Η τεράστια σημασία των ΚΔΑΠ και ΚΔΑΠ-ΜΕΑ για το μυαλό και την ψυχή των παιδιών μας

Η τεράστια σημασία των ΚΔΑΠ και ΚΔΑΠ-ΜΕΑ για το μυαλό και την ψυχή των παιδιών μας

Τα Κέντρα Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών (ΚΔΑΠ) από το 1996 μέχρι σήμερα προσφέρουν μια μοναδική ευκαιρία σε όλα τα παιδιά (και στα παιδιά με ειδικές ανάγκες), ηλικίας 5 έως 12 ετών, να απολαμβάνουν δωρεάν γνήσια ψυχαγωγία και μοναδικές ευκαιρίες εκπαίδευσης. Επιπλέον, προσφέρουν την απαραίτητη κοινωνικοποίηση, αφού τα παιδιά που συμμετέχουν σε αυτά συνεργάζονται συνήθως σε ομάδες, δημιουργούν και διασκεδάζουν μαζί.

Δυστυχώς, όμως, τα πολύτιμα αυτά για την κοινωνία Κέντρα, δεν χαίρουν της κρατικής μέριμνας που τους αξίζει. Ο κ. Γιάννης Μπιτζούνης, Αναπληρωτής Γενικός Γραμματέας ΠΑ.Σ.Ε.Κ.Δ.Α.Π. και υπεύθυνος ΚΔΑΠ Δήμου Ζαχάρως, μιλά στο Infokids.gr για τη λειτουργία των ΚΔΑΠ εν καιρώ πανδημίας. Τι προβλήματα έχει δημιουργήσει το ηλεκτρονικό παρουσιολόγιο -και όχι μόνο- και τι στόχους έχει ο ίδιος ώστε να βελτιώσει την κατάσταση;

Ο Αναπληρωτής Γενικός Γραμματέας ΠΑ.Σ.Ε.Κ.Δ.Α.Π. και υπεύθυνος ΚΔΑΠ Δήμου Ζαχάρως, κ. Γιάννης Μπιτζούνης.

1) Πόσο έχει επηρεάσει η έξαρση των κρουσμάτων τη λειτουργία των Δομών ΚΔΑΠ & ΚΔΑΠ-ΜΕΑ; Θεωρείτε ότι είναι επαρκές το υγειονομικό πρωτόκολλο που ισχύει;

Η αλήθεια είναι πως η έξαρση των κρουσμάτων των τελευταίων ημερών έχει “τρομοκρατήσει” τους γονείς, οι οποίοι ελλείψει κρατικής μέριμνας για αναστολή λειτουργίας των Δομών αυτών, επιλέγουν σε μεγάλο ποσοστό να απέχουν αυτό το διάστημα από τις δραστηριότητες των ΚΔΑΠ για να μην θέτουν σε κίνδυνο την υγεία των παιδιών τους, αλλά μέσω αυτών και των υπολοίπων μελών των οικογενειών τους.

Είναι αδιανόητο, ενώ την προηγούμενη χρονιά το αρμόδιο Υπουργείο είχε αποφασίσει την αναστολή λειτουργίας των δομών με πολύ λιγότερα κρούσματα, να επιλέγει τώρα να τα αφήσει ανοιχτά ενώ, όπως λένε και οι γιατροί σε πολλές περιοχές, έχουμε τουλάχιστον ένα κρούσμα σε κάθε σπίτι. Έτσι, οι γονείς από μόνοι τους αντιλήφθηκαν το μέγεθος του κινδύνου και η ατομική και συνάμα κοινωνική τους ευθύνη, τους οδήγησε στην απόφαση να απέχουν τα παιδιά τους μέχρι να ομαλοποιηθεί λίγο η κατάσταση με τα κρούσματα.

Από την άλλη, υπήρξαν Δημοτικές Αρχές, οι οποίες πάλι ελλείψει κεντρικής μέριμνας, αποφάσισαν με υπευθυνότητα να κλείσουν τα ΚΔΑΠ και τους Παιδικούς Σταθμούς για μερικές μέρες μέχρι να πέσει ο αριθμός των κρουσμάτων. Για να προστατεύσουν κατά το δυνατόν τις τοπικές τους κοινωνίες από μία ακόμα μεγαλύτερη επιδείνωση της κατάστασης.

