Η Ν. Κεραμέως αποκλειστικά στο Infokids για το νέο Ολοήμερο και την αναβάθμιση του δημόσιου σχολείου

Η Νίκη Κεραμέως εκπρόσωπος της Ελλάδας στην 41η Διάσκεψη της UNESCO
Μία εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη για τα θέματα της Παιδείας, παραχώρησε η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, στο Infokids.gr όπου παρουσίασε εκτενώς τις αλλαγές που έρχονται στο Ολοήμερο από τη νέα σχολική χρονιά 2022-23,  αναφέρθηκε στο σχέδιο Νόμου του υπουργείου για τα ΑΕΙ, που αναμένεται να ψηφιστεί εντός του μήνα που διανύουμε καθώς και στις εξετάσεις PISA που φέτος διεξήχθησαν για πρώτη φορά. Τέλος, προανήγγειλε ότι η σχολική χρονιά, τον Σεπτέμβριο θα μας βρει συνολικά μετά από 2 χρόνια με 25.000 επιπλέον μόνιμους εκπαιδευτικούς.
Πρόσφατα προαναγγείλατε αλλαγές στο ολοήμερο σχολείο προς όφελος της ελληνικής οικογένειας. Τι θα ισχύσει από την νέα σχολική χρονιά για τους μαθητές που θα φοιτούν στο ολοήμερο; Τα παιδιά θα παρακολουθούν επιπλέον δραστηριότητες το διάστημα αυτό που θα κάθονται στο σχολείο ή θα γίνεται μόνο η μελέτη και η προετοιμασία για την επόμενη μέρα;

Πράγματι ανακοινώσαμε πρόσφατα σημαντική επέκταση και αναβάθμιση του Ολοήμερου Σχολείου, η οποία θα είναι χρονική αλλά και ποιοτική. Από τη νέα σχολική χρονιά, το ολοήμερο πρόγραμμα στα μισά των ήδη λειτουργούντων Ολοήμερων Σχολείων της χώρας, δηλαδή σε περίπου 5.000 τμήματα, θα επεκταθεί κατά μιάμιση ώρα και θα ολοκληρώνεται στις 5:30 το απόγευμα. Παράλληλα, πέραν της χρονικής επέκτασης, αναβαθμίζουμε το Ολοήμερο και ποιοτικά, εμπλουτίζοντας το πρόγραμμα με δράσεις που είναι ιδιαίτερα ελκυστικές προς τα παιδιά και πολλαπλά ωφέλιμες, όπως τα εικαστικά, ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι κατά τη διάρκεια του προγράμματος οι μαθητές θα καλύπτουν και τη μελέτη, ώστε επιστρέφοντας στο σπίτι να έχουν ελεύθερο χρόνο.

Η ανωτέρω επέκταση έχει διττή στόχευση: αφ’ ενός την ουσιαστική ποιοτική αναβάθμιση της παρεχόμενης δημόσιας εκπαίδευσης, με δημιουργικές δράσεις, αφ’ ετέρου τη διευκόλυνση συμμετοχής των γονέων στην αγορά εργασίας, φέρνοντας πιο κοντά το σχολικό ωράριο με το ωράριο των εργαζόμενων γονέων. Επιπλέον, θα μπορούν όλα τα παιδιά να εγγράφονται ελεύθερα στο Ολοήμερο, δίχως κριτήρια.

Υπ. Παιδείας: Νέα λουκέτα σε τάξεις λόγω κρουσμάτων - Καθησυχαστική η κυβέρνηση για τη νόσηση μαθητών

Φέτος διεξήχθησαν για πρώτη φορά σε πιλοτικό στάδιο οι εξετάσεις PISA για μαθητές της ΣΤ’ τάξης δημοτικού και Γ’ τάξης του Γυμνασίου. Μιλήστε μας για το εγχείρημα και για τα μέχρι στιγμής δεδομένα που έχουν εξαχθεί από την αξιολόγηση των γραπτών των μαθητών.

Για πάρα πολλά χρόνια στην Ελλάδα χαράσσαμε εκπαιδευτική πολιτική χωρίς να έχουμε απτά, μετρήσιμα δεδομένα. Για τον λόγο αυτό, θεσπίσαμε και εφαρμόσαμε από φέτος τις διαγνωστικές εξετάσεις PISA, με στόχο να αποτυπώσουμε την υφιστάμενη κατάσταση, να εντοπίσουμε εκπαιδευτικές ανάγκες και να βελτιώσουμε συνολικά την παρεχόμενη εκπαίδευση. Το επόμενο διάστημα αναμένουμε τα αποτελέσματα των εξετάσεων, οι οποίες, σημειωτέον, διεξήχθησαν με στρωματοποιημένη δειγματοληψία σε σχολεία όλης της επικράτειας και όλων των τυπολογιών. Η προσπάθεια στοχεύει στη συνεχή αναβάθμιση του εκπαιδευτικού συστήματος στη βάση στοιχείων για όλα τα παιδιά στην Ελλάδα.

