Οι μαθητές της Αστυπάλαιας έβαλαν τη σφραγίδα τους στο Οικολογικό Τριήμερο

Τη δική τους πινελιά έβαλαν οι μαθητές της Αστυπάλαιας στο οικολογικό τριήμερο που διοργανώθηκε στην «πεταλούδα του Αιγαίου», στις 25, 26 και 27 Σεπτεμβρίου, με πρωτοβουλία του δήμου και την επιμέλεια της Επιστημονικής Επιτροπής του ECOCITY.

Φορώντας τα χαρακτηριστικά, λευκά μπλουζάκια του τριημέρου, οι μαθητές της Α’ και της Β’ τάξης του Γυμνασίου της Αστυπάλαιας έδωσαν ραντεβού στο προαύλιο του σχολείου για να ξεκινήσουν την πρώτη τους δράση για το νησί τους.

Στο πλευρό τους ήταν η δρ. Αντωνία Δαρδιώτη, βιολόγος, υπεύθυνη Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Θεσσαλονίκης, η οποία τούς έδωσε πολύτιμες συμβουλές και επεξηγήσεις για τα ερωτηματολόγια που θα μοιράζονταν στους πολίτες, καθώς και η διευθύντρια του σχολείου, κα Λαμπρινή Γρηγόρη, η οποία συνόδευσε κι εκείνη τα παιδιά στην δράση.

Με πολλή διάθεση, ενδιαφέρον και αγάπη για τον τόπο τους πήραν στα χέρια τους τα ερωτηματολόγια και ξεκίνησαν την έρευνά τους.

Χωρισμένοι σε δυάδες οι μαθητές διασκορπίστηκαν σε κάθε γωνιά του δήμου, φορώντας τις μάσκες τους μπήκαν σε καταστήματα, καφετέριες, ακόμη και σπίτια για να καταγράψουν τις απόψεις των πολιτών σχετικά με τα περιβαλλοντικά ζητήματα που επηρεάζουν το νησί, όπως η εγκατάσταση ανεμογεννητριών, η κυκλική οικονομία, η ηλεκτροκίνηση – οικολογική μετακίνηση, την ανακύκλωση και άλλα.

Οι πολίτες υποδέχθηκαν τους μαθητές – ερευνητές με πολύ καλή διάθεση, ευγένεια και χιούμορ με πολλούς να τους δίνουν συγχαρητήρια για τον τρόπο που πραγματοποίησαν τις συνεντεύξεις και τα ερωτηματολόγια.

Διαβάστε επίσης: «Ο Κρεμαστός Κήπος της Αστυπάλαιας»: Οι μαθητές μάς έδειξαν πώς να αξιοποιούμε τα «σκουπίδια» μας

«Ήταν μία πολύ ωραία εμπειρία»

«Τα “πουλήσαμε” όλα», είπε με ενθουσιασμό και συνάμα την αθωότητα της ηλικίας του ο Γιάννης, ένας από τους μαθητές που συμμετείχαν στην έρευνα. «Ήταν μία πολύ ωραία εμπειρία. Κάποιοι άνθρωποι ήθελαν να τα συμπληρώσουν μόνοι τους, άλλοι ήταν χαρούμενοι, άλλοι νευριασμένοι, άλλοι βαριούνταν», συνέχισε ο μαθητής.

«Περίμενα ώρα για να το συμπληρώσουν. Κάποιοι δεν απαντούσαν, γιατί δεν είχαν χρόνο, ενώ άλλοι… έγραφαν τα ίδια με τον διπλανό τους», ανέφερε ένας άλλος μαθητής.

Οι μαθητές κατάφεραν να μοιράσουν 101 ερωτηματολόγια συγκεντρώνοντας τις απόψεις των πολιτών και εξάγοντας πολύ σημαντικά συμπεράσματα κατά την επεξεργασία των δεδομένων, που προχώρησαν στη συνέχεια.

Τα αποτελέσματα της έρευνας αναρτήθηκαν στο χώρο του συνεδρίου κατά την πρώτη ημέρα, με τους πολίτες, αλλά και τους επισήμους που έδωσαν το «παρών» να στέκονται μπροστά στα πόστερ, παίρνοντας μία πρώτη γεύση από τις απόψεις των ανθρώπων του νησιού για τα φλέγοντα ζητήματα που απασχολούν τον τόπο.

