Θεματική Εβδομάδα στο Γυμνάσιο: «Θα μας πάει όλους ένα βήμα μπροστά» δήλωσε ο Γαβρόγλου – Αντιδρούν εκκλησία και ΟΛΜΕ

Διευκρινίσεις για τη Θεματική Εβδομάδα στα γυμνάσια εξέδωσε το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), καθώς «πονοκέφαλο» φαίνεται να προκαλεί στους συλλόγους εκπαιδευτικών η «θέσπισή» της, και κυρίως, η υλοποίησή της.  Πάντως, από την πλευρά του υπουργείου, υπάρχει αισιοδοξία για την επιτυχημένη υλοποίηση της συγκεκριμένης δράσης. Μάλιστα, ο υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, Κώστας Γαβρόγλου, σε δηλώσεις του τόνισε ότι η Θεματική Εβδομάδα «θα είναι μια βδομάδα που θα μας πάει όλους ένα βήμα μπροστά». «Θα γίνει σε όλα τα γυμνάσια και ελπίζω να είναι και μία εξαιρετικά παραγωγική εβδομάδα σε όλα τα επίπεδα. Σαφέστατα θα γίνει και για τους γονείς. Στο ΙΕΠ έχουν αναρτηθεί τα αντίστοιχα υλικά και για τους γονείς και για τους μαθητές και για τους καθηγητές. Νομίζω ότι είναι μία εβδομάδα που, πραγματικά, θα μας πάει όλους ένα βήμα πιο μπροστά», είπε χαρακτηριστικά ο υπουργός.

Τι είναι η Θεματική Εβδομάδα 

Ο θεσμός της θεματικής εβδομάδας αποσκοπεί στην ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των μελών της σχολικής κοινότητας σε ζητήματα που άπτονται της Εκπαίδευσης για την Αειφόρο Ανάπτυξη και, κατά το τρέχον έτος, εστιάζει σε τρεις βασικούς άξονες: α) τη διατροφή και την ποιότητα ζωής, β) την πρόληψη του εθισμού και των εξαρτήσεων και γ) τις έμφυλες ταυτότητες. Η εστίαση του περιεχομένου της φετινής Θεματικής Εβδομάδας στα ζητήματα αυτά απορρέει από την κρίσιμη σημασία που αποκτούν κατά την αναπτυξιακή φάση της προεφηβείας και εφηβείας την οποία διέρχονται οι μαθητές/-τριες του Γυμνασίου, καθώς τα ζητήματα της διατροφής, των έμφυλων ταυτοτήτων και της ανάπτυξης εθιστικών συμπεριφορών συνδέονται άμεσα με την υπό διαμόρφωση σχέση των προέφηβων και έφηβων μαθητών/τριών με το σώμα τους, την αυτοεικόνα και αυτοαντίληψή τους και εν γένει με τον εαυτό τους, καθώς επίσης και με τους/τις συνομιλήκους/ες τους, αλλά και τον ευρύτερο κοινωνικό περίγυρο. Υπό αυτήν την έννοια, η εστίαση της Θεματικής Εβδομάδας στους παραπάνω βασικούς άξονες αντλεί από την ευρύτερη σημασία που αποκτά για τους/τις μαθητές/τριες αυτής της ηλικίας, η κατάρριψη μύθων που συνδέονται με τη χρήση των ουσιών ή/και την υιοθέτηση «εξαρτητικών» συμπεριφορών και η ανάπτυξη δεξιοτήτων ζωής, λήψης αποφάσεων, αντίστασης στην πίεση των ομηλίκων, μείωσης του άγχους και θετικής αντιμετώπισης των καταστάσεων.

