Η Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ καθιέρωσε την 24η Ιανουαρίου ως Διεθνή Ημέρα για την Εκπαίδευση.
Η 24η Ιανουαρίου έχει καθιερωθεί ως Διεθνής Ημέρα Εκπαίδευσης, μια ιδανική ευκαιρία να αναλογιζόμαστε τον σπουδαιότατο ρόλο που παίζει η εκπαίδευση στη διαμόρφωση των κοινωνιών. Είναι ανάγκη να αναγνωρίσουμε ότι η εκπαίδευση δεν είναι απλώς ένα προνόμιο, αλλά ένα θεμελιώδες ανθρώπινο δικαίωμα. Η εκπαίδευση και η γνώση ξεπερνούν τα σύνορα, δυναμώνουν τα μυαλά και «χτίζουν» γέφυρες προς ένα μέλλον όπου κάθε άτομο μπορεί να ξεδιπλώσει πλήρως τις δυνατότητές του. Δεν είναι απλώς ένα προσωπικό ταξίδι. Είναι μια συλλογική ευθύνη που η κοινωνία πρέπει να τηρεί με πάθος.
Η δύναμη της γνώσης, ένα ανθρώπινο δικαίωμα
Η εκπαίδευση είναι ο μόνος δρόμος για την έξοδο από την άγνοια και την προκατάληψη. Είναι ένα καθολικό δικαίωμα που θα πρέπει να είναι προσβάσιμο σε όλους, ανεξάρτητα από κοινωνικοοικονομικό υπόβαθρο, φύλο ή εθνικότητα. Τα Ηνωμένα Έθνη, αναγνωρίζοντας την τεράστια δύναμη της εκπαίδευσης, την έχουν ανακηρύξει θεμελιώδες ανθρώπινο δικαίωμα στην Οικουμενική Διακήρυξη των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων. Η πρόσβαση σε ποιοτική εκπαίδευση δεν είναι πολυτέλεια. Είναι το θεμέλιο πάνω στο οποίο χτίζουμε δίκαιες, υγιείς και σύγχρονες κοινωνίες.
Τα επιστημονικά δεδομένα ενισχύουν σταθερά την ιδέα ότι οι μορφωμένες κοινωνίες τείνουν να είναι πιο υγιείς, πιο σταθερές και οικονομικά ευημερούσες. Σύμφωνα με την Παγκόσμια Τράπεζα, κάθε επιπλέον έτος εκπαίδευσης μπορεί να αυξήσει τις αποδοχές ενός ατόμου κατά 10%. Δεν πρόκειται απλώς για την απόκτηση πληροφοριών. Η εκπαίδευση δίνει τη δυνατότητα στα άτομα να σκέφτονται κριτικά, να λύνουν προβλήματα και να συνεισφέρουν ουσιαστικά στην κοινωνία.
Μια δημόσια ευθύνη και μια ‘επένδυση’ για το μέλλον
Μιας και η εκπαίδευση είναι ανθρώπινο δικαίωμα, πρέπει να αναγνωρίσουμε τη δημόσια ευθύνη που συνδέεται με αυτήν. Οι κυβερνήσεις, οι θεσμοί και οι κοινωνίες πρέπει να «ενώσουν τα χέρια» για να εξασφαλίσουν ότι αυτή θα φτάσει σε κάθε γωνιά του πλανήτη. Ωστόσο, η πραγματικότητα συχνά υπολείπεται αυτού του ευγενούς ιδεώδους.
Σε πολλά μέρη του κόσμου, ειδικά στις αναπτυσσόμενες χώρες, υπάρχει έντονη διαφορά στις ευκαιρίες εκπαίδευσης. Σύμφωνα με την UNESCO, περίπου 258 εκατομμύρια παιδιά και νέοι εξακολουθούν να είναι εκτός σχολείου, με τα κορίτσια να επηρεάζονται δυσανάλογα.
Η επένδυση στην εκπαίδευση είναι μια επένδυση στο μέλλον. Όταν τα έθνη κατανέμουν πόρους στην εκπαίδευση, σπέρνουν τους σπόρους της προόδου, της καινοτομίας και της κοινωνικής ευημερίας που θα «θερίσουν» τις επόμενες δεκαετίες. Η εκπαίδευση δεν αποτελεί έξοδο. Είναι μια επένδυση που αποφέρει κέρδος με τη μορφή δυναμικών πολιτών, ανεπτυγμένων οικονομιών και μιας αρμονικής παγκόσμιας κοινωνίας.
Πίσω από κάθε στατιστική, μία ανθρώπινη ιστορία
Πίσω από κάθε στατιστική κρύβεται μια ανθρώπινη ιστορία. Ιστορίες θριάμβου, ανθεκτικότητας και αγώνων ενάντια στις πιθανότητες. Ιστορίες όπου οι πρωταγωνιστές τους έχουν ξεπεράσει τεράστια εμπόδια για την πρόσβαση στην εκπαίδευση. Υπάρχουν παιδιά που περπατούν χιλιόμετρα για να φοιτήσουν σε ένα σχολείο. Αυτό ισχύει ακόμα και σήμερα στη χώρα μας σε κάποιες περιπτώσεις – όπως στην περίπτωση του 14χρονου Αλέξανδρου στο Ζαγόρι, που διανύει καθημερινά πολλά χιλιόμετρα για να φτάσει στο σχολείο του. Παιδιά που αψηφούν τους κανόνες για να επιδιώξουν τη μάθηση και κοινωνίες που συσπειρώνονται ενάντια στις δυσκολίες για να ιδρύσουν εκπαιδευτικά ιδρύματα και να δώσουν ευκαιρίες στους ανθρώπους.
Ένα κάλεσμα για δράση
Η εκπαίδευση δεν πρέπει να είναι προνόμιο που προορίζεται για λίγους τυχερούς. Είναι ένα δικαίωμα που πρέπει να είναι σεβαστό για το καλό της ανθρωπότητας. Οι κυβερνήσεις πρέπει να διαθέτουν πόρους, οι κοινωνίες πρέπει να υποστηρίξουν την αλλαγή και τα άτομα πρέπει να αναγνωρίσουν τον ατομικό ρόλο που διαδραματίζουν στη διαμόρφωση ενός κόσμου όπου η εκπαίδευση και η παιδεία είναι οι μοναδικοί φάροι ελπίδας για το μέλλον.
Σύμφωνα με τα λόγια του Nelson Mandela, «η εκπαίδευση είναι το πιο ισχυρό όπλο που μπορείς να χρησιμοποιήσεις για να αλλάξεις τον κόσμο».
Διαβάστε επίσης:
Κ. Πιερρακάκης στο TikTok: «Πάμε να δούμε σε απλά ελληνικά τι είναι αυτό που θέλουμε να πετύχουμε»
Τριών Ιεραρχών 2024: Τι θα ισχύσει για μαθητές και εκπαιδευτικούς την Τρίτη 30 Ιανουαρίου
Ιδιοκτήτες ιδιωτικών σχολείων: Τι απαντούν για το γονεϊκό bullying στους εκπαιδευτικούς;