Πήρε το παιδί σας κιλά στην καραντίνα; Πώς να το βοηθήσετε να χάσει βάρος

«Μένουμε σπίτι» συνέστησαν οι ειδικοί σε όλον τον κόσμο, προκειμένου να περιοριστεί η διασπορά του κορωνοϊού. Δεδομένης αυτής της επιταγής, αλλά και το γενικότερου lockdown μικροί και μεγάλη παρέμειναν εντός και με περιορισμένη δυνατότητα άσκησης.

Καθ’ όλη τη διάρκεια της καραντίνας, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης γέμισαν φωτογραφίες και βίντεο από τις μαγειρικές και ζαχαροπλαστικές δημιουργίες μαμάδων και όχι μόνο, τόσο για να περάσουν δημιουργικά το χρόνο τους, όσο και να μειώσουν τις ανάγκες εξόδου για φούρνο ή ζαχαροπλαστείο.

Ωστόσο, αυτή η ναι μεν δημιουργική απασχόληση άφησε εμφανώς τα «σημάδια» του στο σώμα, αλλά και στη ζυγαριά. Έρευνες έδειξαν, ότι το lockdown είχε ιδιαίτερα αρνητικές συνέπειες αναφορικά με την παιδική παχυσαρκία.
Την χρονική περίοδο της καραντίνας τα παιδιά έφαγαν και κοιμήθηκαν πολύ περισσότερο και ασκήθηκαν λιγότερο, συγκριτικά με ένα χρόνο πριν.

Μία επιστημονική ομάδα από το Πανεπιστήμιο του Buffalo μελέτησε 41 υπέρβαρα παιδιά από την Ιταλία, στο χρονικό διάστημα Μαρτίου – Απριλίου, όταν η χώρα βρισκόταν σε lockdown για τον περιορισμό της διασποράς του κορωνοϊού.
Από τα ευρήματά τους συμπέραναν, ότι τα παιδιά έτρωγαν ένα επιπλέον γεύμα κάθε ημέρα και κοιμούνταν μισή ώρα παραπάνω σε καθημερινή βάση.

Επιπροσθέτως, αντικατέστησαν την σωματική άσκηση με επιπλέον πέντε ώρες την ημέρα μπροστά στην οθόνη, ενώ η πρόσληψη κόκκινου κρέατος, ζαχαρωδών ποτών και πρόχειρου φαγητού παρουσίασαν επίσης σημαντική αύξηση.

Με την παχυσαρκία να συνδέεται άρρηκτα με τον διαβήτη τύπου 2, τα ευρήματα των επιστημόνων θα μπορούσαν να επηρεάσουν τους ήδη αυξανόμενους αριθμούς της νόσου.

Η έρευνα διεξήχθη υπό την καθοδήγηση του Dr Steven Heymsfield, καθηγητή στο Βιοϊατρικό Κέντρο Έρευνας του Πανεπιστημίου της Λουιζιάνα και του Dr Angelo Pietrobelli, καθηγητή του Πανεπιστημίου της Βερόνα, στην Ιταλία.

«Η τραγωδία της πανδημίας του Covid-19 είχε και παράπλευρες συνέπειες, πέραν της μόλυνσης από τον ιό. Παιδιά και έφηβοι που δίνουν μάχη με την παχυσαρκία βρέθηκαν σε μία θέση απομόνωσης, που φάνηκε να δημιουργεί ένα δυσμενές περιβάλλον για να διατηρηθεί ένας υγιεινός τρόπος ζωής και συμπεριφοράς.

Η αναγνώριση αυτών των δυσμενών επιπτώσεων είναι ζωτικής σημασίας για την αποφυγή της υποτίμησης των σκληρών προσπαθειών ελέγχου του βάρους μεταξύ υπέρβαρων νέων», δήλωσε η συν-συγγραφέας της έκθεσης Myles Faith, ειδικός στην παιδική παχυσαρκία, στο Πανεπιστήμιο του Buffalo.