Τώρα, ως προς τα υγειονομικά πρωτόκολλα, έχουμε να κάνουμε την εξής παρατήρηση: όσο σωστά και αποτελεσματικά και να είναι τα πρωτόκολλα, ΔΥΣΤΥΧΩΣ ο τρόπος και η φιλοσοφία λειτουργίας των ΚΔΑΠ και ΚΔΑΠ-ΜΕΑ τα καθιστά ανεφάρμοστα. Ή να το πούμε διαφορετικά, η εφαρμογή των οδηγιών καθιστά τις Δομές μας μη λειτουργικές και αλλοιώνει σε τεράστιο ποσοστό τους σκοπούς λειτουργίας τους.

Aπό την χριστουγεννιάτικη εκδήλωση των ΚΔΑΠ Δήμου Ζαχάρως:

Τα ΚΔΑΠ δεν ακολουθούν το “απαρχαιωμένο” παιδαγωγικό μοντέλο της υποχρεωτικής εκπαίδευσης, όπου το παιδί είναι καθηλωμένο στο θρανίο του, ώστε να γίνει η παράδοση και η εξέταση της διδακτέας ύλης. Μοντέλο στο οποίο όντως μπορούν να εφαρμοστούν τα συγκεκριμένα πρωτόκολλα (αποστάσεις, μάσκες, εξατομικευμένη χρήση εξοπλισμού και γραφικής ύλης κλπ).

Τα παιδιά στο ΚΔΑΠ θα μάθουν παίζοντας σε ομάδες, θα πειραματιστούν, θα εξερευνήσουν, θα έχουν την πρωτοβουλία των δράσεων και της μορφής των δραστηριοτήτων, θα επικοινωνήσουν και θα αλληλεπιδράσουν μεταξύ τους, θα αγκαλιαστούν, θα πιαστούν από το χέρι, θα τραγουδήσουν, θα χορέψουν, θα παίξουν ένα επιτραπέζιο αγγίζοντας το ίδιο ζάρι κ.ο.κ.

Όσο σωστά και επιβεβλημένα κι αν είναι τα συγκεκριμένα πρωτόκολλα, το σίγουρο είναι πως είναι εντελώς “αντι-ΚΔΑΠ” όπως χαρακτηριστικά διαπιστώνουμε πανελλαδικά οι εργαζόμενοι. Παρόλα αυτά, η πιστή τήρησή τους είναι εννοείται μονόδρομος κι ας αλλοιώνεται ο πραγματικός χαρακτήρας των υπηρεσιών μας, ευχόμενοι όλα αυτά να είναι σύντομα παρελθόν.

2) Η εφαρμογή του ηλεκτρονικού παρουσιολογίου στις πρώτες ημέρες λειτουργίας του εμφάνισε προβλήματα; Πιστεύετε ότι επιδέχεται διορθώσεις το σύστημα;

Και ενώ λοιπόν όλη η Ελλάδα “τρέμει” λόγω της έξαρσης της πανδημίας και ειδικότερα οι γονείς για τα παιδιά τους που συνωστίζονται καθημερινά σε σχολικές αίθουσες των 25 και 27 παιδιών, σε αυτή την πολύ δυσμενή υγειονομικά συγκυρία, όπου όπως είπαμε παραπάνω, οι γονείς για προληπτικούς λόγους έχουν αποφασίσει να κρατήσουν εκτός δραστηριοτήτων των ΚΔΑΠ τα παιδιά τους, έρχεται η έναρξη της λειτουργίας του Ηλεκτρονικού Παρουσιολογίου.

Δεν μας έφτανε η πολιτική επιλογή της τραγικής μείωσης σε παιδιά (συνεπώς και χρηματοδότησης) που υπέστη κάθε ΚΔΑΠ πανελλαδικά της τάξης του 35%-90% την φετινή περίοδο (2021-2022), δεν μας έφτανε η πανδημία και ο απόλυτα φυσικός και δικαιολογημένος φόβος των γονέων, καθώς και τα δυσεφάρμοστα “αντί-ΚΔΑΠ” υγειονομικά πρωτόκολλα που κρατούν τα παιδιά μακριά από τα ΚΔΑΠ, ήρθε τώρα και το απαράδεκτο ηλεκτρονικό παρουσιολόγιο να δώσει την χαριστική βολή στην οικονομική βιωσιμότητα των δομών, συνδέοντας τη χρηματοδότησή τους με τις μέρες (αλλά και τις ώρες) παρουσίας του κάθε παιδιού.

