Γιατί είναι σημαντικό να μάθει κάποιος Αρχαία Ελληνικά σήμερα;

Η πολυδιάστατη χρησιμότητα της γνώσης της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας για τους Έλληνες και τους πολίτες του εξωτερικού, καθώς και τα πολλαπλασιαστικά οφέλη από την πιστοποίηση της αναδείχθηκαν σε ημερίδα με τίτλο «Αρχαία Ελληνικά: Όταν το Παρελθόν συμπορεύεται με το Μέλλον». Η δύναμη της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας φαίνεται πως πηγάζει από κάθε γωνιά της Γης και ταξιδεύει στον χρόνο αψεγάδιαστη. Αποτελεί μια γλώσσα που θα παραμείνει μαζί μας στο μέλλον και θα μας ενώνει παγκοσμίως.

Στη διαδικτυακή συζήτηση, την οποία συντόνισε η δημοσιογράφος Ειρήνη Νικολοπούλου, συμμετείχαν σημαντικοί Έλληνες και ξένοι Καθηγητές Κλασικής Φιλολογίας από την Ιταλία, το Ισραήλ, τη Γερμανία, το Βέλγιο, τις Ηνωμένες Πολιτείες και το Μόντρεαλ, οι περισσότεροι από τους οποίους μίλησαν στα Αρχαία Ελληνικά.

Την εκδήλωση τίμησαν με την παρουσία τους ο Υφυπουργός Παιδείας κ. Άγγελος Συρίγος και ο Γενικός Γραμματέας Αποδήμου Ελληνισμού και Δημοσίας Διπλωματίας κ. Ιωάννης Χρυσουλάκης.

Τα Αρχαία Ελληνικά κατακτούν τον κόσμο με το… Proficiency των «Classical Greeks»

«Τα Αρχαία Ελληνικά είναι η οικουμενική γλώσσα, η οποία διαχρονικά συνδέει το παρελθόν με το παρόν και το μέλλον» τόνισε ο Ιδρυτής και Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου PeopleCert Βύρων Νικολαΐδης, που οραματίστηκε και προσέφερε για πρώτη φορά στην παγκόσμια κοινότητα την πιστοποίηση της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας.

Αναφερόμενος στην επιρροή της Ελληνικής Γλώσσας, ο κ. Νικολαΐδης είπε με έμφαση ότι «H Αρχαία Ελληνική Γλώσσα μαζί με τον πολιτισμό αποτελούν τμήμα της ήπιας δύναμης (soft power) της χώρας μας και πρέπει να αξιοποιηθούν στην ανάδειξη της θέσης και της εικόνας της χώρας μας διεθνώς». Αυτή η δύναμη, όπως ανέφερε, προέρχεται από τον θαυμασμό που νιώθουν οι απανταχού φιλέλληνες για τη γλώσσα, τα αρχαία ελληνικά κείμενα, την κουλτούρα και τις αξίες της Ελλάδας.

Και πρόσθεσε: «Όταν ο Elon Musk τουϊτάρει Πλάτωνα στα Αρχαία Ελληνικά, όταν ο αστροφυσικός Michio Kaku προτρέπει τους μαθητές του να διαβάσουν Αριστοτέλη, όταν ο ιστορικός Yuval Harrari αναφέρεται στα αρχαία ελληνικά κείμενα συνδέοντας τη φιλοσοφία με τις προκλήσεις της τεχνολογίας, τότε πραγματικά νιώθω ενθουσιασμένος με τις δυνατότητες που έχει η ευφυής γλώσσα μας!»

Η ομότιμη Καθηγήτρια Πανεπιστημίων Αθηνών και Πελοποννήσου και πρόεδρος της Εταιρείας Ελλήνων Φιλολόγων, κ. Γεωργία Ξανθάκη-Καραμάνου υπογράμμισε ότι «η πιστοποίηση προσδίδει την επίσημη διαπίστευση για τη γνώση του αρχαίου ελληνικού λόγου και την πολύπλευρη καλλιέργεια του πιστοποιούμενου. Γλωσσικός πλούτος, σαφήνεια στην έκφραση, κατανόηση ετυμολογίας και καλλιέργεια της κριτικής σκέψης είναι τα αναμφισβήτητα πνευματικά δώρα που προσλαμβάνει όποιος μυείται στους θησαυρούς της ελληνικής γλώσσας και λογοτεχνίας».

