Παίζουν τα παιδιά σας με κούκλες; Ενθαρρύνετέ τα γιατί τα οφέλη είναι πολλά και σημαντικά

Όταν βλέπετε τα παιδιά σας να παίζουν με τις κούκλες τους και τις διάφορες φιγούρες από τα παιχνίδια τους, πόσο μακριά πάει η σκέψη σας; Έχετε ποτέ σκεφτεί ότι πέρα από μια όμορφη και σχετικά “ήσυχη” απασχόληση, εκείνη τη στιγμή συντελείται κάτι πιο σπουδαίο; Για παράδειγμα, ότι εκείνη τη στιγμή ενεργοποιούνται περιοχές του εγκεφάλου που είναι υπεύθυνες για την ανάπτυξη της ενσυναίσθησης (συναισθηματική ταύτιση με την ψυχική κατάσταση ενός άλλου ατόμου και η κατανόηση της συμπεριφοράς και των κινήτρων του), αλλά και των κοινωνικών δεξιοτήτων του;

Σήμερα, που όλες οι χώρες έχουν λάβει μέτρα κατά του συνωστισμού και ενισχύουν τη μειωμένη κοινωνική αλληλεπίδραση των παιδιών λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού, περισσότερα από τα δύο τρίτα (70%) των γονέων δηλώνουν ότι ανησυχούν για το πώς αυτό μπορεί να επηρεάσει το παιδί τους και το πώς αλληλεπιδρά το παιδί τους με τους άλλους. Οι ίδιοι γονείς συμφωνούν ότι έχει καταστεί σημαντικότερο για αυτούς να επικεντρωθούν στις δεξιότητες κοινωνικής ανάπτυξης του παιδιού τους, όπως είναι η ενσυναίσθηση, λόγω της κατάστασης αυτής.

Η έρευνα

Τους τελευταίους 18 μήνες, η επίκουρη καθηγήτρια Δρ. Sarah Gerson και οι συνάδελφοί της στο Πανεπιστήμιο του Κάρντιφ στο Κέντρο Επιστήμης της Ανθρώπινης Ανάπτυξης έχουν χρησιμοποιήσει την τεχνολογία της νευροαπεικόνισης για να παρέχουν τις πρώτες ενδείξεις σχετικά με τα οφέλη που αποφέρει το παιχνίδι με κούκλες σε επίπεδο εγκεφάλου. Μέσω της παρακολούθησης της εγκεφαλικής δραστηριότητας 33 παιδιών* ηλικίας μεταξύ 4 και 8, καθώς έπαιζαν με μια σειρά από κούκλες Barbie, η ομάδα διαπίστωσε ότι η οπίσθια άνω κροταφική αύλακα (pSTS), μια περιοχή του εγκεφάλου που σχετίζεται με την επεξεργασία των κοινωνικών πληροφοριών όπως η ενσυναίσθηση, ενεργοποιήθηκε ακόμα και όταν το παιδί έπαιζε μόνο του. Τα οφέλη του ατομικού παιχνιδιού με κούκλες αποδείχθηκαν ίδια τόσο για τα αγόρια όσο και για τα κορίτσια.

Το συμπέρασμα

Σήμερα, η Barbie® και μια ομάδα νευροεπιστημόνων από το Πανεπιστήμιο του Κάρντιφ ανακοινώνει τα ευρήματα μιας νέας επιστημονικής μελέτης που διεξήχθη χρησιμοποιώντας τη νευροεπιστήμη για πρώτη φορά ώστε να εξερευνήσει τον θετικό αντίκτυπο που έχει το παιχνίδι με κούκλες στα παιδιά, φέρνοντας στο φως νέα στοιχεία ότι το παιχνίδι με κούκλες ενεργοποιεί περιοχές του εγκεφάλου, οι οποίες επιτρέπουν στα παιδιά να αναπτύξουν την ενσυναίσθηση και δεξιότητες επεξεργασίας κοινωνικών πληροφοριών, ακόμη και όταν παίζουν μόνα τους.

• Τα στοιχεία της μελέτης δείχνουν ότι το παιχνίδι με κούκλες ενεργοποιεί περιοχές του εγκεφάλου οι οποίες σχετίζονται με την επεξεργασία των κοινωνικών πληροφοριών και την ενσυναίσθηση, εύρημα που υποδηλώνει ότι το παιχνίδι με κούκλες οδηγεί τα παιδιά να εξασκούν, να χρησιμοποιούν και να εκτελούν αυτές τις δεξιότητες ακόμη και όταν παίζουν μόνα τους.
• Άλλα ευρήματα δείχνουν ότι το παιχνίδι με κούκλες κατευθύνει τα παιδιά να αναπτύξουν την ενσυναίσθηση και δεξιότητες επεξεργασίας κοινωνικών πληροφοριών περισσότερο από το ατομικό παιχνίδι με tablet, ακόμα και όταν παίζουν μόνα τους.
• Προκειμένου να κατανοήσει τη σημασία της επιστημονικής μελέτης, η Barbie ανέθεσε σε ανεξάρτητο οργανισμό τη διεξαγωγή μιας παγκόσμιας δημοσκόπησης/έρευνας που διεξήχθη σε 22 χώρες, στην οποία συμμετείχαν 15.000 γονείς. Η έρευνα έδειξε ότι το 91% των γονέων κατατάσσουν την ενσυναίσθηση ως βασική κοινωνική δεξιότητα που θα ήθελαν να αναπτύξει το παιδί τους, αλλά μόνο το 26% γνώριζε ότι το παιχνίδι με κούκλες μπορεί να συμβάλλει στην ανάπτυξη αυτών των δεξιοτήτων του παιδιού τους.
• Σήμερα, η Barbie εγκαινιάζει έναν διαδικτυακό κόμβο, Barbie.com/el-gr/benefitsofdollplay, με πληροφορίες, ευρήματα και εκπαιδευτικό υλικό για γονείς, τους φροντιστές και τα παιδιά, που θα συμβάλλει στην ανάπτυξη των δεξιοτήτων επεξεργασίας κοινωνικών πληροφοριών σύμφωνα με την κορυφαία ειδικό στην ενσυναίσθηση, συγγραφέα και εκπαιδευτική ψυχολόγο, Δρ. Michele Borba.

Το παιχνίδι

Οι κούκλες που χρησιμοποιήθηκαν περιελάμβαναν ένα ευρύ φάσμα διαφορετικών σειρών Barbie (οικογένεια, καριέρα, σπίτι και ζωάκια) με όλες τις κούκλες και τις σειρές Barbie να επιστρέφονται στις αρχικές τους θέσεις προτού κάθε παιδί ξεκινήσει τη δοκιμή του για να εξασφαλιστεί η συνοχή της εμπειρίας. Το παιχνίδι με tablet πραγματοποιήθηκε χρησιμοποιώντας παιχνίδια που επιτρέπουν στα παιδιά να αλληλεπιδρούν με το ελεύθερο και δημιουργικό παιχνίδι (αντί για παιχνίδια βάσει κανόνων ή στόχων) για να υπάρχει μια συγκριτική εμπειρία παιχνιδιού.

Τα ευρήματα της επιστημονικής μελέτης δείχνουν ότι όταν τα παιδιά έπαιζαν μόνα τους με κούκλες, είχαν τα ίδια επίπεδα ενεργοποίησης της pSTS όπως και όταν έπαιζαν με άλλους. Ένα άλλο εύρημα της επιστημονικής μελέτης είναι ότι όταν τα παιδιά έπαιζαν μόνα τους παιχνίδια με το tablet, υπήρχε μικρότερη ενεργοποίηση της pSTS, παρόλο που τα παιχνίδια περιελάμβαναν ένα σημαντικό δημιουργικό στοιχείο.

Παιχνίδι με κούκλες Vs Παιχνίδι με tablet

Κατά τη διάρκεια της περιόδου παραμονής στο σπίτι , οι γονείς ανησυχούν όλο και περισσότερο αν το παιδί τους αναπτύσσει δεξιότητες κοινωνικής ανάπτυξης, με περισσότερα από τα δύο τρίτα (70%) να δηλώνουν ότι ανησυχούν για το πώς αυτή η απομόνωση μπορεί να επηρεάσει το παιδί τους και πώς το παιδί τους αλληλεπιδρά με άλλους. Παρομοίως, το 74% των γονέων είναι πιο πιθανό να ενθάρρυνε το παιδί τους να παίξει με ένα παιχνίδι, αν γνώριζαν ότι ήταν αποδεδειγμένο ότι αυτό το παιχνίδι συμβάλλει στην ανάπτυξη των κοινωνικών και συναισθηματικών δεξιοτήτων του παιδιού, όπως η ενσυναίσθηση.

«Ως εταιρεία με ηγετική θέση στην κατηγορία των κουκλών, γνωρίζαμε πάντα ότι το παιχνίδι με κούκλες έχει θετικό αντίκτυπο στα παιδιά, αλλά μέχρι τώρα, δεν είχαμε νευροεπιστημονικά δεδομένα που να αποδεικνύουν αυτά τα οφέλη», λέει η Lisa McKnight, SVP and Global Head of Barbie and Dolls της Mattel. «Τα ευρήματα αυτής της επιστημονικής έρευνας τονίζουν ότι το παιχνίδι με κούκλες, όπως η Barbie, έχει θετικά οφέλη στην προετοιμασία των παιδιών για το μέλλον μέσω της καλλιέργειας των κοινωνικών δεξιοτήτων όπως η ενσυναίσθηση. Καθώς συνεχίζουμε να εμπνέουμε το απεριόριστο δυναμικό κάθε παιδιού, είμαστε περήφανοι που παρέχουμε κούκλες που ενθαρρύνουν δεξιότητες που γνωρίζουμε ότι εκτιμούνται ιδιαίτερα από τους γονείς και είναι καθοριστικοί παράγοντες για τη μελλοντική συναισθηματική, ακαδημαϊκή και κοινωνική επιτυχία των παιδιών».

Η Barbie θα παρουσιάσει αυτά τα ευρήματα σε έναν διαδικτυακό κόμβο, το Barbie.com/el-gr/benefitsofdollplay, με πολύ υλικό, πληροφορίες και ιδέες για τους γονείς, τους φροντιστές παιδιών και τα παιδιά, προκειμένου να τους βοηθήσει να βελτιώσουν και να εφαρμόσουν τις δεξιότητες επεξεργασίας κοινωνικών πληροφοριών. Αυτό το υλικό έχει αναπτυχθεί παράλληλα με την κορυφαία ειδικό στην ενσυναίσθηση, συγγραφέα και εκπαιδευτική ψυχολόγο, Δρ. Michele Borba.
Σύμφωνα με την Michele Borba: «Τα τελευταία επιστημονικά ευρήματα από το Πανεπιστήμιο του Κάρντιφ και την Barbie είναι εντυπωσιακά και σχετίζονται τόσο πολύ με την εποχή στην οποία ζούμε, δεδομένης της περιορισμένης κοινωνικής αλληλεπίδρασης που μπορούν να έχουν τα παιδιά μας. Έχει αποδειχθεί ότι τα παιδιά που έχουν αναπτύξει την ενσυναίσθηση και κοινωνικές δεξιότητες νωρίς στη ζωή τους παίρνουν καλύτερους βαθμούς, δεν εγκαταλείπουν πρόωρα το σχολείο και κάνουν πιο υγιείς επιλογές συνολικά. Επιπλέον, είναι πιο πιθανό τα συμπονετικά παιδιά να υπερασπιστούν ένα παιδί που δέχεται εκφοβισμό και να προσπαθήσουν να εμπλακούν και να διευθετήσουν τη σύγκρουση. Είναι αξιοσημείωτο και χρήσιμο για τους γονείς να κατανοήσουν ότι τα παιδιά μπορούν να αναπτύξουν αυτές τις δεξιότητες μέσω του παιχνιδιού με κούκλες, όπως η Barbie».

Η δημοσίευση

Τα αποτελέσματα της μελέτης δημοσιεύονται σήμερα στο επιστημονικό περιοδικό Frontiers in Human Neuroscience με τον τίτλο «Exploring the Benefits of Doll Play through Neuroscience» «Εξερευνώντας τα οφέλη του παιχνιδιού με κούκλες μέσω της νευροεπιστήμης». Αναγνωρίζοντας ότι η συγκεκριμένη επιστημονική μελέτη είναι το πρώτο βήμα για την κατανόηση του θετικού αντικτύπου που επιφέρει το παιχνίδι με κούκλες, η Δρ. Sarah Gerson και η ομάδα του Πανεπιστημίου του Κάρντιφ μαζί με την Mattel, δεσμεύτηκαν να διεξάγουν περαιτέρω νευροεπιστημονικές μελέτες το 2021.