«Σχολεία για Όλους: Συμπερίληψη προσφυγόπουλων στα Ελληνικά Σχολεία» – Mια πρωτοβουλία που αξίζει να αγκαλιάσουμε

Το Ευρωπαϊκό Κέντρο Wergeland (European Wergeland Centre – EWC) διοργάνωσε την Πέμπτη 31 Οκτωβρίου στο Αμφιθέατρο ‘Ι. Δρακόπουλος’ του κεντρικού κτιρίου του Πανεπιστημίου Αθηνών την Εναρκτήρια Εκδήλωση του Προγράμματος ‘Σχολεία για όλους – Συμπερίληψη παιδιών προσφύγων στα ελληνικά σχολεία’, το οποίο θα υλοποιηθεί κατά τα σχολικά έτη 2019-2022.

‘Σχολεία για όλους – Συμπερίληψη παιδιών προσφύγων στα ελληνικά σχολεία’

Με την παρουσία εκλεκτών επίσημων προσκεκλημένων, εκπροσώπων τόσο των εμπλεκόμενων φορέων όσο και διαφόρων διεθνών και εθνικών οργανισμών που δραστηριοποιούνται στο πεδίο της κοινωνικής ένταξης των προσφύγων στην ελληνική κοινωνία, παρουσιάστηκε το εν λόγω τριετές εθνικό πρόγραμμα, στόχος του οποίου αποτελεί η υποστήριξη σχολείων με τάξεις υποδοχής, μέσα από την καλλιέργεια ενός ασφαλούς και συμπεριληπτικού σχολικού περιβάλλοντος, όπου παρέχονται ίσες ευκαιρίες εκπαίδευσης σε όλους.

Ο Frode Overland Andersen, ο Πρέσβης της Νορβηγίας για την Ελλάδα & την Κύπρο, κήρυξε την επίσημη έναρξη του προγράμματος, εκ μέρους των Δοτριών Χωρών –Νορβηγία, Ισλανδία & Λιχτενστάιν – του Χρηματοδοτικού Μηχανισμού του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου στην Ελλάδα (ΕΕΑ Grants), σε μια εποχή με πολλές ανισότητες και προκλήσεις για το εκπαιδευτικό σύστημα. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, «Συνδράμοντας στο έργο των ελλήνων εκπαιδευτικών να βοηθήσουν στη συμπερίληψη των παιδιών προσφύγων στα σχολεία είναι ένας πρακτικός και ουσιώδης τρόπος καταπολέμησης του κοινωνικού αποκλεισμού». Δεν παρέλειψε επίσης να ευχαριστήσει θερμά τους συνεργάτες του προγράμματος, ευχόμενος «καλή επιτυχία» στο σημαντικό έργο που έχουν μπροστά τους και εκφράζοντας την απέραντη εκτίμησή του σε όλους τους συμμετέχοντες, επιμορφωτές και εκπαιδευτικούς.

Στη συνέχεια, τον λόγο έλαβε η Αναστασία Γκίκα, Γενική Γραμματέας Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, η οποία επεσήμανε τη σημασία της ισότιμης πρόσβασης στην ποιοτική παιδεία, μέσω της συμπερίληψης όλων των παιδιών. Στο δίκτυο των 150 σχολείων που θα συμμετέχουν στο πρόγραμμα, με την υποστήριξη των 300 περίπου εκπαιδευτικών και την άψογη σύμπραξη όλων των συνεργαζόμενων φορέων, θα δοθεί ακόμα μεγαλύτερη έμφαση στα σχολεία με τον μεγαλύτερο αριθμό προσφύγων, για να καταπολεμηθεί το φαινόμενο του ρατσισμού και της ξενοφοβίας, με γνώμονα τις δημοκρατικές αξίες και τα ανθρώπινα δικαιώματα.

Η Βασιλική Μακρή, Προϊσταμένη της Διεύθυνσης Ευρωπαϊκών & Διεθνών Θεμάτων του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, είχε μάλιστα την ευκαιρία να διαπιστώσει και προσωπικά τη μεγάλη ανάγκη για επιμόρφωση που κάλυψε η δράση αυτή. «Οι εκπαιδευτικοί μας και κυρίως, οι εκπαιδευτικοί που εργάζονται σε σχολεία που υποδέχονται μεγάλους αριθμούς προσφύγων, αντιμετωπίζουν καθημερινά προκλήσεις, για τις οποίες δεν νιώθουν κατάλληλα εξοπλισμένοι. Είμαστε ευτυχείς και ευγνώμονες που το πρόγραμμα στηρίχτηκε όχι μόνο από την ελληνική αλλά και από τη νορβηγική πλευρά, την οποία και ευχαριστούμε ιδιαίτερα, και πιστεύουμε ότι θα λειτουργήσει ευεργετικά όχι μόνο για τις 150 σχολικές μονάδες, αλλά για πολύ περισσότερες και θα στηρίξει εκπαιδευτικούς και μαθητές για τη δημιουργία συμπεριληπτικών, δημοκρατικών σχολείων».

