Πέμπτη 15 Μαΐου
H Nίκη Κεραμέως αποκλειστικά στο Infokids.gr: "Oι μαθητές τον Σεπτέμβρη θα βρεθούν σε ένα αναβαθμισμένο σχολείο"

H Nίκη Κεραμέως αποκλειστικά στο Infokids.gr: “Oι μαθητές τον Σεπτέμβρη θα βρεθούν σε ένα αναβαθμισμένο σχολείο”

Η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, σε αποκλειστική εφ’ όλης της ύλης συνέντευξή της στο Infokids.gr αναφέρθηκε στις αλλαγές που έρχονται στο εκπαιδευτικό σύστημα και στα προγράμματα σπουδών όλων των εκπαιδευτικών βαθμίδων, αρχής γενομένης από τον προσεχή Σεπτέμβρη, καθώς η ψήφιση του πολυνομοσχεδίου «Αναβάθμιση του σχολείου, ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών και άλλες διατάξεις» είναι γεγονός και στόχος της ηγεσίας του υπουργείου είναι να οδηγηθεί η Παιδεία σε ένα αναβαθμισμένο σήμερα και ένα ακόμη καλύτερο αύριο.

Το νέο σχολικό έτος θα φέρει στο σχολείο σημαντικές καινοτομίες, αλλά και μία ευρύτερη αλλαγή φιλοσοφίας στη βάση της οποίας δίνεται ιδιαίτερη έμφαση, πέρα από τη μετάδοση της γνώσης, και στην καλλιέργεια δεξιοτήτων, με στόχο ένα αναβαθμισμένο σχολείο πολλαπλών γνώσεων, δεξιοτήτων και προοπτικών για όλους.

H Nίκη Κεραμέως αποκλειστικά στο Infokids.gr για το αναβαθμισμένο σχολείο που θα δουν οι μαθητές τον Σεπτέμβρη

Βασικός άξονας του νέου νόμου που ψηφίστηκε πρόσφατα είναι η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Ποιες θα είναι οι επιπτώσεις σε περίπτωση αρνητικής αξιολόγησης και ποια η επιβράβευση σε περίπτωση θετικής; Ποιο θα είναι το όφελος της εκπαιδευτικής κοινότητας από τη διαδικασία αξιολόγησης; Ποιοι θα αναλάβουν το ρόλο του αξιολογητή και με ποιους όρους θα διεκπεραιώνεται η διαδικασία ώστε να διασφαλιστεί η αδιαβλητότητά της;

Η αξιολόγηση είναι ένας σημαντικός μηχανισμός με αμιγώς βελτιωτικό χαρακτήρα, που στόχο έχει να ενδυναμώσει τους εκπαιδευτικούς. Η αξιολόγηση έχει δύο πτυχές: την επιβράβευση των αρίστων με μοριοδότηση για την ανάληψη θέσεων ευθύνης (π.χ. για να γίνουν Διευθυντές), και την επιμόρφωση εκείνων που χρήζουν βελτίωσης. Η αξιολόγηση σε καμία περίπτωση δεν έχει τιμωρητικό χαρακτήρα. Στις πολλές συζητήσεις μας με εκπαιδευτικούς όλο αυτό το διάστημα καταγράψαμε έναν προβληματισμό τους: να μην είναι μόνο ένας ο αξιολογητής και να υπάρχουν δικλείδες ασφαλείας. Αυτό ακριβώς κάναμε. Προβλέψαμε την αξιολόγηση από 3 αξιολογητές – το σύμβουλο παιδαγωγικής ευθύνης, το σύμβουλο εκπαίδευσης ειδικότητας και τον διευθυντή – καθώς και επιτροπή ενστάσεων. Αξιολογητές ανά δύο έτη θα κρίνουν την υπηρεσιακή συνέπεια του αξιολογούμενου και ανά τέσσερα έτη τη διδακτική και το παιδαγωγικό κλίμα στην τάξη.