Κεραμέως: "Δεν κλείνουμε τα σχολεία. Δεν υπάρχει μαζική διασπορά στις τάξεις"

Ποιος είναι ο σχεδιασμός του Υπουργείου Παιδείας για τη νέα σχολική χρονιά 2022-23 αναφορικά με τις προσλήψεις εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας; Όταν θα ξεκινήσουμε τα μαθήματα θα έχουν καλυφθεί επαρκώς τα κενά στα σχολεία δεδομένου ότι και φέτος γίναμε δέκτες πολλών παραπόνων από γονείς ότι μέχρι και τα τέλη της χρονιάς υπήρχαν σχολεία που απουσίαζαν εκπαιδευτικοί βασικών μαθημάτων;

Για 12 ολόκληρα χρόνια δεν είχε γίνει ούτε ένας διορισμός εκπαιδευτικού, και ενώ έφευγαν κάθε χρόνο κάποιες χιλιάδες εκπαιδευτικοί στη σύνταξη. Η Κυβέρνησή μας έχει ήδη προχωρήσει σε 16.200 μόνιμους διορισμούς, 11.700 στη γενική παιδεία και 4.500 στην ειδική αγωγή και εκπαίδευση. Προ λίγων ημερών, ανακοινώσαμε άλλους 8.500 που θα πραγματοποιηθούν μέσα στο καλοκαίρι, προσεγγίζοντας έτσι τους 25.000 μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών σε μόλις δύο χρόνια. Σταδιακά και σε συνεργασία με το Υπουργείο Εσωτερικών, επιφέρουμε μία πιο υγιή ισορροπία στο ανθρώπινο δυναμικό της εκπαίδευσης, με στόχο οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί να καλύπτουν έκτακτες ανάγκες. Με εμπλουτισμένο ανθρώπινο δυναμικό, είμαστε καθόλα έτοιμοι για την ερχόμενη σχολική χρονιά.

Το bullying αποτελεί μάστιγα για το σχολείο και, παρά τις πρωτοβουλίες και τα μέτρα πρόληψης και καταστολής του φαινομένου που έχουν ληφθεί επί των ημερών σας, εντούτοις συνεχίζουμε να ακούμε για τέτοια περιστατικά στις τάξεις. Προγραμματίζετε κάποιο στοχευμένο πρόγραμμα παρέμβασης ώστε τέτοια φαινόμενα να παταχθούν ριζικά και οι μαθητές να εμπεδώσουν ότι τέτοιου είδους συμπεριφορές δεν γίνονται επ’ ουδενί αποδεκτές;

Η εξασφάλιση ενός ασφαλούς, υγιούς, συμπεριληπτικού σχολικού περιβάλλοντος, απαλλαγμένου από το νοσηρό φαινόμενο της σχολικής βίας και του εκφοβισμού, αποτελεί προτεραιότητα για εμάς. Σε αυτή την κατεύθυνση, έχουμε αναλάβει δράσεις, ώστε κανένα παιδί να μην αισθάνεται μόνο, απροστάτευτο, φοβισμένο.

Μεταξύ άλλων, εντάξαμε από πέρυσι στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα όλων των νηπιαγωγείων, δημοτικών και γυμνασίων της χώρας, τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων, που περιλαμβάνουν θεματικές όπως τα Ανθρώπινα Δικαιώματα, ο Αλληλοσεβασμός και ο Σεβασμός στη διαφορετικότητα. Μέσω αυτών, καλλιεργούνται δεξιότητες αλλά και αξίες, ώστε οι αυριανοί πολίτες να είναι εφοδιασμένοι με υπευθυνότητα, ανεκτικότητα και αλληλοσεβασμό, αλλά και με θάρρος και αυτοπεποίθηση. Καθιερώσαμε το Σύμβουλο Σχολικής Ζωής, εκπαιδευτικό που είναι βασικό σημείο επαφής για μαθητές που μπορεί να βιώνουν περιστατικά σχολικού εκφοβισμού και καθοδηγεί και ενημερώνει μαθητές, γονείς και κηδεμόνες σε θέματα παιδαγωγικής αντιμετώπισης ζητημάτων όπως η διαχείριση κρίσεων και πρόληψη ακραίων συμπεριφορών, και παράλληλα συμβάλλει στην καλλιέργεια σχέσεων εμπιστοσύνης μεταξύ των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας.

