“Μπορεί η Ποίηση να έχει ρόλο στην προσωπική ζωή των εφήβων;” Το σχόλιο μιας φιλολόγου για το σημερινό θέμα Έκθεσης

Δεν θα πω αν μου άρεσαν ή όχι.. Είναι θέματα εξετάσεων και έτσι θα τα αντιμετωπίσω… Κατά πόσο δηλαδή πληρούν τις προϋποθέσεις ως τέτοια, απευθύνονται στην πλειοψηφία των μαθητών της Γ ΄ Λυκείου, ετών 18 και κατά πόσο ανταποκρίνονται στις ανάγκες, στις αναζητήσεις και στην ψυχολογία τους….

Γράφει η Μαρία Φουκά, φιλόλογος στο 2ο Γυμνάσιο Πατρών

Τα κείμενα που δόθηκαν, τα δυο πεζά και το ένα ποιητικό, υπέροχα!! Οι ερωτήσεις των θεμάτων Α και Β μια χαρά…Το Γ και το Δ θέμα όμως (45 μόρια παρακαλώ) θεωρώ ότι, έτσι όπως είναι διατυπωμένα, υποδεικνύουν και δέχονται ως σωστή απάντηση μόνο μια, πράγμα εντελώς απαράδεκτο και αντιδημοκρατικό..

Αντιγράφω το Γ΄ ΘΕΜΑ: Ποιο είναι το θέμα του ποιήματος, κατά τη γνώμη σας; Ποιο ρόλο έχει η Ποίηση στην προσωπική σας ζωή; Να απαντήσετε αξιοποιώντας τρεις τουλάχιστον κειμενικούς δείκτες …(Το ποίημα είναι του Τίτου Πατρικίου από τη συλλογή ΣΕ ΒΡΙΣΚΕΙ Η ΠΟΙΗΣΗ..)

Από πού και ως πού επιβάλλεται ένας έφηβος να έχει τόση σχέση με την Ποίηση ώστε αυτή να παίζει και ρόλο στη ζωή του; Θα μου πείτε, θεμιτό το ερώτημα…Ναι, θα απαντήσω, αλλά μέσα στην τάξη, σε μια χαλαρή συζήτηση ή στο τηλέφωνο, σε ένα καφέ …Όχι ως ερώτημα σε Πανελλαδικές εξετάσεις… Γιατί αν απευθύνεις ένα τέτοιο ερώτημα θα πρέπει να είσαι προετοιμασμένος και για την εξής απάντηση… Η Ποίηση δεν έχει κανένα ρόλο στην προσωπική μου ζωή..Ή.. Δεν προλαβαίνω να διαβάσω Ποίηση..Ή..Δεν μου αρέσει η Ποίηση…Αν ρωτούσες.. Τι προσφέρει η Ποίηση στην ζωή του ανθρώπου γενικά, θα μπορούσε ο μαθητής άσχετα και πέρα από τις προσωπικές του επιλογές να απαντήσει από τα διαβάσματα ή και τις εμπειρίες του..Την στιγμή που του ζητάς να σου μιλήσει για την προσωπική του ζωή και το ρόλο της Ποίησης σε αυτή , περνάς τα εσκαμμένα και όχι μόνο αυτό… Τον εκβιάζεις ψυχολογικά να σου δώσει την απάντηση που εσύ θέλεις—Η Ποίηση έχει ρόλο στην προσωπική μου ζωή— Του κλείνεις το μάτι να σου γράψει ψέματα , να υποκριθεί κάτι που δεν κάνει , να σου αποδείξει τέλος ότι έχει εκπαιδευτεί πολύ καλά να λέει ψέματα..Κι όλα αυτά μέσα από την Ποίηση… Τι ειρωνεία!!!

