Κορωνοϊός: Γιατί τα σχολεία στην υπόλοιπη Ευρώπη μένουν ανοιχτά παρά την συνεχή αύξηση των κρουσμάτων;

Το δεύτερο κύμα της πανδημίας μαίνεται αγριότερο από ποτέ σε ολόκληρο τον πλανήτη και η κάθε χώρα παίρνει τα δικά της μέτρα, για να αντιμετωπίσει την τρομακτική διασπορά. Στη χώρα μας από τις αρχές αυτής της εβδομάδας έκλεισαν, μετά τα Γυμνάσια και τα Λύκεια, και τα Δημοτικά σχολεία, καθώς και η προσχολική εκπαίδευση, κάτι που εύλογα προκάλεσε αντιδράσεις, καθώς δεν έχουν πάψει να ισχύουν οι διαβεβαιώσεις των επιστημόνων, ότι τα σχολεία δεν αποτελούν εστίες μολύνσεων.

«Τα σχολεία κλείνουν λόγω των πολλών μετακινήσεων των γονιών», απάντησαν στις αντιδράσεις αυτές οι κυβερνητικοί εκπρόσωποι, κάτι που αναπόφευκτα μας έκανε να αναρωτηθούμε τι συμβαίνει στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες και… πώς να πηγαίνουν, άραγε, εκεί οι γονείς τα παιδιά στο σχολείο, ώστε να μην προκαλείται πολλή κινητικότητα;

Τα σχολεία στην Ευρώπη μένουν ανοιχτά

Στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, λοιπόν, τα σχολεία και τα κέντρα προσχολικής αγωγής μένουν ανοιχτά, παρόλο που η ήπειρος «ανεβάζει» κρούσματα κορωνοϊού με φρενήρεις ρυθμούς και χωρίς, βέβαια, αυτό να σημαίνει ότι εκπαιδευτικοί και γονείς δεν ανησυχούν.

Στην Γαλλία, τη Μ. Βρετανία, την Ελβετία, την Ιταλία, αλλά και την Κύπρο ακολουθείται από τις κυβερνήσεις η διαβεβαίωση των επιστημόνων, ότι τα σχολεία δεν είναι κέντρα μετάδοσης του ιού, ειδικά για τις μικρότερες ηλικίες παιδιών. Στις χώρες αυτές, όπως λένε οι ειδικοί, παρουσιάζεται μια αξιοθαύμαστη δέσμευση προκειμένου να αποφευχθούν οι χειρότερες επιπτώσεις της πανδημίας στα παιδιά.

Το ίδιο και στη Γερμανία όπου, παρά το αυστηρό lockdown που ανακοίνωσε η Angela Merkel στα τέλη Οκτωβρίου, τα σχολεία συνεχίζουν να λειτουργούν. Αυτό δεν σημαίνει, ότι δεν υπάρχουν κρούσματα στις σχολικές αίθουσες, ενώ περισσότεροι από 300.000 μαθητές βρίσκονται σε καραντίνα. Χοντρικά υπολογίζεται ότι 1 στα 10 εκπαιδευτικά ιδρύματα της χώρας είναι κλειστά λόγω Covid-19. Την ίδια ώρα, βέβαια, γίνονται οι απαραίτητες προετοιμασίες για ενδεχόμενο lockdown και στα σχολεία:

Σε σχολεία της Βόννης, για παράδειγμα, ετοιμάζονται να δοκιμάσουν έναν συνδυασμό ψηφιακής και αναλογικής εκπαίδευσης, στο πλαίσιο της οποίας ο δάσκαλος θα παραδίδει online το μάθημα για κάποια ώρα και στην πορεία οι μαθητές θα σχηματίζουν online ομάδες και θα συνεργάζονται, ο καθένας από το σπίτι του, μέσω οθόνης και τηλεφώνου, για να λύσουν τις ασκήσεις και να κάνουν διορθώσεις ο ένας στον άλλον. Εξετάζεται, επίσης, το ενδεχόμενο κάποια συγκεκριμένη ώρα κάθε μέρα, ο δάσκαλος να έχει και ατομικές online συνεδρίες με τον κάθε μαθητή ξεχωριστά, ώστε να λύνονται και εξατομικευμένα οι απορίες.