Μία εφαρμογή που έφερε μεγάλες αντιδράσεις στις τάξεις των γονέων καθώς τα παιδιά τους θα σαρώνονται με το barcode τους κάθε φορά που θα εισέρχονται και θα εξέρχονται από ένα ΚΔΑΠ, ένα ΚΔΑΠ-ΜΕΑ, ένα Παιδικό ή Βρεφικό Σταθμό, λες και είναι τα προϊόντα που σκανάρει ο ταμίας στο σούπερ μάρκετ, όπως χαρακτηριστικά λένε.

Μία παράλογη και ανεφάρμοστη έμπνευση του Υπουργείου Εργασίας και της ΕΕΤΑΑ, η οποία για να τεθεί σε εφαρμογή θα πρέπει κάθε ΚΔΑΠ να “θυσιάσει”, να δεσμεύσει ένα άτομο εκ του εκπαιδευτικού προσωπικού του για να σαρώνει σε πραγματικό χρόνο κάθε ένα παιδί τη στιγμή που εισέρχεται στον χώρο και τη στιγμή που εξέρχεται αυτού. Κάθε ΚΔΑΠ δηλαδή θα χάσει από μία παιδαγωγική ειδικότητα στο βωμό του “σχολαστικού ελέγχου” παρουσίας των παιδιών.

Την ανεπάρκεια των αρμόδιων υπηρεσιών να ελέγξουν τη συμμετοχή των παιδιών θα την πληρώσουν οι εργαζόμενοι και τα ίδια τα παιδιά, καθώς οι παρεχόμενες προς αυτά υπηρεσίες, μοιραία θα περιοριστούν, αφού ένας εκπαιδευτικός θα πρέπει όλη μέρα να σαρώνει αφίξεις και αναχωρήσεις. Το πρόβλημα θα γίνεται ακόμα πιο περίπλοκο στις αμέτρητες περιπτώσεις όπου η μητέρα δεν θα έχει μαζί της την κάρτα με το barcode του παιδιού της, είτε επειδή την ξέχασε, είτε επειδή έφερε ή παρέλαβε κάποιος άλλος το παιδί, είτε επειδή όπως συμβαίνει συχνά στην επαρχία το παιδί ήρθε και έφυγε μόνο του κ.ο.κ.

Εκεί ο φόρτος εργασίας γίνεται τριπλάσιος καθώς αφενός θα πρέπει το προσωπικό της Δομής να περνάει χειροκίνητα μία-μία τις παρουσίες των παιδιών αναγράφοντας ώρα εισόδου και ώρα εξόδου σε μια πλατφόρμα, που ενώ τρέχει ήδη από τον Δεκέμβρη πιλοτικά και σε πλήρη – υποτίθεται – λειτουργία από την 1η Ιανουαρίου, έχουν καταγραφεί ήδη δεκάδες δυσλειτουργίες που ταλαιπωρούν τόσο το προσωπικό όσο και τους γονείς.

Και ρομποτική στα ΚΔΑΠ Ζαχάρως:

Υπάρχουν αναφορές ότι ενώ έχουν περαστεί μέσω της σάρωσης barcode παρουσίες παιδιών μετά δεν εμφανίζονται, πολλοί συνάδελφοι εδώ και πολλές μέρες δεν μπορούσαν να εισέλθουν καν στην εφαρμογή, σε άλλους δεν λειτουργούσε η εφαρμογή της σάρωσης και πολλά άλλα που μόνο εικόνα σοβαρότητας και επιχειρησιακής ετοιμότητας/ικανότητας δεν δείχνει αυτό για την ΕΕΤΑΑ.

Αυτό που προτείναμε εμείς ως απάντηση σε όλα τα παραπάνω υπαρκτά στην πράξη προβλήματα (γιατί πλέον δεν είναι απλά εκτιμήσεις ή προβλέψεις μας, αλλά αυτό που συμβαίνει στην πράξη) είναι η διατήρηση μεν του ηλεκτρονικού παρουσιολογίου, αλλά χωρίς να είναι υποχρεωτική η συμπλήρωσή του σε πραγματικό χρόνο. Η υποχρέωση τήρησης του ηλεκτρονικού παρουσιολογίου σε πραγματικό χρόνο είναι αυτό που στα ΚΔΑΠ (σίγουρα και στους παιδικούς με τα δίχρονα/τρίχρονα και τα βρέφη) το καθιστά ανεφάρμοστο καθώς η δέσμευση του προσωπικού για την εργασία αυτή δεν μειώνει μόνο το πλέγμα των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τα παιδιά, αλλά δημιουργεί και κενά σε θέματα ασφάλειας των παιδιών. Όπως αυτή διασφαλίζεται και προκύπτει από τις αναλογίες παιδιών-προσωπικού που πρέπει απαρέγκλιτα να τηρούνται (και) κυρίως για λόγους που έχουν να κάνουν με τον έλεγχο και τη διασφάλιση της ασφαλούς παραμονής των παιδιών στους χώρους μας.

