Ξεχάστε όσα ξέρατε – Σαρωτικές αλλαγές στα σχολεία όλων των βαθμίδων από το Σεπτέμβρη

Σαρωτικές αλλαγές σε όλες τις σχολικές βαθμίδες θα δούμε από τη νέα σχολική χρονιά 2021-22 καθώς στόχος του Υπουργείου Παιδείας είναι οι μαθητές να διδαχθούν νέα αναλυτικά προγράμματα, νέες διδακτικές μεθόδους, να συμμετάσχουν σε καινοτόμες δράσεις και να χρησιμοποιούν σύγχρονα ψηφιακά εκπαιδευτικά μέσα.

Θα εφαρμοστεί για πρώτη φορά η εκμάθηση Αγγλικών σε όλα τα Νηπιαγωγεία ενώ σε όλα τα Νηπιαγωγεία, Δημοτικά και Γυμνάσια στο ωρολόγιο πρόγραμμα προστίθενται τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων. Πρόκειται για μια σειρά θεματικών κύκλων, που περιλαμβάνουν από το περιβάλλον, τη διατροφή και τη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση έως την εκπαιδευτική ρομποτική, το STEM και την επιχειρηματικότητα.

Τα εργαστήρια εντάσσονται στο πρόγραμμα διδαδσκαλίας με στόχο την ένταξη νέων μεθόδων διδασκαλίας που στοχεύουν στην καλλιέργεια ήπιων και ψηφιακών δεξιοτήτων, και ο εξοπλισμός των σχολείων, ιδίως στις θεματικές όπως της ρομποτικής, θα ενισχυθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Νέα προγράμματα σπουδών

Με πιλοτική εφαρμογή σε έναν περιορισμένο αριθμό σχολείων θα ξεκινήσει η διδασκαλία των νέων προγραμμάτων σπουδών, που αποτελούν έργο του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής πολιτικής με πυλώνα την καλλιέργεια κριτικής σκέψης.

Σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, τα νέα προγράμματα στοχεύουν σε μια εξατομικευμένη, μαθητοκεντρική προσέγγιση στη διδασκαλία και στην αναβάθμιση της εικόνας του σχολείου με στόχο την καθιέρωση ενός σχολείου  που θα εφοδιάζει από το Νηπιαγωγείο έως το Λύκειο τους μαθητές με  ευρύτερες γνώσεις και δεξιότητες που θα αποτελέσουν το εισιτήριο για κοινωνική πρόοδο και επιτυχία.

Σημειωτέον από την φετινή χρονιά, το μάθημα του σχολικού επαγγελματικού προσανατολισμού εντάσσεται στο ωρολόγιο πρόγραμμα των μαθητών Δημοτικού.

Έρχεται το πολλαπλό βιβλίο

Σε επόμενο στάδιο, τα προγράμματα σπουδών θα επεκταθούν και στα υπόλοιπα σχολεία, όταν θα είναι έτοιμα και τα νέα σχολικά εγχειρίδια, τα οποία θα είναι και σε ψηφιακή μορφή. Μια νέα εισαγωγή στη σχολική διδασκαλία θα είναι και το πολλαπλό βιβλίο, δηλαδή παραπάνω από ένα εγχειρίδια τα οποία θα έχει στη διάθεσή του ο εκπαιδευτικός, κι όχι ένα αποκλειστικά, όπως ισχύει μέχρι σήμερα, από τα οποία θα αντλεί πληροφορίες από πολλαπλές πηγές.

Έμφαση στο ψηφιακό κόσμο και τις νέες τεχνολογίες

Όπως έχει προαναγγείλει και η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, θα δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στον ψηφιακό εγγραματισμό των μαθητών καθώς θα αυξηθούν οι ώρες της Πληροφορικής ενώ ο διαδραστικός πίνακας, το ηλεκτρονικό βιβλίο και το ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό θα αποτελέσουν την νέα εκπαιδευτική πραγματικότητα που θα κάνει τους μαθητές να δουν το σχολείο με μια νέα και σίγουρα πιο ενδιαφέρουσα ματιά.