Επιπροσθέτως, η Θεματική Εβδομάδα αντλεί από τη μεθοδολογία παρεμβάσεων που έχουν χαρακτηριστικά καθολικής πρόληψης και απευθύνεται στο σύνολο της σχολικής κοινότητας (μαθητές/τριες, εκπαιδευτικοί και γονείς), με στόχο την παροχή υποστήριξης, σε σχέση με τα παραπάνω ζητήματα, όχι μόνο στους μαθητές/τριες του σχολείου, αλλά και στους/στις εκπαιδευτικούς και στους γονείς. Η Θεματική Εβδομάδα θα υλοποιηθεί στον διδακτικό χρόνο του σχολικού ωρολογίου προγράμματος. Η εμπλοκή όλων των μελών της σχολικής κοινότητας στη Θεματική Εβδομάδα σε συνδυασμό με την αξιοποίηση της συσσωρευμένης εμπειρίας από τα Προγράμματα Σχολικών Δραστηριοτήτων και τις Δράσεις Αγωγής Υγείας αναμένεται να ενισχύσει την επικοινωνία και τις σχέσεις συνεργασίας τόσο εντός του σχολείου όσο και έξω από αυτό, στο πλαίσιο της τοπικής κοινότητας.

τάξη γυμνασίου

Η τοποθέτηση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής προς υπεράσπισης της Θεματικής Εβδομάδας 

Η εκ μέρους μαθητών γονέων και εκπαιδευτικών πρόσληψη της Θεματικής Εβδομάδας που προετοίμασε το ΙΕΠ, αν και σαφώς θετική, δημιούργησε ορισμένες απορίες και παρανοήσεις που χρήζουν απάντησης: Η καινοτομία της Θεματικής Εβδομάδας δεν εντοπίζεται μόνο στη θεματολογία της, στη στοχοθεσία της  ή  στη μεθοδολογική προσέγγιση που υιοθετεί. Η καινοτομία της Θεματικής Εβδομάδας εδράζεται στην αντίληψη ότι οι σχολικές κοινότητες θα πρέπει να έχουν πρώτον, τη χρονική και δεύτερον , τη θεσμική δυνατότητα να οικειοποιούνται και να ανασχεδιάζουν το εκπαιδευτικό έργο, να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες, να συνεργάζονται και να υποστηρίζουν όλα τα μέλη τους. Η καινοτομία της Θεματικής Εβδομάδας έγκειται στην πεποίθηση ότι το σχολείο θα πρέπει να είναι ανοιχτό στους προβληματισμούς της κοινωνίας, δημοκρατικό και συμμετοχικό και θεμελιώνεται στην εμπιστοσύνη προς το εκπαιδευτικό προσωπικό, το οποίο διαθέτει και τα εχέγγυα και επιδιώκει την παιδαγωγική ελευθερία στην  άσκηση του ρόλου του. Τέλος, η καινοτομία της Θεματικής Εβδομάδας πηγάζει από το όραμα δημιουργίας ενός υγιούς και ανεκτικού πλέγματος σχέσεων σε κάθε σχολική κοινότητα. Τοποθετώντας τους μαθητές και τις μαθήτριες στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος, επιχειρούμε να δημιουργήσουμε μαζί με τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς, εκείνο το «πλέγμα» προστασίας των εφήβων, το οποίο θα τους προετοιμάσει για ένα καλύτερο μέλλον, ως σκεπτόμενα άτομα και ενεργά πολιτικά όντα.

Οι αντιδράσεις της ΟΛΜΕ

H ΟΛΜΕ έχει χαρακτηρίσει «απαράδεκτο» το να επιβληθεί στη μέση της χρονιάς μια τέτοιου είδους δράση, χωρίς να έχει γίνει η οποιαδήποτε ενημέρωση, προετοιμασία ή επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. Mάλιστα σε σχετική της ανακοίνωση αναφέρονται τα εξής:

