Οι μαθητές της Σίφνου έρχονται σε επαφή με τις…ρίζες τους!

Οι μαθητές της Σίφνου έρχονται σε επαφή με τις...ρίζες τους!

Μέσα από την στήλη μας “Τα Νέα των Σχολείων” αναδεικνύουμε καθημερινά τις καλές δράσεις σχολείων, πρακτικές που πάνε ένα βήμα μπροστά τον χώρο της εκπαίδευσης, πρωτότυπα μαθητικά προγράμματα αλλά και καινοτόμες πρωτοβουλίες που αξίζει να υιοθετηθούν από τα σχολεία.

Σήμερα σας παρουσιάζουμε το ενδιαφέρον εκπαιδευτικό πρόγραμμα που όπως ενημερωθήκαμε θα υλοποιήσουν τη φετινή σχολική χρονιά οι μαθητές του Γυμνασίου Λυκείου Σίφνου «Νικόλαος Γ. Προμπονάς».

Πρόκειται για ένα σχολικό project μέσω του οποίου οι μαθητές του νησιού καλούνται να γνωρίσουν με βιωματικό τρόπο όλα όσα συνέβησαν στον τόπο καταγωγής τους την περίοδο του Β Παγκοσμίου Πολέμου. Η ιδέα γεννήθηκε κατόπιν πρότασης του Συνδέσμου Σιφνίων σε μια προσπάθεια να διατηρηθεί η ιστορική μνήμη και η νέα γενιά να γαλουχηθεί με τις αξίες των άξιων προγόνων της.

Πόσο καλά γνωρίζουν οι μαθητές την ιστορία του τόπου τους;

Όπως διαβάζουμε στο εισαγωγικό σημείωμα του προγράμματος “Τα παιδιά της Σίφνου, όπως όλα τα Ελληνόπουλα, έχουν σχεδόν πλήρη αγνωσία για την πρόσφατη νεότερη ιστορία τους, απότοκο του τρόπου και του περιεχομένου του εκπαιδευτικού προγράμματος, το οποίο αποφεύγει να αναφερθεί σε βάθος στις ιστορικές σελίδες του 20ου αιώνα (όπως άλλωστε κι εμείς στην εποχή μας). Όμως ο Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος δεν εξαντλείται στο ΟΧΙ του Μεταξά (και ποιος το είπε) και στο Ελληνο-αλβανικό μέτωπο. Αρχικά η Ιταλική κατοχή, στην συνέχεια η Γερμανική και παράλληλα η πανεθνική Αντίσταση ήταν πολύ πραγματικές για όλους τους Έλληνες και έτσι δυσάρεστα την έζησαν στο ‘πετσί’ τους οι προπάτορές τους (και) στην Σίφνο (π.χ. ο Σίφνιος ποιητής Γρυπάρης πέθανε από ασιτία στην Αθήνα). Στην ελάχιστα γνωστή πραγματικότητα, η Σίφνος αριθμεί περί τα 180 θύματα της Κατοχής, κυρίως από ασιτία.”

Το παρελθον συναντά το παρον

Υπό το πρίσμα αυτό, ο Σύνδεσμος Σιφνίων με εκπρόσωπό του τον κ. Αλκιβιάδη Λεμπέση πρότεινε και το αίτημά του έγινε αποδεκτό, οι μαθητές να προσεγγίσουν βιωματικά την ιστορία του νησιού, με αφετηρία την καναδική ταινία του 1966 σχετικά με τους Εγγλέζους/Καναδούς αεροπόρους που φυγαδεύτηκαν το 1943. Το κεντρικό μήνυμα δεν θα πρέπει να είναι η ιστορία αυτή καθ’ εαυτή αλλά η υπενθύμιση του γεγονότος πως η Σίφνος θρήνησε 180 άτομα, θύματα της πείνας, κατά την διάρκεια της Κατοχής. Πέραν από το θέμα και το περιεχόμενό της , η ταινία είναι πολύ ενδιαφέρουσα και για έναν επιπλέον λόγο: δείχνει την ζωή στην Σίφνο του 1966 και όλοι, όχι μόνο θα αναγνωρίσουν γνωστά τους πρόσωπα, αλλά και θα συνειδητοποιήσουν την απόσταση που έχει διανυθεί από τότε μέχρι την τουριστική Σίφνο του σήμερα.

Είστε έτοιμοι για παιχνίδι;

Στο πλαίσιο αυτής της προσπάθειας, οι μαθητές καλούνται καλούνται να παρακολουθήσουν την ταινία στο YouTube μέσα από την βοήθεια του κινητού τους τηλεφώνου ή του Η/Υ. Στα σημεία που αναγνωρίζουν οικεία τους πρόσωπα
(προπάππους /παππούδες) σταματούν την προβολή, απομονώνουν το σχετικό ‘καρέ’, σημειώνουν πάνω στην εικόνα (καρέ) ονοματεπώνυμο, ιδιότητα (π.χ. φούρναρης) και ημερομηνίες γέννησης/θανάτου του συγκεκριμένου προσώπου
και την αποστέλλουν στο Σύνδεσμο Σιφνίων για να προσθέσουν εν συνεχεία την πληροφορία πάνω στο αρχικό βίντεο δίπλα στο συγκεκριμένο πρόσωπο.

Η εργασία από τους συμμετέχοντες γίνεται σε ώρες εκτός σχολικού προγράμματος (ή ακόμη και σαν μέρος του μαθήματος της Πληροφορικής) ενώ οι εκπαιδευτικοί έχουν την ευκαιρία να εντοπίσουν και να ‘κτίσουν’ διαπροσωπικές σχέσεις μεταξύ των παιδιών με αφορμή το κοινό οικογενειακό παρελθόν τους όπως περιγράφεται ή ανακαλύπτεται μέσα από την ταινία. Περαιτέρω , εναπόκειται στον καθένα συμμετέχοντα και τους εκπαιδευτικούς να το προχωρήσουν ακόμη
περισσότερο εμβαθύνοντας στα ιστορικά και πατριωτικά γεγονότα της ιστορικής αυτής περιόδου. Έτσι, το τελικό βίντεο που θα προκύψει και θα προβληθεί εν συνεχεία σε δημόσια προβολή παύει να εστιάζει μόνο στους αρχικούς πρωταγωνιστές και όλοι οι νησιώτες που εμφανίζονται σε αυτό γίνονται πλέον ‘οι ήρωες’ της ιστορίας της ταινίας.

Το εγχείρημα αυτό έχει πολλαπλά οφέλη. Πέρα από την ενεργή συμμετοχή των μαθητών και την συνεπακόλουθη αυτοσυνειδησία, επιτυγχάνεται και ένα εξ ίσου
σημαντικό όφελος: σε μια εποχή που η γενιά που έζησε την Κατοχή λιγοστεύει σε αριθμό με ταχύ ρυθμό, καταγράφουμε εικόνες και πρόσωπα από το πρόσφατο παρελθόν της Σίφνου, σαν μέρος της ζωντανής τεκμηρίωσης της ιστορικής μνήμης.

Χαιρετίζουμε την πρωτοβουλία των μαθητών της Σίφνου και αναμένουμε με χαρά να μάθουμε την ολοκλήρωση του εκπαιδευτικού αυτού προγράμματος και γιατί όχι- να λάβουμε και το video που θα προκύψει από την έρευνα των μαθητών!