Νίκη Κεραμέως: Τα αλλάζει όλα στην Παιδεία – Πώς το ελληνικό δημόσιο σχολείο θα προωθεί την αριστεία

Σημαντικές αλλαγές στον χώρο όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης ανακοίνωσε η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως στο πλαίσιο των προγραμματικών δηλώσεων της κυβέρνησης.

H αριστεία δεν είναι ρετσινιά

Όπως τόνισε και στην ομιλία της η υπουργός «Τα τελευταία 4,5 χρόνια, η Παιδεία επλήγη από τη λογική της ήσσονος προσπάθειας, τον εξισωτισμό προς τα κάτω και τη δαιμονοποίηση της αριστείας. Η πορεία αυτή θα ανασχεθεί. θα αποκατασταθούν οι αξίες της σκληρής δουλειάς, της αξιοκρατίας και της αριστείας. Και μιας και αναφέρομαι στην αριστεία, η αριστεία δεν είναι ρετσινιά. Είναι στάση ζωής, αριστεία είναι να προσπαθείς διαρκώς να υπερβαίνεις τον εαυτό σου, να επιδιώκεις καθημερινά να γίνεσαι καλύτερος.»

Οι 3 αλλαγές στην πρωτοβάθμια και και δευτεροβάθμια εκπαίδευση:

Κεντρική επιδίωξη είναι να απελευθερωθεί το σχολείο από τον ασφυκτικό εναγκαλισμό του Υπουργείου Παιδείας. Αυτό θα επιτευχθεί με τα εξής μέτρα:

  • Απλούστευση μιας σειράς από διαδικασίες για τη διοργάνωση εκπαιδευτικών δράσεων, όπως για παράδειγμα η διενέργεια σχολικών εκδρομών και η συμμετοχή σε διαγωνισμούς και ολυμπιάδες.
  • Θεσμική θωράκιση της σχολικής μονάδας, ανάβαθμιση του ρόλου του Διευθυντή, προώθηση  ενός νέου συστήματος επιλογής στελεχών της εκπαίδευσης, αναδιοργάνωση των δομών  υποστήριξης του εκπαιδευτικού έργου, με γνώμονα δομές πιο κοντά στις σχολικές μονάδες, με σταδιακή κατάργηση των υφιστάμενων, υδροκέφαλων και συγκεντρωτικών δομών.
  • Μεγαλύτερη ελευθερία στους εκπαιδευτικούς όσον αφορά τη διδασκαλία στην τάξη.

Έρχεται αξιολόγηση των εκπαιδευτικών

Προωθείται ένα σύστημα αξιολόγησης, ξεκινώντας από τις σχολικές μονάδες και προχωρώντας στους εκπαιδευτικούς, με αποκλειστικό στόχο την επιβράβευση των εκπαιδευτικών και τη βελτίωσή τους μέσω επιμόρφωσης.

Πώς θα επιτευχθεί η ποιοτικότερη εκπαίδευση για όλους τους μαθητές

Για να διασφαλιστεί η  πρόσβαση σε ποιοτικότερη εκπαίδευση για όλους τους μαθητές καθώς και η ενίσχυσή τους με νέες δεξιότητες θα ισχύσουν τα εξής:

  • Επαναφορά και ενίσχυση του θεσμού των πρότυπων και πειραματικών σχολείων.
  • Νέο συνεκτικό πρόγραμμα σπουδών από το Δημοτικό έως το Λύκειο. Το πρόγραμμα σπουδών εμπλουτίζεται με νέες εκπαιδευτικές θεματικές, όπως εθελοντισμός, επιχειρηματικότητα, σεβασμός στον άλλο, προφύλαξη από φυσικές καταστροφές, διατροφή και υγιεινή. Ενισχύουμε, την εκμάθηση ξένων γλωσσών και γνώσεων πληροφορικής.
  • Έμφαση στην καλλιέργεια ήπιων δεξιοτήτων (soft skills), όπως π.χ. η δημιουργικότητα, η κριτική και συνθετική σκέψη και η ομαδική δουλειά, όπως και στην καλλιέργεια ψηφιακών δεξιοτήτων (digital skills), π.χ. ψηφιακή χρήση, ψηφιακή επικοινωνία, ψηφιακή ασφάλεια, ψηφιακή συναισθηματική νοημοσύνη, ψηφιακά δικαιώματα.
  • Καθιέρωση του σχολικού επαγγελματικού προσανατολισμού από το Γυμνάσιο, ώστε να αναδεικνύονται οι κλίσεις και οι δεξιότητες όλων των μαθητών.
  • Στην Ειδική Αγωγή, προσαρμόζεται σταδιακά το εκπαιδευτικό σύστημα στην κατεύθυνση της πλήρους ανάπτυξης της ενταξιακής εκπαίδευσης (inclusive education), δημιουργούνται προγράμματα σπουδών για τις σχολικές δομές ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης, κατάλληλα σταθμισμένα ως προς το είδος της αναπηρίας και των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών, και ιδρύοονατι προστατευμένα εργαστήρια μαθητείας και κατάρτισης.
  • Θεσπίζεται νέο πλαίσιο για την ιδιωτική εκπαίδευση με μεγαλύτερους βαθμούς ελευθερίας, για παράδειγμα όσον αφορά στην εκπόνηση πρόσθετων εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων, και προστατεύουμε τα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών.

Θεσπίζεται ελάχιστη βάση εισαγωγής σε ΑΕΙ και ΤΕΙ

Καθορίζεται ελάχιστη βάση εισαγωγής στα τριτοβάθμια ιδρύματα. Τα ιδρύματα θα μπορούν να καθορίζουν βάση εισαγωγής υψηλότερη της ελάχιστης και θα ορίζουν επίσης τον ετήσιο αριθμό των εισακτέων.

Οι 4 ριζικές αλλαγές στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση

Η μεταρρύθμιση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση στοχεύει σε ακαδημαϊκά Ιδρύματα πραγματικά αυτόνομα, αυτοδιοικούμενα, αξιολογούμενα, ανταγωνιστικά, εξωστρεφή, σε κοινό βηματισμό με την αγορά εργασίας. Ενδεικτικά:

  • Επιστρέφουν τα πανεπιστήμια σε αυτούς στους οποίους πραγματικά ανήκουν, δηλαδή στους φοιτητές, στους καθηγητές και στο διοικητικό προσωπικό, καταργώντας το κακώς εννοούμενο άσυλο. Οι δημόσιες αρχές θα μπορούν να επεμβαίνουν αυτεπαγγέλτως για κάθε αξιόποινη πράξη που διαπράττεται εντός πανεπιστημίου.
  • Θεσπίζονται σύγχρονες και αποτελεσματικές δομές διοίκησης, με διακριτές και σαφώς καθορισμένες αρμοδιότητες.
  • Καθιερώνεται ανώτατο χρονικό όριο ολοκλήρωσης των προπτυχιακών σπουδών ν+2, πλην εξαιρέσεων.
  • Ενισχύεται η  αυτονομία και εξωστρέφεια των Ιδρυμάτων.