H Nίκη Κεραμέως αποκλειστικά στο Infokids.gr για το αναβαθμισμένο σχολείο που θα δουν οι μαθητές τον Σεπτέμβρη

Μια από τις καινοτομίες που φέρνει η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση είναι και η αξιολόγηση του σχολικού συστήματος μέσω της θέσπισης ενός μοντέλου «Ελληνικής PISA» που περιλαμβάνει εξετάσεις για τους μαθητές της ΣΤ’ Τάξης των Δημοτικών και τους μαθητές της Γ’ Τάξης των Γυμνασίων. Πολλοί κάνουν λόγο για νέου είδους Πανελληνίων για μικρότερες ηλικίες γεγονός που θα συμβάλλει στο να προκληθεί άγχος στους μαθητές. Ποιος είναι ο στόχος αυτών των εξετάσεων; Θα ξεκινήσουν από τη νέα σχολική χρονιά;

Έχει ξεκινήσει μια συστηματική προσπάθεια με στόχο τη βελτίωση του εκπαιδευτικού συστήματος συνολικά. Σε αυτό το πλαίσιο, επιδιώκουμε να συλλέξουμε όσο το δυνατόν περισσότερα στοιχεία για την αποτελεσματικότητα του εκπαιδευτικού συστήματος. Γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο προβλέπουμε την «Eλληνική PISA», στο τέλος του Δημοτικού και στο τέλος του Γυμνασίου.

Πρόκειται για μία διαγωνιστική διαδικασία στην οποία θα συμμετέχουν όλοι οι μαθητές σε ανώνυμη βάση – άρα δεν θα προσμετράται στο βαθμό τους – με σκοπό την εξαγωγή πορισμάτων σχετικά με την αποτελεσματικότητα του εκπαιδευτικού συστήματος, περιθώρια βελτίωσης, πορεία υλοποίησης των προγραμμάτων σπουδών.

Αντίστοιχες διαγωνιστικές διαδικασίες ακολουθούνται και σε πολλές άλλες χώρες διεθνώς π.χ. στην Πορτογαλία, τη Σουηδία, τη Δανία, τη Νορβηγία και το Ηνωμένο Βασίλειο.

Ανακοινώσατε ότι φέτος θα γίνουν 11.700 μόνιμοι διορισμοί εκπαιδευτικών έπειτα από 12 χρόνια. Γιατί καθυστέρησε τόσο πολύ να ανανεωθεί το εκπαιδευτικό προσωπικό; Μπορείτε να μας πείτε πότε αναμένεται να διοριστούν;

Ό,τι πολυτιμότερο έχουμε στην εκπαίδευση είναι το ανθρώπινο δυναμικό μας. Επενδύουμε στους εκπαιδευτικούς μας μέσω επιμορφώσεων, μέσω της
αξιολόγησης με καθαρά βελτιωτικό χαρακτήρα και μέσω διορισμών, οι οποίοι είναι απαραίτητοι προκειμένου να ενισχύσουμε τη στελέχωση των σχολείων μας.

Ξεκινήσαμε πέρυσι με 4.500 διορισμούς στην Ειδική Αγωγή, τους πρώτους στην ιστορία της χώρας μέσω ΑΣΕΠ, και συνεχίζουμε τώρα με ακόμη 11.700 μόνιμους διορισμούς στη γενική εκπαίδευση, τους πρώτους μετά από 12 ολόκληρα χρόνια.

Τις ώρες που γράφονταν αυτές οι γραμμές, ανακοινώναμε τα ονόματα εκπαιδευτικών που διορίζονται. Όλοι προβλέπεται να αναλάβουν υπηρεσία τον Σεπτέμβριο, με την έναρξη του νέου σχολικού έτους.

