«Πρόσωπα στις Κυκλάδες»: Προσωπογραφίες από παιδιά για παιδιά στο Ίδρυμα Τηνιακού Πολιτισμού

«Πρόσωπα στις Κυκλάδες»: Προσωπογραφίες από παιδιά για παιδιά στο Ίδρυμα Τηνιακού Πολιτισμού

«Πρόσωπα στις Κυκλάδες» ονομάζεται η έκθεση με πορτρέτα φτιαγμένα από παιδιά για παιδιά! Τα εγκαίνια της έκθεσης πραγματοποιήθηκαν στις 20 Δεκεμβρίου στο Ίδρυμα Τηνιακού Πολιτισμού.

Το πρόγραμμα “Πρόσωπα στις Κυκλάδες” αφορούσε στη δημιουργία ενός κύκλου εικαστικών εργαστηρίων για τα παιδιά Β΄Δημοτικού της Τήνου.

Σκοπός των εργαστηρίων ήταν η δημιουργία μιας έκθεσης έργων τέχνης από παιδιά, για παιδιά  με θέμα τις προσωπογραφίες.

Τέσσερα από τα πέντε εργαστήρια του προγράμματος, εστίασαν στη δημιουργία των έργων τέχνης από τα ίδια τα παιδιά με την αντίστοιχη υποστήριξη εμψυχωτών και τη χρήση αναπτυξιακά κατάλληλου εκπαιδευτικού υλικού, σχεδιασμένου αποκλειστικά για το πρόγραμμα.

Το τελευταίο εργαστήριο αφιερώθηκε στην επιμέλεια της έκθεσής τους. Το πρόγραμμα είχε βιωματικό χαρακτήρα και στηρίχθηκε στις αρχές της μη τυπικής εκπαίδευσης.

Τον εκπαιδευτικό σχεδιασμό και την υλοποίηση των εργαστηρίων ανέλαβαν οι παιδαγωγοί Φραντζέσκα Παπαγιαννοπούλου και Γιώργος Μπασινάς.

Χρησιμοποιώντας φόρμες βασισμένες στον κυκλαδικό πολιτισμό, στον Βυζαντινό και άλλοτε στον Μινωικό οι προσωπογραφίες των παιδιών ποικίλουν και προσφέρουν διαφορετικά αποτελέσματα κάθε φορά.

Η γνωριμία με αυτούς τους πολιτισμούς επέτρεψε στα παιδιά που συμμετείχαν να πάρουν πληροφορίες για το περιεχόμενο των έργων τους.

Για παράδειγμα με δεδομένο ότι στους Κυκλαδίτες άρεσαν πολύ τα γλέντια και οι μουσικές ή οτι αγαπούσαν τη φύση, αρκετά παιδιά επέλεξαν να κοσμίσουν τις συγκεκριμένες προσωπογραφίες τους με κιθάρες, ποτήρια, χορευτές και αντίστοιχα με λουλούδια και ουράνια τόξα.

Στους πάγκους εργασίας τους τα παιδιά έβρισκαν πέρα από υλικά (μαρκαδόρους, ξυλομπογιές, πινέλα, τέμπερες) και μια πληθώρα έργων τέχνης γνωστών καλλιτεχνών. Κάθε φορά καλούνταν να επιλέξουν δύο με τρία έργα γνωστών ζωγράφων που τους έκαναν εντύπωση, προκειμένου να τα “πάρουν” και να τα τοποθετήσουν κοντά στο έργο που θα δούλευαν. Αυτό τους έδινε τη δυνατότητα μέσα από την παρατήρηση να αντλήσουν έμπνευση, αλλά και να απομονώσουν μοτίβα, σχέδια, συνδυασμούς χρωμάτων και τεχνικές.

Μετά την ολοκλήρωση του ατομικού τους έργου, τα παιδιά σε ομάδες προχωρούσαν στη δημιουργία ενός ομαδικού.

