυπωσιακή σκάλα από μπετόν και μάρμαρο που έδωσε τη θέση της στην παλιά ξύλινη σκάλα, το μαρμάρινο πάτωμα με τους ασπρόμαυρους ρόμβους, το εκπληκτικό αίθριο που διαχέει το φως σε όλους τους κοινόχρηστους χώρους του σχολείου κόβουν την ανάσα.

Βίλα Αμαλίας 
Αχαρνών 82 & Χέυδεν

1ο Γενικό Λύκειο Αγίου Δημητρίου το "Στρογγυλό" 

Με τη λέξη ‘Στρογγυλό’ αποκαλούν – κυρίως οι κάτοικοι του Αγίου Δημητρίου - το κτήριο στο οποίο στεγάζονται το 1ο Γυμνάσιο, το 1ο Γενικό Λύκειο του Αγίου Δημητρίου και ένα δημόσιο ΙΕΚ. Είναι πράγματι ένα τελείως στρογγυλό κτήριο με μια πολύ ενδιαφέρουσα φιλοσοφία σχεδιασμού από έναν πολύ σημαντικό αρχιτέκτονα.

Παρά το ότι τα περισσότερα σχολικά κτήρια την δεκαετία του 1960 σχεδιάζονταν από το τεχνικό τμήμα του Οργανισμού Σχολικών Κτηρίων, το 1967 – 1969 ανατέθηκε σε γνωστούς αρχιτέκτονες να σχεδιάσουν ορισμένα σχολικά κτήρια. Ανάμεσα σε αυτούς ήταν ο Τάκης Ζενέτος ο οποίος ανέλαβε το 1969 τον σχεδιασμό του εξαταξίου Γυμνασίου (τότε) του Αγίου Δημητρίου.

Ο Ζενέτος δεν ακολούθησε την τυπική γραμμική διάταξη αλλά αντίθετα, πρότεινε μία κυκλική διάταξη των αιθουσών διδασκαλίας στην οποία σχηματίζεται μια εσωτερική κυκλική αυλή που αποτελεί έναν δημόσιο χώρο για τη σχολική κοινότητα. Για τον λόγο αυτό αναγκάστηκε να κάνει μακρές συζητήσεις με τον Ο.Σ.Κ. ώστε ο τελευταίος να δεχθεί την κυκλική διάταξη.

 Στην ουσία η πρότασή του ήταν μια εκπαιδευτική λειτουργία κατά την οποία, ο καθηγητής αναθέτει στους μαθητές ατομικές εργασίες, που σε ένα επόμενο στάδιο συντίθενται στο επίπεδο της τάξης. Σε μια τέτοια λειτουργία, το εκπαιδευτικό περιβάλλον, εφοδιασμένο με ψηφιακά μέσα, θα πρέπει να επιτρέπει και τα δύο είδη εργασιών:συλλογικές και ατομικές. Έτσι, αυτό που απαιτείται είναι ένας χώρος ο οποίος να μπορεί να εξελίσσεται συνεχώς. Ο χώρος αυτός ορίζεται μεν από σταθερά δομικά στοιχεία (σκελετός) περιλαμβάνει όμως ένα σύστημα εσωτερικών στοιχείων (χωρίσματα) που είναι ευέλικτα και μπορούν να αλλάζουν συνεχώς, έτσι ώστε να ορίζονται οι αίθουσες οι οποίες επίσης αλλάζουν ανάλογα με τις ανάγκες του σχολείου και της λειτουργίας του. Επιπλέον, η πρόταση του Ζενέτου ήταν η λειτουργία του σχολείου σε φάσεις ακολουθώντας τη εξέλιξη του εκπαιδευτικού συστήματος, όπως αυτός την προέβλεπε. Στην πρώτη φάση η διάταξη θα εξυπηρετούσε τις ανάγκες των συμβατικών μεθόδων διδασκαλίας. Έτσι, υπάρχουν αυτόνομες αίθουσες διδασκαλίας, ομαδοποιημένες σε ημικύκλια σε τρείς ορόφους γύρω από έναν κυκλικό χώρο. Η αίθουσα πολλαπλών χρήσεων (τώρα αίθουσα εκδηλώσεων) βρίσκεται κάτω από το επίπεδο της εισόδου και η οροφή της υποστηρίζει την εσωτερική κυκλική αυλή. Τα γυμναστήρια τοποθετούνται κάτω από την εξωτερική αυλή ώστε να μεγαλώσουν οι ακάλυπτες εκτάσεις επειδή η επιφάνεια του οκοπέδου θεωρήθηκε ανεπαρκής. Στην τελική φάση λειτουργίας, στο κέντρο του κύκλου θα έπρεπε διαμορφωθεί ένας ‘πυρήνας οπτικο-ακουστικού εξοπλισμού’. Ο χώρος θα έπρεπε να ενοποιηθεί, να αναπτυχθεί και να επιτρέπει την συνύπαρξη και την εναλλακτική λειτουργία και των μικρών ομάδων και των τάξεων.