Το πολλαπλό βιβλίο είχε εφαρμοστεί και κατά το παρελθόν χωρίς επιτυχία. Τι το διαφορετικό θα έχει η νέα του εκδοχή ώστε να μην επαναληφθούν τα λάθη και οι αστοχίες που οδήγησαν στην κατάργησή του;

Έχει γίνει συνολική προεργασία για την εφαρμογή του πολλαπλού βιβλίου, σε συνεργασία και με το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής και με το ΙΤΥΕ Διόφαντος, ενώ πλέον οι συνθήκες είναι πολύ πιο ώριμες τόσο στην εκπαιδευτική κοινότητα όσο και στην κοινωνία. Το πολλαπλό βιβλίο δίνει τη δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς συγκεκριμένου γνωστικού αντικειμένου να επιλέγουν το βιβλίο από το οποίο επιθυμούν να διδάξουν, ενώ ταυτόχρονα όλα τα εγκεκριμένα βιβλία θα είναι διαθέσιμα σε ψηφιακή βιβλιοθήκη, προκειμένου οι μαθητές μας να μπορούν να συνδυάσουν πηγές (ξεφεύγοντας από τη μία και μοναδική πηγή, το ένα και μοναδικό βιβλίο) και να καλλιεργήσουν με τον τρόπο αυτό περαιτέρω την κριτική τους σκέψη. Το φθινόπωρο προβλέπεται να εκδοθούν οι προκηρύξεις για τη συγγραφή των νέων «πολλαπλών» βιβλίων επί των νέων 123 προγραμμάτων σπουδών.

Ποια είναι τα επόμενα σχέδιά σας για τον εκσυγχρονισμό του δημόσιου εκπαιδευτικού συστήματος στην Ελλάδα;

Δουλεύουμε μεθοδικά εδώ και δυο χρόνια σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, από το νηπιαγωγείο μέχρι και το Πανεπιστήμιο και τη δια βίου μάθηση. Με το νόμο που μόλις ψηφίστηκε από τη Βουλή, ολοκληρώνουμε ένα σημαντικό κύκλο παρεμβάσεων για την αναβάθμιση του σχολείου και την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση, και προχωράμε σε ένα ευρύτερο πλαίσιο με δύο νομοθετήματα για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, τα οποία αφορούν στην αναβάθμιση του Πανεπιστημίου και στον εκσυγχρονισμό του ΔΟΑΤΑΠ.

Πολύς λόγος γίνεται και για το αν θα καταστεί υποχρεωτικός ο εμβολιασμός των εκπαιδευτικών ενόψει του τέταρτου κύματος κορωνοϊού και πριν την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς ώστε να αποφευχθούν κρούσματα στα σχολεία. Ποια είναι η εισήγηση που έχετε από τους Ειδικούς;

Οι εκπαιδευτικοί δεν συμπεριλαμβάνονται στις ομάδες υποχρεωτικού εμβολιασμού. Είναι από τις ομάδες πληθυσμού που έχουν ήδη ανταποκριθεί με μαζικό τρόπο στον εμβολιασμό – το 76% των εκπαιδευτικών έχει ήδη εμβολιαστεί και τους ευχαριστούμε θερμά για αυτό. Είναι απαραίτητο όμως να εμβολιαστεί ακόμη μεγαλύτερος αριθμός για να ενισχύσουμε το τείχος ανοσίας στις εκπαιδευτικές μας δομές, για αυτό και απευθύνουμε ένα ευρύ κάλεσμα στα μέλη της εκπαιδευτικής μας κοινότητας για να εμβολιαστούν άμεσα.

H Nίκη Κεραμέως αποκλειστικά στο Infokids.gr για το αναβαθμισμένο σχολείο που θα δουν οι μαθητές τον Σεπτέμβρη

Τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων εντάσσονται στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα Νηπιαγωγείων, Δημοτικών και Γυμνασίων από τη νέα σχολική χρονιά. Θα τα διδάσκουν οι εκπαιδευτικοί της τάξης ή θα έρχονται στα σχολεία φορείς και εκπαιδευτικοί οργανισμοί που τα διεξάγουν; Θα διδάσκονται όλες οι θεματικές ανά τάξη;

Τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων θα διδάσκονται από τους εκπαιδευτικούς μας, οι οποίοι ήδη προετοιμάζονται κατάλληλα μέσω ειδικών επιμορφωτικών προγραμμάτων.