Στο επίκεντρο και η επαγγελματική εκπαίδευση

Επίσης, συνδέονται οι  δομές Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης με τις πραγματικές ανάγκες της κοινωνίας και της αγοράς εργασίας, ξεκινούν να λειτουργούν τα πρώτα 6 Πρότυπα ΕΠΑΛ και εφαρμόζεται ήδη το παράλληλο μηχανογραφικό, ώστε να αναδεικνύονται περισσότερο οι εναλλακτικές των νέων μας που περιλαμβάνουν και τη δημόσια επαγγελματική κατάρτιση.

Η ανεστραμμένη τάξη, βασικός σύμμαχος στη βαθμολογία του μαθητή

Αξίζει να σημειωθεί ότι στην περίπτωση των σχολικών επιδόσεων και την καταγραφή της πορείας του μαθητή θα δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στους τρόπους αξιολόγησης της βαθμολογίας.  Στην προσπάθεια να μπει τέλος στην αποστήθιση, εμπλουτίζονται οι μέθοδοι αποτίμησης της επίδοσης μαθητών (όχι μόνο διαγωνίσματα αλλά και εργασίες και εφαρμογή της μεθόδου «ανεστραμμένης τάξης»). Η κεντρική ιδέα είναι οι μαθητές να προετοιμάζονται στο σπίτι τους, πριν το μάθημα, παρακολουθώντας διαδραστικά βίντεο σχετικά με τη θεωρία του μαθήματος, ενώ μέσα στην τάξη, την ώρα του μαθήματος οι μαθητές να λύνουν προβλήματα, να επεξεργάζονται δύσκολες έννοιες, να εκτελούν βιωματικές δραστηριότητες και να μαθαίνουν συνεργατικά. Το μεγάλο κέρδος της ανεστραμμένης τάξης είναι ο χρόνος μέσα στην τάξη.

Σήμερα σε δημόσια διαβούλευση το πολυνομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας

Σε δημόσια διαβούλευση θα τεθεί σήμερα το απόγευμα το νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας για την ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, τις επιλογές στελεχών εκπαίδευσης, την αυτονομία σχολικών μονάδων, και την εκκλησιαστική εκπαίδευση.

Στις 14:00 το μεσημέρι,  η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως,  παρουσία της Υφυπουργού Ζέττας Μακρή, του ΓΓ Αλέξανδρου Κόπτση και του ΓΓ Γιώργου Καλαντζή, θα παραχωρήσει συνέντευξη τύπου με αφορμή την επικείμενη θέση σε διαβούλευση του ν/σ «Αναβάθμιση του σχολείου και ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών».  

Oι 4 βασικοί άξονες  μέσω των οποίων επιτυγχάνεται η αναβάθμιση του σχολείου

1. Το σχολείο των σύγχρονων δεξιοτήτων, με έμφαση στην καλλιέργεια δεξιοτήτων όπως κριτική σκέψη, ενσυναίσθηση, επίλυση προβλημάτων, συνεργασία.

2. Ίσες ευκαιρίες για όλους, μέσα από την ενίσχυση της ισότιμης πρόσβασης στην εκπαίδευση για όλους, ως προϋπόθεση για την εξάλειψη των κοινωνικών ανισοτήτων και την επίτευξη ουσιαστικής κοινωνικής κινητικότητας

3. Εναλλακτικές εκπαιδευτικές διαδρομές με επαγγελματική προοπτική, μέσω της ουσιαστικής αναβάθμισης και ανάδειξης της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης.

4. Ενίσχυση της θέσης των εκπαιδευτικών  περισσότερη αυτονομία στα σχολεία  και αξιολόγηση με ρυθμίσεις που προβλέπονται στο νομοσχέδιο υπό κατάθεση.  Δίνεται η δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς να επιλέγουν σχολικά βιβλία, να δημιουργούν ομίλους, να αξιολογούν τους μαθητές τους με εναλλακτικούς τρόπους, πχ με εργασία ή να καλείται ο μαθητής να προετοιμάσει παράδοση μαθήματος, να αξιοποιούν τις σχολικές εγκαταστάσεις εκτός ωραρίου, να συνεργάζονται με φορείς, μεταξύ άλλων.