Παρασκευή 24 Ιανουαρίου

Αλεξάνδρα Παπανικολάου: “Το Ίδρυμα Vodafone εστιάζει στις ψηφιακές δεξιότητες εκπαιδευτικών και μαθητών”

Το Ίδρυμα Vodafone στοχεύοντας στην ανάπτυξη των ψηφιακών δεξιοτήτων και την εκπαίδευση της νέας γενιάς πάνω στην τεχνολογία υλοποιεί τα τελευταία χρόνια το αναγνωρισμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα Generation Next.

Δεδομένου ότι οι ψηφιακές δεξιότητες καθοδηγούν την ανταγωνιστικότητα και την ικανότητα καινοτομίας σε μια ταχέως μεταβαλλόμενη οικονομία της γνώσης το Ίδρυμα Vodafone διευρύνει το πλαίσιο των εκπαιδευτικών του προγραμμάτων, εισάγοντας το νέο δωρεάν Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα Σπουδών, διάρκειας 130 ωρών, που απευθύνεται σε μελλοντικούς ή ενεργούς εκπαιδευτικούς και έχει ως στόχο να τους εισάγει στον κόσμο της STEAM εκπαίδευσης.

Με αφορμή αυτή την πρωτοβουλία, μιλήσαμε με την Αλεξάνδρα Παπανικολάου, υπεύθυνη του Ιδρύματος Vodafone Ελλάδας, όπου μας παρουσίασε το πολύπλευρο έργο του Ιδρύματος,  αναδεικνύοντας περαιτέρω τον ρόλο που μπορούν να διαδραματίσουν η καινοτομία και οι ψηφιακές τεχνολογίες.

Ποιοι είναι οι κυριότεροι λόγοι που οδήγησαν στη δημιουργία του δωρεάν Εκπαιδευτικού Προγράμματος Σπουδών για τις Ψηφιακές Δεξιότητες που απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς και φοιτητές; Τι θα διδαχθούν όσοι παρακολουθήσουν το εν λόγω πρόγραμμα;

Το Ίδρυμα Vodafone εδώ και χρόνια, δραστηριοποιείται στον τομέα της εκπαίδευσης με στόχο την ενίσχυση των ψηφιακών γνώσεων και δεξιοτήτων της νέας γενιάς στις νέες εκθετικές τεχνολογίες που διαμορφώνουν το μέλλον.

Κατανοώντας, όμως, πως αναπόσπαστο κομμάτι της εκπαιδευτικής διαδικασίας είναι και οι εκπαιδευτικοί, αποφάσισε να εμπλουτίσει το πρόγραμμα Generation Next, που υλοποιείται από το 2017.

Έτσι, εξελίσσει το μοντέλο «train the trainer», ενισχύοντας περαιτέρω τους εκπαιδευτικούς της Ελλάδας, μέσω της συνεργασίας του με το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο.

Το Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα Σπουδών (ΕΠΣ) με τίτλο “Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα Σπουδών σε Επιστήμες, Τεχνολογία, Μηχανική, Τέχνες και Μαθηματικά (STEAM) για Εκπαιδευτικούς” εστιάζει στις σύγχρονες προσεγγίσεις STEM και STEAM εκπαίδευσης και την αναβάθμιση των γνώσεων και των δεξιοτήτων των επιμορφούμενων.

Στόχος είναι να γνωρίσουν τις εν λόγω εκπαιδευτικές προσεγγίσεις, να  εξοικειωθούν με σύγχρονα εκπαιδευτικά εργαλεία και να αναπτύξουν δεξιότητες απαραίτητες για την αντιμετώπιση των σύγχρονων προκλήσεων, συνδυάζοντας τα επιστημονικά πεδία των Επιστημών, της Τεχνολογίας, της Μηχανικής, των Τεχνών και των Μαθηματικών.

