Στέλλα Τσιτσούλα: “Η ενασχόληση με το cybersecurity αποτελεί ιδανική λύση σπουδών προσφέροντας μηδενική ανεργία και καλές αμοιβές”

Στέλλα Τσιτσούλα: "Η ενασχόληση με το cybersecurity αποτελεί ιδανική λύση σπουδών προσφέροντας μηδενική ανεργία και καλές αμοιβές"

Τα παιδιά μας αποτελούν τους natives του διαδικτύου, όπως χαρακτηριστικά είχε πει η κ. Στέλλα Τσιτσούλα, εκπρόσωπος επικοινωνίας της Εθνικής Ομάδας Κυβερνοασφάλειας, στο σεμινάριο του Infokids.gr για την Προστασία των Παιδιών στο Διαδίκτυο, στο οποίο μας είχε τιμήσει πριν από λίγο καιρό ως ομιλήτρια.

Αυτό, όμως, δεν σημαίνει, ότι δικαιούμαστε να αποποιούμαστε την ευθύνη του ελέγχου, της ενημέρωσης και της προφύλαξης των παιδιών μας από τους κινδύνους που το διαδίκτυο ενέχει. Το καλύτερο; Μπορούμε να ενθαρρύνουμε τα παιδιά μας, να γίνουν experts στην ασφάλεια, μέσα από προγράμματα που η Εθνική Ομάδα Κυβερνοασφάλειας είτε διοργανώνει είτε συμμετέχει και έτσι να στηρίξουν με τη σειρά τους και άλλα παιδιά. Η κ. Τσιτσούλα μιλά σήμερα αναλυτικά στο Infokids.gr για όλα τα παραπάνω, σε μία συνέντευξη που κάθε γονιός έχει νόημα να διαβάσει:

1. Καταρχάς πείτε μας δυο λόγια για τον πανευρωπαϊκό διαγωνισμό κυβερνοασφάλειας, στον οποίο καλούνται να συμμετάσχουν παιδιά από 15 ετών που ενδιαφέρονται να διευρύνουν τις γνώσεις τους στους υπολογιστές και το διαδίκτυο. Τι έχουν να κερδίσουν τα παιδιά από τη συμμετοχή τους εκεί;

Ο διαγωνισμός αποτελεί μία πρωτοβουλία του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Κυβερνοασφάλειας ENISA (European Union Agency for Cybersecurity), την ευθύνη της ελληνικής συμμετοχής φέρει το Τμήμα Ψηφιακών Συστημάτων του Πανεπιστημίου Πειραιώς, ενώ τελεί υπό την αιγίδα του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης.

Στην ψηφιακή εποχή που ζούμε, η ασφάλεια πληροφοριών αποτελεί βασική προτεραιότητα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Αυτό οφείλεται στον ιδιαίτερο ρόλο που διαδραματίζει η πληροφορία στη σύγχρονη κοινωνία, την οικονομία, την παραγωγή και τις γεωπολιτικές σχέσεις. Λαμβάνοντας υπόψη ότι οι επιθέσεις με στόχο την πληροφορία αυξάνονται συνεχώς, αποσκοπώντας τόσο στο κέρδος όσο και στην αποσταθεροποίηση βασικών δομών, η ψηφιακή ασφάλεια θα πρέπει να διασφαλίζεται και να αξιολογείται σε κάθε τομέα και δραστηριότητα, καθημερινά. Το γεγονός αυτό απαιτεί καλύτερα οργανωμένες δομές, μεγαλύτερες επενδύσεις, αλλά, κυρίως, κατάλληλα εκπαιδευμένο ανθρώπινο δυναμικό. Η διεξαγωγή διαγωνισμών όπως το ECSC αποτελεί το κατάλληλο έρεισμα για την εκπαίδευση των νέων, που με τις γνώσεις και το ταλέντο τους θα αποτελέσουν την ασπίδα της ψηφιακής κοινωνίας.

Νέοι και νέες, από την ηλικία των 15 ετών, εκπροσωπούν τις χώρες τους σε ειδικά σχεδιασμένα challenges για την ψηφιακή ασφάλεια. Η ελληνική ομάδα, που θα εκπροσωπήσει φέτος τη χώρα μας στο Όσλο της Νορβηγίας, θα συσταθεί μετά την ολοκλήρωση του πανελλήνιου μαθητικού διαγωνισμού, αλλά και των προκριματικών που θα λάβουν χώρα το Μάρτιο.

Ο διαγωνισμός αποσκοπεί στην επαφή με τον χώρο της ψηφιακής ασφάλειας πληροφοριακών συστημάτων και δικτύων νέων και πολλά υποσχόμενων ταλέντων. Τα παιδιά που θα ενταχθούν στην εθνική ομάδα θα έχουν τη δυνατότητα να έρθουν σε επαφή με άλλους μαθητές, φοιτητές, χάκερ, ερευνητές ασφαλείας, αλλά και απλούς fans της ψηφιακής ασφάλειας από ολόκληρη την Ευρώπη!

Μάθετε περισσότερα για τον διαγωνισμό εδώ.