Η κυκλική διάταξη δίνει στην οικοδομή μια ξεχωριστή και δυναμική μορφή σε αντίθεση με το αστικό περιβάλλον της. Η ιδέα ενός αυτόνομου κτηρίου και μιας μορφής απομονωμένης και διαφοροποιημένης δεν είναι καινούργια. Συνιστά μια από τις ιδιαιτερότητες του ‘μοντερνισμού ’ και ο Ζενέτος ήταν πράγματι ένας ‘μοντέρνος’ αρχιτέκτονας. Όμως, ταυτόχρονα, πρότεινε ένα ισχυρό κέντρο το οποίο μπορούμε να πούμε ότι επιτρέπει στη σχολική κοινότητα να αυτοκαθοριστεί. Συγχρόνως, το γεωμετρικό κέντρο του κτηρίου θα αποτελούσε το σημείο ηλεκτρονικής εξόδου και διασύνδεσης με την ευρύτερη κοινότητα στην οποία ανήκει. Αυτό σημαίνει ότι ο κεντρικός χώρος του σχολείου δεν είναι κενός. Δεν είναι ένα αίθριο όπου μαθητές και καθηγητές μαζεύονται στα διαλλείματα.

Το κτήριο περιλαμβάνει 36 αίθουσες διδασκαλίας, αίθουσες καθηγητών, αίθουσα συνεδριάσεων και άλλων χρήσεων και άλλους χώρους, ενώ ξεχωριστά βρίσκονται δύο γυμναστήρια. Η έκταση του κτιρίου είναι 50.000 m2 και των γυμναστηρίων 1.140 m2.

1ο Γενικό Λύκειο Αγίου Δημητρίου

Στρ. Αλεξάνδρου Παπάγου 23, Άγιος Δημήτριος

Το σχολείο της Μιχαήλ Βόδα

Tο συγκρότημα των δημοτικών σχολείων της Μιχαήλ Βόδα, που βρίσκεται κοντά στην πλατεία Bάθης, ανήκει στα έργα αναφοράς του ελληνικού μοντερνισμού. Έργο του πρωτοπόρου αρχιτέκτονα Kυριακούλη Παναγιωτάκου, είναι μέρος του προγράμματος ανέγερσης των σχολικών κτιρίων του ’30 από την Tεχνική Yπηρεσία του Yπουργείου Παιδείας.Το συγκρότημα στεγάζει σε έναν ενιαίο όγκο δύο δημοτικά σχολεία που λειτουργούν αυτοδύναμα και αποτελούνται από έξι αίθουσες διδασκαλίας, γραφείο καθηγητών και αίθουσα χειροτεχνίας. Οι τάξεις στρέφονται προς τη μεσημβρία και επικοινωνούν μέσω ανοικτών στεγασμένων διαδρόμων. Υπάρχει δυνατότητα ενοποίησης 2-3 αιθουσών διδασκαλίας μεταξύ τους για την πραγματοποίηση εκδηλώσεων. H αυλή, η αίθουσα γυμναστικής και το εστιατόριο του συγκροτήματος χρησιμοποιούνται από τους μαθητές και των δύο σχολείων. Το κλιμακοστάσιο στη μία άκρη του κτιρίου εξέχει από τον κύριο όγκο με την μορφή καμπύλου έρκερ. Η καθαρότητα της μορφής και η απλότητα της σύνθεσης γοήτευσαν τον Le Corbusier ο οποίος επισκεπτομενος το κτίριο στα 1933 έγραψε στον τοίχο του «Compliments de Le Corbusier ».

