Αλλαγές στην Επαγγελματική Εκπαίδευση: Απαραίτητη η πιστοποίηση των προσόντων σπουδαστών ΑμεΑ

Το Υπουργείο Παιδείας βρίσκεται σε συζητήσεις με τους αρμόδιους φορείςενόψει της κατάθεσης στο δημόσιο διάλογο του νομοσχεδίου της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης και Δια Βίου Μάθησης.

Στόχος του Υπουργείου είναι οι συντονισμένες παρεμβάσεις στον τομέα της ΕΕΚ και της ΔΒΜ, ώστε να συνδεθούν άμεσα με την αύξηση της παραγωγικότητας και της οικονομικής μεγέθυνσης και την ταυτόχρονη μείωση του ποσοστού ανεργίας, με την σημαντική συμβολή των κοινωνικών εταίρων. Όπως έχει δηλώσει η υπουργός Παιδείας  «Η αλλαγή νοοτροπίας αποτελεί το πρώτο στοίχημα. Η αναβάθμιση της ΕΕΚ και ΔΒΜ μπορεί να αποφέρει πολλαπλά οφέλη στην κοινωνία, και εμείς ως Πολιτεία οφείλουμε να τα αναδείξουμε. Η νομοθετική πρωτοβουλία στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό στη σύνδεση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης με την αγορά εργασίας».

Όλα όσα συζητήθηκαν στη συνάντηση ΕΣΑμεΑ με την υπουργό Παιδείας Ν. Κεραμέως

Συνάντηση με την υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων, Ν. Κεραμέως, την Υφυπουργό, Σ. Ζαχαράκη, τη Γεν. Γραμματέα Α/βάθμιας, Β/βάθμιας και Ειδικής Αγωγής, Αν. Γκίκα, το Γεν. Γραμματέα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Δια Βίου Μάθησης, Γ. Βούτσινο και στελέχη του υπουργείου, είχε την Τετάρτη 26 Αυγούστου αντιπροσωπεία της ΕΣΑμεΑ με επικεφαλής τον πρόεδρό της Ιωάννη Βαρδακαστάνη, τον Γενικό Γραμματέα Ιωάννη Λυμβαίο και το στέλεχος της ΕΣΑμεΑ Χριστίνα Σαμαρά.

Κατά τη διάρκεια της συνάντησης συζητήθηκαν θέματα που αφορούν στην επαγγελματική εκπαίδευση, κατάρτιση και δια βίου μάθηση των ατόμων με αναπηρία και χρόνιες παθήσεις, τα οποία υποβλήθηκαν με υπόμνημα, προκειμένου να εξεταστούν ενόψει κατάρτισης σχετικού σχεδίου νόμου, καθώς και τα πολύ σοβαρά θέματα εκπαιδευτικών και λοιπού προσωπικού της δημόσιας εκπαίδευσης που είναι άτομα με αναπηρία ή χρόνια πάθηση ή/και έχουν στη φροντίδα τους άτομο με αναπηρία, οι οποίοι λόγω της χαμηλής μοριοδότησης που λαμβάνουν με το νέο σύστημα προσλήψεων, δεν μπορούν να διοριστούν κοντά στο τόπο μόνιμης κατοικίας τους, τα οποία υποβλήθηκαν με υπόμνημα.

Τα αιτήματα της ΕΣΑμεΑ  για την βελτίωση της επαγγελματικής εκπαίδευσης των ΑμεΑ

Ο πρόεδρος της ΕΣΑμεΑ και ο Γενικός Γραμματέας τόνισαν ότι η χώρα μας δεν παρέχει οργανωμένη επαγγελματική εκπαίδευση, κατάρτιση και διά βίου μάθηση στα άτομα με αναπηρία και χρόνιες παθήσεις, όπως καταδεικνύεται και από το 2ο Δελτίο στατιστικής πληροφόρησης (06.03.2018) του «Παρατηρητηρίου Θεμάτων Αναπηρίας» της Ε.Σ.Α.μεΑ. και όπως η Ε.Σ.Α.μεΑ. και οι Οργανώσεις Μέλη της έχουν ως πάγια θέση.

