Τρίτη 11 Φεβρουαρίου

Ο επίκουρος καθηγητής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων Φίλιππος Ευαγγέλου μιλά στο Infokids για την καινοτομία του ολοήμερου σχολείου

Το γνωστικό αντικείμενο του κου Ευαγγέλου είναι η Μεθοδολογία στο Παιδαγωγικό τμήμα Δημοτικής εκπαίδευσης

Πόσο επιτυχημένο είναι το ολοήμερο σχολείο και πόσο πραγματικά προσφέρει ουσιαστικό έργο στους μαθητές αλλά και στις οικογένειές τους; Ο επίκουρος καθηγητής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων κ. Φίλιππος Ευαγγέλου, τονίζει ότι ο ρόλος του είναι όχι μόνο κοινωνικός αλλά και παιδαγωγικός εκπαιδευτικός . Σ΄ αυτή τη συνέντευξη οριοθετεί την ουσία του ολοήμερου σχολείου και τονίζει ότι αποτελεί εργαλείο της εκπαίδευσης και κοινωνικοποιεί τους μαθητές.

Πώς αξιλογούμε πλέον το ολοήμερο σχολείο και την αποστολή του;

Το ολοήμερο σχολείο έχει 25 με 30 χρόνια εφαρμογής στον ελλαδικό χώρο, και θεωρείται καινοτομία. Βοηθάει τόσο παιδαγωγικά έχει εκπαιδευτικούς σκοπούς, όσο και κοινωνικούς. Πρέπει να το πούμε αυτό , γιατί δεν βοηθάει μόνο τους γονείς να αφήσουν κάπου τα πιαδιά σε ένα ασφαλή χώρο μετά το τέλος του σχολικού ωραρίου. Πρωτίστως είναι παιδαγωγικός ο ρόλος του, γιατί είναι ένας τύπος σχολείου που δίνει περισσότερο δημιουργικό χρόνο στους μαθητές, ταυτόχρονα όμως συμβάλλει και στην προετοιμασία για την επόμενη μέρα. Άρα ο ρόλος του ολοήμερου σχολείου είναι διττός και κοινωνικός και παιδαγωγικός και διδακτικός.

Έτσι υπό αυτές τις συνθήκες ακολουθείται κάποιο ωρολόγιο πρόγραμμα. Την πρώτη ώρα την ονομάζουμε διατροφική αγωγή, όπου οι μαθητές μας όχι μόνο λαμβάνουν το γεύμα τους, αλλά και σε συνεργασία με τον υπεύθυνο εκπαιδευτικό κάνουν συζητήσεις πάνω στην διατροφική αγωγή που πρέπει να στηρίζεται στην Μεσογειακή διατροφή την υγιεινή διατροφή.

Την επόμενη ώρα ερχόμαστε στο διδακτικό κομμάτι που το ονομάζουμε προετοιμασία, όπου δεν έχουμε τα αυστηρά όρια του πρωινού ωρολόγιου προγράμματος, με αυστηρές προδιαγραφές για την εξάντληση της διδακτέας ύλης. Αυτό γίνεται μεταξύ 2,15΄με 3 η ώρα και το ονομάζουμε ώρα μελέτης. Εδώ έχουμε μαθητές όχι από την ίδια τάξη όπως το πρωινό ωράριο, αλλά και από διαφορετικές τάξεις και άλλες ηλικίες. Άρα ο εκπαιδευτικός πρέπει να αξιοποιήσει τις διαφορετικές μεθοδολογίες, πιο σύγχρονες και συνεργατικές είναι πιο ελεύθερη η προσέγγιση που μπορεί να κάνει.

Οι μελέτες δείχνουν πως αν οι μαθητές μας δουλεύουν είτε σε δυάδες είτε σε μικρές ομάδες, παρότι είναι από διαφορετικές τάξεις, μπορούν να συνεργαστούν. πχ ο μεγαλύτερος μπορεί να βοηθήσει έναν μικρότερο μαθητή, ή ακόμη μπορεί να υπάρχουν μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες και να βοηθήσουν ο ένας τον άλλον, ή να κοινωνικοποιηθούν μεταξύ τους . Εκεί αναπτύσσονται οι ποικίλες δεξιότητές τους γιατί στο ολοήμερο υπάρχουν μαθητές αλλοδαποί που εντάσσονται ακόμα πιο ομαλά στον χώρο του σχολείου γιατί δεν υπάρχουν τα στενά χρονικά όρια με το πρωινό ωράριο.

