Αρχική Infokids Υγεία Aqua Active therapy: Το πρόγραμμα θεραπευτικής παρέμβασης μέσα σε πισίνα με τα εντυπωσιακά οφέλη για τα παιδιά

Aqua Active therapy: Το πρόγραμμα θεραπευτικής παρέμβασης μέσα σε πισίνα με τα εντυπωσιακά οφέλη για τα παιδιά

Η επαφή με το νερό μπορεί να κάνει θαύματα στην ανθρώπινη ψυχοσύνθεση και αυτό είναι κάτι που η Παιδιατρική Εργοθεραπεύτρια, Υδροθεραπεύτρια κ. Κατερίνα Σουρβίνου δείχνει όχι μόνο να γνωρίζει, αλλά και να ενισχύει με το έργο της.

Τελειώνοντας το ΤΕΙ Εργοθεραπείας το 2007, η κ. Σουρβίνου άρχισε να δουλεύει με παιδιά με Αναπτυξιακές Διαταραχές. Ωστόσο, δεδομένου, ότι κολυμπάει από μωρό, έχοντας υπάρξει και πρωταθλήτρια, ενώ κατέχει και πιστοποιημένη εκπαίδευση στη Ναυαγοσωστική και στην προσφορά Α΄ Βοήθειας, συνειδητοποίησε πόσο αποτελεσματικά μπορεί να συνδυαστεί η ειδική αγωγή με την κολύμβηση.

Κάπως έτσι, το 2011 προέκυψε το πρόγραμμα θεραπευτικής παρέμβασης μέσα σε πισίνα Aqua Active therapy, το οποίο έχει φιλοξενηθεί σε διάφορες δημοτικές πισίνες της Αττικής, αλλά και σε ιδιωτικά γυμναστήρια με εντυπωσιακά αποτελέσματα για τα παιδιά.

Στο Κολυμβητήριο Κολοκυνθούς, λοιπόν, συναντήσαμε πρόσφατα την κ. Κατερίνα Σουρβίνου, η οποία μας εξήγησε τον σημαντικό ρόλο που παίζει το νερό στο να μπορέσει ένα παιδί με αναπτυξιακές διαταραχές να κατακτήσει πολύ πιο εύκολα και ευχάριστα τους στόχους του θεραπευτικού του προγράμματος και μας μίλησε αναλυτικά για το Aqua Active therapy.

-Σε ποια παιδιά απευθύνεται το πρόγραμμα Aqua Active therapy; Τι δυσκολίες αντιμετωπίζουν κατά κανόνα οι μαθητές σου;

Απευθύνεται σε παιδιά με Αναπτυξιακές Διαταραχές (Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος, ΔΕΠ-Υ, Δυσπραξία, Νευρομυική Διαταραχή, Αγχώδεις Διαταραχές, Γενετικά Σύνδρομα, Νοητική Καθυστέρηση, Τραυματική εμπειρία στο νερό).

Οι κυριότερες δυσκολίες που αντιμετωπίζουν είναι στην:

  • Ομιλία (απουσία λόγου), επικοινωνία, αλληλεπίδραση με το περιβάλλον, προσοχή, κατανόηση, στον έλεγχο της παρόρμησης
  • Δυσκολίες αισθητηριακής επεξεργασίας: Αποφεύγουν το νερό στα μάτια, πρόσωπο, στο κεφάλι, μαλλιά. Κοιμούνται ελάχιστα και διακοπτόμενα τη νύχτα, παρουσιάζουν εμμονική συμπεριφορά, αυτοτραυματίζονται, φωνάζουν ή διαμαρτύρονται όλη τη μέρα, έχουν μαθησιακές δυσκολίες, δεν έχουν φίλους, είναι υπερβολικά ντροπαλά, κινούνται όλη τη μέρα, είχαν βιώσει τραυματική εμπειρία στο νερό ή θέλουν να μάθουν να κολυμπάνε.

-Από ποια ηλικία μπορεί να ξεκινήσει ένα παιδί;

Μπορεί να ξεκινήσει από 2,5 ετών, φορώντας αδιάβροχη πάνα.

