Αρχική Infokids Διατροφή & Fitness Παγκόσμια Ημέρα Διατροφής: Συμβουλές για τη σωστή διατροφή των παιδιών

Παγκόσμια Ημέρα Διατροφής: Συμβουλές για τη σωστή διατροφή των παιδιών

Η σωστή διατροφή από τις πρώτες μέρες ζωής του παιδιού είναι πολύ σημαντική τόσο γιατί εξασφαλίζει την ιδανική ανάπτυξη του όσο και γιατί θέτει τα θεμέλια μιας υγιούς ενήλικης ζωής. Ο μητρικός θηλασμός αποτελεί την ιδανική τροφή για τα βρέφη τους πρώτους 6 μήνες.

Μετά τους 6 μήνες, ο μητρικός θηλασμός σε συνδυασμό με τροφές πλούσιες σε θρεπτικά συστατικά, είναι ο ιδανικός τρόπος για να ξεκινήσουν τα παιδιά τη ζωή με γερές βάσεις. Αυτό που χρειάζεται είναι μια ισορροπημένη διατροφή που θα περιλαμβάνει όλα τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά, αλλά αν θέλουμε να γίνουμε λίγο πιο συγκεκριμένοι οι τροφές και τα συστατικά που θα πρέπει να προσεχθούν ιδιαίτερα είναι τα παρακάτω.

Σίδηρος.  Είναι πολύ σημαντικός για τη φυσιολογική μεταφορά του οξυγόνου στο σώμα. Χωρίς το οξυγόνο δε μπορεί να γίνει καμία λειτουργία στο σώμα μας, από τη λειτουργία του μεταβολισμού μέχρι τη φυσιολογική λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος. Παράλληλα βοηθά στην ομαλή φυσιολογική γνωσιακή ανάπτυξη του παιδιού. Η έλλειψη σιδήρου μπορεί να επιφέρει κόπωση και αρνητική επίδραση στη συμπεριφορά του παιδιού, στη διάθεσή του, την προσοχή και την ικανότητα μάθησης (1). Καλές πηγές σιδήρου είναι οι ζωικές πηγές (κρέας, κοτόπουλο, ψάρι) και από τις φυτικές πηγές τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά και τα όσπρια. Όμως να θυμάστε ότι ο φυτικός σίδηρος δεν απορροφάται το ίδιο εύκολα με το ζωικό. Επομένως ο καλύτερος τρόπος για να γεμίσουμε τις αποθήκες του οργανισμού μας με σίδηρο είναι να τον λάβουμε μέσα είτε από ζωικές πηγές είτε από εμπλουτισμένα τρόφιμα όπως για παράδειγμα ένα ειδικά σχεδιασμένο γάλα για παιδιά.

Η βιταμίνη D. Βοηθά στην απορρόφηση του ασβεστίου έτσι ώστε το παιδί να χτίσει ένα ισχυρό σκελετό αλλά και δυνατό μυϊκό σύστημα. Επιπρόσθετα μελέτες δείχνουν ότι η βιταμίνη D σχετίζεται με τη καλή λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος. Ο οργανισμός έχει τη δυνατότητα να συνθέτει βιταμίνη D από τον ήλιο, αλλά στις μέρες μας λόγω της μειωμένης έκθεσής μας στον ήλιο, η έλλειψη της είναι συχνή. Για το λόγο αυτό θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στην πρόσληψη βιταμίνης D μέσω των τροφών. Καλές πηγές είναι τα λιπαρά ψάρια, το αυγό, το τυρί και τα εμπλουτισμένα τρόφιμα.

Το γάλα. Είναι απαραίτητο στη διατροφή των παιδιών γιατί αποτελεί από μόνο του μια πλήρη τροφή που περιέχει πρωτεΐνες, υδατάνθρακες και λιπαρά, μαζί με σημαντικά μεταλλικά στοιχεία όπως το ασβέστιο και ο φώσφορος. Μάλιστα ένα ειδικά σχεδιασμένο γάλα για παιδιά μπορεί να συμβάλει στην κάλυψη των αναγκών του παιδιού αν βέβαια συνδυαστεί και με μια συνολική σωστή διατροφή. Ο σχεδιασμός του δεν είναι τυχαίος. Υπάρχει τεράστια επιστημονική έρευνα και τεχνολογία από πίσω. Ας μη ξεχνάμε ότι οι διατροφικές απαιτήσεις εξελίσσονται και μαζί τους και η τεχνολογία. Για παράδειγμα έχει βρεθεί ότι η αυξημένη πρόσληψη πρωτεΐνης από τη βρεφική ηλικία μπορεί να αποτελέσει παράγοντα εκδήλωσης παχυσαρκίας στην ενήλικη ζωή (2). Ένα ειδικά σχεδιασμένο γάλα μπορεί να περιέχει μικρότερη ποσότητα πρωτεΐνης κάτι το οποίο σε συνδυασμό με άλλες πρωτεϊνούχες τροφές να συμβάλλει στην ισορροπημένη πρόσληψη πρωτεϊνών από το παιδί. Παράλληλα υπάρχουν γάλατα από τα οποία έχουν αφαιρεθεί τα κορεσμένα ζωικά λιπαρά και τη θέση τους έχουν πάρει πολυακόρεστα φυτικά λιπαρά (https://www.nestlebaby.gr/emploutismena-paidika-galata).

