Ο κορωνοϊός αλλάζει τις ευρωπαϊκές πόλεις και έχει έρθει η ώρα να ακολουθήσουν επιτέλους και οι ελληνικές

Αν υπάρχει μία δραστηριότητα στην οποία με χαρά επιστρέψαμε (ή ξεκινήσαμε) κατά την διάρκεια της καραντίνας, ήταν η χρήση του ποδηλάτου μας. Αν υπάρχει ένας επιχειρηματικός τομέας που είδε ανέλπιστη άνθιση τους τελευταίους δύο μήνες, είναι αναμφίβολα τα «ποδηλατάδικα». Και αυτό δεν συνέβη μόνο στην Ελλάδα…

Καθώς όλες οι ευρωπαϊκές πόλεις αρχίζουν σιγά-σιγά να χαλαρώνουν τα μέτρα του lockdown, ένα βασικό ζητούμενο είναι το πώς οι κυβερνήσεις θα ωθήσουν τον πληθυσμό να κινείται, χωρίς να δημιουργείται συνωστισμός στα μέσα μαζικής μεταφοράς, αλλά και χωρίς να αναγκαστούν όλοι να πάρουν τα IX τους, προκαλώντας κομφούζιο στους δρόμους.

Δεν είναι λίγες, λοιπόν, οι κυβερνήσεις που αρχίζουν να εφαρμόζουν καινοτόμες ιδέες και λύσεις, ενθαρρύνοντας τους πολίτες να περπατούν ή να κάνουν ποδήλατο. Ο ίδιος ο ΠΟΥ συμβουλεύει: «Όσο είναι εφικτό, προτιμήστε να κάνετε ποδήλατο ή να περπατήσετε: Αυτό ενισχύει την απόσταση από άλλους, ενώ σας βοηθά να διατηρήσετε ένα μίνιμουμ καθημερινής σωματικής δραστηριότητας, η οποία έχει μειωθεί τους τελευταίους μήνες, λόγω εργασίας από το σπίτι και περιορισμένης πρόσβασης σε γυμναστήρια και αθλητικούς χώρους.»

Σημεία αναφοράς αποτελούν η Κοπεγχάγη όπου οι μισοί πολίτες καθημερινά κυκλοφορούν με ποδήλατα και η Ολλανδία, με τους τεράστιους ποδηλατόδρομους. Κίνητρο; Οι εικόνες του Ευρωπαϊκού Πρακτορείου Διαστήματος, οι οποίες αποκαλύπτουν πόσο έχει καθαρίσει η ατμόσφαιρα πάνω από μεγάλες πόλεις της Ευρώπης, όπως η Μαδρίτη και το Μιλάνο.

Σε μεγάλες αλλαγές, λοιπόν, προχωρούν οι ευρωπαϊκές πόλεις, προκειμένου να ανταποκριθούν στις νέες ανάγκες και θεωρούμε ότι αξίζει να παραδειγματιστεί και η δική μας, αφού, στην Αθήνα τουλάχιστον, έχουμε μείνει τρομερά πίσω σε αυτό το θέμα…

Το Ηνωμένο Βασίλειο ανακοίνωσε πρόσφατα επένδυση 2,5 δισεκατομμυρίων λιρών προκειμένου να δημιουργηθούν ποδηλατόδρομοι και πεζόδρομοι στην καρδιά του Λονδίνου. Το πλάνο είναι οι άνθρωποι που θα περπατούν και θα κάνουν ποδήλατο να έχουν διπλασιαστεί μέχρι το 2025.

Στην Ιταλία, ο υπ. Μεταφορών ανακοίνωσε, ότι οι πολίτες που ζουν σε πυκνοκατοικημένες περιοχές θα λάβουν επίδομα περίπου 500 ευρώ για να αγοράσουν νέα ποδήλατα, ενώ στο Μιλάνο θα δοθεί ξεχωριστή λωρίδα για ποδηλάτες σε 53 χιλιόμετρα δρόμου. Το μήνυμα του δημάρχου της πόλης είναι «αν μένεις ένα χιλιόμετρο μακριά από το γραφείο σου, περπάτα ή πάρε ποδήλατο». Αντίστοιχα θα κινηθεί και η Ρώμη που αυξάνει τους ποδηλατόδρομους κατά 150 χιλιόμετρα.

