Διευθυντές: «Να ληφθούν άμεσα μέτρα για την αντισεισμική θωράκιση των σχολείων» – Ο κίνδυνος για τα λιθόκτιστα σχολικά κτίρια

Ο σεισμός των 6 Ρίχτερ που έπληξαν την Ελασσόνα και προκάλεσε σημαντικές καταστροφές και ζημιές σε σχολικά κτίρια σε όλη τη Θεσσαλία με χαρακτηριστικό το παράδειγμα του Δημοτικού Σχολείου Δαμασίου Τυρνάβου που κατέρρευσε το μισό και πλέον κρίθηκε κατεδαφιστέο, έφερε στο προσκήνιο τις ανησυχίες της εκπαιδευτικής κοινότητας  για την ασφάλεια των μαθητών, των εκπαιδευτικών και των εργαζομένων στο χώρο των σχολείων.

Σε όλη τη χώρα υπάρχουν πολλές σχολικές μονάδες που πέρα  από την παλαιότητα, αντιμετωπίζουν μια σειρά προβλημάτων, πράγμα που τις κάνει επισφαλείς για όσους εργάζονται μέσα σε αυτές. Μάλιστα, όπως τονίζεται, είναι επιτακτική ανάγκη τόσο από πλευράς Υπουργείου Παιδείας αλλά και Εσωτερικών  να προχωρήσουν άμεσα σε όλες  οι απαραίτητες ενέργειες για να είναι ασφαλή τα σχολεία από τους σεισμούς και οι Δήμοι να λάβουν άμεσα μέτρα για την αντισεισμική θωράκιση των σχολείων.

Πανελλήνια Επιστ. Ένωση Διεθυντών Σχολείων Πρωτοβάθμιας: «Να ληφθούν άμεσα μέτρα για την αντισεισμική θωράκιση των σχολείων»

Το Διοικητικό Συμβούλιο της Πανελλήνιας Επιστημονικής Ένωσης Διευθυντών/ντριών Σχολικών Μονάδων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, με αφορμή τον πρόσφατο ισχυρό σεισμό που έπληξε την Περιφέρεια της Θεσσαλίας, εκφράζει τα θερμά του συγχαρητήρια στον Διευθυντή κ. Γρηγόρη Λέτσιο και τους εκπαιδευτικούς του Δημοτικού Σχολείου Δαμασίου Τυρνάβου, για την εξαιρετική και ψύχραιμη αντίδρασή τους, που είχε ως αποτέλεσμα την έγκαιρη εκκένωση του σχολείου και την αποφυγή τραυματισμού των μαθητών και του διδακτικού προσωπικού. Αυτό που προέχει τώρα, σε ό,τι αφορά στις σχολικές μονάδες, είναι η πραγματοποίηση μετασεισμικού ελέγχου σε όλα τα σχολικά κτήρια της Περιφέρειας Θεσσαλίας, και η έναρξη των απαραίτητων παρεμβάσεων και επισκευών σε όλα όσα αντιμετωπίζουν προβλήματα, ώστε το συντομότερο δυνατόν, να είναι απολύτως ασφαλή.

Αυτά είναι τα 2 μέτρα αντισεισμικής προστασίας που πρέπει να ληφθούν σε όλα τα σχολεία για την ασφάλεια των μαθητών

Παράλληλα θα πρέπει να ληφθούν μέτρα ψυχολογικής υποστήριξης των μαθητών της περιοχής. Επίσης, εκφράζουμε την ανησυχία μας για την ασφάλεια των μαθητών, των εκπαιδευτικών και των εργαζομένων στο χώρο των σχολείων, υπενθυμίζουμε τα πάγια και διαχρονικά αιτήματα της Ένωσης Διευθυντών/ντριών, και καλούμε τις πολιτικές ηγεσίες των Υπουργείων Εσωτερικών και Παιδείας να προχωρήσουν άμεσα σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες, για:

1. Ουσιαστικό προσεισμικό έλεγχο όλων των σχολικών κτηρίων της χώρας και όχι μόνον οπτικό, (στατική επάρκεια, έξοδοι διαφυγής, πυρασφάλεια, επάρκεια σε προαύλια και χώρους συγκέντρωσης κ.λπ.), το συντομότερο δυνατόν, από αρμόδιες επιτροπές της ΚΤΥΠ Α.Ε., σε συνεργασία με τις τεχνικές υπηρεσίες των Δήμων, και πραγματοποίηση των απαραίτητων παρεμβάσεων σε όλα όσα διαπιστωθούν προβλήματα.

2. Έκδοση Πιστοποιητικού Καταλληλότητας, Πιστοποιητικού Ηλεκτρολογικής Εγκατάστασης και θέσπιση Μητρώου Ελέγχων, Επισκευών και Συντήρησης με ευθύνη των Δήμων για όλα τα σχολικά κτήρια.

