Αρχική Γωνιά του μαθητή Εθνικό Σχέδιο για την Ειδική Αγωγή – Θεραπεία σχεδιάζει το υπ. Υγείας -"Επιδημία" οι μαθησιακές δυσκολίες

Εθνικό Σχέδιο για την Ειδική Αγωγή – Θεραπεία σχεδιάζει το υπ. Υγείας -"Επιδημία" οι μαθησιακές δυσκολίες

Τη συνολική αναδιοργάνωση του τομέα της ειδικής αγωγής σχεδιάζει το υπουργείο Υγείας. «Δρομολογείται για πρώτη φορά ένα εθνικό σχέδιο στον χώρο της ειδικής αγωγής -θεραπείας με στόχο την εγγυημένη κάλυψη των πραγματικών αναγκών των παιδιών και των οικογενειών τους» ανέφερε κατά την ομιλία του σε ημερίδα, όπου παρουσιάστηκε το πόρισμα της επιστημονικής επιτροπής για την ειδική αγωγή, ο υπουργός Υγείας, Ανδρέας Ξανθός.

Αυξημένο το ποσοστό παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες

Όπως είπε «το πολύ υψηλό ποσοστό παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες που καταγράφεται στην Ελλάδα, αναδεικνύει μια "επιδημική τάση" που δεν δικαιολογείται σε καμιά περίπτωση με βάση τα επιδημιολογικά δεδομένα άλλων ευρωπαϊκών χωρών. Είναι προφανές λοιπόν ότι έχουμε να κάνουμε με υπερδιάγνωση στο φάσμα των μαθησιακών δυσκολιών, του αυτισμού και της διαταραχής ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητας ΔΕΠΥ)».

Το πρώτο και κρίσιμο έλλειμμα στη χώρα είναι η ανυπαρξία μιας σοβαρής επιδημιολογικής μελέτης στον παιδικό πληθυσμό της , που θα αποτυπώνει τις πραγματικές διαστάσεις του προβλήματος και τις συνακόλουθες ανάγκες ειδικής θεραπείας και αγωγής . Η εικόνα που διαμορφώνεται πάντως και το πολύ υψηλό ποσοστό παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες που καταγράφεται στην Ελλάδα, αναδεικνύει μια «επιδημική τάση» που δεν δικαιολογείται σε καμιά περίπτωση με βάση τα επιδημιολογικά δεδομένα άλλων ευρωπαϊκών χωρών . Είναι προφανές λοιπόν ότι έχουμε να κάνουμε με υπερδιάγνωση στο φάσμα των μαθησιακών δυσκολιών , του αυτισμού και της διαταραχής ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητας ( ΔΕΠΥ) .

Το κράτος δεν μπορεί να καλύψει τις ανάγκες των παιδιών και η ιδιωτική «αγορά» ανθεί εις βάρος του Δημοσίου

Σε συνδυασμό με το διαχρονικό έλλειμμα δημόσιων δομών παροχής παιδοψυχιατρικών υπηρεσιών στη χώρα , έχει αναπτυχθεί μια νέα ιδιωτική «αγορά» που καλύπτει το κενό και στην πράξη έχει αναλάβει όλες τις προτεινόμενες θεραπείες ( λογοθεραπεία, εργοθεραπεία, ψυχοθεραπεία, μαθησιακή στήριξη κλπ) . Η «αγορά» αυτή , όπως σε όλο το υπόλοιπο σύστημα υγείας, δημιουργεί προκλητή ζήτηση , υπερκοστολόγηση και άρα υπερβάλλουσα δαπάνη όχι μόνο για το Δημόσιο αλλά και για τις οικογένειες που επιβαρύνονται με επιπλέον ποσά ( συχνά διπλάσια) πέραν αυτών που αποζημιώνει ο ΕΟΠΥΥ.

Άρα πρόβλημα υπάρχει και η συζήτηση που ξεκίνησε πριν από 1,5 χρόνο περίπου δεν ήταν «κεραυνός εν αιθρία» ούτε μπορεί να ενοχοποιηθεί το Υπουργείο Υγείας ότι κίνητρο του ήταν η περικοπή της δαπάνης στο πλαίσιο των μέτρων λιτότητας. Η λιτότητα και οι δημοσιονομικοί περιορισμοί προφανώς υπάρχουν , τα προαπαιτούμενα της 4ης και τελικής αξιολόγησης του μνημονιακού προγράμματος επίσης , όμως η ανάγκη συνολικής αναδιοργάνωσης του τοπίου στον τομέα της Ειδικής Αγωγής είναι αδιαμφισβήτητη. Για να τεθούν επιτέλους επιστημονικά κριτήρια και κατευθυντήριες οδηγίες , να υπάρξουν προδιαγραφές λειτουργίας των Κέντρων παροχής ειδικής θεραπείας , να ενισχυθούν οι δημόσιες δομές και να επιταχυνθεί η διαδικασία έκδοσης της αρχικής γνωμάτευσης , να δημιουργηθεί ένας σοβαρός μηχανισμός ελέγχου της ποιότητας της φροντίδας και ορθολογικότερης διαχείρισης των πόρων του ΕΟΠΥΥ .