Πώς προέκυψε η ιδέα;

Τα τελευταία χρόνια το νησί της Τήνου αποτελεί έναν από τους διασημότερους προορισμούς για οικογενειακό τουρισμό. Μαλιστα, φιλοξενεί εκατοντάδες μικρούς επισκέπτες και μικρές επισκέπτριες κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού τόσο από την Ελλάδα, όσο και από το εξωτερικό. Από την άλλη πλευρά, ο μόνιμος πληθυσμός του νησιού μειώνεται σταδιακά καθώς αρκετοί νέοι και νέες φεύγουν από το νησί και επιλέγουν αστικά κέντρα ως τον τόπο διαμονής τους.

Έτσι, η παρούσα πρόταση έρχεται να συνδυάσει αυτές τις δύο πραγματικότητες: από τη μια να δημιουργήσει θετικές εμπειρίες για τα μόνιμα παιδιά – κατοίκους της Τήνου – ενισχύοντας τον δεσμό τους με τον τόπο διαμονής τους. Από την άλλη, να συνδράμει στην ήδη υπάρχουσα προβολή του τόπου ως φιλικό για τις οικογένειες προορισμό.

Γιατί Κυκλάδες και Πρόσωπα;

Η γεωγραφική θέση του νησιού που το θέλει να είναι ένα από τα κυκλαδονήσια αποτελεί και τη βασικότερη πηγή έμπνευσης για τη δομή της πρότασης: πρόκειται για έναν κύκλο εικαστικών εργαστηρίων με αφετηρία την Τήνο και απώτερο σκοπό τη δημιουργία μιας καλλιτεχνικής έκθεσης από παιδιά, για παιδια με έδρα το Ίδρυμα Τηνιακού Πολιτισμού.

Μετά το πέρας της έκθεσης, τα έργα των παιδιών θα “ταξιδέψουν” με το πλοίο που εξυπηρετεί τη γραμμή των κυκλάδων και στα γύρω νησιά επιτρέποντας την προώθησή τους σε ένα ακόμη ευρύτερο κοινό.

Αναφορικά με την επιλογή των προσώπων ως θεματική των εικαστικών εργαστηρίων, εδώ πηγή έμπνευσης αποτελούν τα ίδια τα έργα του Ιδρύματος Τηνιακού Πολιτισμού.

Συγκεκριμένα: α) Η παρουσία των προτομών/πορτραίτων ήδη από την είσοδο του Ιδρύματος, συνοδευόμενα από ένα σύμβολο που ορίζει την ιδιότητα των διαφόρων μορφών, αποτελεί το ένα σκέλος της έμπνευσης και β) το σύμβολο το οποίο χρησιμοποιεί ο Γιαννούλης Χαλεπάς προκειμένου να συνοδεύει τις μορφές στα έργα του που δεν είναι άλλο από το Γοργόνειο.

Με σημείο εκκίνησης την ξενάγηση των παιδιών στη μόνιμη έκθεση μέσω παιχνιδιού, την αναζήτηση-εξερεύνηση του συμβόλου του στα διάφορα έργα του, τα παιδιά κλήθηκαν και πειραματίστηκαν με τη δημιουργία δικών τους πορτραίτων και συμβόλων στο εδώ και το τώρα με επιρροές πότε από τον κυκλαδικό, ποτε από τον βυζαντινό και άλλοτε από τον μινωικό πολιτισμό.

Διαβάστε επίσης:

Χριστούγεννα πίσω από τα κάγκελα – Το συγκλονιστικό γράμμα ενός φυλακισμένου παιδιού στη μητέρα του

Γιατί οι ιπτάμενοι τάρανδοι που σέρνουν το έλκηθρο του Άη Βασίλη έχουν κόκκινη μύτη;

Ειρεσιώνη: Κι όμως, και οι Αρχαίοι Έλληνες είχαν… «χριστουγεννιάτικο δέντρο»