Έρχεται αξιολόγηση των εκπαιδευτικών – Τα 8 σημεία που θα κρίνουν το διδακτικό τους έργο

Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης αποτελεί βασικό πυλώνα του πολυνομοσχεδίου που προωθεί το Υπουργείο Παιδείας στο πλαίσιο του εκσυγχρονισμού του σχολείου και την αυτονομία των σχολικών μονάδων.

Όπως είχε προαναγγείλει και πριν λίγες μέρες η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, πρόθεσή της είναι να εφαρμοστεί από τη νέα σχολική χρονιά, 2021-22, “αφενός η αξιολόγηση των σχολικών μονάδων και του εκπαιδευτικού έργου και αφετέρου η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, η οποία θα έχει καθαρά βελτιωτικό χαρακτήρα και θα «κουμπώνει» με την επιμόρφωση τους».

Ώρα μηδέν για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών

Όπως τονίζεται από πλευράς Υπουργείο σκοπός των προωθούμενων αλλαγών μεταξύ άλλων είναι και η  ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών, με διαρκή παροχή ανατροφοδότησης, αξιολόγηση με καθαρά βελτιωτικό χαρακτήρα και συνεχείς επιμορφώσεις που οδηγούν στην επαγγελματική πρόοδο.

Ειδικότερα για το πολυσυζητημένο ζήτημα της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών που αποτελεί πεδίο κόντρας εκπαιδευτικών και Υπουργείου Παιδείας, σύμφωνα με τα όσα έχουν διαρρεύσει και δημοσιεύει η εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ, η αξιολόγησή τους θα στηριχθεί στις κάτωθι παραμέτρους.

Τα 8 SOS της αξιολόγησης του έργου των εκπαιδευτικών

  • Οι εκπαιδευτικοί δεν θα αξιολογούνται στα μαθήματα δεύτερης ανάθεσης (ό,τι διδάσκουν, δηλαδή, πέρα από το δικό τους επιστημονικό αντικείμενο), αλλά μόνο σε όσα ειδικεύονται/έχουν σπουδάσει.
  • Στα σχολεία εισάγονται τρεις νέοι θεσμοί: Μέντορεςσυντονιστές τάξης και υπεύθυνοι μαθημάτων. Οι μέντορες θα καθοδηγούν τους νεοδιόριστους εκπαιδευτικούς και θα μεριμνούν για την προσαρμογή τους στο εκπαιδευτικό περιβάλλον. Οι συντονιστές θα ασχολούνται με προβλήματα που προκύπτουν στα τμήματα της κάθε τάξης. Οι υπεύθυνοι μαθημάτων θα ασχολούνται με την ενδοσχολική επιμόρφωση. Και οι τρεις αυτές ειδικότητες θα μοριοδοτούνται μελλοντικά για διευθυντικές θέσεις (σχολείου, διεύθυνσης δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης κ.ο.κ.).
  • Οι διευθυντές των σχολείων θα είναι υποχρεωμένοι να διοργανώνουν ετησίως επιμορφώσεις των εκπαιδευτικών τους που θα γίνονται από τους ίδιους, από εξωτερικούς εκπαιδευτικούς ή πανεπιστημιακούς.
  • Η ατομική αξιολόγηση θα είναι περιγραφική και θα έχει βελτιωτικό χαρακτήρα. Θα δίνει, όμως, το «εισιτήριο» για προαγωγές σε θέσεις στελεχών αν ο εκπαιδευτικός κρίνεται επαρκής. Αν είναι αρνητική, θα οδηγεί σε υποχρεωτική επιμόρφωση.
  • Οι δόκιμοι εκπαιδευτικοί (νεοδιόριστοι και για διάστημα δύο ετών) δεν θα μονιμοποιούνται αν κρίνονται ανεπαρκείς και θα πηγαίνουν σε επιμόρφωση.
  • Οι χαρακτηρισμοί του αξιολογούμενου εκπαιδευτικού θα είναι τέσσερις: «Μη ικανοποιητικός», «ικανοποιητικός», «πολύ καλός», «εξαιρετικός».
  • Η αξιολόγηση θα γίνεται σε τρία επίπεδα: Γενική και ειδική διδακτική αξιολόγηση που θα κάνει ο σχολικός σύμβουλος του κάθε μαθήματος. Αξιολόγηση για το παιδαγωγικό κλίμα και τη διαχείριση της τάξης που θα κάνει ο διευθυντής του σχολείου. Αξιολόγηση για υπηρεσιακή συνέπεια που θα κάνουν ο διευθυντής και ο σύμβουλος παιδαγωγικής ευθύνης.
  • Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών θα γίνεται κάθε δύο χρόνια από τον διευθυντή και κάθε τέσσερα από τους συμβούλους της κάθε περιοχής. Οπότε, η πρώτη αξιολόγηση θα γίνει τον Ιούνιο του 2023.

Γιατί είναι τόσο σημαντική η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών;

Υπενθυμίζεται ότι σε πρόσφατες δηλώσεις της η υπουργός Παιδείας ερωτηθείσα για το γεγονός ότι επιμένει στην αξιολόγηση των εκπαιδευτικών απάντησε ότι «δεν μπορώ να κατανοήσω κανένα χώρο εργασίας που δεν έχει αξιολόγηση, διότι είναι ίσως το πιο αποτελεσματικό εργαλείο για να βελτιωθεί η απόδοση του οποιουδήποτε συστήματος, και εν προκειμένω του εκπαιδευτικού συστήματος».

«Άλλωστε», όπως σημείωσε, «δεν υπάρχει σύστημα το οποίο να μπορεί να προοδεύσει, αν δεν αξιολογείται».