Όταν ένας εκ των εκπαιδευτικών επιφορτιστεί με την χρήση και ενημέρωση σε πραγματικό χρόνο του παρουσιολογίου και μάλιστα με τεράστια προσοχή γιατί αν ξεχαστεί ή δεν προλάβει να σαρώσει μία έξοδο παιδιού και αυτό φαίνεται ΠΑΡΟΝ ενώ έχει αποχωρήσει, σε περίπτωση ελέγχου τα πρόστιμα είναι τσουχτερά και μπορεί να οδηγήσουν ακόμα και στο κλείσιμο της Δομής, αν λόγω των ενδεχόμενων προστίμων δεν μπορεί να είναι οικονομικά βιώσιμη.

Αυτό σημαίνει ότι το άτομο αυτό που θα είναι υπεύθυνο για το ηλεκτρονικό παρουσιολόγιο θα πρέπει να το ενημερώνει με 100% προσοχή και προσήλωση σε αυτό και έτσι ούτε εκπαιδευτικό εργαστήριο θα μπορεί να διεξάγει, αλλά ούτε και τον έλεγχο εντός της αίθουσας θα μπορεί να έχει στο 100%, αν η προσοχή του εστιάζεται καθόλη τη διάρκεια της λειτουργίας μας στην κάθε είσοδο και κάθε έξοδο κάθε παιδιού. Αυτό θα μπορούσε να ξεπεραστεί αν δινόταν η δυνατότητα να συμπληρώνεται το ηλεκτρονικό παρουσιολόγιο, ετεροχρονισμένα, δηλαδή στο τέλος της κάθε ημέρας. Όταν τα παιδιά θα έχουν φύγει ή μειωθεί, ώστε να μπορεί με προσοχή η υπεύθυνος εκπαιδευτικός να το συμπληρώσει σωστά.

3) Ποια είναι τα πιο σημαντικά προβλήματα που αντιμετωπίζετε στις Δομές και χρήζουν επίλυσης με τα αρμόδια υπουργεία;

Τα σημαντικότερα προβλήματα είναι δύο. Η χρηματοδότηση και η εργασιακή σχέση του προσωπικού. Για τη χρηματοδότηση βρισκόμαστε σε κοινό διεκδικητικό πλαίσιο με την ΚΕΔΕ και ζητάμε από την Κυβέρνηση ξεχωριστή, διακριτή χρηματοδότηση για τα δημοτικά ΚΔΑΠ και ΚΔΑΠ-ΜΕΑ, η οποία να χορηγείται βάσει συγκεκριμένου προϋπολογισμού λειτουργικού κόστους κάθε Δομής. Στόχος κάθε Δήμος να λαμβάνει ακριβώς το ποσό που χρειάζεται για την κάλυψη του κόστους λειτουργίας των δομών του, ούτε περισσότερα αλλά ούτε και λιγότερα. Η πρόταση αυτή πέρα από την επίλυση του χρόνιου προβλήματος της υποχρηματοδότησης των δομών, θα επιφέρει και μεγάλη εξοικονόμηση πόρων για τα δημόσια ταμεία (εθνικά και ευρωπαϊκά). Καθώς αν ξεφύγουμε από το σπάταλο μοντέλο χρηματοδότησης μέσω των voucher, θα απαιτούνται πολύ λιγότεροι πόροι για να καλύπτονται πολύ περισσότερα παιδιά. Για το θέμα αυτό υπάρχει τεκμηριωμένη έκθεση της ΚΕΔΕ και του ΠΑΣΕΚΔΑΠ η οποία θα κατατεθεί στα αρμόδια Υπουργεία όταν δεχτούν – επιτέλους – να μας συναντήσουν.