Δεν υπάρχει καμία απολύτως σύνδεση αυτών των δομών, σχολείων (ΕΕΕΕΚ, ΕΝΕΓΥΛ) και σχολών με τις πραγματικές ανάγκες της αγοράς εργασίας και δεν προβλέπεται πιστοποίηση των επαγγελματικών προσόντων των ατόμων με αναπηρία και χρόνιες παθήσεις.

Τόνισαν τη θέση του αναπηρικού κινήματος της χώρας η οποία είναι ότι, κάθε νομοθετική πρωτοβουλία του υπουργείου Παιδείας για την αναμόρφωση του εθνικού συστήματος επαγγελματικής εκπαίδευσης, κατάρτισης και διά βίου μάθησης οφείλει να αντιμετωπίσει επί ίσοις όροις τα άτομα με αναπηρία και χρόνιες παθήσεις, ενσωματώνοντας πλήρως σε αυτό τη δικαιωματική οπτική της αναπηρίας, την οποία η χώρα μας έχει δεσμευτεί να εφαρμόσει με την κύρωση (ν.4074/2012) από τη Βουλή των Ελλήνων της Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρίες.

Επιπρόσθετα συζητήθηκαν τα πολύ σοβαρά θέματα εκπαιδευτικών και λοιπού προσωπικού της δημόσιας εκπαίδευσης που είναι άτομα με αναπηρία ή χρόνια πάθηση ή/και έχουν στη φροντίδα τους άτομο με αναπηρία, οι οποίοι λόγω της χαμηλής μοριοδότησης που λαμβάνουν με το νέο σύστημα προσλήψεων, δεν μπορούν να διοριστούν κοντά στο τόπο μόνιμης κατοικίας τους.

Κραυγή αγωνίας για τους εκπαιδευτικούς με αναπηρία και χρόνιες παθήσεις

Το νέο σύστημα προσλήψεων, σε συνδυασμό με την υποχρέωση των νεοδιοριζόμενων να υπηρετήσουν για 2 χρόνια στην οργανική τους θέση (παρ. 5 του άρθρου 62 του ν. 4589/2019) και την κατάργηση όλων των κοινωνικών κριτηρίων που αφορούσαν στην τοποθέτηση των αναπληρωτών στα σχολεία, χωρίς να εξαιρούνται ούτε οι εκπαιδευτικοί με μεσογειακή αναιμία και σκλήρυνση κατά πλάκας, ούτε οι γονείς με ανάπηρο τέκνο, οι οποίοι είχαν προτεραιότητα στην τοποθέτηση, έχει φέρει σε απόγνωση τους εκπαιδευτικούς με αναπηρία και χρόνιες παθήσεις και τους εκπαιδευτικούς που έχουν στη φροντίδα τους άτομα με βαριά αναπηρία.

Είναι επιτακτική ανάγκη και υποχρέωση του Υπουργείου Παιδείας να προβλεφθεί ρύθμιση, ώστε κατά την τοποθέτηση των εκπαιδευτικών, Ε.Ε.Π. και Ε.Β.Π. με αναπηρία ή χρόνια πάθηση και όσων προστατεύουν άτομο με αναπηρία σε σχολική μονάδα, να λαμβάνεται υπόψη και ο τόπος κατοικίας τους, καθώς να μην ισχύσει ο χρονικός περιορισμός της παρ. 5 του άρθρου 62 του ν. 4589/2019 για απόσπαση ή μετάθεση σε εκπαιδευτικούς, Ε.Ε.Π. και Ε.Β.Π. με αναπηρία ή χρόνια πάθηση και σε όσους προστατεύουν άτομο με βαριά αναπηρία.

Η υπουργός αντιμετώπισε θετικά το ζήτημα της επαγγελματικής αποκατάστασης των εκπαιδευτικών, Ε.Ε.Π. και Ε.Β.Π. με αναπηρία ή χρόνια πάθηση και όσων προστατεύουν άτομο με αναπηρία, και δεσμεύτηκε ότι θα το μελετήσουν ώστε να εξεταστεί η εύρεση λύσης γι’ αυτό το ζήτημα, καθώς και ότι θα υπάρξει και επόμενη συνάντηση ώστε να συζητηθούν εκ νέου όλα αυτά τα ζητήματα.