-Ποια είναι τα στάδια του μαθήματος; Τι προετοιμασία χρειάζεται και τι γίνεται μέσα στο νερό;

Αρχικά, είναι :

  1. Ο αποχωρισμός από το γονέα (αν υπάρχει άγχος θα παίξουμε όσο χρειαστεί, προκειμένου το παιδί να μας εμπιστευτεί)
  2. Η Αισθητηριακή προετοιμασία (ετοιμάζουμε μέσω του παιχνιδιού και διαφόρων τεχνικών το σώμα του παιδιού για αυτό που πρόκειται να ακολουθήσει μέσα στο νερό). Κάπου εκεί φοράμε το σκουφάκι μας, βγάζουμε το μπουρνούζι και…
  3. Επιλέγουμε μαζί με το παιδί τα παιχνίδια που θα χρησιμοποιήσουμε στη συνεδρία μας και φτιάχνουμε το «οπτικό πρόγραμμα»
  4. Πάμε στη πισίνα και διασκεδάζουμε κολυμπώντας!

Η προετοιμασία που χρειάζεται διαφέρει από παιδί σε παιδί και από μέρα σε μέρα.

-Ποια είναι η ανταπόκριση των παιδιών κατά την επαφή τους με το νερό; Χαίρονται ή φοβούνται; Σε εμπιστεύονται;

Όλα τα παιδιά που έρχονται σε εμάς αγαπάνε το νερό. Η πρώτη αντίδραση είναι συνήθως ο υπερενθουσιασμός! Είτε από χαρά, είτε από άγχος! Τα συναισθήματα λοιπόν, είναι ανάμεικτα και διαφέρουν από παιδί σε παιδί ανάλογα με την προηγούμενη εμπειρία που είχε με το νερό σε θάλασσα ή πισίνα.  Υπάρχουν παιδιά που μπαίνουν κατευθείαν στη πισίνα και άλλα που χρειάζονται ακόμα και 10 συνεδρίες μέχρι να καταφέρουν να μπουν. Η εμπιστοσύνη μεταξύ παιδιού και του θεραπευτή είναι καταλυτική για την εξέλιξη του παιδιού. Όσο για εμένα, ναι! Την κερδίζω πολύ γρήγορα συνήθως!

-Ποια είναι η μεταξύ τους σχέση;

Οι συνεδρίες ξεκινάνε ατομικά, ένα παιδί και ένας θεραπευτής. Τα παιδιά που έρχονται σε εμάς, συνήθως δυσκολεύονται να σχετιστούν με άλλα παιδιά. Όταν, λοιπόν, η συμμετοχή σε ομάδα αποτελεί έναν από τους στόχους μας, δημιουργούμε την κατάλληλη ομάδα παιδιών και δουλεύουμε ομαδικά με απώτερο στόχο την ένταξη σε τυπική ακαδημία κολύμβησης.

-Ποιες δυσκολίες συναντάς στη δουλειά σου;

Καταρχήν θα ξεκινήσω με το θετικό! Πηγαίνω με μεγάλη ευκολία στη «δουλειά» μου, καθώς την αγαπώ και έτσι δεν αισθάνομαι ότι δουλεύω! Ωστόσο οι μεγαλύτερες είναι οι:

  1. Ελλιπείς εγκαταστάσεις (θερμοκρασία του χώρου, έλλειψη χώρου στα αποδυτήρια). Αυτό κυρίως με δυσκολεύει γιατί εκτίθεμαι 24 ώρες την εβδομάδα σε εναλλαγή νερού και έπειτα κρύου αέρα, όπου στεγνώνει πάνω μου η βρεγμένη στολή και έπειτα ξαναμπαίνω στο νερό!
  2. Απροθυμία στη συνεργασία με τους προπονητές των ακαδημιών κολύμβησης. Μας είναι ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΟΙ, καθώς ολοκληρώνουν την δουλειά μας. Εμείς οι θεραπευτές κάνουμε παρέμβαση και έπειτα, με την βοήθεια των προπονητών εντάσσουμε αυτά τα παιδιά στις ακαδημίες! Είναι η μεγαλύτερη ευτυχία που μπορούμε να βιώσουμε όλοι μας!
  3. Η αδιάκριτη ματιά του κόσμου, και κυρίως των άλλων γονέων, στα αποδυτήρια. Αυτό δυσκολεύει τους γονείς των παιδιών μας, καθώς γνωρίζουν ήδη ότι το παιδί τους αντιμετωπίζει δυσκολίες και το μόνο που χρειάζεται είναι αποδοχή και συμπεριφορά χωρίς διακρίσεις.