Την ώρα που ο εκπαιδευτικός καθοδηγεί τους μαθητές για να μελετήσουν για την επόμενη μέρα, διαλέγει είτε να γίνει με ομαδικό τρόπο, είτε μεμονωμένα, μέχρι την τέταρτη ώρα, που ονομάζουμε επιλογή διδακτικού αντικειμένου. Τότε μπορεί να γίνει η επιλογή να ασχοληθούν με ένα διαφορετικό αντικείμενο δηλαδή, με θεατρική αγωγή, μουσική, εικαστικά, αθλητισμό με αγγλικά, νέες τεχνολογίες.

Τότε έχουμε πιο ελεύθερη προσέγγιση και καινοτόμες προσεγγίσεις, μέσα από παιχνίδι ρόλων, να μάθουν ζητήματα που έχουν σχέση με τον αθλητισμό, την υγιεινή διατροφή, τον πολιτισμό τη μουσική.

Άρα συμπερασματικά μπορούμε να πούμε ότι ο ολοήμερο σχολείο, είναι μια καινοτομία και δεν πρέπει να το δούμε ως έναν χώρο φύλαξης των παιδιών μας, αφού μας παρέχει όλα εκείνα τα εργαλεία, σε διδακτικό και παιδαγωγικό επίπεδο, που μπορούμε να δώσουμε κίνητρα στους μαθητές να μείνουν στο σχολείο, βλέποντάς το δημιουργικά και όχι ως ένα ασφυκτικό πλαίσιο όπως αυτό του πρωινού όπυ πρέπει να ολοκληρώσουν την διδακτέα ύλη.

Πόσα παιδιά ακολουθούν σήμερα το ολοήμερο σχολείο;

Πρέπει να πούμε στους γονείς, ότι αν θελουν του χρόνου να εγγράψουν τα παιδιά τους στο ολοήμερο, δεν υπάρχει καμία επιβάρυνση ούτε οικονομική ούτε άλλη δέσμευση. Με μια απλή αίτηση, μπορούν να εγγράψουν τα παιδιά τους στο ολοήμερο σχολείο. Όμως αν ένα σχολείο έχει 120 μαθητές, για να λειτουργήσει το ολοήμερο πρέπει να δηλώσουν συμμετοχή σε αυτό τουλάχιστον 10 μαθητές. Όταν έχουμε ολιγοθέσια σχολεία όπου υπάρχει ένας δάσκαλος και έχει 5 μαθητές το 1/3 να δηλώσει στο ολοήμερο δηλαδή 2 μαθητές, τότε αυτό λειτουργεί. Αν έχουμε διθέσιο ή τριθέσιο σχολείο μπορούν να εγγραφούν 5 μαθητές.

Μέσα στο ωράριο του ολοήμερου πιστεύετε ότι ολοκληρώνεται η υποχρέωση του μαθητή προς την εκπαίδευσή του;

Επειδή υπάρχουν στο σπίτι και κηδεμόνες που μπορούν να μην βλέπουν το παιδί πώς δουλεύει, θεωρώ κομβικό σημείο την βοήθεια του ολοήμερου προς το παιδί, χωρίς αυτό να έχει υποστήριξη από το περιβάλλον του. Θα διαβάζει τα μαθήματά του στο ολοήμερο έτσι ώστε να είναι έτοιμο την επόμενη μέρα. Άρα ο θεσμός είναι χρήσιμος που όχι μόνο βοηθάει τον διδακτικό ρόλο, αλλά παράλληλα αμβλύνει και τις εκπαιδευτικές ανισότητες και τις οικονομικές την ίδια στιγμή. Για παράδειγμα μια οικογένεια μπορεί να μην έχει το γνωστικό ή οικονομικό υπόβαθρο να βοηθήσει το παιδί. Ούτε να του παράσχει έναν εκπαιδευτικό ή να το στείλει σε ένα κέντρο μελέτης. Άρα το ολοήμερο έιναι σημαντικός θεσμός που έχει τη δυνατότητα να βοηθήσει όλους τους μαθητές να είναι έτοιμοι για την επόμενη μέρα.