2. Είναι δεδομένο, ότι τα παιδιά στις μέρες μας είναι οι “natives” του διαδικτύου και γνωρίζουν πώς να “κινηθούν” σε αυτό πολύ καλύτερα από εμάς, τους γονείς, που, ακόμα κι αν είμαστε νέοι, το βάλαμε για τα καλά στη ζωή μας αφού είχαμε πλέον ενηλικιωθεί. Παρ’όλα αυτά πέφτουν συχνά σε “παγίδες”, πέφτοντας είτε θύματα εξαπάτησης, είτε παρενόχλησης (σεξουαλικής ή bullying). Ποιοι θα λέγατε, ότι είναι οι μεγαλύτεροι κίνδυνοι που αντιμετωπίζουν σήμερα τα παιδιά στο διαδίκτυο και γιατί, παρά τις γνώσεις τους, δυσκολεύονται να τους προλάβουν και να τους διαχειριστούν;

Η επαφή με το διαδίκτυο αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινής μας ζωής. Είναι γεγονός ότι τα παιδιά ξεκινούν την ενασχόληση τους με τους υπολογιστές από πολύ μικρές ηλικίες. Η εξοικείωση που δημιουργείται, όμως, δεν αναιρεί τους κινδύνους και τις παγίδες, με τις οποίες έρχονται αντιμέτωπα τα παιδιά.

Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις παρενόχλησης, σεξουαλικής ή άλλης φύσεως, με θύματα μικρότερους ηλικιακά χρήστες. Εγκληματίες αλλά και πολλές φορές τα ίδια τα παιδιά μπορούν να εξαπατήσουν ή να παρενοχλήσουν τους μικρούς χρήστες ευκολότερα από ποτέ. Τα παιδιά, λόγω της επαφής και γνώσης του διαδικτύου, καλλιεργούν την αίσθηση της απόλυτης ασφάλειας στις περιηγήσεις τους. Δεν είναι βέβαια λίγες οι περιπτώσεις που αδυνατούν, όχι απλώς να διαχειριστούν τις απόπειρες εξαπάτησης, αλλά και να τις αντιληφθούν. Εν ολίγοις, ο σύνθετος χαρακτήρας του διαδικτύου και η αθωώτητα των παιδιών δημιουργούν ιδανικά «θύματα».

3. Την ίδια ώρα, και ενώ όλοι οι γονείς μαθαίνουν διαρκώς για δυσάρεστα ή επικίνδυνα περιστατικά με θύματα παιδιά, μεγάλο μέρος αυτών δείχνουν να “αδιαφορούν”. Δηλαδή, λίγοι είναι οι γονείς που μπαίνουν πραγματικά σε διαδικασία να ψάξουν τι πρέπει να κάνουν για να συμβουλεύσουν και να προστατεύσουν το παιδί τους. Τι θα λέγατε σε αυτούς τους γονείς; Πώς θα τους αφυπνίζατε;

Στέλλα Τσιτσούλα: "Η ενασχόληση με το cybersecurity αποτελεί ιδανική λύση σπουδών προσφέροντας μηδενική ανεργία και καλές αμοιβές"

Είναι πολύ σημαντικό οι γονείς να κατανοήσουν τους κινδύνους με τους οποίους τα παιδιά έρχονται αντιμέτωπα όταν δραστηριοποιούνται στο διαδίκτυο. Οι περισσότεροι γονείς αρκούνται στην εικόνα που έχουν οι ίδιοι για το διαδίκτυο, καλλιεργώντας μία ψευδή αίσθηση ασφάλειας. Η ελλειπής ενημέρωσή τους αντιμετωπίζεται ως αδιαφορία και αφήνει συχνά τα παιδιά απροστάτευτα απέναντι σε φαινόμενα εξαπάτησης και εκφοβισμού. Οι γονείς οφείλουμε να ενημερωνόμαστε διαρκώς για τους τρόπους πρόληψης των κινδύνων στο διαδίκτυο, αλλά και να μη διστάζουμε να μιλήσουμε ανοιχτά με τα παιδιά μας για αυτούς. Η σωστή ενημέρωση και πληροφόρηση από έγκυρες πηγές μπορεί να οδηγήσει γονείς και παιδιά σε ασφαλέστερη πλοήγηση στο διαδίκτυο, προστατευμένη από απειλές.

4. Παρατηρούμε παιδιά από πολύ μικρή ηλικία, ακόμα και μαθητές Δημοτικού, όχι μόνο να έχουν δικά τους κινητά με απεριόριστη πρόσβαση στο διαδίκτυο, αλλά και δικούς τους λογαριασμούς στα social media. Συμφωνείτε με αυτό; Υπάρχουν κάποιοι κανόνες που θα έπρεπε να ακολουθούν οι μικροί χρήστες, τόσο ως προς τις ώρες που περνούν online στις συσκευές, όσο και ως προς την πρόσβασή τους στα social media; Εσείς πώς καθοδηγείτε τα παιδιά σας στο θέμα αυτό;

Με δεδομένο ότι οι νέες γενιές έρχονται αντιμέτωπες από όλο και μικρότερη ηλικία με το χώρο του διαδικτύου, πόσο μάλλον των social media, το σημαντικό δεν είναι αν πρέπει να τα χρησιμοποιούν ή όχι, αλλά πώς. Πολλοί γονείς επιτρέπουν στα παιδιά τους να περιηγούνται ελεύθερα και να ανοίγουν λογαριασμούς από πολύ μικρή ηλικία. Εκεί ακριβώς θα πρέπει να εστιάσουμε. Η ενδεδειγμένη ηλικία για να ξεκινήσει ένα παιδί τη χρήση των κοινωνικών δικτύων με την δημιουργία προσωπικού προφίλ, είναι τα 12 έτη. Σε κάποια social media ίσως και λίγο πιο μεγάλα, στα 14-15.

