Κι όμως υπάρχουν και μητέρες που παίζουν βιντεοπαιχνίδια

Όταν αναφέρει κάποιος ότι είναι τακτικός παίκτης βιντεοπαιχνιδιών, δεν αντιμετωπίζεται πάντα με τη θετικότερη των αντιδράσεων. Ίσως γιατί αυτά τα παιχνίδια θεωρούνται ότι ενδιαφέρουν συνήθως μόνο αγόρια -μικρά ή και “μεγαλύτερα”- που είναι κλεισμένα μέσα στο σπίτι τους, χωρίς ιδιαίτερη κοινωνική ζωή. Και μιλάμε για αγόρια και άντρες καθώς η επικρατούσα άποψη είναι ότι οι δημιουργοί των παιχνιδιών αυτών δεν έχουν και ιδιαίτερα τις γυναίκες στο μυαλό τους κατά τον σχεδιασμό και την υλοποίησή τους.

Ένας ακόμη λόγος είναι πως οι ίδιοι οι άντρες παίκτες δεν είναι ακόμη έτοιμοι να αποδεχτούν το γυναικείο στοιχείο στα παιχνίδια τους. Για παράδειγμα, στην ιδέα και μόνο ότι το Grand Theft Auto θα μπορούσε να έχει γυναίκα πρωταγωνίστρια, υπήρχαν αντιδράσεις από το αντρικό κοινό που θεωρούσε ότι θα αλλοιωνόταν ο χαρακτήρας του παιχνιδιού. Ένα δεύτερο παράδειγμα είναι το Final Fantasy XV, το οποίο μετά από πολλά χρόνια δεν έχει πλέον ούτε έναν γυναικείο χαρακτήρα.

Η στάση των αντρών παικτών είναι επίσης τέτοια που πολλές φορές οι γυναίκες παίκτριες αναγκάζονται να περνάνε αρκετά άσχημα, δεχόμενες συχνά τον χλευασμό, την υποτίμηση και την αμφισβήτηση, ειδικά για παιχνίδια που απαιτούν ιδιαίτερη τεχνική και προσήλωση. Για παράδειγμα η παίκτρια Ellie στο Overwatch, η οποία επειδή ήταν ιδιαίτερα καλή, δεν μπορούσε να γίνει αποδεκτή από τους άντρες παίκτες στο ίδιο online παιχνίδι, με αποτέλεσμα να της φέρονται άσχημα και να την κατηγορούν ότι “κλέβει”. Τελικά αποδείχθηκε ότι η Ellie ήταν έναν άντρας παίκτης ο οποίος διεξήγαγε ένα κοινωνικό πείραμα για να δει τη συμπεριφορά των αντρών απέναντι σε μία γυναίκα που προσπαθούσε να σπάσει το άβατό τους.

Καλό θα είναι λοιπόν οι διακρίσεις τέτοιου τύπου να σταματήσουν και στο κόσμο των βιντεοπαιχνιδιών. Σε μια σύγχρονη κοινωνία στην οποία η η επαφή με την τεχνολογία αποτελεί ένα μεγάλο μέρος της καθημερινότητας μας, τα βιντεοπαιχνίδια μπορούν και πρέπει να φτιάχνονται τόσο για άντρες όσο και για γυναίκες.

Σιγά… Πόσες μπορεί να είναι οι γυναίκες παίκτριες…;

Κι όμως, τα νούμερα δεν είναι καθόλου μικρά. Το 2019 στην Αμερική οι γυναίκες αποτελούσαν το 46% των παικτών, δηλαδή σχεδόν οι μισοί παίκτες είναι γυναίκες. Στις 100 γυναίκες οι 66 παίζουν βιντεοπαιχνίδια και συνολικά σε παγκόσμιο επίπεδο ένα δισεκατομμύριο γυναίκες ασχολούνται με αυτά.

Μόνο όμως το 6% από αυτές, λένε ότι είναι παίκτριες καθώς υπάρχει ακόμη η αμφισβήτηση απέναντί τους ή η υποτίμηση όταν «τολμήσουν» να αποκαλέσουν τον εαυτό τους  έτσι.

Ποια είναι η ιδιοσυγκρασία των γυναικών παικτριών;

Η διάκριση αυτή ανάμεσα σε άντρες και γυναίκες έχει να κάνει και με τον τρόπο που προσεγγίζουν τα παιχνίδια τα δύο φύλα.

Σύμφωνα με έρευνες πάνω από το 1/3 των γυναικών χρησιμοποιούν τα παιχνίδια για να γεμίσουν την ημέρα τους, παίζοντας στον ελεύθερο χρόνο τους, όταν βαριούνται ή δεν έχουν κάτι άλλο να κάνουν. Οι άντρες με τη σειρά τους παίζουν αρκετά συχνά, επιλέγουν ποιοτικά και δωρεάν παιχνίδια, χωρίς όμως να χαλάνε πολλά χρήματα.

Παρόλο που δεν παίζουν συχνά, ένα μεγάλο ποσοστό των γυναικών, της τάξης του 30%, ασχολούνται με τα παιχνίδια RPG, τα οποία παίζονται στον υπολογιστή. Μερικά από αυτά είναι το Final Fantasy, το Witcher και το World of Warcraft.

Το αγαπημένο τους παιχνίδι όμως είναι το Assassin’s Creed, το οποίο μάλιστα στο Odyssey έχει ως πρωταγωνίστρια μία γυναίκα, την Κασσάνδρα. Δεύτερο πιο αγαπημένο είναι το Grand Theft Auto το οποίο παίζει το 15% των παικτριών. Το GTA δίνει τη δυνατότητα να δημιουργήσει κανείς έναν γυναικείο χαρακτήρα και να παίξει με αυτόν.