Άμεση ενίσχυση της διδασκαλίας της αρχαίας ελληνικής γλώσσας και λογοτεχνίας με τρόπο παιδαγωγικά ελκυστικό στους μαθητές

Ένα πολύ χρήσιμο μέτρο για όσους επιθυμούν να ασχοληθούν σε βάθος με τις κλασσικές σπουδές θα ήταν, κατά την κ. Ξανθάκη, η απόφαση της Πολιτείας για επανίδρυση των κλασσικών τάξεων στο Λύκειο, με πρότυπο τα πολλά Κλασσικά Λύκεια που λειτουργούν στην Ιταλία, Γερμανία, Γαλλία, Κροατία και αλλού στην Ευρώπη.

Οι εξέχοντες Ακαδημαϊκοί Prof. Luigi Miraglia, Ιδρυτής και Πρόεδρος της Accademia Vivarium Novum στη Ρώμη, Prof. Christophe Rico, μέλος του Διδακτικού Προσωπικού του Université de Strasbourg, Καθηγητής Αρχαίων Ελληνικών στην École biblique et archéologique française de Jérusalem (EBAF), Prof. Mauro Agosto, Καθηγητής Κλασσικής Φιλολογίας στο Pontificia Università Lateranense, Prof. Gerardo Guzmàn, Καθηγητής Αρχαίων Ελληνικών στην Accademia Vivarium Novum, και μοιράστηκαν τις εμπειρίες τους από τη διδασκαλία των Αρχαίων Ελληνικών στην Ελλάδα και το εξωτερικό, μετέδωσαν το πάθος τους για τα αρχαία ελληνικά κείμενα και κατέθεσαν τις απόψεις τους για τη χρησιμότητα της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας σε όλες τις εκφάνσεις της καθημερινότητας.

Ακολουθούν σημεία από τις τοποθετήσεις των Ελλήνων και ξένων πανεπιστημιακών, που συμμετείχαν στη διαδικτυακή συζήτηση