Εννοείται ότι οι μικροί χρήστες πρέπει να τηρούν ορισμένους κανόνες στις πλοηγήσεις και τα προφίλ τους. Είναι πολύ βασικό όλα τα προφίλ των «μικρών» χρηστών να είναι ιδιωτικά και η πρόσβαση στις φωτογραφίες και την επικονωνία να γίνεται μόνο μετά από αποδοχή σχετικού αιτήματος. Όλοι οι γονείς, επίσης, οφείλουν να ενεργοποιήσουν ειδικές ρυθμίσεις, στις ηλεκτρονικές συσκευές των παιδιών τους. Υπάρχουν δωρεάν εργαλεία γονικού ελέγχου αλλά και φίλτρα που βοηθούν τους γονείς να θέσουν τα όρια που χρειάζονται ανάλογα με την ηλικία του παιδιού.

Πέρα όμως από το τεχνικό κομμάτι, ο ανοικτός διάλογος με τα παιδιά, παίζει σημαντικό ρόλο, ώστε και εκείνα να νιωθούν ασφαλή να εκφραστούν ελέθευρα για ό,τι τα προβληματίζει και οι γονείς να μπορούν να τα κατευθύνουν σε ένα πιο ασφαλές διαδικτυακό περιβάλλον.

Οι κανόνες που θέτουμε στην πραγματική ζωή θα πρέπει να υφίστανται και στην ψηφιακή ζωή των παιδιών μας. Στους κανόνες αυτούς περιλαμβάνεται ο χρόνος που θα περνάει στο διαδίκτυο το παιδί μας, αλλά και τις σελίδες που θα του επιτρέπουμε να επισκέπτεται.

5. Την ίδια ώρα, υπάρχουν και οι γονείς που υποστηρίζουν, ότι μόνο οφέλη έχει η πολύωρη επαφή των παιδιών τους με τις συσκευές και το διαδίκτυο, καθώς έτσι προετοιμάζονται για το μέλλον, αποκτούν δεξιότητες και πιθανά στρώνουν τον δρόμο για σπουδές στην Πληροφορική. Μια καλή καριέρα σε κάποιο από τα επαγγέλματα του μέλλοντος. Συμφωνείτε με αυτό; Τι προοπτικές έχουν οι σπουδές στην Πληροφορική; Έχει νόημα να τις “κυνηγήσουν” από νωρίς τα παιδιά;

Η πολύωρη και καθημερινή επαφή των παιδιών με τις νέες τεχνολογίες συμβάλει στην εξοικίωσή τους, όμως ο αντίκτυπος κρίνεται στην ποιότητα της χρήσης. Ο τομέας της πληροφορικής θεωρούταν και θεωρείται ως ένα από τα επαγγέλματα του μέλλοντος και τα παιδιά σήμερα περισσότερο από ποτέ μπορούν να ξεκινήσουν την ενασχόλησή τους από πολύ μικρή ηλικία.

Είναι βασικό τα παιδιά να ανακαλύπτουν τις κλίσεις και τα ενδιαφέροντά τους, για να ενταχθούν στα αντίστοιχα πανεπιστήμια. Οι σπουδές στην πληροφορική, τα τελευταία χρόνια, έχουν αρχίσει να στρέφονται σε όλο και πιο εξιδεικευμένους τομείς, όπως αυτός της ψηφιακής ασφάλειας. Αξίζει να σημειωθεί ότι η ενασχόληση με το χώρο του cybersecurity αποτελεί ιδανική λύση για τους φοιτητές, προσφέροντας μηδενική ανεργία και καλές αμοιβές. Τα παιδιά αξίζει να «κυνηγήσουν» και να ασχοληθούν με ό,τι τα ελκύει περισσότερο το ενδιαφέρον τους και άπτεται στις κλίσεις τους.

Διαβάστε ακόμα:

Κολωνός: 33χρονος πα-τέρας βίαζε την 12χρονη όταν η γυναίκα και το παιδί του έπαιζαν στο πάρκο

Στο Μικτό Ορκωτό Δικαστήριο η Ρούλα Πισπιρίγκου – Καταθέτουν σήμερα οι γιατροί του Καραμανδάνειου

Τζένη Θεωνά: “Θα ήθελα πολύ ένα 2ο παιδί αλλά οι συνθήκες δεν είναι εύκολες και δεν είμαι ένα αστέρι ικανοτήτων”