Εκτός όμως από τα παιχνίδια που πρέπει να εγκατασταθούν σε υπολογιστή, οι γυναίκες παίζουν πολλά παιχνίδια στο κινητό τους ή στο ίντερνετ. Μερικά από τα πιο δημοφιλή είναι το Angry Birds, το Candy Crush, το Bejeweled, το Gardenscapes and Homescapes κ.α. Σχεδόν τα 2/3 προτιμούν τα παιχνίδια στο κινητό, τα οποία μπορούν να απολαύσουν οπουδήποτε και αν βρίσκονται.

Στις γυναίκες αρέσουν επίσης και τα τυχερά παιχνίδια. Με τη δημιουργία πολλών online καζίνο, έχουν πλέον τη δυνατότητα για παιχνίδι απευθείας από το κινητό ή τον υπολογιστή τους. Στο παρελθόν τα τυχερά παιχνίδια θεωρούνταν ένα αντρικό «σπορ». Ωστόσο στις ημέρες μας τα στερεότυπα έχουν πλέον σπάσει και σε αυτό το τομέα και έτσι αρκετές γυναίκες που τους ενδιαφέρει και αυτό το είδος της ψυχαγωγίας (και όσο φυσικά αυτή παραμένει αποκλειστικά ως τέτοια και δεν εξελίσσεται σε εθισμό) μπορούν να απολαύσουν online παιχνίδια πόκερ, ρουλέτας ή ακόμα και τους γνωστούς κουλοχέρηδες χωρίς να ονειρεύονται ταξιδια στο Λας Βέγκας.

Ακόμη και σήμερα βέβαια υπάρχουν αρκετές διακρίσεις βάσει φύλου και μέσα στα ίδια τα παιχνίδια

Κατά καιρούς έχουν υπάρξει πολλοί γυναικείοι χαρακτήρες που έχουν αφήσει ιστορία στα βιντεοπαιχνίδια. Μερικές από αυτές τις πρωταγωνίστριες είναι η Lara Croft στο Tomb Raider, η Ellie στο The Last of Us, η Samus Aran στο Metroid, η Chun-Li στο Street Fighter και η Lightning στο Final Fantasy. Ωστόσο μόνο στο 5% των παιχνιδιών η πρωταγωνίστρια είναι γυναίκα. Στα περισσότερα παιχνίδια υπάρχει μόνο άντρας πρωταγωνιστής ή ο άντρας είναι ο κύριος χαρακτήρας έστω και αν υπάρχουν και γυναικείοι χαρακτήρες.

Δυστυχώς στον τομέα των βιντεοπαιχνιδιών υπάρχει αρκετός μισογυνισμός και η γυναίκα εμφανίζεται συχνά ως σεξουαλικό αντικείμενο του πόθου. Αν και ο σεξισμός καλά κρατεί, έχει μειωθεί αρκετά την τελευταία δεκαετία αλλά θα χρειαστεί ακόμα αρκετή προσπάθεια για να εξαφανιστεί πλήρως.

Ποιες αλλαγές θα μπορούσαν να γίνουν;

Μία από τις αλλαγές που μπορούν να βοηθήσουν είναι να υπάρξουν περισσότερες γυναίκες δημιουργοί παιχνιδιών. Όπως προαναφέραμε σχεδόν οι μισοί από τους παίκτες είναι γυναίκες, όμως μόνο μία στους πέντε είναι σχεδιάστρια παιχνιδιών. Η συντριπτική αυτή διαφορά μπορεί και πρέπει να αλλάξει ώστε να έρθει ένα 50-50 και στον τομέα αυτό και να εκλείψουν οι παθογένειες ανάμεσα στους παίκτες αλλά και στα ίδια τα παιχνίδια.

Ο κόσμος των εταιρειών παραγωγής βιντεοπαιχνιδιών είναι γεμάτος με άντρες και για αυτό υπάρχει ακόμη η διστακτικότητα από την πλευρά των γυναικών να μπουν σε αυτόν τον χώρο, λόγω του φόβου αμφισβήτησης και υποτίμησης, παρόλο που έχουν όλα τα απαραίτητα προσόντα. Ο κλάδος αυτός πρέπει να γίνει αρκετά πιο ανοιχτόμυαλος και να δεχτεί στους κόλπους του τις γυναίκες με απόλυτο σεβασμό.

Υπάρχει ελπίδα και γίνονται κάποια θετικά βήματα προς αυτή την κατεύθυνση. Υπάρχουν οργανισμοί όπως το Geek Academy που βοηθούν τις γυναίκες να μην παρατήσουν τα όνειρά τους, με διάφορα προγράμματα και πρωτοβουλίες. Πολλές επίσης εταιρείες ακολουθούν τον ίδιο δρόμο με την ΕΑ και το Facebook να έχουν το ίδιο όραμα.

Ας ελπίσουμε λοιπόν ότι δεν απέχει πολύ ο καιρός εκείνος στον οποίο θα υπάρχει ισότητα και σε αυτόν τον τομέα, τα στερεότυπα θα εξαφανιστούν και θα δούμε τις γυναίκες να μιλούν ελεύθερα για το χόμπι τους, να είναι πρωταγωνίστριες παιχνιδιών και να παίρνουν πιο ενεργό μέρος στο σχεδιασμό και τη δημιουργία τους.