  • Ο καθηγητής Χριστόφορος Χαραλαμπάκης αναγνώρισε ότι «η διδασκαλία των αρχαίων Ελληνικών δεν ευτύχησε στην Ελλάδα. Ο βασικός λόγος είναι ότι δόθηκε έμφαση στη στεγνή και άχαρη μορφολογική και συντακτική ανάλυση των αρχαίων κειμένων και στην παθητική κατανόησή τους. Χρειάζεται πράγματι αλλαγή πορείας πλεύσης, αν δεν θέλουμε να αποκοπούμε εντελώς από τις ρίζες μας… Απλές καθημερινές προτάσεις με χρηστικό αντίκρισμα διατυπωμένες στην αττική διάλεκτο κεντρίζουν το ενδιαφέρον των μαθητών».
  • Ο καθηγητής Luigi Miraglia ο οποίος επέλεξε να κάνει την εισήγησή του στα Αρχαία Ελληνικά ανέφερε μεταξύ άλλων: «Το να μελετάς και να γνωρίζεις την Αρχαία Ελληνική σημαίνει να έχεις πρόσβαση σε ανεκτίμητους και ατελείωτους θησαυρούς της ιστορίας μας: Θησαυρούς σκέψεων, θησαυρούς επιστημονικούς, θησαυρούς μιας σοφίας που μας δίνει εικόνα για τον κόσμο και της ζωή. Σε καιρούς που λέγεται ότι απειλούν τον πολιτισμό και αυτό που ο C. S. Lewis ονομάζει «Η Κατάργηση του Ανθρώπου», η γνώση της Αρχαίας Ελληνικής μπορεί να δώσει νόημα στην ύπαρξή μας και να μας δείξει το δρόμο για μία καλύτερη ανθρωπότητα. Σήμερα λέγεται πώς χρειαζόμαστε μηχανικές και τεχνικές ανακαλύψεις, τεχνητή νοημοσύνη και νέους υπερ-γρήγορους σιδηροδρόμους, ψηφιοποίηση και νέες αγορές. Αλλά όπως ο Πλάτων διδάσκει στον Αλκιβιάδη Ι «Οι πόλεις δεν χρειάζονται τείχη, ούτε τριήρεις, ούτε ναυπηγεία, εάν θέλουν να βρουν την ευτυχία, ούτε ποσότητα και εκτάσεις εδαφών: αυτά είναι άχρηστα πράγματα χωρίς αρετή.»
  • Ο καθηγητής Christophe Rico παρουσίασε συνοπτικά τη μέθοδο διδασκαλίας στο Polis Institute στην Ιερουσαλήμ, όπου οι μαθητές μαθαίνουν τα Αρχαία Ελληνικά ως ζώσα γλώσσα. Επέλεξε να παρουσιάσει την εισήγησή του στα Αρχαία Ελληνικά, ενώ απαντώντας στην ερώτηση που του τέθηκε «Πώς θα ήταν ο κόσμος εάν καταργούνταν τα Αρχαία Ελληνικά» είπε «Θα ήταν εξαιρετικά λυπηρό να αποκοπούμε από τις πνευματικές μας ρίζες. Για να ξέρουμε ποιοι είμαστε και προς τα πού οδεύουμε, πρέπει να ξέρουμε από πού ερχόμαστε. Η ελληνική γλώσσα είναι το λίκνο του δυτικού πολιτισμού».
  • Ο καθηγητής Gerardo Guzmàn μιλώντας για τη σημασία της Αρχαίας Ελληνικής ανέφερε: «Διαβάζοντας το κείμενο από το πρωτότυπο, χωρίς μετάφραση, ο αναγνώστης μαθαίνει να μην κρίνει σύμφωνα με τις λανθασμένες γνώμες των άλλων και του δίνει την ελευθερία να προχωρήσει στην αναζήτηση της αλήθειας και άλλων άξιων και πρεπόντων πραγμάτων. Επιπλέον, ακόμη και αν οι θησαυροί που προσφέρει η αρχαία ελληνική γλώσσα είναι από μόνοι τους αρκετοί για να ενθαρρύνουν οποιονδήποτε ενδιαφέρεται για τον πολιτισμό να συνεχίσει τη μελέτη του πάνω σε αυτό το ευγενές αντικείμενο, η προσπάθεια αξιολόγησης της γνώσης της γλώσσας αυτής από τον μαθητή μέσω αυτού του καθολικού τεστ για την πιστοποίηση της γλώσσας, θα υποστηρίξει σίγουρα την πρόοδο της μελέτης των αρχαίων ελληνικών» Ο Gerardo Guzman επέλεξε να κάνει την εισήγησή του στα Αρχαία Ελληνικά
  • Ο Γενικός Γραμματέας Αποδήμου Ελληνισμού και Δημοσίας Διπλωματίας κος Ιωάννης ΧρυσουλάκηςΗ ορθή χρήση της γλώσσας – της νεοελληνικής, αλλά και κάθε γλώσσας – απαιτεί τη βαθιά επίγνωση της ετυμολογικής προέλευσης των λέξεων και του επιδέξιου χειρισμού του νοήματός τους, την ευαισθησία ως προς το ρυθμό και τη μουσικότητα του ρέοντος λόγου, την εύστοχη διαχείριση της ακριβούς και μεταφορικής σημασίας των λεξικών μονάδων, την αριστοτεχνική δόμηση του επιχειρήματος. Και δεν είναι τυχαίο ότι, όταν απαντώνται όλα τα παραπάνω, αυτόματα ο εκάστοτε ομιλητής ή συντάκτης ενός κειμένου αποκτά στα μάτια του αποδέκτη τα χαρακτηριστικά της καλλιέπειας, της πειθούς, της ρητορικής δεινότητας, της βαθιάς καλλιέργειας και της εμπεδωμένης γνώσης. Προσωπικά, ανήκω σε όσους θεωρούν τα Αρχαία Ελληνικά μία ζώσα γλώσσα και την ενασχόληση μαζί της ένα ατελεύτητο διανοητικό ταξίδι προς τη γνώση, την αλήθεια και την ομορφιά.