-Τι αποτελέσματα μπορεί να περιμένει να δει ο γονιός και πόσο σύντομα;

Τα πιο άμεσα αποτελέσματα που βλέπουν οι γονείς και μας λένε είναι:

- Συνεχόμενος βραδινός ύπνος.

- Διευκόλυνση κατά το χτένισμα, λούσιμο και κούρεμα, κόψιμο νυχιών, φοράνε καπέλα και γυαλιά.

-  Βελτίωση στην επικοινωνία (καλύτερη βλεμματική επαφή) και στο παιχνίδι με τα αδέλφια τους.

Και έπειτα και:

- Αύξηση αυτοπεποίθησης.

- Βελτίωση στη προσοχή.

- Ενδυνάμωση και σταθερότητα στη βάδιση.

-Ποιοι είναι οι στόχοι του θεραπευτικού προγράμματος παρέμβασης Aqua Active therapy;

Οι στόχοι είναι διαφορετικοί για το κάθε παιδί και αυτοί καθορίζονται αφού ολοκληρωθεί η αρχική αξιολόγηση, που τυπικά συμβαίνει κατά τις τέσσερις πρώτες συναντήσεις με το παιδί. Ωστόσο μπορώ να σου πω ότι οι κύριοι στόχοι που είναι κοινοί για όλους είναι:

  1. 1. Η ασφαλής αλληλεπίδραση του παιδιού με το νερό, σε όποιο επίπεδο και αν βρίσκεται κολυμβητικά. Εδώ μας ενδιαφέρει να υποστηρίξουμε το παιδί να κατανοήσει (με τον τρόπο που το κάθε παιδί μαθαίνει) πώς θα χρησιμοποιήσει το σώμα του για να παραμείνει ασφαλής.  Αυτό είναι κάτι που συμβαίνει μέσω του παιχνιδιού και όχι μέσω της συζήτησης. Εδώ πρέπει να σου αναφέρω ότι ΔΕΝ χρησιμοποιούμε μέσα επίπλευσης. Σανίδες, σωσίβια κλπ. Καθώς δεν βοηθάνε τα παιδία να αντιληφθούνε τι ακριβώς πρέπει να κάνουν με το σώμα τους.
  2. Η ρύθμιση όλων των αισθητηριακών λειτουργιών. Οργανώνουμε το περιβάλλον και εφαρμόζουμε τεχνικές οι οποίες έχουν σαν στόχο να βοηθήσουν το παιδί να ξεπεράσει σταδιακά τις δυσκολίες του. Δηλαδή, πολλά παιδιά που έρχονται σε εμάς δεν αντέχουν να βρέχουν τα μαλλιά και τα μάτια τους. Μεγάλη δυσκολία που πολύ γρήγορα καταφέρνουν να ξεπεράσουν καθώς είναι απαραίτητο να φοράνε σκουφάκι στα μαλλιά και εννοείται ότι θα βραχούν τα μάτια τους καθώς περιβάλλονται από νερό. Άλλη δυσκολία που συχνά αντιμετωπίζει ένα παιδί που έρχεται σε εμάς είναι ότι φοβάται υπερβολικά όταν τα πόδια του αφήσουν το έδαφος (π.χ κούνια). Παιδιά με αυτή τη δυσκολία μπαίνουν πολύ δύσκολα σε βαθειά πισίνα, ακόμα και αν τα υποστηρίζεις. Ωστόσο με τη κατάλληλη παρέμβαση από τον θεραπευτή όλα είναι εφικτά και πάντα χαμογελάμε!
  3.  Η εκμάθηση των πρώιμων κολυμβητικών δεξιοτήτων (ο συντονισμός της αναπνοής- εκπνοής, η βύθιση του κεφαλιού, η προώθηση, η επίπλευση, ενδυνάμωση και  συντονισμός του σώματος κ.α) που είναι απαραίτητες για να μπορέσει ένα παιδί να μάθει να κολυμπά.
  4. Η ένταξη σε ομάδα κολύμβησης. Θέλουμε να είμαστε το μεταβατικό στάδιο από την παρέμβαση, στην ένταξη στην κοινότητα. Στο περιβάλλον μας η κοινότητα είναι η ακαδημία κολύμβησης, στην απέναντι μεριά της πισίνας και το έχουμε καταφέρει ικανοποιητικά ως τώρα! Αναπόσπαστο μέλος της ομάδας του Aqua Αctive therapy έχει γίνει από απόσταση, η κα  Παπαϊωάννου Μαριανίκα, δασκάλα Φυσικής Αγωγής που με αμέριστη αγάπη και στοργή, αγκαλιάζει όλη την προσπάθεια του παιδιού και της οικογένειας του, αλλά και του θεραπευτή.  Μην ξεχνάμε ότι όλα τα παιδιά έχουν δικαίωμα στην εκπαίδευση, στην άθληση και στην ψυχαγωγία.

