Αρχική Γωνιά του μαθητή Οι παιδικές ζωγραφιές αποδεικνύουν ότι ο κόσμος μας (επιτέλους) αλλάζει!

Οι παιδικές ζωγραφιές αποδεικνύουν ότι ο κόσμος μας (επιτέλους) αλλάζει!

Εάν ζητούσατε από ένα μικρό παιδί πριν από 50 χρόνια να ζωγραφίσει μια εικόνα ενός επιστήμονα, περίπου στο 99% των σχεδίων θα απεικονίζονταν άνδρες. Ζητήστε από τα παιδιά να κάνουν το ίδιο σχέδιο σήμερα και σχεδόν το ένα τρίτο των ζωγραφιών θα απεικονίζουν γυναίκες.

Αυτή η αλλαγή  μέσα στις δεκαετίες καταγράφηκε σε μια νέα μελέτη που εξέτασε πώς τα παιδιά αναπτύσσουν φυλετικά στερεότυπα γύρω από την επιστήμη.

Γιατί τα σημερινά παιδιά ζωγραφίζουν και γυναίκες επιστήμονες;

Η μελέτη, που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Child Development, εξέτασε 78 διαφορετικές μελέτες που αφορούσαν πάνω από 20.000 παιδιά, από το 1966 έως το 2016. Διαπίστωθηκε ότι τα σημερινά παιδιά, είναι πιθανότερο να απεικονίσουν έναν επιστήμονα ως γυναίκα.

Ο David I. Miller, επικεφαλής επιστήμονας στη μελέτη και υποψήφιος διδάκτωρ στην ψυχολογία στο Πανεπιστήμιο Northwestern, δήλωσε στο CNN ότι τα νέα αυτά δεδομένα αποτελούν μια αντανάκλαση τόσο της αύξησης των γυναικών στην επιστήμη, όσο και της αύξησης των γυναικών που εκπροσωπούν την επιστήμη στα Μ.Μ.Ε. και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

«Βλέπουμε περισσότερες γυναίκες να αποκτούν πτυχία στις φυσικές επιστήμες», δήλωσε ο Miller, η έρευνα του οποίου σημειώνει ότι από το 1960 το ποσοστό των γυναικών που απασχολούνται ως επιστήμονες στις ΗΠΑ "αυξήθηκε από 28% σε 49% στη Βιολογία, από 8% σε 35% στη Χημεία και από 3% σε 11% στη Φυσική και την Αστρονομία. "

Τόσο η ανάδειξη όσο και η προβολή γυναικών επιστημόνων σε περιοδικά,τηλεόραση και ταινίες, επίσης παίζουν ρόλο.

Ο Μίλερ ανέφερε ταινίες όπως το "Αφανείς Ηρωίδες-Hidden Figures", που καταπιάνεται με την αληθινή ιστορία τριών Αφροαμερικανίδων που υπήρξαν από τους βασικούς πρωταγωνιστές της αποστολής της NASA στο φεγγάρι, ως παράδειγμα της ποπ κουλτούρας που αναδιαμορφώνει τις αντιλήψεις των παιδιών για τα φυλετικά πρότυπα στην επιστήμη, καθώς και την αύξηση των εικόνων γυναικών επιστημόνων σε παιδικά περιοδικά όπως το Highlights.

Ο Μίλερ δήλωσε ότι στη δεκαετία του 1960 μόνο το 13% των επιστημόνων αφορούσε γυναίκες στο Highlights ενώ σήμερα το ποσοστό αυτό αγγίζει περίπου το 44%.

«Τα παιδιά σχηματίζουν αντιλήψεις από αυτά που βλέπουν», πρόσθεσε.

Τα πράγματα αλλάζουν καθώς τα παιδιά μεγαλώνουν

Αλλά τα πράγματα μεταβάλονται ελαφρώς καθώς τα παιδιά μεγαλώνουν. Η έρευνα έδειξε επίσης ότι καθώς τα παιδιά μεγαλώνουν και φτάνουν στο γυμνάσιο, είναι πιο πιθανό να επιστρέψουν στην απεικόνιση των επιστημόνων ως ανδρών.