Τι αλλάζει με την καθιέρωση Εθνικού Σχεδίου για την Ειδική Αγωγή – Θεραπεία

Στην κατεύθυνση αυτή κινείται το πόρισμα της ειδικής Επιστημονικής Επιτροπής που συγκροτήθηκε πριν ένα χρόνο για να εισηγηθεί στο Υπουργείο Υγείας ένα σύγχρονο θεσμικό πλαίσιο στον τομέα αυτό. Το πόρισμα λοιπόν αυτό :

        • Αναγνωρίζει τον ενιαίο και διεπιστημονικό χαρακτήρα της Ειδικής Αγωγής-Θεραπείας και οριοθετεί τις διαδικασίες παροχής των αντίστοιχων υπηρεσιών
        • Προσδιορίζει τις ιατρικές ειδικότητες που συνταγογραφούν και τις αντίστοιχες των ειδικών θεραπευτών που εκτελούν τις αναγκαίες θεραπείες.
        • Εξομοιώνει τους εξειδικευμένους γιατρούς του Δημόσιου και Ιδιωτικού τομέα ως προς τη δυνατότητα συνταγογράφησης των θεραπειών , διευκολύνοντας έτσι τους γονείς στην ελεύθερη επιλογή αλλά και στην έγκαιρη διάγνωση και έναρξη της κατάλληλης αγωγής
        • Συγκροτεί για 1η φορά θεραπευτικά πρωτόκολλα και προδιαγράφει όλες τις ενδεικνυόμενες θεραπείες με βάση τις νοσολογικές κατηγορίες και τις διαγνώσεις και ανάλογα με τη βαρύτητα κάθε περίπτωσης
        • Προβλέπει τα ηλικιακά όρια, το εύρος και τη διάρκεια των ειδικών θεραπειών , την ανάγκη για συνέχεια της φροντίδας από την παιδική ηλικία στην ενήλικη ζωή καθώς και την ανάγκη διαρκούς αξιολόγησης της παρεχόμενης φροντίδας
        • Προβλέπει την ηλεκτρονική συνταγογράφηση για όλες τις θεραπείες και τη διασύνδεση της με τον Ατομικό Ηλεκτρονικό Φάκελο Υγείας του παιδιού , που αυτή την περίοδο αρχίζει να εφαρμόζεται στην ΠΦΥ
        • Επισημαίνει τα θεσμικά ελλείμματα και τα κενά της νομοθεσίας στις προδιαγραφές λειτουργίας των Μονάδων Παροχής Υπηρεσιών Ειδικής Αγωγής ( σήμερα αδειοδοτούνται από το Υπουργείο Εμπορίου ! )
        • Προτείνει την εισαγωγή του συστήματος ICF (INTERNATIONAL CLASSIFICATION OF FUNCTIONING, DISABILITY AND HEALTH του WHO) για την κατηγοριοποίηση και ταξινόμηση των νοσολογικών οντοτήτων , καθώς και τη δημιουργία μόνιμης επιτροπής του Υπουργείου Υγείας για τη συστηματική παρακολούθηση των θεμάτων και την εισήγηση βελτιωτικών αλλαγών στο θεσμικό πλαίσιο
        • Τέλος, εισηγείται τη χρηματοδότηση επιδημιολογικής έρευνας για καταγραφή και τεκμηρίωση των αναγκών του πληθυσμού (έως 18 ετών ) στην παροχή υπηρεσιών Εδικής Αγωγής και Ψυχικής Υγείας.

Τι έχει γίνει στην Ειδική Αγωγή στην Εκπαίδευση

Για τις πρωτοβουλίες της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων να ενισχύσει την Ειδική Αγωγή, αλλά και τις προσπάθειες της Kυβέρνησης να προστατεύσει τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία, μίλησε η Υφυπουργός Μερόπη Τζούφη.

«Το ζήτημα της αντιμετώπισης των παιδιών με αναπηρία και των οικογενειών τους είναι ένα ζήτημα διαχρονικά δύσκολο, που για πολλά χρόνια δεν έτυχε των δεόντων χειρισμών», τόνισε η Υφυπουργός. Πρόσθεσε ότι «χρειάζονται στοχευμένες παρεμβάσεις σε όλους τους τομείς», καθώς και «ενίσχυση των δομών παροχής υπηρεσιών αρχικής διάγνωσης, παρέμβασης και αποκατάστασης αλλά και των εκπαιδευτικών δομών». Υπενθύμισε ότι «η Κυβέρνηση έχει καταβάλει ουσιαστικές προσπάθειες προκειμένου να προστατεύσει και να ενισχύσει τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία. Νομοθέτησε μια σειρά από μέτρα, όπως η Χάρτα των Δικαιωμάτων της Αναπηρίας, φτιάχνοντας κεντρικές δομές οι οποίες παρεμβαίνουν σε όλα τα συναρμόδια υπουργεία και ξεκινώντας την καταγραφή των ανθρώπων με αναπηρία».