Ο στόχος των παράλληλων δράσεων

Όπως δήλωσε στο Infokids.gr η κα. Δαρδιώτη, «τα παιδιά των κατοίκων του νησιού συμμετείχαν ενεργά στα δρώμενα του τόπου τους. Έγιναν για λίγο ερευνητές, δημοσιογράφοι και «οικοδεσπότες» των εκδηλώσεων προσκαλώντας και κινητοποιώντας τους ενήλικες γονείς τους και άλλους κατοίκους του νησιού για ενεργή συμμετοχή στο οικολογικό τριήμερο. Μαζί με τη συμπλήρωση των ερωτηματολογίων έδιναν εκτυπωμένες προσκλήσεις με το πρόγραμμα των εκδηλώσεων. Δημιούργησαν μέσα από κατασκευές που θα παραμείνουν στο σχολείο, τους «κρεμαστούς κήπους» της Αστυπάλαιας, με πλαστικά μπουκάλια νερού. Αυτή η κίνηση σηματοδοτεί το ξεκίνημα στο δρόμο προς την πράσινη εξέλιξη του νησιού, μέσα από την κυκλική οικονομία και την αξιοποίηση των απορριμμάτων, δίνοντας το έναυσμα για συνέχεια τέτοιων δράσεων εξωστρέφειας του σχολείου και σύνδεσης με τα πραγματικά προβλήματα του τόπου».

Και πρόσθεσε: «Όταν το σχολείο συναντά την πραγματική ζωή και οι μαθητές έρχονται σε επαφή με τα θέματα που απασχολούν την τοπική κοινωνία στο ΕΔΩ και ΤΩΡΑ, τότε έχουμε πετύχει την πιο συμπυκνωμένη και αληθινή εμπειρία που μπορεί να έχει ένα παιδί στο πλαίσιο της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (που στοχεύει στη δημιουργία μελλοντικών ενεργών πολιτών). Η κοινωνία των πολιτών, η ενημέρωση και η ευαισθητοποίηση, η δημόσια διαβούλευση, οι συλλογικές αποφάσεις είναι το πρώτο βήμα για μία αειφόρο κοινωνία με στόχο την ήπια βιώσιμη ανάπτυξη του νησιού της Αστυπάλαιας. Αυτά τα παιδιά θα είναι οι ενεργοί πολίτες του αύριο που θα μπορούν να έχουν την ευθύνη για τον τόπο και τη ζωή τους, συμμετέχοντας ενεργά στις αποφάσεις που τους αφορούν».

«Τίποτα από όλα αυτά δεν θα είχε γίνει, χωρίς τη συνεργασία με την Διευθύντρια του σχολείου που από την αρχή αγκάλιασε την ιδέα και υποστήριξε την υλοποίησή της, κάτι που επιβεβαιώνει ότι μόνο μέσα από συνέργειες και ένωση δυνάμεων ανθρώπων με κοινό όραμα, μπορούμε να αλλάξουμε κάτι σε αυτό τον τόπο», κατέληξε η κα Δαρδιώτη.

Οι μαθητές κέρδισαν το χειροκρότημα

Στην έναρξη των εργασιών του τριημέρου, ο δήμαρχος Αστυπάλαιας, Νίκος Κομηνέας, συνεχάρη από καρδιάς τους μαθητές που συμμετείχαν στην έρευνα. «Θέλω να ευχαριστήσω τους μαθητές για την πολύ ωραία δουλειά που έκαναν με τα ερωτηματολόγια, που ανέδειξαν την άποψη των πολιτών», ενώ η αντιπρόεδρος του ΔΣ του Ecocity, κα Χριστιάνα Πειρασμάκη έδωσε κι εκείνη από την πλευρά της συγχαρητήρια στους μαθητές, τους εκπαιδευτικούς και τις οικογένειές τους.

Παράλληλα, στη λήξη του τριήμερου εκπρόσωποι της ομάδας μαθητών παρέδωσαν τα αποτελέσματα της εργασίας τους στον δήμαρχο του νησιού, εισπράττοντας το χειροκρότημα του κοινού και συνειδητοποιώντας την αξία της προσπάθειάς τους.

Τα αποτελέσματα της έρευνας των μαθητών σε εικόνες: