Πρέπει να υπάρχουν και να εφαρμόζονται κανόνες στα σχολεία;

Πρέπει να υπάρχουν και να εφαρμόζονται κανόνες στα σχολεία;

Η ψυχολόγος δρ. Λίζα Βάρβογλη εξηγεί

Οι κανόνες, απλοί ή σύνθετοι, αναγνωρίζονται ως ένας δρόμος για την ασφάλεια και την παραγωγικότητα μιας κοινωνίας.

Ωστόσο, οι κανόνες στα σχολεία συχνά αντιμετωπίζονται από τους μαθητές ως περιοριστικοί ή περιττοί, ως το αντίθετο της προσωπικής ελευθερίας και έκφρασης.

Όπως σημειώνει σε άρθρο της η ψυχολόγος – ψυχοθεραπεύτρια δρ. Λίζα Βάρβογλη, είναι όμως έτσι τα πράγματα;

Ας ξεκινήσουμε το βασικό: οι κανόνες αποτελούν τη ραχοκοκαλιά ενός καλά οργανωμένου εκπαιδευτικού συστήματος.

Όταν εφαρμόζονται σωστά, οι κανόνες δημιουργούν ένα ασφαλές και δομημένο πλαίσιο, όπου η μάθηση μπορεί να ανθίσει.

Αντίθετα, η απουσία ή η χαλαρή εφαρμογή των κανόνων μπορεί να οδηγήσει σε χάος, μειωμένη ακαδημαϊκή απόδοση και τοξική σχολική κουλτούρα.

Ας ξεκινήσουμε το βασικό: οι κανόνες αποτελούν τη ραχοκοκαλιά ενός καλά οργανωμένου εκπαιδευτικού συστήματος.

Αυτό το άρθρο εξετάζει τη σημασία των κανόνων στα σχολεία, χρησιμοποιώντας παραδείγματα από την πραγματική ζωή και ερευνητικά δεδομένα για να δείξει τι συμβαίνει όταν αυτοί οι κανόνες δεν τηρούνται.

Ο Ρόλος των Κανόνων στα Σχολεία

Οι κανόνες είναι απαραίτητοι στα σχολεία, διότι προσφέρουν ένα σαφές πλαίσιο για την αποδεκτή συμπεριφορά, εξασφαλίζοντας ότι όλοι οι μαθητές κατανοούν τι αναμένεται από αυτούς.

Όταν οι μαθητές ακολουθούν τους κανόνες, συμβάλλουν σε μια θετική σχολική κουλτούρα, όπου όλοι μπορούν να επικεντρωθούν στη μάθηση και την προσωπική ανάπτυξη.

Αυτές οι κατευθυντήριες γραμμές βοηθούν στη διατήρηση της τάξης, προάγουν τον σεβασμό μεταξύ των μαθητών και προστατεύουν μαθητές και προσωπικό από βλάβες.

Όταν οι μαθητές ακολουθούν τους κανόνες, συμβάλλουν σε μια θετική σχολική κουλτούρα, όπου όλοι μπορούν να επικεντρωθούν στη μάθηση και την προσωπική ανάπτυξη.

Ο κανόνας ορίζει που τελειώνει η δική σου ελευθερία και που αρχίζει του διπλανού σου, για να είστε και οι δυο καλά.

1. Διατήρηση ενός Ασφαλούς Περιβάλλοντος

Ένας από τους πιο κρίσιμους ρόλους των σχολικών κανόνων είναι η εξασφάλιση της ασφάλειας.

Για παράδειγμα, οι κανόνες που απαγορεύουν την καταστροφή της σχολικής περιουσίας δεν αφορούν μόνο τη διατήρηση των πόρων, αλλά αποτρέπουν και επικίνδυνες καταστάσεις. Φανταστείτε μια περίπτωση όπου οι μαθητές συχνά βανδαλίζουν σχολικές εγκαταστάσεις, αφήνοντας σπασμένα τζάμια, κατεστραμμένα έπιπλα ή ελαττωματικό εξοπλισμό.

Αν αυτές οι συμπεριφορές δεν αντιμετωπιστούν, θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε σοβαρούς τραυματισμούς.

Μια μελέτη που δημοσιεύθηκε στο School Psychology Review έδειξε ότι τα σχολεία με αυστηρή επιβολή των κανόνων ασφαλείας ανέφεραν σημαντικά λιγότερα ατυχήματα και περιστατικά βίας, υπογραμμίζοντας τη σημασία της διατήρησης ενός ασφαλούς περιβάλλοντος.

Ο κανόνας ορίζει που τελειώνει η δική σου ελευθερία και που αρχίζει του διπλανού σου, για να είστε και οι δυο καλά.

2. Πρόληψη του Εκφοβισμού και του Κυβερνοεκφοβισμού

Ο εκφοβισμός, συμπεριλαμβανομένου του κυβερνοεκφοβισμού, είναι ένα εκτεταμένο πρόβλημα στα σχολεία, το οποίο μπορεί να έχει καταστροφικές συνέπειες στην ψυχική και συναισθηματική υγεία των μαθητών.

Οι κανόνες που ορίζουν και απαγορεύουν σαφώς αυτές τις συμπεριφορές είναι ζωτικής σημασίας για την πρόληψή τους.

Ωστόσο, η ύπαρξη κανόνων από μόνη της δεν είναι αρκετή· πρέπει να εφαρμόζονται σταθερά.

Έρευνα του Εθνικού Κέντρου Στατιστικής της Εκπαίδευσης (NCES) αποκαλύπτει ότι τα σχολεία με ισχυρές πολιτικές κατά του εκφοβισμού και συνεπή εφαρμογή αυτών των κανόνων καταγράφουν σημαντική μείωση των περιστατικών εκφοβισμού.

Αντίθετα, τα σχολεία όπου ο εκφοβισμός δεν αντιμετωπίζεται επαρκώς συχνά βιώνουν ένα εχθρικό περιβάλλον, όπου οι μαθητές αισθάνονται ανασφάλεια και απροστάτευτοι, οδηγώντας σε υψηλότερα ποσοστά εγκατάλειψης και χαμηλότερη ακαδημαϊκή απόδοση.

Ωστόσο, η ύπαρξη κανόνων από μόνη της δεν είναι αρκετή· πρέπει να εφαρμόζονται σταθερά.

3. Διατήρηση της Σχολικής Περιουσίας

Η σχολική περιουσία, συμπεριλαμβανομένων των τάξεων, βιβλιοθηκών και αθλητικών εγκαταστάσεων, αντιπροσωπεύει μια σημαντική επένδυση στην εκπαίδευση των μαθητών.

Όταν οι μαθητές επιδίδονται σε πράξεις όπως γκράφιτι, βανδαλισμός ή άλλες μορφές καταστροφής περιουσίας, δεν βλάπτουν μόνο πολύτιμους πόρους, αλλά διαταράσσουν και το εκπαιδευτικό περιβάλλον.

Μια μελέτη από το Journal of School Health διαπίστωσε ότι τα σχολεία με υψηλότερα ποσοστά βανδαλισμού είχαν χαμηλότερη συνολική μαθητική επίδοση, καθώς τα κονδύλια έπρεπε να ανακατευθυνθούν από τα εκπαιδευτικά προγράμματα για την αποκατάσταση των ζημιών.

Αυτό υπογραμμίζει τη “φαινόμενη αλυσίδα” που μπορεί να προκαλέσει η καταστροφική συμπεριφορά στο σχολικό σύνολο όταν οι κανόνες δεν τηρούνται.

Τι Συμβαίνει Όταν οι Κανόνες Δεν Εφαρμόζονται;

Οι συνέπειες της μη επιβολής των κανόνων στα σχολεία είναι βαθιές και εκτεταμένες. Χωρίς σαφή όρια, οι μαθητές μπορεί να δοκιμάσουν τα όρια, οδηγώντας σε κατάρρευση της τάξης και αύξηση των προβληματικών συμπεριφορών.

Έρευνα της Αμερικανικής Ακαδημίας Παιδιατρικής (AAP) δείχνει ότι τα σχολεία με χαλαρή επιβολή κανόνων εμφανίζουν υψηλότερα ποσοστά απουσιών, πειθαρχικών προβλημάτων και ακαδημαϊκής αποτυχίας.

Η Ισορροπία Μεταξύ Απόλυτης Ελευθερίας και Λογικών Κανόνων

Ορισμένοι μπορεί να υποστηρίζουν για περισσότερη ελευθερία στα σχολεία, όμως η έννοια της “απόλυτης ελευθερίας” δεν είναι εφικτή σε ένα κοινό περιβάλλον, όπως η τάξη.

Η απόλυτη ελευθερία, όπου οι μαθητές μπορούν να κάνουν ό,τι θέλουν χωρίς περιορισμούς, συχνά οδηγεί σε χάος και αταξία. Σε ένα τέτοιο περιβάλλον, τα δικαιώματα και η ασφάλεια των ατόμων τίθενται σε κίνδυνο, καθιστώντας αδύνατη τη διδασκαλία και τη μάθηση.

Οι λογικοί κανόνες, από την άλλη, είναι απαραίτητοι για την εξισορρόπηση των ατομικών ελευθεριών με τις ανάγκες της κοινότητας. Αυτοί οι κανόνες δεν έχουν σκοπό να καταπνίξουν τη δημιουργικότητα ή την προσωπική έκφραση, αλλά να δημιουργήσουν ένα δομημένο περιβάλλον όπου όλοι μπορούν να επιτύχουν.

Για παράδειγμα, οι κανόνες που απαιτούν από τους μαθητές να παραδίδουν τις εργασίες τους στην ώρα τους ή να συμμετέχουν με σεβασμό στις συζητήσεις της τάξης, διασφαλίζουν ότι όλοι οι μαθητές έχουν ίσες ευκαιρίες να μάθουν και να συνεισφέρουν.

Αυτή η ιδέα της εξισορρόπησης της ελευθερίας με τους κανόνες δεν είναι μόνο σημαντική στα σχολεία, αλλά αντικατοπτρίζει και τον πραγματικό κόσμο.

Στην κοινωνία, οι νόμοι και οι κανονισμοί υπάρχουν για να προστατεύουν τα άτομα και να διατηρούν την τάξη. Χωρίς αυτούς, θα επικρατούσε χάος, οδηγώντας σε συγκρούσεις, βλάβες και κατάρρευση των κοινωνικών δομών.

Οι σχολικοί κανόνες δεν αφορούν μόνο τη διατήρηση της τάξης στο σχολικό περιβάλλον·

Η διδασκαλία στους μαθητές της σημασίας της τήρησης των κανόνων στο σχολείο τους προετοιμάζει για την ενηλικίωση, όπου θα κληθούν να βρουν τον δρόμο τους και να συμμορφωθούν με τους κοινωνικούς κανόνες και τους νόμους.

Οι σχολικοί κανόνες δεν αφορούν μόνο τη διατήρηση της τάξης στο σχολικό περιβάλλον· παίζουν κρίσιμο ρόλο στη βοήθεια των μαθητών να αναπτύξουν αυτορρύθμιση και αίσθημα προσωπικής ευθύνης.

Ακολουθώντας τους κανόνες, οι μαθητές μαθαίνουν την αξία των ορίων και της πειθαρχίας, δεξιότητες που είναι απαραίτητες για τη ζωή. Αυτοί οι κανόνες τους διδάσκουν πώς να διαχειρίζονται τον χρόνο τους, τα συναισθήματά τους και τις πράξεις τους, εξασφαλίζοντας ότι μπορούν να ανταποκριθούν στις προσδοκίες και να επιτύχουν τους στόχους τους, τόσο στο σχολείο όσο και πέρα από αυτό.

Έτσι, οι σχολικοί κανόνες λειτουργούν ως ένα πλαίσιο όπου οι μαθητές εξασκούν την αυτοπειθαρχία, βοηθώντας τους να λαμβάνουν προσεκτικές αποφάσεις και να αναπτύξουν μια ισχυρή αίσθηση υπευθυνότητας.

Επιπλέον, η εκμάθηση της τήρησης των κανόνων καλλιεργεί την αυτοπειθαρχία, που είναι βασική για τη διαχείριση της συμπεριφοράς και των παρορμήσεων σε διάφορες καταστάσεις. Ενθαρρύνει τους μαθητές να σκέφτονται κριτικά για τις πράξεις τους και τις συνέπειες αυτών, βοηθώντας τους να αναπτύξουν συναισθηματική ανθεκτικότητα.

Με την πάροδο του χρόνου, αυτές οι συνήθειες αυτορρύθμισης επεκτείνονται στην ενήλικη ζωή, όπου η διαχείριση του εαυτού γίνεται ζωτικής σημασίας στις προσωπικές σχέσεις, τις καριέρες και άλλες πτυχές της ζωής.

Επομένως, οι σχολικοί κανόνες παρέχουν μια πρώιμη δομή για τους μαθητές να μάθουν πώς να περιηγούνται αποτελεσματικά τόσο σε ακαδημαϊκά όσο και σε κοινωνικά περιβάλλοντα.

Συμπέρασμα

Εν κατακλείδι, η ύπαρξη και η τήρηση των κανόνων στα σχολεία δεν αφορά μόνο τη διατήρηση της τάξης· είναι θεμελιώδης για τη δημιουργία ενός ασφαλούς, με σεβασμό και παραγωγικού εκπαιδευτικού περιβάλλοντος.

Όταν οι κανόνες είναι σαφώς καθορισμένοι και εφαρμόζονται σταθερά, προστατεύουν τους μαθητές από κινδύνους, προάγουν την ακαδημαϊκή επιτυχία και ενισχύουν μια θετική σχολική κουλτούρα.

Η εναλλακτική—ένα περιβάλλον με λίγη ή καθόλου επιβολή κανόνων—οδηγεί σε αταξία, έλλειψη σεβασμού και μειωμένα εκπαιδευτικά αποτελέσματα. Κατανοώντας τη σημασία των κανόνων και την ισορροπία μεταξύ ελευθερίας και υπευθυνότητας, οι μαθητές προετοιμάζονται καλύτερα να επιτύχουν τόσο στο σχολείο όσο και στον ευρύτερο κόσμο.

Διαβάστε επίσης:


«Δε θέλω να γυρίσω στο σχολείο»: Γιατί τα παιδιά δεν θέλουν να επιστρέψουν στο αυστηρό πρόγραμμα – Η ψυχολόγος εξηγεί

10 συμβουλές για τα πρωτάκια της φετινής χρονιάς!

Ροή Ειδήσεων