Η Ana Perona-Fjeldstad, Εκτελεστική Διευθύντρια του European Wergeland Center, τιμώντας και η ίδια με την παρουσία της την εναρκτήρια εκδήλωση του προγράμματος στην Ελλάδα, παρουσίασε εν συντομία το αξιοσημείωτο έργο του κέντρου, το οποίο ιδρύθηκε από το Συμβούλιο της Ευρώπης το 2008 και σήμερα δραστηριοποιείται σε περισσότερες από 20 χώρες, παρέχοντας προγράμματα τυπικής και μη τυπικής εκπαίδευσης αναφορικά με τη δημοκρατική και διαπολιτισμική παιδεία και την εκπαίδευση για τα ανθρώπινα δικαιώματα. «Ο πρωταρχικός στόχος του έργου είναι η συμπερίληψη των παιδιών προσφύγων σε ελληνικά σχολεία που είναι ασφαλή και ανοιχτά για όλους, χωρίς αποκλεισμούς. Δεδομένου ότι περισσότερα από 10.000 παιδιά πρόσφυγες θα εγγραφούν στα ελληνικά σχολεία την τρέχουσα σχολική χρονιά, υπάρχει ανάγκη για παροχή επιμόρφωσης, πρακτικών οδηγιών και καλών πρακτικών στα σχολεία σχετικά με τον τρόπο διαχείρισης της κατάστασης. Η επιμόρφωση αποσκοπεί στο να προσφέρει στους διευθυντές και τους δασκάλους τα κατάλληλα εργαλεία, την ικανότητα και την εμπιστοσύνη να διαχειριστούν τη διαμάχη και να αντιμετωπίσουν θέματα που αφορούν τη μισαλλοδοξία, τις διακρίσεις, το ρατσισμό και τη ρητορική μίσους τόσο στο σχολικό περιβάλλον όσο και στην τοπική κοινότητα».

150 δημόσια σχολεία ανοίγουν τις τάξεις του και υποδέχονται προσφυγόπουλα

Σκοπός του εθνικού προγράμματος «Σχολεία για Όλους – Συμπερίληψη Παιδιών Προσφύγων στα Ελληνικά Σχολεία» (‘Schools for All – Ιntegration of Refugee Children in Greek Schools’) αποτελεί η συμμετοχή έως και 150 σχολείων της δημόσιας δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, στα οποία λειτουργούν τάξεις υποδοχής για παιδιά πρόσφυγες, μέχρι το τέλος του σχολικού έτους 2021-22. Για τον εν λόγω σκοπό, μία ομάδα έμπειρων επιμορφωτών θα παρέχει υποστήριξη και επιμόρφωση σε διευθυντές, εκπαιδευτικούς και γονείς μαθητών των συγκεκριμένων σχολείων, επιδιώκοντας την διασφάλιση της υψηλής ποιότητας και της ίσης πρόσβασης όλων στην εκπαίδευση.

Οι απώτεροι στόχοι του επιμορφωτικού αυτού προγράμματος περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, την δημιουργία ελεύθερων και δημοκρατικών σχολείων, καθώς και την ενίσχυση της σχολικής κοινότητας με τα απαραίτητα εργαλεία, τις δεξιότητες και την ικανότητα να διαχειριστούν απαιτητικά και ευαίσθητα θέματα που εμφανίζονται συχνά τόσο στο σχολικό περιβάλλον όσο και στην τοπική κοινωνία, γεγονός που οφείλεται στην έλλειψη ανοχής εκ μέρους των ατόμων απέναντι στο διαφορετικό, με αποτέλεσμα την εμφάνιση διακρίσεων, καθώς και των φαινομένων του ρατσισμού και της ρητορικής μίσους. Με άλλα λόγια, αποσκοπεί στη δημιουργία ενός ανοιχτού σε όλους σχολικού περιβάλλοντος.