Το προηγούμενο σχολικό έτος, τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων εφαρμόστηκαν πιλοτικά επιτυχώς σε 218 σχολεία της χώρας και πλέον, από το Σεπτέμβριο, εντάσσονται στον υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα Νηπιαγωγείων, Δημοτικών και Γυμνασίων όλης της χώρας, εισάγοντας στην εκπαιδευτική διαδικασία θεματικές όπως η ρομποτική, η επιχειρηματικότητα, η σεξουαλική αγωγή, η προστασία του περιβάλλοντος, η οδική ασφάλεια.

Τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων περιλαμβάνουν τέσσερις θεματικούς κύκλους: α) Έυ Ζην (Διατροφή, Ψυχική Υγεία, Σεξουαλική Διαπαιδαγώγηση, Oδική Ασφάλεια Πρόληψη από τις εξαρτήσεις κ. α), β) Περιβάλλον (Κλιματική Αλλαγή, Φυσικές Καταστροφές, Αειφόρο Ανάπτυξη κ.α.), γ) Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ(Ανθρώπινα δικαιώματα, Έθελοντισμός, Αλληλοσεβασμός, Διαφορετικότητα, Συμπερίληψη) και δ) Δημιουργώ και Καινοτομώ (Ρομποτική, STEM-STEAM, Νεανική Επιχειρηματικότητα, Νέες Τεχνολογίες κ.ά.).

Συνεπείς στη δέσμευσή μας ότι κάθε νέο πρόγραμμα θα συνδυάζεται με επιμόρφωση, έτσι και για τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων έχουν προηγηθεί επιμορφωτικά προγράμματα για τους εκπαιδευτικούς μας. Παράλληλα, με το νόμο που μόλις ψηφίστηκε απελευθερώνονται οι συνεργασίες μεταξύ σχολείων με άλλους φορείς και συνεπώς, από φέτος, τα σχολεία θα έχουν μεγαλύτερη ευελιξία, ελευθερία και αυτονομία για τη σύναψη συνεργασιών.

Δίνετε ιδιαίτερη έμφαση στον ψηφιακό μετασχηματισμό της εκπαίδευσης. Μετά την αποστολή SMS για την βαθμολογία των Πανελληνίων, τις ηλεκτρονικές εγγραφές από τα νηπιαγωγεία έως και τα λύκεια και την πλατφόρμα eParents,μέσω της οποίας οι γονείς θα επικοινωνούν με το σχολείο του παιδιού για όλα τα εκπαιδευτικά θέματα, ποιες άλλες ψηφιακές καινοτομίες ετοιμάζετε;

Η πανδημία αποτέλεσε καταλύτη για τον ψηφιακό μετασχηματισμό της εκπαίδευσης, τόσο ως προς τις δεξιότητες μαθητών και εκπαιδευτικών όσο και στο σκέλος της ψηφιοποίησης των διαδικασιών. Ήδη, καινοτομίες όπως οι ηλεκτρονικές εγγραφές στα νηπιαγωγεία, το ψηφιακό απόσπασμα απολυτηρίου, η ηλεκτρονική ανάληψη υπηρεσίας για τους εκπαιδευτικούς, η ενημέρωση εισαγωγής σε ΑΕΙ/Σχολή μέσω SMS, είναι γεγονός.

Παράλληλα, δρομολογούμε το E-Diplomas για τη βεβαίωση κτήσης τίτλου σπουδών ΑEΙ που ήδη εφαρμόζεται πιλοτικά, αναβαθμίζουμε τον εξοπλισμό και τις υποδομές των πανεπιστημίων μας μέσω τουE-University, ενώ δρομολογούμε την λεγόμενη ακαδημαϊκή ταυτότητα, που θα διευκολύνει την πρόσβαση σε σημαντικές υπηρεσίες, όπως εκπτώσεις στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, πρόσβαση σε βιβλιοθήκες κ.ά.