Σε κάθε περίπτωση, το εκπαιδευτικό σύστημα είναι άριστα προετοιμασμένο, σε περίπτωση που τα σχολεία χρειαστεί να κλείσουν εντελώς, με πολλές εναλλακτικές ανάλογα με τις ανάγκες της κάθε εκπαιδευτικής βαθμίδας και με πολλές πρωτοποριακές ψηφιακές δυνατότητες.

Στην Ιρλανδία, παρά το αυστηρό lockdown των 6 εβδομάδων, ο πρωθυπουργός  Micheál Martin τόνισε, ότι τα σχολεία θα πρέπει να μείνουν ανοιχτά «γιατί δεν μπορούμε και δεν θα επιτρέψουμε το μέλλον των παιδιών μας να πέσει και αυτό θύμα αυτής της ασθένειας. Τα παιδιά χρειάζονται την εκπαίδευσή τους.»

Αξίζει στο σημείο αυτό να αναφερθεί η διαφορετική προσέγγιση της Αμερικής στο ζήτημα των σχολείων: Με τα κρούσματα να ξεπερνούν τις 100.000 ημερησίως, είναι πολύ λίγες οι πολιτείες και οι περιοχές που έχουν κρατήσει τα σχολεία τους ανοιχτά, μεταξύ αυτών η Φλόριντα και το Τέξας.

«Η επίπτωση των κλειστών σχολείων θα φανεί σε μερικά χρόνια»

Εκπρόσωπος του υπ. Παιδείας της Μ. Βρετανίας, μιλώντας πρόσφατα στο CNN.com ανέφερε μεταξύ άλλων, ότι «Η επίπτωση των κλειστών σχολείων στο προηγούμενο lockdown θα φανεί σε μερικά χρόνια, όχι μόνο σε ζητήματα εκπαίδευσης αλλά και στις υπόλοιπες εκφάνσεις της ζωής των νέων.» Εξήγησε δε, ότι μετά το προηγούμενο lockdown παρατηρήθηκαν περιστατικά παιδιών που ξέχασαν βασικές δεξιότητες, μικρά που σταμάτησαν να τρώνε μόνα τους ή να πηγαίνουν στην τουαλέτα, μαθητές που έμειναν πίσω στην γραφή και τα μαθηματικά, ενώ υπήρξαν και σημαντικές διαρροές από το εκπαιδευτικό σύστημα. Παιδιά, δηλαδή, φτωχότερων οικογενειών που λόγω αδυναμίας να συνδεθούν με οποιονδήποτε διαδικτυακό τρόπο με το σχολείο, απλά επέλεξαν να το εγκαταλείψουν.

Ο κορυφαίος στατιστικολόγος σε ζητήματα εκπαίδευσης Andreas Schleicher, επικεφαλής του προγράμματος διεθνούς αξιολόγησης PISA (θυμάστε, αυτό στο οποίο «πατώνει» η χώρα μας κάθε φορά) είπε, ότι παρόλο που τα σχολεία στην Ευρώπη έκλεισαν στο πρώτο κύμα από υπερβάλλοντα ζήλο για ασφάλεια, «η έρευνα έδειξε, ότι αν πληρούνται τα πρωτόκολλα κοινωνικών αποστάσεων, τα σχολεία είναι από τα πιο ασφαλή περιβάλλοντα, σίγουρα πιο ασφαλή από το να έχουμε τα παιδιά ελεύθερα εκτός σχολείου.»

Πρόσθεσε δε, ότι «Νομίζω, ότι στην Ευρώπη κατάλαβαν καλά πόση ζημιά έκαναν τα κλειστά σχολεία την περασμένη άνοιξη, ειδικά στους λιγότερο προνομιούχους μαθητές» και τόνισε, ότι ειδικά τα δημοτικά σχολεία θα πρέπει να παραμένουν ανοιχτά τόσο επειδή δεν διασπείρουν τόσο πολύ τον ιό όσο και επειδή τα παιδιά αυτής της ηλικίας δύσκολα έχουν να κερδίσουν από την εξ αποστάσεως μάθηση.

Προφανώς δεν αναφερόταν στην Ελλάδα.