Ράνια Κουκλή: «Δύσκολα μπορεί να προχωρήσει η ύλη μέσω της τηλεκπαίδευσης αν δεν ανοίξουν τα σχολεία»

Κάθε πρωί οι μαθητές του Δημοτικού στήνονται μπροστά στην τηλεόραση και παρακολουθούν με προσήλωση τα μαθήματα τηλεκπαίδευσης “Mαθαίνουμε στο Σπίτι” που προβάλλονται στην ΕΡΤ2.

Οι εκπαιδευτικοί που έχουν αναλάβει την παρουσίαση των τηλεμαθημάτων κάνουν ό,τι καλύτερο μπορούν ώστε το μάθημά τους να είναι ενδιαφέρον, κατανοητό και να βοηθήσει τους μαθητές να μην χάσουν “επαφή” με την σχολική ύλη.

Το Infokids.gr μίλησε με την κ. Ράνια Κουκλή, μια από τις δασκάλες της τηλεκπαίδευσης, που ξεχωρίσαμε για τον τρόπο με τον οποίο διδάσκει Μαθηματικά και Γλώσσα στις πρώτες τάξεις Δημοτικού, δημιουργώντας μια ζεστή ατμόσφαιρα και βοηθώντας τους μαθητές να ανακαλύψουν τη μαγεία των αριθμών αλλά και τα μυστικά της ελληνικής Γλώσσας.

Ας διαβάσουμε τι δηλώνει αποκλειστικά στο Infokids.gr, μια από τις δημοφιλείς δασκάλες της τηλεκπαίδευσης

Πώς υλοποιήθηκε η συμμετοχή σας στην τηλεκπαίδευση; Με ποια διαδικασία επιλέχθηκαν οι εκπαιδευτικοί που παραδίδουν μαθήματα καθημερινά στα παιδιά; 

Ήρθα σε επαφή με το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), συγκεκριμένα με τον κύριο Αντωνίου, καθώς γνώριζαν ήδη τη δουλειά μου στο διαδίκτυο. Έπειτα, αφού οργάνωσαν το πρόγραμμα και τη ροή του σε συνεργασία με το Υπουργείο και τη δημόσια τηλεόραση, με κάλεσαν μαζί με δεκάδες ακόμη εκπαιδευτικούς και συμμετείχαμε εθελοντικά στην όλη προσπάθεια.

Τα μαθήματα τηλεκπαίδευσης καταγράφουν υψηλά νούμερα τηλεθέασης αποδεικνύοντας ότι έχουν γίνει αγαπημένη τηλεοπτική συνήθεια των παιδιών. Ποια είναι τα μηνύματα και τα σχόλια που σας κάνουν γονείς και μαθητές για τη συμμετοχή σας στα τηλεοπτικά μαθήματα; Τι σας λένε για την εκπαιδευτική αυτή καινοτομία; Πώς τους φαίνεται αυτός ο τρόπος διδασκαλίας;

Δεδομένης της κατάστασης, η επαφή μου με τα παιδιά και τους γονείς είναι πιο περιορισμένη. Όσοι επικοινώνησαν μαζί μου μέσω YouTube και social media, έδειξαν ενθουσιασμό, καθώς τα παιδιά το αγάπησαν. Εκτιμούν την προσπάθειά μας και στέκονται δίπλα μας. Όσο για τα δικά μου παιδιά, τους μαθητές μου, είναι κατενθουσιασμένοι!

Ακόμη, αξίζει να σημειωθεί πως από πλευράς μας οι εκπαιδευτικοί, οργανώσαμε σε χρόνο μηδέν ψηφιακές τάξεις, τις εμπλουτίσαμε με υλικό και ασκήσεις και ξεκινήσαμε θαρρετά τις επαναλήψεις μας.

Πόσο εύκολο είναι ένας μαθητής να κρατήσει επαφή με την σχολική ύλη μέσω τηλεκπαίδευσης. Θεωρείτε ότι είναι ένας αποτελεσματικός τρόπος ώστε να καλυφθεί η ανάγκη να διατηρήσουν οι μαθητές την επαφή τους με την εκπαιδευτική διαδικασία για το διάστημα που τα σχολεία θα είναι κλειστά;

 Εύκολο δεν είναι τίποτα στις μέρες μας. Τα μαθήματα της τηλεκπαίδευσης είναι ένα από τα βέλη της φαρέτρας μας. Σε συνδυασμό με το ασύγχρονο κομμάτι από τις πλατφόρμες και τα ζωντανά μαθήματα που έχουν ξεκινήσει σε αυτές, προσπαθούμε να διατηρούμε αυτή την επαφή, που πάνω από όλα κάνει καλό στις ψυχές μας. Οι φωνές τους, τα «Αχ, κυρία! Μας λείψατε..», η επαφή που έχουν με την ομάδα της τάξης είναι βάλσαμο για μένα και για εκείνα, επίσης! 