Τεράστιο ζήτημα με ευρωπαϊκές μάλιστα διαστάσεις – νομικές και πολιτικές – αποτελεί και το εργασιακό μας. Εδώ έχουμε το συνταγματικό παράδοξο, πως ενώ καλύπτουμε πάγιες και διαρκείς ανάγκες των κοινωνικών υπηρεσιών των Δήμων και των Νομικών Προσώπων τους, αντί να είμαστε μόνιμοι ή αορίστου χρόνου, ανανεώνουμε επί χρόνια και δεκαετίες συμβάσεις “ορισμένου χρόνου”. Αυτές μάλιστα κάθε χρόνο τίθενται εν αμφιβόλω από διάφορους παράγοντες που ποικίλουν από Δήμο σε Δήμο και από έτος σε έτος… Ένα πανευρωπαϊκό εργασιακό παράδοξο, μία καταστρατήγηση του Συντάγματος, όπου σε θέσεις που θα έπρεπε να υπηρετούμε ως μόνιμοι υπάλληλοι, εργαζόμαστε ως συμβασιούχοι, είναι κάτι που πρέπει άμεσα να αλλάξει, εξασφαλίζοντας μόνιμες θέσεις εργασίας στο ήδη υπάρχον στελεχιακό δυναμικό των ΚΔΑΠ και ΚΔΑΠ-ΜΕΑ των Δήμων που έχει προσληφθεί μέσω ΑΣΕΠ με προκηρύξεις ΣΟΧ. Αυτές πληρούν όλα τα κριτήρια αξιοκρατίας και διαφάνειας ορίζει η νομοθεσία αλλά και η ηθική σχετικά με τις προσλήψεις στον δημόσιο και ευρύτερο δημόσιο τομέα και την τοπική αυτοδιοίκηση. Πρόκειται για αίτημα που όλοι οι πολιτικοί χώροι έχουν κατά καιρούς στηρίξει, αλλά κανείς μέχρι τώρα δεν το έκανε πράξη, ούτε φυσικά και η παρούσα κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας.

4. Ποιοι οι στόχοι σου ως νεοεκλεγείς στο ΔΣ του Πανελληνίου Συλλόγου Εκπαιδευτικών Κέντρων Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών (ΠΑ.Σ.Ε.Κ.Δ.Α.Π) από τη θέση του αναπληρωτή γραμματέα; Πώς βλέπεις την εξέλιξη του θεσμού τα επόμενα χρόνια;

Είναι μεγάλη η ευθύνη όλων των νέων μελών του ΔΣ του ΠΑ.Σ.Ε.Κ.Δ.Α.Π που προέκυψαν από τις πρόσφατες εκλογές να κρατήσουμε το θεσμό των Δημοτικών ΚΔΑΠ στο ύψος των περιστάσεων μιας κοινωνίας που εξελίσσεται με τόσο ραγδαίους και απαιτητικούς ρυθμούς. Τα Δημοτικά ΚΔΑΠ είναι το πιο ασφαλές καταφύγιο των παιδικών ψυχών, μια «προστατευμένη αλάνα», όπου μπορούν να διαμορφώσουν το χαρακτήρα τους και να καλλιεργήσουν με τον καλύτερο τρόπο την προσωπικότητά τους.

Δυστυχώς ή ευτυχώς, η αναβάθμιση του θεσμού είναι καθαρά ζήτημα πολιτικής βούλησης. Δεσμεύομαι από την πλευρά μου ότι θα κάνω ό,τι μπορώ για να πετύχουμε τη θεσμοθέτηση σε μόνιμη βάση των κοινωνικών δομών ΚΔΑΠ και ΚΔΑΠ-ΜΕΑ, ελπίζοντας ότι μέσα από γόνιμους διαλόγους με τους αρμόδιους φορείς να βρεθούν οι λύσεις που θα μας οδηγήσουν στα επιθυμητά αποτελέσματα.

Εικόνες από καλοκαιρινή εκδρομή του ΚΔΑΠ Ζαχάρως:

Διαβάστε ακόμα:

Κακοκαιρία: Πώς θα γίνουν μαθήματα σε φροντιστήρια και κέντρα ξένων γλωσσών;

Αποκάλυψη σοκ: Κύκλωμα μαστροπείας «ψάρευε» κορίτσια σε σχολικές εκδρομές

Το “ευχαριστώ” της Νίκης Κεραμέως σε μαθητές και εκπαιδευτικούς για την τηλεκπαίδευση