Συλ. Γονέων Γυμνασίου Αναβρύτων: Αντιδρούν στις αλλαγές που προωθεί το Υπ. Παιδείας για τα Πρότυπα

Ο Σύλλογος Γονέων Γυμνασίου Αναβρύτων αντιδρά και τάσσεται κατά των αλλαγών που προωθεί το Υπουργείο Παιδείας στο υπό διαβούλευση πολυνομοσχέδιο και ειδικότερα σε ό,τι αφορά το άρθρο 18.

Όπως επισημαίνουν και στο μακροσκελές κείμενό τους καταγράφουν τις αντιρρήσεις τους στις αλλαγές αλλά ταυτόχρονα εκφράζουν την εμπιστοσύνη τους στις προθέσεις της Πολιτείας και της Υπουργού Παιδείας κ. Κεραμέως  ότι οι όποιες παραλείψεις ή αστοχίες θα διορθωθούν και για το λόγο αυτό συμμετέχουν ενεργά στη δημόσια διαβούλευση του πολυνομοσχεδίου.

Κυρία Κεραμέως γιατί εφεξής η εισαγωγή των μαθητών στα Πρότυπα Λύκεια να γίνεται μόνο με εξετάσεις;

Η διαμαρτυρία των γονέων όσο και των μαθητών συνίσταται στο γεγονός ότι οι μαθητές που ήδη φοιτούν στη Ά και Β’ τάξη των Προτύπων Γυμνασίων, και οι οποίοι εισήχθησαν στην Α’ Γυμνασίου με πολύ ανταγωνιστικές και σκληρές εξετάσεις στην ηλικία των 11-12 ( 856 συμμετέχοντες- 78 επιτυχόντες) θα έπρεπε να εξαιρεθούν ρητώς από τη διαδικασία επαναξιολόγησής τους για τη συνέχιση των σπουδών τους στο Πρότυπο Λύκειο, καθώς ο νόμος βάσει του οποίου εισήχθησαν στην Α’ Γυμνασίου προέβλεπε ρητώς ότι η συνέχιση των σπουδών τους στο αντίστοιχο Πρότυπο Λύκειο θα είναι αυτοδίκαιη και θα εξαρτάται μόνο από τις ενδοσχολικές εξετάσεις.

Δείτε το video που έφτιαξαν οι μαθητές

Μάλιστα οι μαθητές ετοίμασαν ένα video – έκκληση προς τον Πρωθυπουργό καθώς και στην Υπουργό και Υφυπουργό του Υπ. Παιδείας στο να εισακουστούν τα αιτήματά τους. Για να δείτε το video πατήστε εδώ

Αυτά είναι τα αιτήματα του Σύλλογου Γονέων Γυμνασίου Αναβρύτων

1. Οι μαθητές των Προτύπων Γυμνασίων έχουν ήδη αξιολογηθεί κατά την εισαγωγή τους σε αυτά συμμετέχοντας σε ιδιαίτερα απαιτητικές εξετάσεις στα πρότυπα των Πανελληνίων και μάλιστα στην τρυφερή ηλικία των 12 ετών, τελείως συνειδητά.

H «απόδειξη» της αξίας τους με επανεξέταση που τους τοποθετεί εκ νέου στο «σημείο Μηδέν» είναι εκτός από αχρείαστη και αντιπαιδαγωγική. Άλλωστε, η έως τώρα εμπειρία μας είναι αδιαμφισβήτητη: οι ετήσιες επιδόσεις, τα ποσοστά αριστείας, η επιτυχία σε διάφορους πανελλήνιους διαγωνισμούς μαθηματικών, ρητορικής, φυσικής κλπ καταδεικνύει το αχρείαστο της επαναξιολόγησης.

Ιδιαίτερα θα προτρέπαμε την κ. Υπουργό να δώσει έμφαση στα αποτελέσματα των Πανελληνίων Εξετάσεων της σχολικής χρονιάς 2018 – 2019 του Σχολείου μας, στις οποίες συμμετείχαν για πρώτη φορά μαθητές που πέρασαν στο Πρότυπο Γυμνάσιο Αναβρύτων με εξετάσεις και ΔΕΝ επαναξιολογήθηκαν σε ολόκληρη τη διάρκεια της φοίτησής τους. Η πράξη αποδεικνύει ότι ο θεσμός της απευθείας διασύνδεσης λειτουργεί καλώς!

2. Το Πρότυπο Σχολείο, με το Γυμνάσιο και το Λύκειο να ανήκουν στην ίδια βαθμίδα εκπαίδευσης, είναι και πρέπει να αντιμετωπίζεται ως μια ενιαία οντότητα, με ενιαίο εκπαιδευτικό πρόγραμμα από την αρχή μέχρι το τέλος για να μπορεί να αξιολογηθεί.

Σε καμία περίπτωση δεν τεκμηριώνεται παιδαγωγικά αλλά και επιστημονικά η ανάγκη «ανανέωσης του μαθητικού πληθυσμού» όπως και δεν εξηγείται η επιλεκτική της επίκληση στα Πρότυπα Σχολεία σε σχέση με τα Πειραματικά, όπου η φοίτηση προβλέπεται να είναι απρόσκοπτη για έξι χρόνια.

