Ποιες είναι οι βιταμίνες που χρειάζονται τα παιδιά μας περισσότερο τον χειμώνα;

Μια από τις ερωτήσεις που δέχονται πολύ συχνά οι παιδίατροι από εμάς τους γονείς, ειδικά στην αρχή του χειμώνα που ξεκινά και η περίοδος των πιο σοβαρών ιώσεων, είναι κατά πόσο τα παιδιά μας χρειάζονται κάποια επιπλέον ενίσχυση του ανοσοποιητικό τους.

Οι απαντήσεις τους δεν είναι ποτέ ίδιες, όμως, όλοι συμφωνούν στο εξής: Ότι ειδικά αυτή την εποχή, τα παιδιά μας χρειάζεται να τρέφονται καλά και ισορροπημένα, προκειμένου μέσω της διατροφής τους να λαμβάνουν όλες τις απαραίτητες βιταμίνες που θα συμβάλλουν στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού τους συστήματος και την προστασία τους από ιώσεις.

Ο κάθε γονιός ξέρει καλύτερα από τον καθένα αν το παιδί του τρέφεται σωστά, λαμβάνοντας καθημερινά τις βιταμίνες, τα μέταλλα και όλα τα στοιχεία που χρειάζεται ο οργανισμός του, ο οποίος με το σχολείο, τα φροντιστήρια και τις αθλητικές δραστηριότητες καταπονείται περισσότερο αυτούς τους μήνες. Αυτό που δεν γνωρίζουμε, όμως, είναι ποιες ακριβώς είναι αυτές οι βιταμίνες που θα δώσουν στο παιδί μας την απαραίτητη ενέργεια, που θα ενισχύσουν το μυϊκό και σκελετικό του σύστημα και που θα κρατήσουν μακριά τους επικίνδυνους ιούς.

Οι βασικές βιταμίνες και μέταλλα που χρειάζονται τα παιδιά

Σύμφωνα με τους ειδικούς, υπάρχουν τρεις βασικές βιταμίνες και μέταλλα που πρέπει να περιλαμβάνονται στην καθημερινή διατροφή του παιδιού μας:

ΑΣΒΕΣΤΙΟ

Κατά την διάρκεια της παιδικής και εφηβικής ηλικίας, ο οργανισμός χρειάζεται ασβέστιο για να δημιουργήσει γερά κόκκαλα. Ειδικά στην εφηβεία, το ασβέστιο είναι ιδιαίτερα σημαντικό τόσο για την ανάπτυξη, όσο και για την μετέπειτα υγεία του παιδιού μας, αφού ο οργανισμός δεν το χρησιμοποιεί μόνο στις άμεσες ανάγκες του, αλλά το αποθηκεύει και για την ενήλικη ζωή. Έτσι, όσο περισσότερο ασβέστιο έχουν λάβει τα παιδιά σε μικρή ηλικία, τόσο πιο «γεμάτες αποθήκες» έχουν για να το χρησιμοποιήσουν μεγαλώνοντας, π.χ. για να αντιμετωπίσουν την οστεοπόρωση.

Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τους ειδικούς, τα παιδιά ηλικίας από 9 έως 18 ετών χρειάζονται περί τα 1.300mg ασβεστίου ημερησίως. Ενδεικτικά, ένα φλιτζάνι γάλα περιέχει περίπου 300mg ασβεστίου. Ξέρετε, όμως, πολλά παιδιά στην εφηβεία που πίνουν γάλα ή τρώνε καθημερινά αρκετά γαλακτοκομικά;

ΣΙΔΗΡΟΣ

Ο σίδηρος είναι απαραίτητος για τη δημιουργία των ερυθρών αιμοσφαιρίων, τα οποία μεταφέρουν το οξυγόνο σε όλο το σώμα. Όπως συμβαίνει με το ασβέστιο, έτσι και οι ανάγκες του παιδιού για σίδηρο αυξάνονται με την ηλικία. Μάλιστα, δεν είναι λίγα τα παιδιά που από μωρά παρουσιάζουν έλλειψη σιδήρου, ειδικά αν δεν ακολουθούν πλήρη διατροφή μετά τους 6 μήνες. Ωστόσο, αν το παιδί δεν έχει τον απαραίτητο σίδηρο στον οργανισμό του, μπορεί να γίνει αναιμικό και να έχει χαμηλά επίπεδα ενέργειας, να κουράζεται εύκολα και να έχει δυσκολίες στη συγκέντρωσή του.

Το παιδί λαμβάνει σίδηρο μέσω της διατροφής του κυρίως όταν τρώει κόκκινο κρέας, σπανάκι (και πράσινα φυλλώδη λαχανικά), φακές, δημητριακά, ταχίνι, αμύγδαλα κ.α. Μάλιστα, ο σίδηρος απορροφάται καλύτερα αν συνδυάζεται με τροφές με βιταμίνη C (π.χ. με φρούτα και λαχανικά). Πόσα παιδιά, όμως, καταναλώνουν επαρκώς και συνδυασμένες τις παραπάνω τροφές;

ΒΙΤΑΜΙΝΗ D

Η βιταμίνη D είναι από τις λίγες βιταμίνες που δεν λαμβάνει ο οργανισμός αποκλειστικά μέσω της διατροφής, μα κυρίως μέσω του τρόπου ζωής: Συγκεκριμένα, η βασική πηγή βιταμίνης D είναι τα γαλακτοκομικά προϊόντα και κυρίως η έκθεση στην ηλιακή ακτινοβολία (στην UVB συγκεκριμένα). Πριν βιαστείτε να σκεφτείτε, ότι στα Ελληνόπουλα περισσεύει η βιταμίνη D, τα τελευταία επίσημα στοιχεία δείχνουν, ότι κάτι τέτοιο δεν ισχύει: Σύμφωνα με αυτά το 40% του ελληνικού πληθυσμού έχει κάποιου βαθμού έλλειψη σε βιταμίνη D, με το 27% να έχει σοβαρή ανεπάρκεια.

