Πώς πρέπει να μιλήσουν νηπιαγωγοί, δάσκαλοι και καθηγητές στους μαθητές για τον κορονοϊό

Το Εργαστήριο Σχολικής Ψυχολογίας, του Τμήματος Ψυχολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών στο πλαίσιο της ορθής ενημέρωσης και της ευαισθητοποίησης της εκπαιδευτικής και μαθητικής κοινότητας για τον κορονοϊό εξέδωσε ένα ηλεκτρονικό έντυπο με χρήσιμες επισημάνσεις για τους εκπαιδευτικούς και τα
σχολεία σχετικά με την ψυχοκοινωνική υποστήριξη των μαθητών εν μέσω έξαρσης αυτού του ιού.

Όπως επισημαίνουν οι ειδικοί είναι σημαντικό να διευκολυνθούν τα παιδιά να κατανοήσουν το γεγονός, να διατυπώσουν απορίες, ανησυχίες, να εκφράσουν συναισθήματα και να αισθανθούν ότι οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί μπορούν να τους παρέχουν τη στήριξη που χρειάζονται.

Ποια στάση πρέπει να κρατήσουν οι νηπιαγωγοί,  δάσκαλοι και οι καθηγητές

  • Είμαστε διαθέσιμοι να συζητήσουμε και κυρίως να «ακούσουμε» τους προβληματισμούς και τις ανησυχίες των μαθητών.
  • Είμαστε διαθέσιμοι, εφόσον το παιδί θέλει να μιλήσει ή να επικοινωνήσει μαζί μας με κάποιον τρόπο, αποφεύγοντας να το πιέσουμε να εκφραστεί.
  • Καθησυχάζουμε τα παιδιά με το να είμαστε πιο διαθέσιμοι για εκείνα.
  • Απαντούμε στις ερωτήσεις των μαθητών όσες φορές και αν χρειαστεί.
  • Διερευνούμε τι γνωρίζουν ήδη οι μαθητές/τριες για το γεγονός.
  • Παρέχουμε πληροφορίες με τρόπο και περιεχόμενο σύμφωνο με την ηλικία και το στάδιο γνωστικής ανάπτυξης των μαθητών.
  • Είμαστε ειλικρινείς και σαφείς και δεν δίνουμε πληροφορίες, για τις οποίες δεν είμαστε σίγουροι.
  • Εάν στο σχολείο υπάρχουν μαθητές από διαφορετικά γλωσσικά και πολιτισμικά περιβάλλοντα, είναι σημαντικό να διασφαλιστεί ότι έχουν λάβει τις απαραίτητες πληροφορίες και οδηγίες σε κατανοητή για τους ίδιους γλώσσα.

Τι πρέπει να πούμε στους μαθητές προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας

  • Παρέχουμε απλές, περιεκτικές και κατανοητές πληροφορίες σχετικά με τον κορονοϊό.
  • Απαντούμε μόνο στις ερωτήσεις που τίθενται από τους μαθητές.
  • Ελέγχουμε αν έχουν γίνει κατανοητές οι λέξεις ή οι έννοιες που έχουν αναφερθεί.

Στα παιδιά σχολικής ηλικίας

  • Παρέχουμε εξηγήσεις με απλά λόγια χωρίς περιττές λεπτομέρειες.
  • Απαντούμε με ειλικρίνεια και σαφήνεια στις ερωτήσεις των παιδιών όσες φορές και αν χρειαστεί χωρίς να παρέχουμε ψευδείς καθησυχασμούς.
  • Διαψεύδουμε φήμες και μύθους και βοηθούμε να ξεχωρίσουν αυτό που συμβαίνει από αυτό που φαντάζονται ή φοβούνται ότι μπορεί να συμβεί.
  • Χρησιμοποιούμε κατάλληλους όρους στο πλαίσιο των οδηγιών από τους επίσημους φορείς υγείας.

Σε εφήβους

  • Μεταδίδουμε υπεύθυνη και αξιόπιστη ενημέρωση απευθείας στους εφήβους είτε τους βοηθούμε να αναζητήσουν οι ίδιοι αξιόπιστες και επιστημονικά έγκυρες πηγές πληροφόρησης.
  • Οι υπερβολές και οι ανακρίβειες χρειάζεται να εντοπίζονται και να αποσαφηνίζονται.
  • Οι έφηβοι μαθητές θέλουν ειλικρινή, σαφή, έγκυρη και πρόσφατη πληροφόρηση.
  • Συζητούμε με τους εφήβους σχετικά με τον ρόλο των Μ.Μ.Ε. και τους βοηθούμε να καταλήξουν οι ίδιοι αν η υπερπληροφόρηση είναι αποτελεσματική ή όχι.

Έκφραση συναισθημάτων και συναισθηματική στήριξη

  • Είναι σημαντικό οι μαθητές να νιώσουν ότι μπορούν να μιλήσουν και να εκφράσουν δυσάρεστα συναισθήματα (ανησυχία, φόβο, θυμό, ενοχή).
  • Εξηγούμε στα παιδιά ότι στην παρούσα κατάσταση δύσκολα συναισθήματα (όπως θυμός, φόβος, θλίψη) είναι αναμενόμενα και φυσιολογικά.
  • Διευκολύνουμε το μοίρασμα των συναισθημάτων και της ανησυχίας των παιδιών, καθώς βοηθά στο να μη μεγεθύνονται παράλογοι και υπέρμετροι φόβοι.
  • Ενθαρρύνουμε τα παιδιά να μιλήσουν και να εκφράσουν τα συναισθήματά τους. Είναι σκόπιμο τυχόν παράλογες ανησυχίες να τεθούν σε ένα ρεαλιστικό πλαίσιο.

Αποφυγή απόδοσης ευθυνών/κατηγοριών

  • Αποφεύγουμε τη γενικότερη απόδοση κατηγοριών και ευθυνών σε φορείς και πρόσωπα, για να μην μειωθεί το αίσθημα ασφάλειας και προστασίας.
  • Αν ένα παιδί έχει νοσήσει, χρειάζεται προσοχή να μην ενοχοποιηθεί το ίδιο για τυχόν μετάδοση του ιού.
  • Σε περίπτωση απόδοσης ευθυνών σε κάποιο παιδί ή ενήλικα που νόσησε, εξηγούμε γιατί δεν ευθύνεται ο ίδιος για την ασθένεια.
  • Μεριμνούμε για την αποφυγή στιγματισμού μαθητών που έχουν νοσήσει, έχουν ταξιδέψει ή κατάγονται από άλλες χώρες ανάλογα με τα κρούσματα του ιού.

Μπορείτε να δείτε αναλυτικά το φυλλάδιο και να το “κατεβάσετε” για το δικό σας σχολείο πατώντας εδώ