Θα υπάρξει bonus για όσους εκπαιδευτικούς ξεχωρίσουν στην διαδικασία αξιολόγησης;

Η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, σε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε  το μεσημέρι παρουσίασε διεξοδικά το νομοσχέδιο «Αναβάθμιση του σχολείου και ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών» που αναμένεται να τεθεί σήμερα σε δημόσια διαβούλευση.

Το νέο νομοσχέδιο που κινείται σε 4 άξονες που αφορούν την ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, τις επιλογές στελεχών εκπαίδευσης, την αυτονομία σχολικών μονάδων, και την εκκλησιαστική εκπαίδευση εισάγουν μια σειρά από καινοτομίες και αλλαγές που θα εφαρμοστούν από τη νέα σχολική χρονιά, 2021- 22.

Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών σε πρώτο πλάνο σε όλα τα σχολεία

Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών αποτελεί βασικό πυλώνα του πολυνομοσχεδίου στο πλαίσιο του εκσυγχρονισμού του σχολείου και την αυτονομία των σχολικών μονάδων και πρόθεση του Υπουργείου είναι να εφαρμοστεί από τη νέα σχολική χρονιά, 2021-22, “αφενός η αξιολόγηση των σχολικών μονάδων και του εκπαιδευτικού έργου και αφετέρου η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών».

Η αξιολόγηση του έργου είναι περιγραφική (4βαθμη κλίμακα: «εξαιρετικό», «πολύ καλό», «ικανοποιητικό», «μη ικανοποιητικό»), όχι ποσοτική, και αφορά τρία πεδία αξιολόγησης: (α) τη γενική και ειδική διδακτική, ανά 4ετία, από τον Σύμβουλο Εκπαίδευσης Επιστημονικής Ευθύνης/Ειδικότητας, (β) το παιδαγωγικό κλίμα και τη διαχείριση της τάξης, ανά 4ετία, από τον Διευθυντή, και (γ) την υπηρεσιακή συνέπεια και επάρκεια εκπαιδευτικού, ανά 2ετία, από κοινού από τον Σύμβουλο Εκπαίδευσης Παιδαγωγικής Ευθύνης και τον Διευθυντή.

Η ερώτηση του Infokids.gr για το αν θα υπάρξει bonus σε όσους εκπαιδευτικούς λάβουν υψηλό βαθμο στην αξιολόγηση

Σε ερώτηση του Ιnfokids.gr για το αν θα υπάρξει κάποιου είδους bonus (προνόμιο) για τους εκπαιδευτικούς που θα λάβουν υψηλή βαθμολογία στην αξιολόγηση, σε συνέχεια των δηλώσεων του πρωθυπουργού ότι “η αξιολόγηση δεν έχει τιμωρητικό χαρακτήρα. Κανείς δεν θα απολυθεί. Κανείς δεν θα χάσει το μισθό του” η υπουργός απάντησε ότι “Δεν προβλέπονται bonus ούτε και κυρώσεις. Θα ακολουθήσουμε τη διεθνή τάση σύμφωνα με την οποία η διαδικασία της αξιολόγησης δεν έχει οικονομικά κίνητρα παρά συμβάλλει τα μέγιστα στην ανατροφοδότηση και έχει καθαρά βελτιωτικό χαρακτήρα για τους εκπαιδευτικούς.

Μπορεί το bonus να αποκλείστηκε με την έννοια του οικονομικού κινήτρου όμως αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα και με τα όσα ανακοινώθηκαν οι εκπαιδευτικοί που θα έχουν θετική αξιολόγηση αυτό θα αποτελέσει μοριοδοτούμενο κριτήριο για την επιλογή σε θέση ευθύνης ενώ σε περίπτώσεις μη θετικής αξιολόγησης, θεσπίζεται υποχρεωτική επιμόρφωση. Ευθύνη για τον προγραμματισμό και την υλοποίηση της εξειδικευμένης επιμόρφωσης έχει ο Επόπτης Ποιότητας της Εκπαίδευσης (παιδαγωγικό στέλεχος εκπαίδευσης σε επίπεδο Διεύθυνσης Εκπαίδευσης).

Tι ισχύει για την αξιολόγηση των στελεχών

Στο ίδιο μήκος κύματος είναι και η αξιολόγηση των στελεχών προκειμένου να δοθεί έμφαση στη αποτελεσματικότητα στην εκτέλεση των καθηκόντων τους.  Μάλιστα ειδικά για τις περιπτώσεις των στελεχών σε περιπτώσεις θετικής αξιολόγησης αυτή θα αποτελεί μοριοδοτούμενο κριτήριο για την επιλογή σε θέση ευθύνης ενώ σε αρνητική αξιολόγηση προβλέπεται αντικατάσταση του στελέχους που κρίνεται ανεπαρκές (μέσος όρος < 50) και μη συμμετοχή σε διαδικασία επιλογής για ίση ή ανώτερη θέση για 4 έτη. Πρόκειται για μια “ποινή” που πλέον προστίθεται στο σύστημα αξιολόγησης καθώς μέχρι σήμερα, σε τέτοιες καταστάσεις εγείροταν μόνο ζήτημα λήψης μέτρων βελτίωσής του.

4 λόγοι που η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών είναι απαραίτητη

α) Κανένα εκπαιδευτικό σύστημα δεν μπορεί να βελτιωθεί εάν δεν αξιολογηθεί. Αξιολόγηση σημαίνει καταγραφή της υφιστάμενης κατάστασης, εντοπισμός των δυνατών και αδύναμων σημείων του έργου των εκπαιδευτικών, και παροχή παιδαγωγικής υποστήριξης όπου αυτή απαιτείται.

β) Πρόσθετο κίνητρο για ακόμα μεγαλύτερη προσφορά και διαρκή βελτίωση: Μέσα από την αξιολόγηση θα αναδειχτούν οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί και θα επιβραβευτεί το έργο τους. Η αξιολόγηση διασφαλίζει τη διαρκή βελτίωση του εκπαιδευτικού έργου.

γ) Η μεγαλύτερη ελευθερία και αυτονομία σε επίπεδο σχολικής μονάδας απαιτεί ένα σύστημα ελέγχων και ισορροπιών – ένα μηχανισμό λογοδοσίας.

δ) Τι συμβαίνει στο εξωτερικό: Η αξιολόγηση (σε κεντρικό ή τοπικό επίπεδο) αποτελεί κοινή πρακτική στο 90% των ευρωπαϊκών χωρών, με βασικές εξαιρέσεις την Ελλάδα, την Τουρκία, την Ιρλανδία, τη Μάλτα και την Ισλανδία.