“Έρχεται” πρόγραμμα πρώιμης ανίχνευσης παιδιών στο φάσμα του αυτισμού σε βρεφονηπιακούς σταθμούς της χώρας

Γιατί έχει καθυστερήσει τόσο πολύ να ανοίξει η πλατφόρμα για τα voucher για τους παιδικούς σταθμούς ΕΣΠΑ;

H καλή είδηση της ημέρας αφορά την υλοποίηση ενός προγράμματος πρώιμης ανίχνευσης παιδιών στο φάσμα του αυτισμού που θα εφαρμοστεί πιλοτικά σε 200 βρεφονηπιακούς σταθμούς από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο σύμφωνα με τις δηλώσεις της υφυπουργού Εργασίας, αρμόδια για θέματα Πρόνοιας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, Δόμνας Μιχαηλίδου.

Σύμφωνα με τα όσα δήλωσε η κα Μιχαηλίδου στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων «Από την επόμενη σχολική χρονιά, θα “τρέξουμε” πιλοτικά πρόγραμμα πρώιμης ανίχνευσης παιδιών στο φάσμα του αυτισμού. Με στόχο το πιλοτικό πρόγραμμα να είναι γεωγραφικά και κοινωνικά αντιπροσωπευτικό, επιλέγουμε τους 200 βρεφονηπιακούς σταθμούς που θα συμμετάσχουν»  διευκρινίζοντας ότι ο σχεδιασμός της πρώιμης ανίχνευσης γίνεται με βάση τις πλέον έγκυρες και αναγνωρισμένες για την αποτελεσματικότητά τους επιστημονικές μεθόδους.

Συγκεκριμένα, όπως επισημαίνει, σε κάθε βρεφονηπιακό σταθμό προβλέπεται η διενέργεια – δύο φορές το χρόνο – ανιχνευτικών/σταθμισμένων τεστ διαφόρων τύπων και με διαφορετική στόχευση.

«Το βάρος της διάγνωσης και βέβαια της μετέπειτα παρέμβασης ανατίθεται σε έμπειρους επιστήμονες, νευροαναπτυξιολόγους, γιατρούς και θεραπευτές».

Εξατομικευμένη παρέμβαση για κάθε παιδί

Σύμφωνα με την κ. Μιχαηλίδου, «η αξιολόγηση των τεστ σε συνδυασμό με το ιστορικό του κάθε παιδιού και καταγεγραμμένες συμπεριφορές από το οικογενειακό και σχολικό περιβάλλον του αποτελούν ενδείξεις για ενδεχόμενη διαταραχή, η οποία χρήζει περαιτέρω διερεύνησης. Η παρέμβαση θα σχεδιάζεται για το καθένα ξεχωριστά και θα εξαρτάται από το επίπεδο της διαταραχής».

«Είναι, όμως, δική μας αρμοδιότητα να διασφαλίσουμε ότι υπάρχει για κάθε παιδί με αυτισμό το κατάλληλο περιβάλλον για την εκπαίδευση και θεραπεία του, που σε κάθε περίπτωση έχει εξατομικευμένα χαρακτηριστικά.

Η συνεργασία δασκάλων και γονέων κρίνεται σε κάθε περίπτωση, όμως, απαραίτητη, ώστε το πρόγραμμα εκπαίδευσης να είναι συνεχές και συνεπές για το μέγιστο δυνατό καλό του παιδιού.

Στη συνεργασία αυτή αποφασιστικός είναι ο ρόλος των παιδαγωγών, οι οποίοι, σε συνεργασία με την ομάδα των ειδικών ανίχνευσης, θα ενημερώνονται και θα προσαρμόζουν το εκπαιδευτικό πρόγραμμα στις ανάγκες του παιδιού και θα είναι σε ανοιχτή γραμμή επικοινωνίας με την οικογένεια.”

Συνεργασία νηπιαγωγών και γονέων

“Οι εκπαιδευμένοι πλέον νηπιαγωγοί θα βοηθούν τους γονείς να κατανοήσουν το πρόβλημα, να το αποδεχτούν και να αναζητήσουν επιστημονική παρέμβαση και θα φροντίζουν να παρέχουν οικογενειακή υποστήριξη για τη μείωση του άγχους των γονέων, συμβουλευτική αγωγή και οδηγίες για την κατάλληλη αντιμετώπιση των παιδιών» εξηγεί η υφυπουργός Εργασίας.