Κι όμως, η βιταμίνη αυτή είναι εξέχουσας σημασίας για τον αναπτυσσόμενο οργανισμό του παιδιού, αφού είναι απαραίτητη για την απορρόφηση του ασβεστίου που στη συνέχεια θα χρησιμοποιηθεί για το δυνάμωμα και την ανάπτυξη των οστών. Τα τελευταία χρόνια δε έχουν βρεθεί και άλλες σημαντικές λειτουργίες της π.χ. στη μυϊκή και καρδιακή λειτουργία, στον μεταβολισμό και το ανοσοποιητικό σύστημα.

Τι γίνεται όταν το παιδί μας δεν λαμβάνει τις απαραίτητες βιταμίνες μέσω της διατροφής του;

Το ιδανικό είναι το παιδί μας να τρώει καθημερινά τις σωστές τροφές (τα γαλακτοκομικά του, το κρέας και το σπανάκι, τα πορτοκάλια του), οι οποίες σε συνδυασμό με την μετρημένη έκθεση στον ήλιο, θα του προσφέρουν τις απαραίτητες βιταμίνες που θα διατηρούν τον οργανισμό του γερό.

Κρίνοντας, όμως, από τα δικά μου παιδιά, όσο κι αν προσπαθώ να τους έχω καθημερινά πλήρη, σπιτικά γεύματα, να τους στύβω χυμούς και να επιμένω να πιουν το γάλα τους, δυστυχώς δεν τα καταφέρνουμε πάντα. Τη μία μέρα έχουν αργήσει για το σχολείο και δεν προλαβαίνουν να φάνε πρωινό, την άλλη το φρούτο που θα έτρωγαν στο διάλειμμα έπεσε και κύλησε και δεν φαγώθηκε ποτέ, για να μην αναφερθώ στο σπανακόρυζο που μου επιστρέφουν κάθε φορά σχεδόν άθικτο.

Αποφάσισα, λοιπόν, ότι τουλάχιστον για τους «πλούσιους» σε ιώσεις χειμερινούς μήνες, θα έχω το κεφάλι μου ήσυχο δίνοντάς τους καθημερινά τις αγαπημένες τους βιταμίνες ζελεδάκια – αρκουδάκια Chewy Vites. Είναι φτιαγμένες από φυσικό χυμό φρούτων, εννοείται δεν έχουν ζάχαρη και συντηρητικά, και -ανάλογα με τις ανάγκες του κάθε παιδιού- χωρίζονται σε 6 τύπους:

– Πολυβιταμινούχο Plus (με 12 βιταμίνες και μεταλλικά στοιχεία) για την συνολική καλή υγεία και ανάπτυξη του παιδιού.

– Πρόπολη και Εχινάκεια, σε συνδυασμό με τη βιταμίνη C που προστατεύει κυρίως από ιώσεις και κρυολογήματα.

– Βιταμίνη C, στην πιο λαχταριστή της μορφή που συμβάλλει στο ανοσοποιητικό σύστημα των παιδιών, όπως αναφέραμε και παραπάνω.

– Ωμέγα3 και πολυβιταμίνες, με υπέροχη μοναδική γεύση πορτοκαλιού, χωρίς την παραμικρή υπόνοια «ψαρίλας» που έχει το κλασικό μουρουνέλαιο.

– Ασβέστιο και βιταμίνη D3, για γερά οστά και δόντια (που λέγαμε παραπάνω) και με γεύση φράουλα.

– Σίδηρος και πολυβιταμίνες, για δύναμη, ζωτικότητα και ενέργεια. Είναι η ιδανική λύση, αν το παιδί σας παρουσιάζει ανεπάρκεια σε σίδηρο.

Στην ίδια σειρά με τα νόστιμα ζελεδάκια-αρκουδάκια θα βρείτε και τα προβιοτικά που συνιστώνται ιδιαιτέρως τα τελευταία χρόνια από τους ειδικούς.

Επιπλέον, αποφάσισα, ότι σαφώς και θα συνεχίσω να τους μαγειρεύω σπανακόρυζο, αλλά δεν θα ξανατσακωθώ μαζί τους που δεν το έφαγαν. Όχι όταν με ένα Chewy Vites συμπληρώνουν όλες τις απαραίτητες ημερήσιες βιταμίνες που δεν πήραν μέσω της διατροφής τους. Και το καλύτερο; Τα Chewy Vites έχουν τόσο τέλεια γεύση που τα παιδιά μου τα λατρεύουν και ανυπομονούν να έρθει η ώρα της ημέρας που θα τα μασήσουν!