Φέτος, τα σχολεία μας είναι επίσης ενισχυμένα με πάνω από 2.000 ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς, με στόχο την υποστήριξη της εκπαιδευτικής κοινότητας, ιδιαίτερα σε τέτοια θέματα, ενώ έχουμε προχωρήσει και σε οριζόντιες επιμορφωτικές δράσεις. Ο σχολικός εκφοβισμός είναι ένα παγκόσμιο, πολυπαραγοντικό φαινόμενο με κοινωνικές, πολιτισμικές και άλλες προεκτάσεις. Χρέος όλων μας είναι να συμβάλλουμε στον περιορισμό και την εξάλειψή του.

Γονείς καταγγέλουν στο Ιnfokids: "Αντί να μειωθούν οι 25 μαθητές ανά τάξη, πλέον φτάνουμε σε τάξεις των 27!"

Οι Πανελλήνιες 2022 ολοκληρώθηκαν, οι βαθμολογίες ανακοινώθηκαν και πλέον περιμένουμε τις βάσεις εισαγωγής. Οι γονείς αλλά και υποψήφιοι παραπονιούνται ότι οι φετινοί 68.000 εισακτέοι θα μπορούσαν να είναι και παραπάνω και να μην μπει “κόφτης” στην επιθυμία τους για εισαγωγή στο Πανεπιστήμιο. Τι απαντάτε σε όσους σας κατηγορούν για την εφαρμογή της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής και για το γεγονός ότι μπορεί να «κόψει» υποψήφιους με υψηλούς βαθμούς λόγω του ότι δεν «έπιασαν» την ΕΒΕ σε κάποιο ειδικό μάθημα;

Είναι η δεύτερη χρονιά εφαρμογής της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ). Πρόκειται για ένα σύστημα που στοχεύει στη δημιουργία πραγματικών προοπτικών για τους νέους μας. Τα προηγούμενα χρόνια μπορούσε κάποιος να εισαχθεί στο Πανεπιστήμιο με βαθμολογία 1 στα 20. Ήταν ένα καθεστώς στρέβλωσης, από κάθε άποψη.

Πρωτίστως α) για τον ίδιο τον φοιτητή, ο οποίος πρέπει να είναι σε θέση να φοιτήσει και να αποφοιτήσει από τη σχολή του, β) για τα Πανεπιστήμια, καθότι μέλημά μας είναι η ποιοτική αναβάθμιση των σπουδών, αλλά και γ) για την ίδια την κοινωνία και τους φορολογούμενους, που επιδιώκουν τη βέλτιστη αξιοποίηση των χρημάτων τους προς όφελος των νέων και της ποιοτικής εκπαίδευσής τους. Η ΕΒΕ λειτούργησε και όντως εισήχθησαν στα ΑΕΙ υποψήφιοι που πληρούν ελάχιστες ακαδημαϊκές προϋποθέσεις.

Ο συνολικός αριθμός εισακτέων στα ΑΕΙ, την ΑΣΠΑΙΤΕ και τις Ανώτατες Εκκλησιαστικές Ακαδημίες, για φέτος ανέρχεται σε 68.394. Πέρυσι εισήχθησαν 60.070. Ως προς την ανακοίνωση των βάσεων εισαγωγής, στόχος είναι να γίνουν νωρίτερα φέτος, πριν τις 15 Αυγούστου.

Πώς θα προχωρήσετε από τη νέα χρονιά στο ζήτημα της αξιολόγησης των σχολικών μονάδων και της ατομικής αξιολόγησης των εκπαιδευτικών; Είστε αποφασισμένη να υλοποιήσετε αυτό το μέτρο, παρά τις σφοδρές αντιδράσεις των εκπαιδευτικών ομοσπονδιών;

Η αποφασιστικότητά μας είναι νομίζω δεδομένη, και αυτή εκδηλώθηκε και την περυσινή χρονιά, όταν προχωρήσαμε στην αξιολόγηση της σχολικής μονάδας. Οι συνδικαλιστικές ηγεσίες προκήρυξαν αποχή διαρκείας και έτσι αναγκαστήκαμε να καταφύγουμε στα δικαστήρια τρεις φορές, προκειμένου να μπορέσει τελικά να εφαρμοστεί στην πράξη ένας νόμος ψηφισμένος από τη Βουλή των Ελλήνων.

Φέτος είναι η πρώτη χρονιά που η αξιολόγηση εφαρμόστηκε καθολικά και μάλιστα στην συντριπτική πλειονότητα -99,2%- των σχολείων της χώρας. Έχει πιστεύω πλέον καταστεί σαφής η χρησιμότητα του εργαλείου της αξιολόγησης, τόσο για τη βελτίωση του εκπαιδευτικού έργου όσο και για την επαγγελματική ανέλιξη των εκπαιδευτικών μας. Για αυτό άλλωστε και είναι ένα εργαλείο το οποίο χρησιμοποιείται στα περισσότερα εκπαιδευτικά συστήματα της χώρας για τη βελτίωσή τους.