Πολυακόρεστα λιπαρά οξέα. Είναι ζωτικής σημασίας για την φυσιολογική ανάπτυξή του παιδιού.

Πρόκειται για το λινολεϊκό (ω-6) και το α-λινολενικό (ω-3) λιπαρό οξύ.

Άλλα βασικά στοιχεία που δε πρέπει να λείπουν από τη διατροφή των παιδιών είναι η κατανάλωση φρούτων και λαχανικών (5 μερίδες/ημέρα) αλλά και οσπρίων (1-2 φορές/εβδομάδα). Τα φρούτα είναι καλύτερο να καταναλώνονται ολόκληρα και όχι σε μορφή χυμού, αφού στην πρώτη περίπτωση λαμβάνουμε αρκετές φυτικές ίνες και μεταλλικά στοιχεία ενώ στη δεύτερη (χυμό) λαμβάνουμε κατά κύριο λόγο τα σάκχαρα των φρούτων.

Επίσης ας μην ξεχνάμε ότι το στομάχι του παιδιού είναι μικρό και δε μπορεί να δεχτεί μεγάλη ποσότητα τροφής. Είναι καλό λοιπόν να του δίνουμε μικρά γεύματα κάθε 2-3 ώρες και μάλιστα τα γεύματα αυτά να είναι όσο το δυνατόν πιο θρεπτικά να έχουν δηλαδή μεγάλη πυκνότητα σε βιταμίνες και μέταλλα σε μικρό όγκο.

Τέλος, δώστε στο παιδί σας το καλό παράδειγμα. Καθίστε στο τραπέζι όλοι μαζί για φαγητό και μη τρώτε στο πόδι. Κρατήστε σταθερά ωράρια στα γεύματά σας και μην εκδηλώνετε τη δυσαρέσκειά μας για ένα τρόφιμο γιατί το παιδί θα σας μιμηθεί.

Η σωστή διατροφή λοιπόν θέτει τις βάσεις για την ανάπτυξη και την υγειά στο μέλλον του παιδιού. Κάθε θρεπτικό συστατικό, κάθε βιταμίνη και κάθε μεταλλικό στοιχείο παίζει το ρόλο του και η επιλογή των κατάλληλων τροφών είναι σημαντική τόσο για τη διατροφή των παιδιών όσο και των μεγάλων.

  1. Black M et al, Nutrition Reviews 2011, 69 (suppl.1), pp 564-570
  2. Koletzko B et al., Am J Clin Nutr 2009;89 (Suppl):1502S-1508S

Επικοινωνήστε μαζί μας:
Μύλων 75 104 41 Αθήνα
210 5121893

τηλεφωνήστε μας για οποιαδήποτε ερώτηση ή απορία

news@infokids.gr

για νέα, πληροφορίες, εκδηλώσεις ή Δελτία τύπου

info@infokids.gr

για ερωτήσεις και πληροφορίες σχετικά με το site μας

Design by | WebOlution & Powered by | Access Point
Το περιεχόμενο της ιστοθέσης είναι μόνο για ενημερωτικό σκοπό και δεν θα πρέπει να αντικαθιστά οποιαδήποτε ιατρική συμβουλή, διάγνωση ή και θεραπεία που χορηγείται από τον γιατρό σας ή από τον εξειδικευμένο επιστήμονα υγείας. Απαγορεύεται η αναπαραγωγή, μεταβίβαση, διανομή ή αποθήκευση μέρους ή του συνόλου του περιεχομένου σε οποιαδήποτε μορφή, χωρίς την προηγούμενη γραπτή συγκατάθεση του νομικού τμηματος του Infokids.