Το Πρόγραμμα είναι δωρεάν, διάρκειας 130 ωρών και τα μαθήματα γίνονται σε διάστημα 13 εβδομάδων. Το εκπαιδευτικό υλικό έχει συνδιαμορφωθεί από το Εργαστήριο  Κινητού και Διάχυτου Υπολογισμού, Ποιότητας και Περιρρέουσας Νοημοσύνης του ΕΑΠ (DAISSy), τον Εκπαιδευτικό Μη Κερδοσκοπικό Οργανισμό Επιστήμη Επικοινωνία – Science Communication (SciCo) και το Τμήμα Έρευνας και Ανάπτυξης της Ελληνογερμανικής Αγωγής (ΕΑ).

Το πρόγραμμα περιλαμβάνει υλικό μελέτης και εκπαιδευτικές δραστηριότητες, όπου στο πλαίσιο αυτού παρουσιάζεται τόσο το θεωρητικό πλαίσιο διαφορετικών στρατηγικών μάθησης που συναντώνται στη STEM και STE(A)M εκπαίδευση – Μάθηση βάσει Επίλυσης Προβλήματος (Problem-based learning), Μάθηση βάσει έργου (Project-based learning), Διερευνητική Μάθησης (Inquiry-based learning) – όσο και εκπαιδευτικά εργαλεία και εφαρμογές που καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα επιστημονικών πεδίων.

Γνωρίζουμε ότι το ενδιαφέρον των εκπαιδευτικών είναι αυξημένο για την συμμετοχή τους σε αυτό το πρόγραμμα επιμόρφωσης. Σκοπεύετε να το επαναλάβετε;

Αξιοποιώντας την ήδη υπάρχουσα ψηφιακή πλατφόρμα www.generationnext.vodafone.gr, το Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα Σπουδών θα είναι διαθέσιμο δωρεάν δύο φορές τον χρόνο (Χειμερινό και Εαρινό εξάμηνο) με στόχο να συμμετέχει ολοένα και μεγαλύτερος αριθμός εκπαιδευτικών. 

Χαρακτηριστικό πλεονέκτημα του προγράμματος είναι το γεγονός πως κατόπιν επιτυχούς ολοκλήρωσης χορηγείται «Πιστοποιητικό Επιμόρφωσης» από το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο (ΕΑΠ) και το Κέντρο Κέντρο Επιμόρφωσης & Δια βίου Μάθησης (Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ.),το οποίο αντιστοιχεί σε 5,2 μονάδες ECTS.

Πώς η ρομποτική και το STEM μπορούν να αξιοποιηθούν ως εκπαιδευτικά εργαλεία στο ελληνικό σχολείο του σήμερα;

Η χρήση της τεχνολογίας αποτελεί, πλέον, αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας όλων των μαθητών/τριών αλλά και των εκπαιδευτικών, τόσο στην προσωπική τους ζωή όσο και στην εκπαιδευτική και επαγγελματική τους καθημερινότητα.

Τα επόμενα χρόνια αναμένεται να φέρουν πρωτοφανείς αλλαγές στον κόσμο της εκπαίδευσης αλλά και κατ’ επέκταση της εργασίας, καθώς η τεχνολογία αλλάζει, μέρα με τη μέρα, τα δεδομένα. Η ανάπτυξη των ψηφιακών δεξιοτήτων θα αποτελέσει, στο μέλλον, ακόμα περισσότερο το κλειδί για την αγορά εργασίας.

Η εκπαίδευση STEM καθώς και η εκπαιδευτική ρομποτική, η οποία αποτελεί παρακλάδι της, προσφέρουν εξαιρετικά χρήσιμα και αναγκαία εφόδια στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Συγκεκριμένα, επιτρέπουν στη νέα γενιά να εξοικειωθεί με τις νέες τεχνολογίες, να εμβαθύνει τις γνώσεις της πάνω σε αυτές και παράλληλα να ενισχύσει, δεξιότητες που είναι απαραίτητες για τα επαγγέλματα του μέλλοντος, όπως κριτική σκέψη, δημιουργικότητα, επίλυση προβλημάτων, ομαδικότητα, διαχείριση έργου κ.ο.κ.