 Αν τα Δημοτικά δεν ανοίξουν τελικά ξανά για φέτος, υπάρχουν σκέψεις να προχωρήσετε μέσω τηλεκπαίδευσης την ύλη και να μην περιοριστείτε μόνο σε επαναλήψεις; Έχετε συζητήσει καθόλου αυτό το ενδεχόμενο;

Το να μην ανοίξουν τα σχολεία μας είναι κάτι που απεύχομαι. Η διαπροσωπική μας επαφή είναι αναγκαία, ειδικά στην τρυφερή ηλικία της πρώτης σχολικής ζωής.
Σε σχέση με την ύλη, η προσωπική μου άποψη είναι ότι δύσκολα θα μπορούσε να προχωρήσει, χωρίς να λύνουμε ασκήσεις παρέα, να γυρνάμε πάνω απ’ τα σκεφτικά κεφαλάκια τους για να λύνουμε απορίες, να πάμε στον πίνακα, να γνωρίσουμε μαζί τη νέα γνώση. Ακόμη και το προσωπικό μου εγχείρημα στον τομέα των βιντεομαθημάτων έχει ως βάση την επανάληψη, την υπενθύμιση των διδαγμένων, τη βοήθεια στην επίλυση αποριών. Δεν πιστεύω πως η ενδοταξική μας δουλειά υποκαθίσταται με κανέναν τρόπο.

Το τι θα γίνει επίσημα, δεν το γνωρίζω. Το Υπουργείο θα λάβει τις αποφάσεις και θα ενημερωθούμε ως κοινό. Δε συμμετέχω σε καμία τέτοια συζήτηση, δεν είμαι αρμόδια για αυτό, καθώς η φυσική – κι αγαπημένη μου- θέση είναι στην τάξη.

Θεωρείτε ότι ο θεσμός της τηλεκπαίδευσης πρέπει να συνεχιστεί με κάποιο τρόπο ως ενισχυτικό της υπάρχουσας διδασκαλίας, ενδεχομένως μέσω κάποιας πλατφόρμας του Υπουργείου Παιδείας;

Θεωρώ πως η τηλεκπαίδευση ήρθε για να μείνει. Πιστεύω πως θα έχει υποστηρικτικό και συμπληρωματικό χαρακτήρα και πως είναι αναγκαίο να εκπαιδευτούμε κι εμείς οι δάσκαλοι πάνω σε αυτό, σωστά και μεθοδικά.

Μιλήστε μας για το κανάλι σας RaniaSchool. Γιατί το δημιουργήσατε; Τι υλικό θα βρει εκεί ο μαθητής;

Το κανάλι “RaniaSchool”  (https://www.youtube.com/raniaschool) στο YouTube είναι το δικό μου διαδικτυακό «παιδί». Για την ακρίβεια, το δικό μας, με τον σύζυγό μου, Δημήτρη που είναι πίσω από την κάμερα και μαζί κάνουμε τα πάντα. Η ιδέα του ξεκίνησε τελείως φυσικά, καθώς κατάλαβα πως υπήρχε η ανάγκη να θυμηθούν κάτι τα παιδιά που ίσως τους ξέφυγε στο σχολείο.

Στη Θεσσαλονίκη, την πατρίδα μου έχω την οικογένειά μου, με τα 5 υπέροχα ανίψια μου. «Θύμισέ μου, Ράνια, αυτό…» είπε το καλοκαίρι του ‘17 το ένα από αυτά και τον Σεπτέμβρη ανέβηκε το πρώτο βιντεομάθημα.

Στο RaniaSchool θα βρείτε την ύλη της Γλώσσας και των Μαθηματικών όλου του δημοτικού. Εμπλουτίζεται με νέο υλικό καθημερινά πια και επιθυμώ να καλύψω τους βασικούς στόχους κάθε τάξης. Κάθε βιντεομάθημα παρουσιάζει με τη δική μου παιδαγωγική και διδακτική σκοπιά το κάθε αντικείμενο. Ο στόχος μου είναι να λειτουργεί ως επαναληπτική βάση του διδακτέου της τάξης.

 Πώς θα είναι η ψυχολογία των μαθητών, όταν ο κορωνοϊός θα αποτελέσει παρελθόν, και θα επιστρέψουν στο σχολείο τους;

Ελπίζω, εύχομαι και προσεύχομαι να επιστρέψουμε σύντομα, υγιείς και δυνατοί στις τάξεις μας. Όλα θα είναι διαφορετικά. Σκέφτομαι πώς θα τους πω να μη με αγκαλιάζουν, να κρατάνε απόσταση, να σκέφτονται πριν ενεργήσουν… Θα δυσκολευτούμε πολύ, αλλά έχουμε ανάγκη να ξαναβρεθούμε μαζί! Το περιμένω πώς και πώς και το ίδιο και τα παιδιά μου. Η διάθεσή μας άλλαξε, μα οι βελούδινες παιδικές ψυχές τους θα τα κάνουν όλα ομορφότερα!