Θα μου πείτε… Και εσύ πού το ξέρεις, πνεύμα αντιλογίας; Μπορεί η Ποίηση να έχει ρόλο στην προσωπική ζωή των εφήβων..Θα απαντήσω..Συμφωνώ..Κάποιων εφήβων..Όχι όλων..Αυτοί οι άλλοι έφηβοι, που δεν διαβάζουν Ποίηση, που τους αρέσει να αθλούνται, να ζωγραφίζουν, να τραγουδούν…. τί θα απαντήσουν σε αυτό το ερώτημα ..Αν όχι ψέματα και όχι και πολύ επιτυχημένα… Εκτός, βέβαια, αν όλα αυτά θεωρούνται Ποίηση…

ΘΕΜΑ Δ..(ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΛΟΓΟΥ, 30 ΜΌΡΙΑ ): Ποια η σχέση σας με την ανάγνωση βιβλίων και ποιος ο ρόλος της στη γενικότερη διαχείριση του προσωπικού σας χρόνου; Με αφόρμη τα κείμενα 1 και 2 να καταθέσετε την προσωπική σας εμπειρία στο ιστολόγιο του σχολείου σας ..Να δικαιολογήσετε την όποια επιλογή σας…

Και πάλι το θέμα υποδεικνύει μια συγκεκριμένη απάντηση παρόλο που στο τέλος ζητά να δικαιολογήσουν οι υποψήφιοι την όποια επιλογή τους..Ρωτά δηλαδή τους μαθητές να γράψουν τη σχέση τους με την ανάγνωση βιβλίων και τον ρόλο που έχει αυτή στην διαχείριση του προσωπικού τους χρόνου και περιμένει αμέσως και σαφώς τα παιδιά να γράψουν ότι έχουν την καλύτερη σχέση με την ανάγνωση βιβλίων..

Αν ο μαθητής απαντήσει..Η ανάγνωση βιβλίων στον προσωπικό μου χρόνο είναι ελάχιστη έως μηδαμινή γιατί εγώ επιλέγω άλλες δραστηριότητες.. Ή …η σχέση μου με την ανάγνωση βιβλίων είναι κάκιστη..ή ..Επειδή δεν προλαβαίνω να ανασάνω από τα μαθήματα του σχολείου δεν διαβάζω στον προσωπικό μου χρόνο..Ελπίζω να διαβάσω στο μέλλον..Πώς θα βαθμολογηθούν αυτές οι ειλικρινείς απαντήσεις των μαθητών; Θα μου πείτε..Κάποιοι έφηβοι διαβάζουν βιβλία..Θα συμφωνήσω μαζί σας ..Κάποιοι ..Όχι όλοι… Κάποιοι θα μου πουν..Το θέμα μιλάει για βιβλία γενικά..Όχι για λογοτεχνικά… Άρα όλοι διαβάζουν βιβλία..Δεν θα παίξουμε με τις λέξεις.. Είτε μιλάει το θέμα για λογοτεχνικά βιβλία είτε για βιβλία με συνταγές μαγειρικής ή με τηλέφωνα και διευθύνσεις , ρωτάει τους μαθητές κάτι εντελώς προσωπικό που ενδεχομένως ως επιλογή τους να μην ήθελαν καθόλου να την μοιραστούν με τους βαθμολογητές τους..Πόσο μάλλον την σχέση τους με την Ποίηση που είναι εντελώς προσωπική υπόθεση..

Όσοι έβαλαν τα θέματα έπρεπε , νομίζω, να τα λάβουν όλα αυτά υπόψη τους..Θέλω να πιστεύω ότι έκαναν αυτό το ατόπημα πάνω στην διακαή τους επιθυμία να προβάλουν το βιβλίο και την Ποίηση ως καταφύγιο και λιμάνι των ανθρώπων στους αντιπνευματικούς καιρούς που ζούμε..Σωστά..Αλλά τίποτα δεν πρέπει να θεωρείται αυτονόητη επιλογή για όλους… Η ανάγνωση βιβλίων και η ενασχόληση με την Ποίηση τότε μόνο έχουν αξία όταν δεν επιβάλλονται αλλά επιλέγονται…

ΜΑΡΙΑ ΦΟΥΚΑ

ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΣΤΟ 2ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΠΑΤΡΩΝ….

Υ.Γ1: Εννοείται ότι αγαπώ και τα βιβλία και την Ποίηση… Αυτό δεν σημαίνει ότι περιμένω να τα αγαπούν όλοι…. Καλό κουράγιο στους βαθμολογητές… Να δω πώς θα βαθμολογήσουν αντικειμενικά τόσες υποκειμενικές απαντήσεις….H ΠΕΦ πάντως βρήκε επιτυχή την επιλογή των θεμάτων…Αυτά.

Πηγή: Alfavita