Γιατί τα παιδιά βαριούνται στο σχολείο;

Συμβαίνει συχνά να παραπονιούνται τα παιδιά, ότι το σχολείο είναι βαρετό. Συνήθως αυτό που λένε είναι, ότι δεν τους αρέσει κάποιο μάθημα ή κάποια δραστηριότητα ή ότι απλά κουράζονται να κάθονται τόσες ώρες σε ένα θρανίο. Για κάποια παιδιά, ωστόσο, αυτή η βαρεμάρα αποτελεί μόνιμη γκρίνια, η οποία μπορεί να γίνει πραγματική δυσαρέσκεια που να τα κάνει ακόμα και να αποφεύγουν το σχολείο εντελώς.

Γιατί συμβαίνει αυτό;

Κάποιοι γονείς συμπεραίνουν, ότι το παιδί τους είναι χαρισματικό και ότι του μάθημα του παραφαίνεται εύκολο, γι’αυτό βαριέται.

Άλλοι, συμπεραίνουν, ότι φταίει ο δάσκαλος που δεν έχει μεταδοτικότητα και ότι κάνει το μάθημα με τρόπο βαρετό.

Παρόλο που και τα δύο παραπάνω αποτελούν λογικά συμπεράσματα, δεν είναι πάντως οι πραγματικοί λόγοι που ένα παιδί βαριέται στο σχολείο. Αυτοί είναι:

Δεν έχει πρόκληση

Οι έξυπνοι μαθητές που δεν χρειάζονται πολλές οδηγίες για να καταλάβουν κάτι και συνήθως είναι αυτοί που τελειώνουν πρώτοι τις εργασίες τους, συχνά παραπονιούνται ότι βαριούνται και ο λόγος είναι, ότι δεν βρίσκουν κάποια πρόκληση στο μάθημα.

Οι μαθητές αυτοί δεν είναι πάντα χαρισματικοί, αλλά συνήθως είναι ικανοί και έξυπνοι. Προκαλεί, ωστόσο, έκπληξη το γεγονός ότι δεν το δείχνουν –για την ακρίβεια, οι μαθητές αυτοί που τους λείπει η πρόκληση είναι συνήθως «τσαπατσούληδες», δεν μελετούν πολύ (αν και συνήθως παίρνουν καλούς βαθμούς) και τείνουν να τελειώνουν τις εργασίες τους όσο γίνεται πιο γρήγορα, χωρίς να τις ελέγχουν ξανά για λάθη.

Δεν έχει κίνητρο

Και οι μαθητές που δεν έχουν κίνητρο είναι ανάμεσα σε αυτούς που γκρινιάζουν ότι βαριούνται, αλλά όχι επειδή «πιάνουν» το μάθημα με τη μία. Το παράπονο αυτό είναι διαφορετικό –σημαίνει, ότι «γι’αυτό δεν διαβάζω ή γι’αυτό δεν παρακολουθώ, γιατί δεν έχω κίνητρο».

Το παιδί αυτό δεν είναι το ίδιο με το οκνηρό παιδί.

Σε κάποιες περιπτώσεις, η έλλειψη κινήτρου συνδέεται με το αίσθημα, ότι αυτό που μαθαίνει το παιδί δεν είναι ιδιαίτερα σημαντικό, ότι η διαδικασία μάθησης δεν έχει ιδιαίτερο νόημα για εκείνο και για τη ζωή του. Σε άλλες περιπτώσεις, η έλλειψη κινήτρου μπορεί να αποτελεί σημάδι κάποιου σοβαρότερου θέματος, π.χ. παιδικής κατάθλιψης ή ΔΕΠΥ, κ.α.

Δεν έχει σημείο ταύτισης

Τα παιδιά που δυσκολεύονται να αποκτήσουν σχέσεις με τους συμμαθητές τους και τον δάσκαλο, μπορεί να βαριούνται στο σχολείο, γιατί νιώθουν εξαιρετικά απομονωμένα. Αν το παιδί σας δεν έχει χτίσει φιλίες με κανέναν στην τάξη, μπορεί να νιώθει ότι δεν έχει σε κανέναν να στραφεί, όταν χρειάζεται βοήθεια με κάποια εργασία.

Αυτό, κατά συνέπεια, μπορεί να οδηγήσει το παιδί να αποσυντονιστεί και έτσι να νιώσει ότι βαριέται. Αυτό, όμως, που πραγματικά νιώθει, είναι ανάγκη για ενθάρρυνση και αίσθημα ότι ανήκει κάπου, ότι είναι μέρος της τάξης.

Δεν έχει τα εφόδια

Δεν έχουν όλα τα παιδιά τα εφόδια που χρειάζονται για να είναι επιτυχημένα μέσα στην τάξη. Αυτό μπορεί να συμβαίνει επειδή το παιδί έχει μαθησιακές δυσκολίες που προκύπτουν από κάποια διαταραχή ή επειδή δεν του έχει δείξει κανείς έναν τρόπο που να συμβάλλει περισσότερο στον τρόπο που παρακολουθεί το μάθημα –αυτό δεν έχει σημασία.

Το συμπέρασμα είναι, ότι αν το παιδί λέει ότι βαριέται επειδή δεν ξέρει πώς να μελετήσει για τα διαγωνίσματα ή να δημιουργήσει ένα μακροπρόθεσμο πλάνο διαβάσματος, αυτό που πραγματικά εννοεί είναι «Δεν ξέρω πώς να το κάνω αυτό, οπότε δεν θέλω καν να προσπαθήσω.»

Οι παραπάνω λόγοι που τα παιδιά βαριούνται στο σχολείο, δεν αποκλείουν ο ένας τον άλλον. Μπορεί το παιδί σας να μην έχει πρόκληση, να μην έχει δεθεί με τους συμμαθητές του και να μην είναι ιδιαίτερα καλός μαθητής ή μπορεί απλά να μην βρίσκει κίνητρα. Αν καταφέρετε να ανακαλύψετε, όμως, τον πραγματικό λόγο που το παιδί βαριέται στο σχολείο, θα μπορέσετε να το βοηθήσετε να ξεπεράσει το πρόβλημα.

Συζητήστε με το παιδί και προσπαθήστε να ανακαλύψετε μαζί γιατί βαριέται και στη συνέχεια, ζητήστε μία προσωπική συνάντηση με τον δάσκαλο, προκειμένου να συζητήσετε όλοι μαζί πώς μπορεί να ανταποκριθεί καλύτερα στις ανάγκες του παιδιού.

Τελικά, αποδεχτείτε και εσείς, αναγνωρίζοντας αυτό που νιώθει το παιδί, ότι το σχολείο μπορεί κάποιες φορές να είναι βαρετό. Δείξτε κατανόηση στο παιδί και εξηγήστε του, ότι θα υπάρχουν στιγμές στη ζωή μας που θα κάνουμε και πράγματα που βαριόμαστε και θα πρέπει να δεχτούμε γνώση που εκείνη τη στιγμή δεν μας φαίνεται ενδιαφέρουσα. Ας θυμίσουμε, όμως, στο παιδί ότι δεν θα είναι πάντα έτσι και ότι με τον χρόνο θα καταλάβει πως κάθε τι που μαθαίνει κάπως συνδέεται με τον κόσμο γύρω του και κάποτε μπορεί να του φανεί χρήσιμο.

Πηγή: verywell.com