Πριν αποκαλέσεις ένα παιδί “ανάγωγο”, σκέψου πως για την ανατροφή του ευθύνεται πάντα ο γονιός

Αναζητούνται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον από την παιδαγωγική επιστήμη, φυσικοί διδάσκαλοι. Θεωρούνται και είναι πολύτιμοι και αναντικατάστατοι για τον τομέα της Αγωγής. Είναι οι πρώτοι που συνομιλούν παιδαγωγικά με το Παιδί, με γνώσεις ή χωρίς αυτές. Είναι οι Γονείς! Δεν μπορούσε βεβαίως να είναι άλλοι. Αυτοί εμπνέουν και καθοδηγούν πετυχημένα τις εύπλαστες ψυχές των παιδιών τους. Μεταδίδουν τις πρώτες γνώσεις στα παιδιά, τα εντάσσουν στο περιβάλλον, τα εντάσσουν στα κοινωνικά, διαμορφώνουν τους χαρακτήρες τους και απολαμβάνουν και οι ίδιοι τα πρώτα σκιρτήματά τους.

Οι φυσικοί διδάσκαλοι δεν είναι αναγκαστικά λόγιοι και πεπαιδευμένοι, με τίτλους και περγαμηνές από ανώτερες σχολές ειδικής παιδαγωγίας. Είναι απλοί άνθρωποι που γνωρίζουν καλά τη γλώσσα και την παιδαγωγία της καρδιάς. Γνωρίζουν τι πονάει και τι χαροποιεί τα παιδιά τους. Αυτοί δίνουν το πρώτο στίγμα, την πρώτη κίνηση για τη διαμόρφωση της όλης ζωής και εξέλιξης των παιδιών.

Είναι οι καλύτεροι παιδαγωγοί όλων των αιώνων

Ο Ιερός Χρυσόστομος, τονίζει ότι οι γονείς με λόγια, με παραινέσεις και συμβουλές, ρυθμίζουν τη ζωή των παιδιών τους. Το βλέπουμε τούτο στη ζωή μας. Οι γονείς ορίστηκαν να κατευθύνουν τη ζωή και το μέλλον των παιδιών τους, και μέσω αυτών κάθε νέας γενιάς. Δεν αρκεί η γέννηση και η κυοφορία των παιδιών. Απαιτείται και η άσκησή τους στη μόρφωση και την αρετή με την παιδαγωγία, για να είναι τα παιδιά ολοκληρωμένες προσωπικότητες.

Χρειάζονται παιδαγωγία. Έργο αξιόλογο και μεγάλο. Όχι στιγμιαία, αλλά διαρκή και αδιάκοπη διδασκαλία.Αυτό είναι μοναδικό και αποκλειστικό έργο των Γονέων.

Μπροστά στη γονική παιδαγωγία όλα τα εκπαιδευτικά συστήματα σιωπούν.

Ταυτόχρονα πλουτίζουν και τα συστήματά τους με σπουδαίες εμπειρίες αγωγής. Οι γονείς με το πύρωμα της καρδιάς τους χαράζουν σπουδαίους δρόμους Αγωγής.

Έχει λεχθεί και ισχύει ότι, την ανάδειξη του γονέα ως Πατέρα δεν την κάνει μόνο η σπορά και η γέννηση. Ούτε η συσσώρευση υλικών αγαθών για λογαριασμό των παιδιών τους ή ακόμα και η μέριμνα για κατάκτηση ονόματος επιφανούς. Απαιτείται απαραιτήτως και η καλή φροντίδα και εκπαίδευση του παιδιού. Η παιδαγωγία, δηλαδή, για διαμόρφωση σωστής προσωπικότητας.

Τη Μητέρα από την άλλη μεριά, δεν την καταξιώνει μόνο η κυοφορία και ο τοκετός. Ούτε και η καλή περιποίηση για την εμφάνισή τους και την κατάλληλη κοσμική ένταξή τους. Απαιτείται και είναι απαραίτητη και η ανατροφή, με ό,τι εκφράζεται δι’ αυτής. Γίνεται Μάννα, τροφός και δασκάλα σε θέματα αγωγής και συμπεριφοράς. Τότε αναγνωρίζονται οι γονείς, ως πραγματικοί γονείς.

Χαρακτηριστική είναι και η άποψη του μεγάλου Γερμανού Παιδαγωγού P. Lippert (1936). Δίδαξε: «Το πιο δύσκολο με τα παιδιά δεν είναι η διατροφή τους, η μόρφωσή τους και η κοινωνική αποκατάστασή τους, αλλά η καλή ανατροφή τους». Ανατροφή, με την έννοια της φροντίδας και της αγωγής.

Τούτο το βεβαιώνουν οι ίδιοι οι γονείς. Πολλές φορές παρατηρούμε, παιδιά απαιδαγώγητα, παρασυρμένα από κακία και διαστροφή, να αποκαλούνται «ανάγωγα», δηλαδή χωρίς συστηματική φροντίδα για τη σύμμετρη πνευματική και σωματική ανάπτυξή τους. Να αποκηρύσσονται ακόμα και να απομακρύνονται από την οικογενειακή εστία. Είναι θλιβερό μέχρι και εγκληματικό το φαινόμενο αυτό.

Η ευθύνη πέφτει στους γονείς. Ποτέ στο παιδί, που εκτός εστίας ευρισκόμενο καταντάει πραγματικό ναυάγιο.

Φτάνουμε έτσι με τούτον τον τρόπο σε ένα παραλογισμό. Τα γεννημένα παιδιά από παράληψη των γονέων να μην τα εκπαιδεύσουν ως φυσικοί διδάσκαλοι.

Συμπέρασμα: Γονείς, μάθετέ το καλά. Είστε οι φυσικοί δάσκαλοι των παιδιών σας. Λειτουργήστε στο σχολείο της οικογενειακής εστίας με σεβασμό, με συνέπεια, με ευθύνη, με αγάπη. Το ζητάει ο τιμητικός τίτλος του «Γονέα». Το επιθυμεί ο κοινωνικός ιστός. Το περιμένει ο Θεός. Το διεκδικούν τα παιδιά μας. Ομορφαίνετε το κοινωνικό σύνολο. Θα αρνηθείτε;

Νικόλαος Σπ. Βούλγαρης

καθηγητής Θεολογίας