Κεραμέως: "Έχουν μειωθεί τα κρούσματα στις τάξεις - Καμία συζήτηση για κλείσιμο σχολείων"

Είστε ικανοποιημένη από την πρώτη χρονιά εφαρμογής της Τράπεζας Θεμάτων στην Α και την Β Λυκείου; Το εγχείρημα στέφθηκε από επιτυχία; Η ύλη καλύφθηκε όπως έπρεπε; Τι δείχνουν τα στατιστικά στοιχεία από τις φετινές προαγωγικές εξετάσεις;

Η Τράπεζα Θεμάτων έχει αποτελέσει αντικείμενο έντονης κριτικής, οι Κασσάνδρες όμως διαψεύστηκαν και πάλι. Ο στόχος της Τράπεζας Θεμάτων είναι διττός, διασφαλίζει αφενός την αξιοπιστία και την εγκυρότητα των εξετάσεων μέσω χιλιάδων θεμάτων τα οποία εκπονούν αξιοκρατικά επιλεγμένες και επιστημονικά άρτιες ομάδες θεματοδοτών, αφετέρου την ελάχιστη κάλυψη της ύλης από όλους.

Επιπλέον, μέσω της Τράπεζας Θεμάτων περιορίζουμε τις ανισότητες στην προετοιμασία των εξεταζόμενων μαθητών, καθώς τα θέματα είναι πλήρως και ελεύθερα προσβάσιμα από τους ίδιους τους μαθητές. Όλοι έχουν τη δυνατότητα να εξασκηθούν στο συγκεκριμένο τύπο θεμάτων στα οποία θα κληθούν να αξιολογηθούν, γεγονός που ενισχύει την επιδίωξη για ισότητα ευκαιριών στην εκπαίδευση.

Πώς μέσω του νέου νομοσχεδίου για τα ΑΕΙ προάγεται η διεπιστημονικότητα και η διεύρυνση των ακαδημαϊκών οριζόντων των φοιτητών;  Τι επιλογές τους δίνονται;

Η διεπιστημονικότητα προάγεται πολλαπλώς μέσω του προωθούμενου νομοσχεδίου για τα ΑΕΙ. Τα προγράμματα σπουδών γίνονται πιο σύγχρονα και πιο ελκυστικά. Θεσμοθετούμε, μεταξύ άλλων, διεπιστημονικά κοινά/διπλά προπτυχιακά μεταξύ πανεπιστημιακών τμημάτων του ίδιου ή άλλων ΑΕΙ, εντός και εκτός Ελλάδας, δίνουμε στους φοιτητές μας δυνατότητα επιλογής μαθημάτων άλλων τμημάτων, της ίδιας ή άλλης Σχολής εντός του ίδιου ΑΕΙ.

Επιπλέον, μπορούν να οργανώνονται περισσότερα του ενός προπτυχιακά προγράμματα σπουδών ανά τμήμα, ενώ θεσπίζουμε και το «Ελληνικό Erasmus», δηλαδή την εσωτερική κινητικότητα φοιτητών μεταξύ Ελληνικών ΑΕΙ. Για παράδειγμα, ένας φοιτητής της Αρχιτεκτονικής μπορεί να παρακολουθήσει ένα εξάμηνο στη Σχολή Καλών Τεχνών ή ένας φοιτητής Νομικής σε τμήμα Οικονομικών άλλου ΑΕΙ.

Η διεπιστημονικότητα αποτελεί διεθνή τάση. Είναι καιρός να φύγουμε από τα στεγανά, και αυτό υπηρετεί, μεταξύ άλλων, το νέο νομοσχέδιο. Ανοίγουμε «Νέους Ορίζοντες» για τους φοιτητές, τους καθηγητές, για τα ίδια τα Πανεπιστήμιά μας.

Διαβάστε επίσης:

Ευτυχισμένος μπαμπάς ο Πύρρος Δήμας για φαγητό μαζί με τα παιδιά του (εικόνα)

Ονειρεύτηκα έναν “οδηγό παιδιού” από τη γέννησή του μέχρι την πρώτη μέρα στο σχολείο -και τώρα τον έχω!

Υποκλινόμαστε στη Γεωργιέλλη: Παρά την πρόσφατη απώλεια του μπαμπά της, “‘εσκισε” στις εξετάσεις με 19.175 μόρια!

«The Other Pair»: Μία ταινία για την αλληλεγγύη των παιδιών που πηγάζει από την καρδιά τους ( vid)