Τι μας έδειξε μέχρι στιγμής το άνοιγμα των σχολείων ανά τον κόσμο -Τι λένε οι μελέτες

Παραπάνω από ένας μήνας έχει περάσει, όχι μόνο από το άνοιγμα των σχολείων αλλά και από τις τρομερές αντιπαραθέσεις αναφορικά με αυτό, αναφορικά με το πόσο ασφαλές θα είναι κάτι τέτοιο, ειδικά με τόσο μεγάλο αριθμό μαθητών ανά τάξη. Παρόλο που οι περισσότεροι επιστήμονες διαφωνούσαν με την πυκνότητα των σχολικών αιθουσών, επιμένοντας ωστόσο στη χρήση μάσκας, τα σχολεία τελικά άνοιξαν, αρκετά από αυτά έκλεισαν λόγω κρουσμάτων, πάντως μέχρι στιγμής το υπ. Παιδείας δηλώνει ικανοποιημένο από την πορεία της πανδημίας μέσα στη σχολική κοινότητα. Στις άλλες χώρες, όμως, τι γίνεται;

Μια νέα μελέτη στα παιδιά, τα σχολεία και την πανδημία του Covid-19 από το Πανεπιστήμιο της Washington ανακάλυψε, ότι πολλές χώρες, μεταξύ των οποίων η Καμπότζη, το Αφγανιστάν, η Γκάνα και η Κίνα, άνοιξαν τα σχολεία τους αρκετά νωρίς στην πανδημία. Και παρόλο που υπήρξαν κάποια κρούσματα σε αυτά, τελικά, σύμφωνα πάντα με τη μελέτη, “λίγα είναι τα στοιχεία που καταδεικνύουν, ότι τα σχολεία αποτελούν σημαντικές πηγές διασποράς.”

Σύμφωνα με την αναφορά των επιστημόνων, όταν οι χώρες άρχισαν να ανοίγουν τα σχολεία, τον περασμένο Απρίλιο και Μάιο, έκαναν σε αυτά διάφορες τροποποιήσεις, π.χ. μείωσαν τον αριθμό μαθητών ανά τάξη ή άλλαξαν το ωρολόγιο πρόγραμμα.

Μία χώρα που μείωσε πραγματικά τον αριθμό μαθητών ανά τμήμα ήταν η Δανία. Άνοιξε μεν τα σχολεία τον περασμένο Μάιο, αλλά έβαλε τα παιδιά σε προστατευτικά κλάστερς των 12 ατόμων, μέσα στα οποία έτρωγαν, έπαιζαν και μάθαιναν, με τον ίδιο δάσκαλο και την ίδια ομάδα.

“Είδαμε, ότι μειόνοντας τον αριθμό των ομάδων μαθητών και κρατώντας αυτά τα παιδιά μεταξύ τους βοήθησε ώστε η διασπορά να είναι ελεγχόμενη”, λέει χαρακτηριστικά ένας από τους ερευνητές που συμμετείχαν στη μελέτη.

Δασκάλα σε σχολείο της Κοπεγχάγης, όπου τα θρανία έχουν διαμορφωθεί για να τηρούνται αποστάσεις

Το φθινόπωρο του 2020, ωστόσο, η Δανία επέστρεψε στον κανονικό “ρυθμό” των σχολείων, με 24 μαθητές ανά τάξη.

Στη Νότια Κορέα, οι μαθητές γύρισαν επίσης τον Μάιο στο σχολείο, με μικρές αλλαγές στην καθημερινότητά τους, π.χ. οι μισοί από αυτούς παρακολουθούσαν εναλλάξ με τους άλλους μισούς online μαθήματα από το σπίτι, κάτι που επίσης βοήθησε στο να μειωθεί η διασπορά.

Στα δε σχολεία, οι μαθητές χρειάζεται καθημερινά, αλλά και κατά την διάρκεια της ημέρας, να υποβάλλονται σε θερμομετρήσεις και να ελέγχονται για τυχόν συμπτώματα.

Πρόκειται για ένα ακόμα μέτρο που, σύμφωνα με τους ερευνητές, βοηθά, εφόσον υπάρξει εγκαίρως η σωστή οργάνωση.

Στη Δανία, τη Σουηδία, τη Νορβηγία και τη Φινλανδία, υπήρξε μια πίεση για να επιστρέψουν πρώτα οι μικρότεροι μαθητές στην τάξη. Ενώ στη Γερμανία, τα σχολεία προτίμησαν να φέρουν πίσω τους μεγαλύτερους μαθητές, επειδή πίστευαν ότι αυτοί θα μπορούσαν να ακολουθήσουν αποτελεσματικότερα τα μέτρα κοινωνικής απόστασης.

Σε χώρες όπως η Ουρουγουάη, τα σχολεία επικεντρώθηκαν στην επιστροφή μαθητών από αγροτικές περιοχές, οι οποίες η κυβέρνηση έκρινε ότι ήταν λιγότερο πιθανό να έχουν πρόσβαση στην εξ αποστάσεως μάθηση.

Δασκάλα Πρώτης δημοτικού βοηθά μαθητή στο διάβασμα, σε σχολείο του Stamford, Connecticut

Ενώ η έκθεση επισημαίνει ότι υπάρχουν «σαφείς ενδείξεις για το ενδεχόμενο ευρείας μετάδοσης στα σχολεία», η έρευνα παρέχει μια σειρά από μέτρα που χρησιμοποίησαν οι χώρες που άνοιξαν τα σχολεία τους με επιτυχία.

Αναφορικά με την Ελλάδα, μόνο λίγα από αυτά έχουν εφαρμοστεί και παρόλο που οι πρώτες εβδομάδες κύλησαν με σχετικά ήπια μεταδοτικότητα, αναπόφευκτο είναι ο αριθμός των κρουσμάτων στα σχολεία να αυξάνεται, όσο αυξάνεται και στην κοινωνία γενικότερα. Έτσι, αυτή τη στιγμή έχουμε 234 τμήματα και σχολεία κλειστά.

Ας ελπίσουμε η κατάσταση να παραμείνει σε όσο το δυνατόν σε πιο σταθερά επίπεδα…

πηγή: goodmorningamerica.com

*κεντρική φωτο: Φοιτητές εξετάζονται στον προαύλιο χώρο, φορώντας και μάσκα, σε Πανεπιστήμιο της Σεούλ.