Το Υπουργείο Παιδείας συνεχίζοντας την αιφνιδιαστική και αποσπασματική τακτική του, αποφάσισε να αναπτυχθούν υποχρεωτικά στα γυμνάσια προγράμματα αγωγής υγείας, για την παρουσίαση των οποίων θα διατεθεί μία ολόκληρη εβδομάδα με απόφαση των Συλλόγων.  Σε κάποια σχολεία λειτουργούν ήδη με ελεύθερη επιλογή συναδέλφων/ισσών παρόμοια προγράμματα. Στα υπόλοιπα όμως θεωρούμε απαράδεκτο να επιβάλλεται στη μέση της χρονιάς κάτι τέτοιο, χωρίς να έχει γίνει η οποιαδήποτε ενημέρωση, προετοιμασία ή επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. Δεν μπορεί να αμφιβάλλει κανείς ότι η ανάπτυξη ουσιαστικών προγραμμάτων υγείας- πρόληψης στο δημόσιο σχολείο είναι μια μεγάλη αναγκαιότητα. Η θεματολογία που επιλέχθηκε επίσης, είναι πολύ κοντά στις ανησυχίες και τις ανάγκες της εφηβικής και προεφηβικής ηλικίας. Προγράμματα όμως που αφορούν ζητήματα όπως οι εξαρτήσεις και οι διαφυλικές σχέσεις  είναι επιβεβλημένο να αναπτύσσονται αφού προηγηθεί  επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, θεσμική σύνδεση του σχολείου με φορείς υγείας και πρόληψης και στελέχωσή του με ειδικό επιστημονικό προσωπικό. Διαφορετικά υπάρχει κίνδυνος να αντιμετωπιστούν επιδερμικά ή ακόμα και να παραχθούν εκ διαμέτρου αντίθετα αποτελέσματα από τα αναμενόμενα.

Να θυμίσουμε επίσης,  ότι το Υπουργείο Παιδείας για να πετύχει την εξοικονόμηση προσωπικού υλοποιώντας τις μνημονιακές επιταγές, φρόντισε να  μειώσει τις ώρες της Βιολογίας και της Οικιακής οικονομίας – καθ΄ ύλην σχετικών μαθημάτων- και να αφαιρέσει τη δίωρη μείωση ωραρίου σε όσους υλοποιούσαν διάφορα προγράμματα, με αποτέλεσμα απλήρωτες ώρες υπερωριακής εργασίας.

 Με βάση τα παραπάνω:

  •  Απαιτούμε από το Υπουργείο να αποσύρει την υποχρεωτικότητα της Θεματικής Εβδομάδας.
  • Καλούμε τους Συλλόγους διδασκόντων να συνεκτιμήσουν όλους τους παράγοντες που αναφέρθηκαν πριν πάρουν τις αποφάσεις τους για τη χρονική διάρκεια, το περιεχόμενο των εργασιών και τους εμπλεκόμενους φορείς για την υλοποίηση της Θεματικής Εβδομάδας.

εξέταση

Μητροπολίτες κατά ενημέρωσης μαθητών για την ομοφοβία

Το Υπουργείο Παιδείας έχει να αντιμετωπίσει και το μέτωπο της Εκκλησίας καθώς έχουν ήδη ξεσηκωθεί αντιδράσεις μητροπολιτών εξαιτίας του ότι οι μαθητές στα πλαίσια της Θεματικής Εβδομάδας θα ασχοληθούν και με το ζήτημα της έμφυλης ταυτότητας. Μάλιστα, ο μητροπολίτης Πειραιώς με εγκύκλιο του, καλεί τους γονείς να «προστατεύσουν τα παιδιά από τη διαστροφή της προσωπικότητάς τους». «Η δημόσια προβολή της ομοφυλοφιλίας, εκτός του ότι προσβάλλει τη δημόσια αιδώ και τη θρησκευτική μας συνείδηση, στέλνει προς τους νέους μηνύματα ανώμαλης σεξουαλικής συμπεριφοράς και αποτελεί τορπίλη στα θεμέλια της ελληνικής οικογένειας και της κοινωνίας με το οξύ δημογραφικό πρόβλημα, αλλά και αιτία ψυχοπαθολογικών διαταραχών στα παιδιά που θα ανατραφούν από ομοφυλοφιλικά ζεύγη, όπως επιδιώκεται», λέει ο μητροπολίτης και χαρακτηρίζει την απόφαση του υπουργείου «έγκλημα».

Με την ίδια ρητορική, ο μητροπολίτης Φλωρίνης Θεόκλητος σε επιστολή του προς τον υπουργό Παιδείας Κώστα Γαβρόγλου ζητάει την ανάκληση του άξονα για τις έμφυλες ταυτότητες λέγοντας ότι «φθάσαμε να εισηγούνται τρόπους ανωμαλοποιήσεως του μέλλοντος της πατρίδος μας». Το θέμα θα επιδιωχθεί να συζητηθεί και στην έκτακτη συνεδρίαση της ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος στις 8 και 9 Μαρτίου για το μάθημα των Θρησκευτικών.