Η πλατφόρμα eParents θα επαναπροσδιορίσει τη σχέση σχολείου-γονέων και κηδεμόνων, αφού μέσω αυτής οι γονείς θα απολαμβάνουν υψηλής ποιότητας υπηρεσίες, όπως ενημέρωση για τη διδακτέα ύλη, για βαθμούς-επιδόσεις-απουσίες, για τις δραστηριότητες του σχολείου, προγραμματισμένες συναντήσεις ή διαδικτυακή επικοινωνία με τους εκπαιδευτικούς και άλλα πολλά.

Σχεδιάζονται διαρκώς νέες υπηρεσίες, προκειμένου να αξιοποιήσουμε προς όφελος ολόκληρης της εκπαιδευτικής κοινότητας τις ευκολίες της τεχνολογίας. Αξιοποιούμε την ψηφιακή παρακαταθήκη που μας άφησε η πανδημία και εργαζόμαστε για το αναβαθμισμένο σχολείο, το αναβαθμισμένο πανεπιστήμιο του αύριο, με γνώμονα την ανάπτυξη ψηφιακών δεξιοτήτων, τον εκσυγχρονισμό των δικτύων αλλά και την απλοποίηση-χρονοβόρων μέχρι σήμερα-διαδικασιών.

Εφόσον ο νέος νόμος κινείται προς την θετική κατεύθυνση και είναι προς όφελος της εκπαιδευτικής κοινότητας, εσείς προσωπικά γιατί πιστεύετε ότι αντιδρούν οι εκπαιδευτικοί και ζητούν την απόσυρσή του;

Ιστορικά στη χώρα μας παρατηρείται δυσκολία στην εφαρμογή βασικών μεταρρυθμίσεων στην εκπαίδευση, που σε άλλες χώρες είναι κανόνας δεκαετίες τώρα, όπως πχ η αξιολόγηση. Παρ’ όλα αυτά και εδώ φαίνεται κάτι να αλλάζει, καθώς η κοινή γνώμη τάσσεται αναφανδόν υπέρ της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών: το 75,3% συμφωνεί με την καθιέρωση αξιολόγησης των εκπαιδευτικών από τρία άτομα σύμφωνα με πολύ πρόσφατη έρευνα, ενώ ακόμα και το 53,4% των ψηφοφόρων του ΣΥΡΙΖΑ τάσσεται υπέρ, όπως και το 34,6% του KKE. Αυτή η στάση θεωρώ ότι οφείλεται σε τουλάχιστον δύο λόγους.

Πρώτον, έχει καταστεί πλέον σαφές ότι η αξιολόγηση είναι αναγκαία για τη βελτίωση της εκπαίδευσης. Kανένα σύστημα δεν μπορεί να γίνει καλύτερο, αν πρώτα δεν καταγραφεί, δεν αποτυπωθούν τα δυνατά του σημεία και τα περιθώρια βελτίωσης.

Δεύτερον έχει αποδειχθεί με τον πλέον εμφατικό τρόπο ότι οι εκπαιδευτικοί μπορούν να ανταποκριθούν στις προκλήσεις και θέλουν να γίνουν καλύτεροι ,θέλουν να βελτιωθούν. Αυτό φάνηκε πρόσφατα και κατά την περίοδο της τηλεκπαίδευσης, από τη δυναμική τους συμμετοχή σε αυτό το πρωτόγνωρο κάλεσμα προς όφελος των παιδιών μας.

 

Διαβάστε επίσης:

“Έπρεπε να έχω κάνει το εμβόλιο”: Το μήνυμα πατέρα 5 παιδιών λίγο πριν πεθάνει από Covid-19

Η 21 μηνών Νεφέλη επέζησε από ένα τρομακτικό ατύχημα – Τώρα χρειάζεται τη βοήθειά μας για να επανέλθει πλήρως

Τοξικές μέδουσες στη Χαλκιδική και τσούχτρες στον Παγασητικό χαλάνε τα μπάνια των παραθεριστών

Ροή Ειδήσεων