Μ. Ανδρικοπούλου: Πασχαλινές ιστορίες από μια συγγραφέα

Παραμονές του Πάσχα σε ένα ζαχαροπλαστείο... η συγγραφέας και μητέρα Μαρία Ανδρικοπούλου παραδίδει μαθήματα αγάπης και αισιοδοξίας μέσα από τα επίκαιρα και ολοκαίνουργια πασχαλινά παραμύθια της, «Πασχαλινή Ιστορία Αγάπης» και το «Πάσχα του Πασχάλη» που κυκλοφορούν από τις εκδόσεις Τετράγωνο.

1)Στο βιογραφικό σας αναφέρετε ότι στον ελεύθερο χρόνο σας χαλαρώνετε γράφοντας ιστορίες για παιδιά. Πώς αποφασίσατε να ασχοληθείτε με τη συγγραφή παιδικών παραμυθιών;

Στη συγγραφή παιδικών ιστοριών με οδήγησε η μητρότητα και γενικότερα η συναναστροφή μου με παιδιά, το γιο μου, τους φίλους του, τα ανίψια και τα βαφτιστήρια μου. Οι ατάκες, οι αντιδράσεις, τα ενδιαφέροντά τους έχουν λειτουργήσει –κι εξακολουθούν να λειτουργούν- ως πηγή έμπνευσης για μένα. Τα παραμύθια, λοιπόν, που επινόησα κάποτε για να καληνυχτίζω το γιο μου κι αργότερα άρχισα να αφηγούμαι και σε άλλα παιδιά του στενού μου περιβάλλοντος, μετά από πολλή επεξεργασία, εξελίχτηκαν στα παιδικά βιβλία μου που κυκλοφορούν.

2) Αλήθεια πόσο εύκολο είναι να γράψει ένας μεγάλος κείμενα που θα πρέπει να «μιλάνε στα παιδιά»;

Τα παιδιά καθώς χαρακτηρίζονται από αφοπλιστική ειλικρίνεια, αμεσότητα και διαρκή δίψα για καινούρια πράγματα είναι απαιτητικοί αναγνώστες. Επομένως η συνομιλία μ΄αυτά μέσω ενός κειμένου δεν είναι απλή υπόθεση. Προσωπικά όταν απευθύνομαι σε παιδιά ακολουθώ τον στοιχειώδη κανόνα επικοινωνίας:ως πομπός για να επικοινωνήσω το μήνυμά μου λαμβάνω σοβαρά υπόψη μου τον αποδέκτη του. Έτσι όταν γράφω για παιδιά, απομακρύνομαι όσο περισσότερο γίνεται από τον ενήλικα εαυτό μου, μικραίνω κι αρχίζω να αναζητώ κώδικες που θα καταστήσουν ευκολότερη την επικοινωνία ανάμεσά μας. Σκύβω αρκετά ώστε να τα κοιτάζω κατάματα, βάζω όσο πιο πολλή αλήθεια χωράει σ΄ ένα παραμύθι και διανθίζω την ιστορία μου με λογοπαίγνια, παραδείγματα, φανταστικά στοιχεία ανάμικτα με θέματα επίκαιρα που εμπίπτουν στα ενδιαφέροντά τους ώστε να την κάνω πιο ελκυστική για να κρατήσει ζωντανό το ενδιαφέρον τους.

3)Το Σάββατο γιορτάσαμε την παγκόσμια ημέρα παιδικού βιβλίου. Θέλετε να περάσετε κάποιο σχετικό μήνυμα στους γονείς και τους μικρούς αναγνώστες;

Η ημέρα γέννησης (2 Απριλίου) του παραμυθά Χανς Κρίστιαν Άντερσεν έχει καθιερωθεί ως παγκόσμια ημέρα παιδικού βιβλίου. Επειδή η ανάγνωση ενός βιβλίου στο παιδί μας είναι από εκείνες τις δραστηριότητες που ενδυναμώνουν τη συναισθηματική σχέση γονιού και παιδιού, προτρέπω τους γονείς να δουν την παγκόσμια μέρα παιδικού βιβλίου ως μια ευκαιρία για να αφιερώσουν περισσότερο χρόνο στη σχέση τους με τα παιδιά τους. Ας αναζητήσουν κάποια από τις ποικίλες εκδηλώσεις σχετικά με το παιδικό βιβλίο που γίνονται με αφορμή αυτόν τον εορτασμό σε διάφορα σημεία(σχολεία, πολιτιστικά κέντρα, βιβλιοπωλεία, πλατείες, κ.ά) κι ας τις παρακολουθήσουν μαζί τους. Ή ας γιορτάσουν τη μέρα δωρίζοντας στα παιδιά τους ένα βιβλίο που θα τους το διαβάσουν ή θα το συζητήσουν μαζί τους.

4)Τα βιβλία σας το «Πάσχα του Πασχάλη» και «Πασχαλινή ιστορία αγάπης» είναι επίκαιρα καθώς πλησιάζει το Πάσχα. Μιλήστε μας λίγο για το τι πραγματεύεται το κάθε βιβλίο.

Η «Πασχαλινή ιστορία αγάπης» είναι ένα τρυφερό παραμύθι κατάλληλο για παιδιά προσχολικής κυρίως ηλικίας. Διαδραματίζεται τις παραμονές του Πάσχα σε ένα ζαχαροπλαστείο και οι κεντρικοί ήρωες του είναι δύο σοκολατένια γλυκίσματα που μας δίνουν μαθήματα αγάπης και αισιοδοξίας. Το «Πάσχα του Πασχάλη», απευθύνεται και σε μεγαλύτερα παιδιά και δεν είναι ένα αμιγώς πασχαλινό βιβλίο. Μιλάει για ένα λαγό που δυσκολεύεται να προσαρμοστεί στις νέες συνθήκες της ζωής του μετά από μια μετακόμιση. Η ιστορία εκτυλίσσεται βέβαια την άνοιξη και η κορύφωσή της συντελείται ανήμερα το Πάσχα, αλλά τα θέματα που θίγονται, ο αποχωρισμός, η σημασία της φιλίας, η έναρξη μιας νέας ζωής, ο φόβος για το άγνωστο, η διαδικασία προσαρμογής, είναι πάντα επίκαιρα, οπότε το βιβλίο μπορεί άνετα να διαβαστεί όλο το χρόνο.

5)Ποιος είναι ο σωστός τρόπος προσέγγισης των παιδιών ώστε να αγαπήσουν το βιβλίο;

Ο καλύτερος τρόπος για την καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας στα παιδιά είναι η ενθάρρυνση της επαφής τους με τα βιβλία. Η δημιουργία μιας ελκυστικής βιβλιοθήκης στο σπίτι και στο σχολείο, η συνήθεια αφήγησης και ανάγνωσης ιστοριών, η επίσκεψη στο γειτονικό βιβλιοπωλείο, η παρακολούθηση μιας βιβλιοπαρουσίασης, η επιλογή ενός βιβλίου ως δώρου, λειτουργούν θετικά προς αυτή την κατεύθυνση. Επίσης σημαντικό ρόλο παίζει και το παράδειγμα: όταν ένα παιδί βλέπει τους ανθρώπους του περιβάλλοντός του να διαβάζουν, αργά ή γρήγορα θα μάθει κι εκείνο να απολαμβάνει την ανάγνωση.