Το Σχολείο της Μιχαήλ Βόδα
Λιοσίων & Μιχαήλ Βόδα 9

Βαρβάκειος Πρότυπος Σχολή

Η Βαρβάκειος Πρότυπος Σχολή (σημερινή ονομασία Πρότυπο Γυμνάσιο & ΓΕ.Λ Βαρβακείου Σχολής) είναι ένα από τα αρχαιότερα σχολεία της Ελλάδας. Άρχισε να λειτουργεί το 1860 σε κτήριο που χτίστηκε με δαπάνη του εθνικού ευεργέτη Ιωάννη Βαρβάκη, προς τιμή του οποίου ονομάστηκε η Σχολή. Το πρώτο αυτό κτήριο βρισκόταν στον χώρο της σημερινής Βαρβακείου Αγοράς επί της οδού Αθηνάς και στέγαζε τη Σχολή μέχρι και το 1944, οπότε το κτίριο υπέστη μεγάλες καταστροφές κατά τη διάρκεια των Δεκεμβριανών το 1944. Έκτοτε η Σχολή στεγαζόταν σε άλλα κτήρια στην Αθήνα (οδός Κωλέττη 34, οδός Ακαδημίας και Χ. Τρικούπη, οδός Αραχώβης), ενώ το αρχικό κτήριο κατεδαφίστηκε τελικά το 1955. Από το 1983 έως και σήμερα το Πρότυπο Γυμνάσιο και Λύκειο της Βαρβακείου Σχολής στεγάζεται σε κτιριακές εγκαταστάσεις στο Παλαιό Ψυχικό. Από το 1979 παύει να είναι αποκλειστικά αρρένων.

Πολλοί σημαίνοντες Έλληνες υπήρξαν μαθητές της Βαρβακείου Σχολής, όπως ο Άγιος Νεκτάριος (προστάτης της σχολής),ο Κωνσταντίνος Δοξιάδης, ο Φρέντυ Γερμανός, ο Χρίστος Παπακυριακόπουλος, ο Θεόδωρος Πάγκαλος, ο Σίμος Β. Κεδίκογλου, ο Κωνσταντίνος Δασκαλάκης, ο Σταύρος Δήμας, o Ευάγγελος Αβέρωφ, ο Κωνσταντίνος Τσάτσος, ο Αλέξανδρος Παπάγος, ο Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης, , ο Φίλιππος Δρακονταειδής, ο Ιωάννης Κονδυλάκης, ο Γεώργιος Δροσίνης, ο Γιάγκος Πεσμαζόγλου, ο Γιώργος Καρατζαφέρης, ο Αντώνης Σαμαράκης, ο Κώστας Αξελός, ο Τίτος Πατρίκιος, ο Αλέξανδρος Σχινάς, ο Γεώργιος Στανωτάς, ο Δημήτρης Μητρόπουλος και άλλοι. Επίσης, σημαντικά ονόματα της Εκπαίδευσης δίδαξαν στη Βαρβάκειο, όπως οι Πέτρος Τόγκας, Αλκίνοος Μάζης, Αχιλλέας Τζάρτζανος, Ιωάννης Μαργαζιώτης, Ευάγγελος Κοφινιώτης, Παναγιώτης Ζερβός.

Σήμερα το Βαρβάκειο είναι ένα σχολείο με πολλές καινοτομίες (Όμιλοι Ηθηκής, Ρητορικής, επιστημών, ηλεκτρονικό περιοδικό, εκπαιδευτικές εκδρομές στο εξωτερικό, ντουλαπάκια μαθητών, σύγχρονα εραστήρια για τα μαθήματα κ.α.), με μαθητές που λαμβάνουν συχνά διακρίσεις σε σχολικούς διαγωνισμους και απόφοιτους που κάνουν καριέρα στην Ελλάδα και στο Εξωτερικό.  Η Βαρβάκειος Σχολή πέραν της μεγάλης συμβολής της στην προαγωγή της εκπαίδευσης στην Ελλάδα, έχει επιδράσει ευεργετικώς και εξακολουθητικώς σε ολόκληρη την ελληνική κοινωνία με την προσφορά της πνευματικής - δημιουργικής δυνάμεως των αποφοίτων της.

Πρότυπο Γυμνάσιο & ΓΕ.Λ Βαρβακείου Σχολής

 Μουσών και Παπαδιαμάντη, Ψυχικό 

Επικοινωνήστε μαζί μας:
Μύλων 75 104 41 Αθήνα
210 5121893

τηλεφωνήστε μας για οποιαδήποτε ερώτηση ή απορία

news@infokids.gr

για νέα, πληροφορίες, εκδηλώσεις ή Δελτία τύπου

info@infokids.gr

για ερωτήσεις και πληροφορίες σχετικά με το site μας

Το περιεχόμενο της ιστοθέσης είναι μόνο για ενημερωτικό σκοπό και δεν θα πρέπει να αντικαθιστά οποιαδήποτε ιατρική συμβουλή, διάγνωση ή και θεραπεία που χορηγείται από τον γιατρό σας ή από τον εξειδικευμένο επιστήμονα υγείας. Απαγορεύεται η αναπαραγωγή, μεταβίβαση, διανομή ή αποθήκευση μέρους ή του συνόλου του περιεχομένου σε οποιαδήποτε μορφή, χωρίς την προηγούμενη γραπτή συγκατάθεση του νομικού τμηματος του Infokids.