Έτσι και εμείς ως Ίδρυμα Vodafone, μέσω του Προγράμματος Generation Next, φροντίζουμε, μέσω της εφαρμογής της STEM εκπαίδευσης, να παρέχουμε τόσο σε μαθητές/τριες, όσο και σε εκπαιδευτικούς ένα ευρύ φάσμα γνώσεων και εργαλείων που συμβάλλουν στη διαμόρφωση μιας νέας εκπαιδευτικής εμπειρίας, η οποία μπορεί να προσαρμοστεί καταλλήλως, ανάλογα με τις ανάγκες του εκάστοτε εκπαιδευτικού πλαισίου.

 Η ανάπτυξη των ψηφιακών δεξιοτήτων και η εκπαίδευση STEM είναι το εκπαιδευτικό στοίχημα που πρέπει να κερδηθεί τα επόμενα χρόνια; Τι ρόλο θα παίξουν οι ευφυείς τεχνολογίες και τα ρομπότ στην εκπαιδευτική διαδικασία το προσεχές μέλλον; Πόσο εφικτό είναι για τα ελληνικά δεδομένα και τι αλλαγές προϋποθέτει;

Μια πρόσφατη μελέτη του Ιδρύματος Vodafone σχετικά με το επίπεδο των ψηφιακών δεξιοτήτων των εκπαιδευτικών στη χώρα μας έδειξε πως θεωρούν ότι στην πλειονότητά τους διαθέτουν πολύ καλά επίπεδα δεξιοτήτων στην πληροφορική, με αποτέλεσμα η χώρα μας να αποκτά μία ιδιαίτερα υψηλή θέση στην Ευρώπη.

Ωστόσο, παρουσιάζονται σοβαρές ανεπάρκειες σε ψηφιακές δεξιότητες και η ανάγκη υλοποίησης πρωτοβουλιών για την αντιμετώπιση του χάσματος που σημειώνεται μεταξύ των δεξιοτήτων που καλλιεργεί το εκπαιδευτικό σύστημα και αυτών που απαιτούνται από την αγορά εργασίας, είναι επιτακτική.

Η χρήση της τεχνολογίας στην εκπαίδευση πρέπει να είναι υποστηρικτική, στο έργο του εκπαιδευτικού, καθώς αποτελεί ένα πολύτιμο εργαλείο στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Η υιοθέτηση της εκπαίδευσης STEM στα σχολεία αποτελεί το κλειδί για τη δημιουργία ενός εργατικού δυναμικού πολλά υποσχόμενου για το μέλλον, κατάλληλα εφοδιασμένο με τις ψηφιακές δεξιότητες, ώστε να προσαρμόζεται εύκολα στις ανάγκες της εποχής και της αγοράς εργασίας. Αδιαμφισβήτητα απαιτείται αρκετός καιρός και πολύ προσπάθεια ακόμα και για τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς που πρέπει να «ξανακάτσουν» και οι ίδιοι στα θρανία. Είμαστε αισιόδοξοι, όμως, πως μέσα στην επόμενη δεκαετία θα έχουν γίνει ριζικές αλλαγές με θετικό πρόσημο!

Ποια εκπαιδευτικά προγράμματα και δράσεις του Ιδρύματος Vodafone απευθύνονται στους μαθητές και πώς οι αναγνώστες μας θα μπορούσαν να συμμετάσχουν σε αυτά; Υπάρχει δυνατότητα συμμετοχής και για τα παιδιά εκτός Αττικής;

Το Generation Next είναι το πρόγραμμα του Ιδρύματος Vodafone που απευθύνεται συγκεκριμένα σε μαθητές Γυμνασίου & Λυκείου και σύντομα και σε μαθητές Ε & ΣΤ Δημοτικού. Και φυσικά απευθύνεται στους νέους όλης της χώρας!

Μαθητές, αλλά και εκπαιδευτικοί & το ευρύ κοινό από άκρη σε άκρη σε όλη την Ελλάδα, μπορούν δωρεάν να έχουν πρόσβαση σε πλούσιο εκπαιδευτικό υλικό, μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας www.generationnext.vodafone.gr και να συμμετάσχουν στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό, διεκδικώντας μοναδικά δώρα.