Επιπλέον, η οντότητα αυτή δικαιούται να απολαμβάνει καθολικά την εμπιστοσύνη της Πολιτείας. Η εισαγωγή εξετάσεων από το Γυμνάσιο στο Λύκειο, καταδεικνύει έλλειψη εμπιστοσύνης της ΙΔΙΑΣ της Πολιτείας στο θεσμό των Προτύπων και ιδιαίτερα του Προτύπου Γυμνασίου.

Το Πρότυπο Γυμνάσιο αφενός αμφισβητείται εμπράκτως (στην ουσία αμφισβητείται ο ρόλος των ίδιων των καθηγητών, αλλά και της συνέπειας των μαθητών), αφετέρου ενδέχεται να μετατραπεί σε κέντρο προετοιμασίας για τα μαθήματα στα οποία θα εξεταστούν εκ νέου οι μαθητές ώστε να συνεχίσουν να φοιτούν στο Σχολείο τους.

Στο σημείο αυτό, αξίζει να σημειωθεί μία αντιμετώπιση “δύο μέτρων και δύο σταθμών” τη στιγμή που στα Πειραματικά τα οποία γίνονται Πρότυπα ο Σεπτέμβρης που έρχεται θα βρει μία Α’ Λυκείου που “κληροδοτήθηκε” από την κλήρωση της Α’ Γυμνασίου καθώς και μια φουρνιά Β’ και Γ’ Λυκείου που θα αποφοιτήσει με απολυτήριο Προτύπου μην έχοντας περάσει καμία από τις δύο -που σύμφωνα με το νέο Νομοσχέδιο επιβάλλονται στα Πρότυπα Σχολεία- εξετάσεις.

«Οι μαθητές, οι οποίοι φοιτούν ήδη σε μία από τις τρεις τάξεις του Γυμνασίου ή του Λυκείου, κατά τον χαρακτηρισμό του σχολείου τους ως Π.Σ., δεν υπόκεινται σε εξετάσεις ή δοκιμασία (τεστ) δεξιοτήτων, προκειμένου να διασφαλίσουν την παραμονή τους στο σχολείο όπου ήδη φοιτούν. Και τούτο, σταθμίζοντας αντικειμενικούς λόγους που συνέχονται αφενός με την ίδια τη συνεκτικότητα των τάξεων κάθε βαθμίδας, και αφετέρου με την ανάγκη αποφυγής αιφνιδιασμού των μαθητών εν μέσω φοίτησής τους στην εκάστοτε εκπαιδευτική βαθμίδα», διαβάζουμε σχετικά. Φαίνεται ότι οι αντικειμενικοί λόγοι που ισχύουν για τους μαθητές των Πειραματικών Σχολείων δεν ισχύουν για εκείνους των Προτύπων. Και πραγματικά απορούμε!

Επιπλέον, στόχος της διενέργειας εξετάσεων μεταξύ των βαθμίδων, όπως αναφέρεται στο Νομοσχέδιο είναι «η παροχή της δυνατότητας ανανέωσης του μαθητικού πληθυσμού, που φοιτά σε Πρότυπα Σχολεία, ώστε να δίνεται έτσι η ευκαιρία σε μεγαλύτερο αριθμό μαθητών να διεκδικούν την εισαγωγή τους στον συγκεκριμένο τύπο σχολείου». Η απορία εύλογη λοιπόν καθώς θα περίμενε κανείς πως με τον προβλεπόμενο υπερδιπλασιασμό των Προτύπων ο στόχος αυτός επιτυγχάνεται αυτόματα.

3. Οι επιπλέον εξετάσεις θα αποτρέψουν πολλούς άριστους μαθητές από το να πάρουν μέρος στις εξετάσεις για τη Α’ Γυμνασίου λόγω του μελλοντικού ψυχικού και οικονομικού κόστους.

Είναι κοινή γνώση ότι στην πλειοψηφία τους, οι υποψήφιοι για την εισαγωγή στα Πρότυπα Γυμνάσια ενισχύουν την προετοιμασία τους σε εξειδικευμένα φροντιστήρια.

Η προσθήκη επιπλέον εξετάσεων, ειδικά σε μια φαινομενικά “κενή” για τα φροντιστήρια χρονιά όπως είναι η Γ’ Γυμνασίου, δημιουργεί, δυστυχώς, εύλογα ερωτηματικά ως προς τη σκοπιμότητά της, εκτός της αναστάτωσης που ήδη περιγράφουμε στο σύνολό της. Στο σημείο αυτό σας μεταφέρουμε δεδομένα από την τελευταία μας Γενική Συνέλευση, κατά την οποία πολλοί γονείς υποστήριξαν ότι αν γνώριζαν ότι τα παιδιά τους επρόκειτο να περάσουν ξανά τη διαδικασία τέτοιων εξετάσεων, ενδεχομένως να μην έμπαιναν σε αυτή εξαρχής, ενώ δεν ήταν λίγοι εκείνοι που υπογράμμισαν ότι αρνήθηκαν υποτροφίες που είχαν δεχτεί σε διάφορα ιδιωτικά σχολεία για τη φοίτηση στα Ανάβρυτα.