Η άποψη ενός πολιτικού μηχανικού για τις σχολικές μονάδες σε λιθόκτιστα κτήρια

Με μια ανάρτησή του ο πολιτικός μηχανικός Βασίλης Καραγιάννης, φέρνει στο προσκήνιο το ζήτημα επικινδυνότητας που προκύπτει για τις σχολικές μονάδες σε λιθόκτιστα κτήρια όπως είναι και το Δημοτικό Σχολείο Δαμασίου που υπέστη ολική καταστροφή λόγω των Ρίχτερ. Ας δούμε τι καταγράφει για αυτά τα σχολεία και πώς πρέπει να αντιμετωπιστεί το ζήτημα για να μην θρηνήσουμε ζωές μαθητών και εκπαιδευτικών.

“Ο πρόσφατος σεισμός στην περιοχή της Ελασσόνας που έγινε έντονα αισθητός σε όλη τη Θεσσαλία, έφερε στη μνήμη μου τον σεισμό στη Λέσβο, το Καλοκαίρι του 2017, όταν βρέθηκα με κλιμάκιο μηχανικών της ΚΤΥΠ Α.Ε. για αυτοψία στις σχολικές μονάδες του νησιού. Τότε κατέρρευσε το Δημοτικό σχολείο της Βρίσας, τώρα το Δημοτικό σχολείο στο Δαμάσι. Οι ομοιότητες πολλές: λιθόκτιστα κτήρια κατασκευασμένα από πολλών ετών. Χάρη όμως στην εκπαίδευση των μαθητών πριν το σεισμό και χάρη στην ψυχραιμία των δασκάλων την ώρα του σεισμού, δεν υπήρξαν ούτε καν τραυματισμοί. Παραμένει νωπή στη μνήμη μου η περιγραφή της νεαρής δασκάλας για το πώς διέσωσε τους μαθητές από το κατεστραμμένο κτήριο του σχολείου της Βρίσας, ενώ ανάλογες συνθήκες περιγράφονται και τώρα από τον διευθυντή του Δημοτικού σχολείου Δαμασίου.

Άραγε, για πόσο ακόμα θα στεγάζονται σχολικές μονάδες σε λιθόκτιστα κτήρια που έχουν κατασκευαστεί προ 70 και πλέον ετών, τα οποία κατά πάσα πιθανότητα δεν τηρούν στοιχειωδώς τους κανόνες αντισεισμικής προστασίας;

Τα σχολεία συντηρούνται απ’ τους Δήμους, απ’ τις σχολικές επιτροπές αλλά και τις φιλότιμες προσπάθειες των γονέων και των δασκάλων. Ίσως αυτό αποτρέπει την κατάρρευση των παλαιών λιθόκτιστων κτηρίων μετά από σεισμικές δονήσεις και επιτρέπει να διασώζονται οι άνθρωποι χωρίς τραυματισμούς. Είναι νομίζω πλέον ανάγκη να εφαρμοστεί ένα σχέδιο σε όλη την επικράτεια ώστε να μην υπάρχουν σχολικές μονάδες που να στεγάζονται σε παλαιά λιθόκτιστα κτήρια. Προτεραιότητα να δοθεί στις σεισμογενείς περιοχές της χώρας και το σχέδιο να είναι αντίστοιχο με αυτό της αντικατάστασης του αμιάντου που εφαρμόστηκε πριν χρόνια στα σχολικά κτήρια, ένα σχέδιο πιο μεσοπρόθεσμο και προφανώς με μεγαλύτερο κόστος. Όπως τότε αντικαταστήσαμε τον αμίαντο τώρα να «αντικατασταθούν» οι λίθοι.

Αυτή η προσπάθεια κατά τη γνώμη μου μπορεί να ξεκινήσει με τις παρακάτω βασικές ενέργειες από την πλευρά της Πολιτείας:

1. Καταγραφή, σε κάθε περιφερειακή ενότητα, των σχολικών κτηρίων των οποίων ο φέρων οργανισμός έχει κατασκευαστεί από λιθοδομή.

2. Μακροσκοπικός, οπτικός προσεισμικός έλεγχος των λιθόκτιστων κτηρίων που στεγάζουν σχολικές μονάδες και επισήμανση προβλημάτων που χρήζουν άμεσης επέμβασης.

3. Αξιοποίηση των υπαρχόντων χαρακτηρισμένων οικοπέδων ή απόκτηση ακινήτων σε συνεργασία με τους Δήμους για την ανέγερση σχολικών μονάδων όπου οι πολεοδομικοί κανόνες το επιτρέπουν.

4. Αναζήτηση εναλλακτικών προσωρινών ή/και μόνιμων λύσεων μεταστέγασης των σχολικών μονάδων που στεγάζονται σε παλαιά λιθόκτιστα κτήρια και ανέγερση νέων σύγχρονων και αντισεισμικών κτηρίων.

Η χώρα είναι σεισμογενής και, σε κάποιον επόμενο σεισμό, η ψυχραιμία των δασκάλων ενδέχεται να μην αρκεί για να αποτρέψει συμβάντα με δυσάρεστες συνέπειες. Η Πολιτεία , οι Δήμοι, οι φορείς εκπαίδευσης, οι γονείς, οι Δάσκαλοι, ας ανοίξουν τη συζήτηση ώστε να προκύψουν λύσεις οι οποίες, πάνω απ’ όλα, θα παρέχουν ασφάλεια στους μαθητές και στους δασκάλους τους.