"Κατά τη διάρκεια της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, η τάση να απεικονίζονται άνδρες επιστήμονες αυξήθηκε με γοργούς ρυθμούς, με την αύξηση της ηλικίας", αναφέρει η μελέτη. «Όταν τα παιδιά ξεκικούν το λύκειο, στις ηλικίες 14-15, ζωγράφιζαν περισσότερους άνδρες απ’ ότι γυναίκες επιστήμονες με αναλογία 4 προς 1, περίπου».

Ο Miller εξήγησε ότι ενώ ορισμένα φυλετικά στερεότυπα εμφανίζονται "πολύ νωρίς, ήδη από την ηλικία των 2 ή 3 ετών", τα περισσότερα παιδιά όταν ξεκινούν το νηπιαγωγείο στην ηλικία των 5 ετών δεν έχουν υιοθετήσει το στερεότυπο του αντρικού επιστήμονα επειδή δεν έχουν ακόμη ένα πραγματικό πλαίσιο αναφοράς για το τι είναι ένας επιστήμονας.

Η θέαση των γυναικών επιστημόνων στην πραγματική ζωή ή η απεικόνιση τους στην ποπ κουλτούρα συμβάλλει στη διαμόρφωση των απόψεων αυτών στα μικρά παιδιών, αλλά αυτές οι απόψεις αλλάζουν καθώς μεγαλώνουν.

Κοτόπουλο και αυγό

Τα παραπάνω σημαίνουν πως θα υπάρξουν περισσότερες νέες γυναίκες που θα ασχοληθούν με την επιστήμη; Ναι, πιστεύει ο Μίλερ, ο οποίος παρομοίασε αυτού του είδους το σενάριο με «ένα κοτόπουλο και ένα αυγό»: περισσότερες γυναίκες ακολουθούν επιστημονικές σταδιοδρομίες, αποκτούν πτυχία και θέσεις εργασίας, εν μέρει γιατί βλέπουν τον εαυτό τους ως πρότυπα-επιστήμονες στην ποπ κουλτούρα και στα μέσα μαζικής ενημέρωσης. Και αντίστροφα, υπάρχουν περισσότερες απεικονίσεις γυναικών επιστημόνων στα μέσα ενημέρωσης επειδή υπάρχουν περισσότερες γυναίκες επιστήμονες.

"Τα στερεότυπα για τους επιστήμονες έχουν γίνει λιγότερο αρρενωπά με την πάροδο του χρόνου", δήλωσε.
Για να αποκτήσουν περισσότερες νέες γυναίκες ενδιαφέρον για την επιστήμη, ο Miller είπε ότι όλοι πρέπει να αναγνωρίσουμε πόσο κρίσιμο στάδιο είναι τα χρόνια της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

«Οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί πρέπει να γνωρίζουν ότι το δημοτικό και το γυμνάσιο είναι μια κρίσιμη περίοδος, όταν τα παιδιά αρχίζουν να υιοθετούν στερεότυπα για τους επιστήμονες. Είναι σημαντικό οι μαθητές να εκτίθενται σε ποικίλα παραδείγματα επιστημόνων».

Πηγή: cnn.com


Επικοινωνήστε μαζί μας:
Μύλων 75 104 41 Αθήνα
210 5121893

τηλεφωνήστε μας για οποιαδήποτε ερώτηση ή απορία

news@infokids.gr

για νέα, πληροφορίες, εκδηλώσεις ή Δελτία τύπου

info@infokids.gr

για ερωτήσεις και πληροφορίες σχετικά με το site μας

Design by | WebOlution & Powered by | Access Point
Το περιεχόμενο της ιστοθέσης είναι μόνο για ενημερωτικό σκοπό και δεν θα πρέπει να αντικαθιστά οποιαδήποτε ιατρική συμβουλή, διάγνωση ή και θεραπεία που χορηγείται από τον γιατρό σας ή από τον εξειδικευμένο επιστήμονα υγείας. Απαγορεύεται η αναπαραγωγή, μεταβίβαση, διανομή ή αποθήκευση μέρους ή του συνόλου του περιεχομένου σε οποιαδήποτε μορφή, χωρίς την προηγούμενη γραπτή συγκατάθεση του νομικού τμηματος του Infokids.