Επιπλέον, δεδομένου ότι η δυνατότητα εξετάσεων εισαγωγής στο Πρότυπο Λύκειο προβλέπεται μόνο στο πλαίσιο κάθε σχολικής μονάδας χωριστά (δηλαδή οι εξετάσεις δεν διοργανώνονται κεντρικά για όλα τα πρότυπα), είναι κάτι παραπάνω από βέβαιο ότι ο στείρος ανταγωνισμός μεταξύ των συμμαθητών της ίδιας τάξης θα θριαμβεύσει. Τα παιδιά παύουν να είναι συμμαθητές και συναγωνιστές προς τη γνώση, γίνονται απλοί ανταγωνιστές σε ένα αγώνα για μία θέση στο πρότυπο Λύκειο.

4. Η περίοδος της εφηβείας αποτελεί όπως όλοι ξέρουμε μια ιδιαίτερα κρίσιμη φάση στη μετάβαση από την παιδικότητα στη νεότητα και την ομαλή ένταξη στο κοινωνικό γίγνεσθαι.

Η απειλή και μόνο και πολύ περισσότερο η επέλευση βίαιων αλλαγών περιβάλλοντος, πέρα από τις εκπαιδευτικές συνέπειες, θα έχει πολύ πιο σημαντικές ψυχικές επιπτώσεις στα παιδιά αυτά και θα τα γεμίσει με αισθήματα ματαίωσης, ανασφάλειας, αίσθησης αδίκου και αγωνίας. Αισθήματα που μπορούμε να σας βεβαιώσουμε ότι έχουν αρχίσει ήδη να αναστατώνουν τα παιδιά μας. Το νιώθουμε όλοι ήδη μέσα στα σπίτια μας στην ιδέα και μόνο. Θεωρούμε ότι η «επιστροφή» ενός αγοριού ή κοριτσιού στην τρυφερή ηλικία των 15 ετών στο σχολείο της γειτονιάς του, αφήνοντας πίσω τους φίλους που απέκτησε ύστερα από δυσκολίες (γιατί, ας μην ξεχνάμε ότι τα “Πρωτάκια” στα Πρότυπα ξεκινούν όλα ως άγνωστοι μεταξύ αγνώστων) και μάλιστα με την υποψία έστω της στάμπας του αποτυχημένου, θα αποτελέσει για το ίδιο το παιδί και τους γονείς του δυσεπίλυτο πρόβλημα. Πιστεύουμε ότι κανείς δε θα ήθελε να φέρει το βάρος της ευθύνης ενός τέτοιου ψυχικού τραύματος έστω και για ένα μόνο έφηβο που θα βρισκόταν σε τέτοια δυσχερή θέση.

Συνοψίζοντας, σχετικά με τα παιδιά που ήδη βρίσκονται στα Πρότυπα Γυμνάσια, μαθητές Α’ και Β’ τάξεως, κατηγορηματικά πιστεύουμε ότι η κλήση τους σε εξετάσεις επαναξιολόγησης είναι απαράδεκτη. Η ίδια η Πολιτεία σε μια τέτοια περίπτωση αλλάζει τους όρους «του παιχνιδιού» παραβιάζοντας κάθε αρχή εμπιστοσύνης των πολιτών προς το Κράτος.

Τα παιδιά αυτά και οι οικογένειές τους έκαναν το σχεδιασμό της ζωής τους για τα επόμενα 6 χρόνια με άλλα δεδομένα και τη σαφή γνώση ότι θα φοιτήσουν απρόσκοπτα στο Σχολείο που πέτυχαν μέχρι και την αποφοίτηση από το Λύκειο.

Η θέση μας είναι σαφής και είναι υπέρ της απόσυρσης των ενδιάμεσων εξετάσεων εν γένει, ωστόσο τονίζουμε την αυτονόητη εξαίρεση των ήδη φοιτούντων μαθητών ως στοιχειώδη σεβασμό της Πολιτείας προς αυτούς και τους γονείς τους. Άλλως, η Πολιτεία η ίδια καλεί τα παιδιά να ανταγωνισθούν για να διατηρήσουν τη συμφωνία που η ίδια έχει συνάψει μαζί τους, και να προστατεύσουν από μόνα τους την κοινωνική τους ζωή και την ψυχική τους υγεία.

Και τέλος, με μνεία στη δωρεάν δημόσια εκπαίδευση, ζητούμε την χορήγηση του Ειδικού Μαθητικού Δελτίου (ΕΜΔ) που παρέχει δωρεάν μετακίνηση στα ΜΜΜ ΚΑΙ για τους μαθητές των Προτύπων Σχολείων αφού και τα Πρότυπα είναι δημόσια σχολεία.