Οι γονείς εκτιμούν το ολοήμερος ως εργαλείο εκπαίδευσης;

Θέλει περισσότερο ενίσχυση προς τους γονείς για να συμβεί αυτό. Εμείς οι εκπαιδευτικοί πρέπει να τους ενημερώνουμε για τις επιμέρους λειτουργίες όχι μόνο ότι ο εκπαιδευτικός βοηθάει να έχει το γεύμα του το παιδί, και να το φυλάει μέχρι κάποια ώρα, αλλά ότι το σύστημα παρέχει πολλές εκπαιδευτικές προσεγγίσεις. Το παιδί να συμμετέχει δημιουργικά στο ολοήμερο, να συμμετέχει να κοινωνικοποιηθεί και να αποκτήσει δεξιότητες. Οι γονείς έτσι πρέπει να το δουν και να εγγράφουν τα παιδιά στο ολοήμερο, επιπλέον δε, να συνεργάζονται με τους εκπαιδευτικούς για όσο το δυνατόν καλύτερα αποτελέσματα στα παιδιά τους.

Ένα παιδί που παρακολουθεί το ολοήμερο έχει καλύτερη απόδοση από το παιδί που φεύγει και πάει και διαβάζει στο σπίτι του;

Εμπειρικά μπορώ να πω ότι δεν θα υστερεί με ένα άλλο παιδί που θα διαβάζει στο σπίτι του. Υπάρχουν πολλά θετικά αν το ολοήμερο λειτουργεί όπως είπαμε στην αρχή. Το παιδί θα κερδίσει χρόνο στο ολοήμερο και θα έχει υποστήριξη από συγκεκριμένο εκπαιδευτικό οπότε αυτό βοηθάει σημαντικά και επιπλέον το συγκροτεί στη δουλειά που έχει να κάνει, από το να γυρίσει στο σπίτι στη 1,15΄και να εμπλακεί με άλλα πράγματα που δεν έχουν σχέση με το διάβασμα. Άρα το ολοήμερο αποσβαίνει και τέτοια ζητήματα. Άρα κερδίζει και σε αυτόν τον τομέα ο μαθητής.

Τι λείπει πιστεύετε από την Δημοτική μας εκπαίδευση;

Εκείνο που πρέπει να γίνει και προς αυτή την κατεύθυνση γίνονται βήματα, είναι να αλλάξουν τα αναλυτικά προγράμματα. Μέχρι το 2021 έχουν εγγραφεί τα νέα προγράμματα όμως, δεν έχουν γραφεί τα καινούργια βιβλία. Αυτά γράφονται τώρα. Αυτό λείπει. Τα νέα σχολικά εγχειρίδια θα τα έχουμε σε ένα χρόνο. Εκείνο που πρέπει να μας απασχολεί στο Δημοτικό Σχολείο, είναι το πως θα συνδέσουμε τη γνώση με την καθημερινή ζωή. Να γίνει η κρίσιμη σύζευξη και αυτή θα φέρει την ανάπτυξη δεξιοτήτων στους μαθητές. Οι δεξιότητες να συγκροτήσουν αυτό που λέμε τον ενεργό ενήλικα αργότερα.

Ναι ή όχι στην εισαγωγή της Τεχνητής Νοημοσύνη στην εκπαίδευση;

Στο δημοτικό υπάρχει μάθημα τεχνολογίας και τεχνολογικών επικοινωνιών. Αυτό το μάθημα είναι μία ώρα την εβδομάδα. θα θεωρούσα σωστό να έχουμε περισσότερες ώρες γιατί οι νέες τεχνολογίες μπαίνουν όλο και περισσότερο στη ζωή μας. Το κρίσιμο είναι ο νέος ρόλος που προκύπτει πως θα αξιοποιήσουμε τις νέες τεχνολογίες άρα και την τεχνητή νοημοσύνη. Να δοθεί σωστά το εργαλείο στους μαθητές για να αξιοποιηθεί δημιουργικά. Το να πληκτρολογούμε μια λέξη και να παίρνουμε ένα κείμενο αυτόματα, δεν μας βοηθάει δεν είναι εργαλείο χρήσιμο. Αλλά και οι εκπαιδευτικοί να εκπαιδευτούν. Οι μαθητές να το δουν σαν εργαλείο όχι μόνο εκπαιδευτικό αλλά και στην καθημερινή τους ζωή. Το κρίσιμο για μένα είναι ο τρόπος αξιοποίησης που παίζει καθοριστικό ρόλο. Ο κριτικός τρόπος αξιοποίησης κάνει την τεχνητή νοημοσύνη, εργαλείο για όλους.

Διαβάστε επίσης:

Εμπόριο βρεφών και παράνομες υιοθεσίες στην Κρήτη: Συλλήψεις γιατρών

«Ελπίδα Ζωής» για τις μητέρες του Δήμου Ζίτσας με τη στήριξη της HOPEgenesis

Ροή Ειδήσεων