-Γιατί κολύμβηση και όχι κάποιο άλλο άθλημα; Πού υπερέχει και γιατί τη συνιστάς;

Κολύμβηση γιατί η Ελλάδα περιβάλλεται από θάλασσα! Το καλοκαίρι πάνε όλοι διακοπές σε παραθαλάσσια μέρη και είναι απαραίτητο τα παιδιά να μπορούν να αλληλεπιδρούν με ασφάλεια με το νερό. Επίσης, τα παιδιά με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος έχουν 160 φορές μεγαλύτερη πιθανότητα να πεθάνουν από πνιγμό απ’ ό,τι ο γενικός πληθυσμός, καθώς έχουν την εγγενή τάση να περιπλανιούνται δίπλα στο νερό, ιδίως όταν είναι αγχωμένα.

Τα παιδιά που διαγιγνώσκονται με αυτισμό, συνήθως στα 2-3 έτη, συνιστάται να ξεκινάνε μαθήματα κολύμβησης όσο το δυνατόν νωρίτερα, ακόμα και πριν αρχίσουν άλλες θεραπείες που μακροπρόθεσμα θα βελτιώσουν την ποιότητα της ζωής τους, καθώς είναι απαραίτητa για την επιβίωση τους. (Guohua L., American Journal of Public Health).

Εγώ από την ματιά της Εργοθεραπεύτριας συνιστώ την κολύμβηση καθώς είναι ένα πολυαισθητηριακό περιβάλλον που αναπτύσσει ισχυρό κίνητρο στα παιδιά για αλληλεπίδραση και μάθηση. Μπορείς να κάνεις τα πάντα μέσα στο νερό! Μάλιστα, έχω δύο παραδείγματα που θα θυμάμαι για πάντα:

  1. Όταν ήμουν στην παράλληλη στήριξη σε παιδάκι με αυτισμό, μεταφέραμε στην πισίνα ό,τι τον δυσκόλευε στο σχολείο. Π.χ την εκμάθηση συλλαβών! Μόλις ρίξαμε πλαστικά γράμματα στο βυθό της πισίνας κατάφερε με ευκολία να μάθει αυτά που στο σχολείο ήταν ακατόρθωτα.
  2. Ο μικρός Γ. είπε την πρώτη του λέξη «τσουλήθρα» σε ηλικία 5 ετών, κατά τη διάρκεια που έκανε τσουλήθρα και απάντησε στην ερώτηση του θεραπευτή του: Τι θέλεις;

Επικοινωνήστε μαζί μας:
Μύλων 75 104 41 Αθήνα
210 5121893

τηλεφωνήστε μας για οποιαδήποτε ερώτηση ή απορία

news@infokids.gr

για νέα, πληροφορίες, εκδηλώσεις ή Δελτία τύπου

info@infokids.gr

για ερωτήσεις και πληροφορίες σχετικά με το site μας

Design by | WebOlution & Powered by | Access Point
Το περιεχόμενο της ιστοθέσης είναι μόνο για ενημερωτικό σκοπό και δεν θα πρέπει να αντικαθιστά οποιαδήποτε ιατρική συμβουλή, διάγνωση ή και θεραπεία που χορηγείται από τον γιατρό σας ή από τον εξειδικευμένο επιστήμονα υγείας. Απαγορεύεται η αναπαραγωγή, μεταβίβαση, διανομή ή αποθήκευση μέρους ή του συνόλου του περιεχομένου σε οποιαδήποτε μορφή, χωρίς την προηγούμενη γραπτή συγκατάθεση του νομικού τμηματος του Infokids.


Όλα όσα αφορούν εσάς και το παιδί σας
τώρα στο e-mail σας

Εγγραφή στο Newsletter