Ιδιαίτερη μνεία έκανε στις πρωτοβουλίες του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας & Θρησκευμάτων για την ενίσχυση της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης. Συνοπτικά, ανέφερε ότι:

  • Μετά από 8 χρόνια, ιδρύθηκαν 36 σχολικές μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης.
  • Ιδρύθηκαν 531 Τμήματα Ένταξης στα σχολεία της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
  • Έγιναν περίπου 000 προσλήψεις εκπαιδευτικών για την παράλληλη στήριξη (υπάρχει ωστόσο διπλάσιος αριθμός αιτημάτων).
  • Προσαρμόστηκαν τα ωρολόγια προγράμματα των Ειδικών Νηπιαγωγείων και Δημοτικών Σχολείων με εκείνα των σχολείων γενικής εκπαίδευσης και δυνατότητα για Ολοήμερο Πρόγραμμα
  • Θεσμοθετήθηκε το Ενιαίο Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο-Λύκειο, με επαγγελματικά δικαιώματα αντίστοιχα των ΕΠΑΛ και ίδρυση 18 ακόμη τέτοιων σχολείων.
  • Μειώθηκε ο αριθμός μαθητών ανά τμήμα και έγινε προσπάθεια κάλυψης ακόμη και σε περιπτώσεις που υπάρχει μόνο ένας μαθητής
  • Καθιερώθηκε για πρώτη φορά η άσκηση καθηκόντων Ψυχολόγων και Κοινωνικών Λειτουργών στα σχολεία γενικής και επαγγελματικής Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (159 προσλήψεις).
  • Αυξήθηκε ο αριθμός προσλήψεων αναπληρωτών εκπαιδευτικών και ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού, σε αριθμό σχεδόν διπλάσιο των προ τριετίας προσλήψεων (2014-2015: 6.300 και 2017-2018: πάνω από 10.800).
  • Για πρώτη φορά προσελήφθησαν σχολικοί νοσηλευτές (από 0 νοσηλευτές το 2014-2015 σε 516 νοσηλευτές φέτος)
  • Σημειώθηκε θεαματική αύξηση του αριθμού των λειτουργών που ανήκουν στο Ειδικό Βοηθητικό Προσωπικό (από 438 μέλη το 2014-2015 σε 1223 φέτος).

Ποια είναι η σπουδαιότητα του Εθνικού Σχεδίου για την Ειδική Αγωγή  - Θεραπεία

Στην ουσία, με το Πόρισμα που σήμερα παρουσιάζεται δρομολογείται για 1η φορά ένα Εθνικό Σχέδιο στο χώρο της Ειδικής Αγωγής-Θεραπείας με στόχο την εγγυημένη κάλυψη των πραγματικών αναγκών των παιδιών και των οικογενειών τους. Αποτελεί ταυτόχρονα το Πόρισμα αυτό, ένα ικανοποιητικό πλαίσιο για τη σύναψη συλλογικής σύμβασης μεταξύ του ΕΟΠΥΥ και των ειδικών γιατρών-θεραπευτών , με την οποία θα διασφαλίζεται η επαρκής χρηματοδότηση από τον ΕΟΠΥΥ όλων των ιατρικά αναγκαίων θεραπειών , καθώς και ο έλεγχος των Κέντρων και της ποιότητας της φροντίδας. Το συμφέρον των παιδιών, των οικογενειών τους, των γιατρών και των ειδικών θεραπευτών που κάνουν με αξιοπρέπεια τη δουλειά τους, είναι να υλοποιηθεί γρήγορα αυτό το Εθνικό Σχέδιο για την Ειδική Αγωγή –Ειδική Θεραπεία και να εφαρμοστεί ένα σύγχρονο πλαίσιο συμβάσεων του ΕΟΠΥΥ, με ιδιώτες παρόχους, παράλληλα με τη συνεχή προσπάθεια αναβάθμισης των δημόσιων δομών"


Επικοινωνήστε μαζί μας:
Μύλων 75 104 41 Αθήνα
210 5121893

τηλεφωνήστε μας για οποιαδήποτε ερώτηση ή απορία

news@infokids.gr

για νέα, πληροφορίες, εκδηλώσεις ή Δελτία τύπου

info@infokids.gr

για ερωτήσεις και πληροφορίες σχετικά με το site μας

Design by | WebOlution & Powered by | Access Point
Το περιεχόμενο της ιστοθέσης είναι μόνο για ενημερωτικό σκοπό και δεν θα πρέπει να αντικαθιστά οποιαδήποτε ιατρική συμβουλή, διάγνωση ή και θεραπεία που χορηγείται από τον γιατρό σας ή από τον εξειδικευμένο επιστήμονα υγείας. Απαγορεύεται η αναπαραγωγή, μεταβίβαση, διανομή ή αποθήκευση μέρους ή του συνόλου του περιεχομένου σε οποιαδήποτε μορφή, χωρίς την προηγούμενη γραπτή συγκατάθεση του νομικού τμηματος του Infokids.


Όλα όσα αφορούν εσάς και το παιδί σας
τώρα στο e-mail σας

Εγγραφή στο Newsletter