Παράλληλα, εκπαιδευτικοί από όλη τη χώρα έχουν τη δυνατότητα να συμμετάσχουν στα δωρεάν online μαθήματα, διάρκειας 7 εβδομάδων, ενώ συνεχίζονται και για τη φετινή σχολική χρονιά τα δωρεάν εξωσχολικά εργαστήρια, όπου εκπαιδευτικοί και μαθητές απομακρυσμένων περιοχών από όλη την Ελλάδα, έρχονται σε επαφή με τη STEM τεχνογνωσία.

Το πρόγραμμα μετρά ήδη μέχρι σήμερα 95.000 ωφελούμενους και 588 καινοτόμα projects μαθητών, που έχουν δημιουργηθεί στο πλαίσιο του Πανελλήνιου Διαγωνισμού, από 105 δήμους όλης της χώρα. Δεσμευόμαστε να συνεχίσουμε αυτή την προσπάθεια με στόχο την ισότιμη συμμετοχή των νέων – απ΄ όπου κι αν βρίσκονται – στη STEM εκπαίδευση.

Σε αυτό το σημείο είναι σημαντικό να αναφέρουμε πως έχουμε και την έγκριση του Υπουργείου Παιδείας για όλες τις εκπαιδευτικές δράσεις του Generation Next, δηλαδή για τον Πανελλήνιο Διαγωνισμό, για τα εργαστήρια αλλά και για το εκπαιδευτικό υλικό Β/βάθμιας εκπαίδευσης που προσφέρεται.

Η δεκαετία που βρίσκεται μπροστά μας αναμένεται να φέρει πρωτοφανείς αλλαγές στον κόσμο της εκπαίδευσης αλλά και κατ’ επέκταση της εργασίας, καθώς η τεχνολογία αλλάζει μέρα με τη μέρα τα δεδομένα. Η ανάπτυξη των ψηφιακών δεξιοτήτων  θα αποτελέσει ακόμα περισσότερο στο μέλλον το κλειδί προϋπόθεση για την αγορά εργασίας;

Αδιαμφισβήτητα! Αυτός είναι και ο βασικός στόχος του Ομίλου Vodafone. Να εξασφαλίσει, έως το 2025, τις προϋποθέσεις, ώστε στις χώρες όπου έχει παρουσία, 16 εκατομμύρια νέοι να αναπτύξουν ψηφιακές δεξιότητες και να προετοιμαστούν για την ψηφιακή κοινωνία του αύριο. Άλλωστε, μέχρι το 2025 περισσότερες από 7 εκατομμύρια θέσεις εργασίας θα απαιτούν STEM δεξιότητες στην ΕΕ.

Και σε αυτήν ακριβώς την ανάγκη έρχεται να απαντήσει το Generation Next, με την πεποίθηση ότι οι ευκαιρίες που φέρνει το ψηφιακό μέλλον θα προετοιμάσουν τη νέα γενιά να ανταποκριθεί στις προκλήσεις του μέλλοντος.

 

Διαβάστε επίσης:

Η Μαρίνα Φραγκεσκίδου μάς συστήνει την “κυρία Μπλα Μπλα Μπλα”, μια αλλιώτικη ηρωίδα που θα μιλήσει στις καρδιές όλων!

Τέμπη: «Πριν 4 χρόνια έχασα την κόρη μου και τώρα τον αδερφό μου» ραγιζει καρδιές ο αδερφός του Βάιου Βλάχου – «Ζούσε τη στιγμή, ήταν ευτυχισμένος»

Πώς να αποφύγετε – όσο το δυνατόν – τις έντονες συγκρούσεις αλλά και να βρείτε κώδικες επικοινωνίας με τον έφηβο

Εξαλλος ο πατέρας της Καρολάιν με την πρώην δικηγόρο του Αναγνωστόπουλου – Oι ατάκες φωτιά εναντίον του

Ροή Ειδήσεων