Στη Γαλλία, η κυβέρνηση ζήτησε από τους πολίτες να αφήσουν τα αυτοκίνητα και να χρησιμοποιούν ποδήλατα για να μετακινούνται κατά την διάρκεια του lockdown, ενώ στο διάστημα αυτό δημιουργήθηκαν και προσωρινοί ποδηλατόδρομοι.

Η υπ. Περιβάλλοντος της Ισπανίας ζήτησε από τους δημάρχους των μεγάλων πόλεων να επεκτείνουν τους ποδηλατοδρόμους και να μειώσουν τα όρια ταχύτητας των αυτοκινήτων για να χρησιμοποιούν όλοι και περισσότεροι πολίτες ποδήλατα.

Τέλος, στη Γερμανία τραβήχτηκαν κίτρινες γραμμές σε πολλούς δρόμους για να μειωθεί ο χώρος των αυτοκινήτων και να κινούνται εκεί ποδήλατα. Όπως λέει ο υπ. Μετακίνησης, «Όταν τα οχήματα προσπερνούν τους ποδηλάτες πρέπει να κρατούν τουλάχιστον 1μιση μέτρο απόσταση από αυτούς για να μην τους παρασύρουν.»

Στην Ελλάδα;

Όσοι χρησιμοποιήσατε τα ποδήλατά σας αυτές τις μέρες, θα διαπιστώσατε σίγουρα ότι πρόκειται για έναν πολύ ευχάριστο τρόπο να μετακινείται κανείς. Δυστυχώς, όμως, στις μεγάλες πόλεις της χώρας δεν υπάρχουν οι κατάλληλες προδιαγραφές, ώστε μικροί και μεγάλοι να κάνουμε ποδήλατο με ασφάλεια. Οι ποδηλατόδρομοι είναι ελάχιστοι και η παιδεία οδηγών και πεζών απέναντι στους ποδηλάτες σχεδόν ανύπαρκτη.

Η ποδηλατάδα τις ημέρες της καραντίνας στην Αθήνα ήταν πραγματική απόλαυση. Με τα ελάχιστα αυτοκίνητα στους δρόμους, ειδικά τις ημέρες του Πάσχα, τα παιδιά μας για πρώτη φορά ευχαριστήθηκαν ορθοπεταλιές! Πόσο κρίμα είναι να χαθεί αυτή η ωραία -και ασφαλής από άποψη συνωστισμού- συνήθεια, τώρα που οι ζωές μας επιστρέφουν σιγά-σιγά στους κανονικούς τους ρυθμούς…

Το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Αθηναίων υπερψήφισε χθες σχέδιο για την δημιουργία μιας από τις μεγαλύτερες αστικές παρεμβάσεις που έγιναν ποτέ στην πρωτεύουσα, του Μεγάλου Περιπάτου της Αθήνας, το οποίο θα επιτρέπει στους κατοίκους και να περπατούν, αλλά και να ποδηλατούν περισσότερο.

Ας ελπίσουμε να γίνει σύντομα πραγματικότητα, αλλά και να λάβουν όλα τα παραπάνω υπ’όψιν τους οι αξιωματούχοι, προκειμένου να γίνουν όλες οι μεγάλες πόλεις της χώρας λίγο πιο φιλικές για τα παιδιά από εδώ και στο εξής. Για τα παιδιά αυτά που έκαναν την περισσότερη υπομονή από κάθε άλλον τους τελευταίους μήνες και που θα αναγκαστούν να βιώσουν το πιο αντι-κοινωνικό τους καλοκαίρι. Δεν αξίζουν τουλάχιστον αυτό;

Με πληροφορίες από newseu.cgtn.com