«Αναλόγως με τη διάρκεια της καραντίνας, η πρόσληψη αυτή του βάρους μπορεί να είναι δύσκολα ανατρέψιμη και μπορεί να αυξήσει την παιδική παχυσαρκία κατά την ενηλικίωση, εάν δεν επανέλθουν οι πρότερες υγιεινές συνήθειες. Για αυτό η παιδική και εφηβική παχυσαρκία τείνει να προβλέπει το βάρος στην ενηλικίωνση», προσθέτει.

Οι ερευνητές καλούν τους ειδικούς να εστιάσουν στην δημιουργία ψηφιακών προγραμμάτων για υγιεινές συνήθειες σε περιπτώσεις σαν αυτή της καραντίνας, ώστε οι οικογένειες να λαμβάνουν σωστές συμβουλές.

Τα ευρήματα της έρευνας δημοσιεύθηκαν στο περιοδικό Obesity.

Πώς να βοηθήσουμε το παιδί μας να χάσει κιλά

«Τα παιδιά έχουν τις δικές τους διατροφικές ανάγκες που είναι απαραίτητες για την ανάπτυξή τους», αναφέρει η Tamara Melton, διαιτολόγος και καθηγήτρια στο Georgia State University.

Παράλληλα, δίνει συμβουλές για το πώς τα παιδιά μπορούν να χάσουν με ασφάλεια σωματικό βάρος.

«Σε συνεργασία με τον παιδίατρό σας διασφαλίστε πως θα χάσει βάρος με έναν ασφαλή τρόπο. Ωστόσο μπορείτε κι εσείς να λάβετε υπόψη σας μερικά απλά βηματάκια που θα βοηθήσουν το παιδί σας, αλλά κι εσάς να εντάξετε στη ζωή σας πιο υγιεινές συνήθειες», συμπληρώνει.

1. Να θέσετε το σωστό στόχο κιλών: Τα μικρά σε ηλικία παιδιά δεν πρέπει να χάσουν κιλά, καθώς επειδή εξακολουθούν να μεγαλώνουν μπορεί να χρειαστεί να διατηρήσουν το βάρος τους. Ωστόσο, οι έφηβοι ακολουθώντας μία σωστή διατροφή μπορούν να χάσουν από μισό έως 2 κιλά την εβδομάδα «Ο γιατρός του παιδιού σας είναι αυτός που θα σας δώσει τις κατευθύνσεις», λέει η Melton.

2. Όχι σε δίαιτες και συμπληρώματα: Η πρώτη σας αντίδραση μπορεί να είναι να βάλετε το παιδί σας να κάνει δίαιτα. Όμως, αν δεν το συστήσει ο παιδίατρός σας, τότε αποφύγεται να προχωρήσετε σε οποιοδήποτε σχέδιο μείωσης θερμίδων από τα παιδιά σας. Μπορεί να τα εμποδίσει από το να πάρουν τα σωστά θρεπτικά συστατικά, που χρειάζονται για την ανάπτυξή τους.

Επιπλέον, τα συμπληρώματα διατροφής που βοηθούν στην απώλεια βάρους δεν είναι καθόλου καλή ιδέα, εκτός αν υπάρχει ιατρική συμβουλή. Υπάρχουν λίγες ή καθόλου έρευνες για το πώς αυτά τα συμπληρώματα επηρεάζουν τα παιδιά, συνεπώς μπορεί να μην είναι ασφαλή, σημειώνει η Melton.

3. Σε πρόγραμμα όλη η οικογένεια: Αντί να επιπλήξετε το παιδί σας, η οικογένεια θα μπορούσε να κάνει μία συζήτηση για το πώς να κάνει αλλαγές στη διατροφή για όλους. «Τα παιδιά αντιγράφουν τις συνήθειες των γονιών. Έτσι είναι σημαντικό να αποτελέσετε παράδειγμα. Μία έρευνα κατέδειξε ότι τα παιδιά είναι πολύ πιο πιθανό να χάσουν βάρος, εάν και οι γονείς τους ακολουθούν ίδια διατροφή», τονίζει η διατροφολόγος.

Σε μία ισορροπημένη διατροφή, βέβαια, σημαντικό ρόλο παίζει και η σωματική άσκηση.

Πηγές: diabetes.co.uk, webmd.com