Η γεμάτη αγωνία επιστολή του διευθυντή Δημοτικού για το άνοιγμα των σχολείων – Το πλήρες σχέδιο για επαναλειτουργία

Ο κ. Νικόλαος Ι. Δημητρίου είναι Δντής του 5ου Δημοτικού Σχολείου Ζωγράφου. Η αγωνία του για τα “παιδιά του”, τους μαθητές του σχολείου του είναι εμφανής μέσα από την επιστολή που μας έστειλε αναλύοντάς μας τους λόγους για τους οποίους πρέπει και τα Δημοτικά Σχολεία να ανοίξουν ξανά. Για λόγους, μαθησιακούς, ψυχολογικούς και κοινωνικούς!!! Μια άποψη που υιοθετούν πολλοί ακόμη εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και πρέπει να ακουστεί.

Τα Δημοτικά Σχολεία πρέπει να ανοίξουν για λόγους

Α. Μαθησιακούς: Όσοι έχουμε κάνει Α΄ και  Στ ΄τάξη, ξέρουμε ότι κυρίως το Γ΄ τρίμηνο ο μαθητής της Α΄τάξης εμπεδώνει τον μηχανισμό της ανάγνωσης και της γραφής. Κάτι που επείγει να γίνει όχι σήμερα αλλά χτες κιόλας. Η Στ΄τάξη είναι αδήριτη ανάγκη να ολοκληρώσει την ύλη, κυρίως στα Μαθηματικά. Οι άλλες τάξεις έχουν κατά την γνώμη μου μικρότερες άμεσες μαθησιακές ανάγκες. Τα όποια κενά υπάρχουν, εύκολα μπορούν να αναπληρωθούν στα επόμενα σχολικά έτη.

Β. Ψυχολογικούς: Όταν όλα χάνονται, ο άνθρωπος έχει ανάγκη από κάποια σταθερά σημεία αναφοράς, που είναι εκεί, τον περιμένουν πάντα, για να ακουμπήσει. Ένα τέτοιο σταθερό σημείο αναφοράς είναι για τους μαθητές μας, το σχολείο. Δεν θα ξεχάσω ποτέ την επιμονή ενός μαθητή μας, που όταν η οικογένειά του τον άφησε-ακούσια-πίσω μόνο του, για να φύγει σε χώρα του εξωτερικού, μας ρωτούσε συνέχεια: Σχολείο θα έρχομαι; Στο σχολείο θα έρχομαι;

Γ. Κοινωνικούς: Οι μαθητές μας που οι περισσότεροι ανήκουν σε λαϊκές οικογένειες αν δεν βοηθηθούν από εμάς,  από ποιον θα βοηθηθούν. Λαμβάνοντας υπόψιν ότι έρχεται ανεργία, άρα οι υλικοί πόροι για να ζητήσει βοήθεια, εκτός σχολείου ένας γονέας, γίνεται ακόμα πιο δύσκολη.

Οι παιδαγωγικοί λόγοι λειτουργίας του σχολείου είναι προφανείς.

ΠΩΣ ΘΑ ΑΝΟΙΞΟΥΝ ΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΧΩΡΙΣ ΑΠΟΛΥΤΩΣ ΚΑΝΕΝΑ ΚΙΝΔΥΝΟ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΜΑΣ

Α ΖΩΝΗ: Κάθε μέρα 08:15 με 10:00 γίνεται ένα δίωρο μάθημα στους μαθητές της Α, Β, και Γ τάξης που χωρίζονται σε μικρά τμήματα, όσα οι δάσκαλοι (ΠΕ 70) του κάθε σχολείου και οι ειδικότητες που είναι μόνο σε ένα σχολείο. Π.Χ. (Ενδεικτικά για ένα 12/θέσιο σχολείο),  Α ΖΩΝΗ:  110 μαθητές χωρίζονται σε 16 με 17 τμήματα (12 τάξεις και η αίθουσα Η/Υ, Μουσικής, Τμήματος Ένταξης, Τμήματος Υποδοχής, Σίτισης ακόμα και εκδηλώσεων), περίπου 6-7 μαθητές ανά τμήμα. Η προσέλευση των μαθητών γίνεται κατευθείαν στην τάξη. Μετά το μάθημα αποχωρούν. Δεν γίνεται διάλειμμα, δεν υπάρχει συγχρωτισμός.

Ενδιάμεσα αερίζονται και απολυμαίνονται τα θρανία.

Β ΖΩΝΗ: 10:30 ΜΕ 12:00. Το ίδιο γίνεται για τους μαθητές της Δ, Ε και Στ τάξης. Δίωρο μάθημα και αποχώρηση. Π.Χ. (Ενδεικτικά για ένα 12/θεσιο σχολείο),  Β ΖΩΝΗ: 120 μαθητές χωρίζονται σε 16 με 17 τμήματα(12 τάξεις και η αίθουσα Η/Υ, Μουσικής, Τμήματος Ένταξης, Τμήματος Υποδοχής, Σίτισης ακόμα και εκδηλώσεων), περίπου 7-8 μαθητές ανά τμήμα. Η προσέλευση γίνεται κατευθείαν στην τάξη. Μετά το μάθημα αποχωρούν όλοι οι μαθητές πλην της ΣΤ΄ τάξης. Δεν γίνεται διάλειμμα δεν υπάρχει συγχρωτισμός.

Γ ΖΩΝΗ: 12:15 με 13:00, γίνεται μάθημα μόνο στην ΣΤ΄ τάξη, με διάλειμμα 12:00-12:15 που γίνεται μέσα στην τάξη, με επιβλέποντες εκπαιδευτικούς που δεν θα έχουν μάθημα στην Γ ΖΩΝΗ.

Οι μαθητές δεν συγχρωτίζονται με άλλους μαθητές, εκτός των μαθητών της τάξης. Εννοείται ότι κατά την διάρκεια του μαθήματος λαμβάνονται όλα τα αναγκαία υγειονομικά μέτρα.

Το ακριβές πρόγραμμα και ωράριο, καθορίζεται με ακρίβεια από τον εκάστοτε σύλλογο Διδασκόντων. Κάθε σχολείο έχει τις ιδιαιτερότητές του, σε αίθουσες αλλά και ανθρώπινο δυναμικό. Εναλλακτικά μπορεί οι μαθητές κάποιων τάξεων, όχι της Α΄ και της ΣΤ΄,  να έρχονται εκ περιτροπής. Ζούμε σε ιδιαίτερες και πρωτόγνωρες συνθήκες και έτσι πρέπει να τις αντιμετωπίσουμε.

Σε κάθε περίπτωση το σχολείο πρέπει να ανοίξει για τους μαθητές της Α΄ και της Στ΄ τάξης. Πρέπει η Α΄ τάξη να ολοκληρώσει-εμπεδώσει τον μηχανισμό της ανάγνωσης και γραφής, και η ΣΤ τάξη να ολοκληρώσει τα Μαθηματικά.

Η πρόταση τίθεται προς συζήτηση και προβληματισμό. Μπορεί να βελτιωθεί, να συμπληρωθεί, μπορεί να είναι και ανεδαφική. Ως εκπαιδευτικός με οδηγό τα λόγια του πατρός Παϊσίου, Αγίου και επίσημα πλέον, ότι: «Καλός δάσκαλος είναι όποιος αγαπάει τους μαθητές του, διότι η αγάπη βρίσκει τρόπο, η αδιαφορία βρίσκει δικαιολογία», ταπεινά την καταθέτω.

Νικόλαος Ι. Δημητρίου, Δντης 5ου Δημοτικού Σχολείου Ζωγράφου, 16-5-2020