Σχολικές εκδρομές: Ο Νικηφόρος Κωνσταντίνου (Ο.Γ.ΟΛΜΕ) εξηγεί στο infokids τι συμβαίνει και καταγγέλλει το υπουργείο για άρνηση συνάντησης

Το πρόσφατο συμβάν στην Ακαδημία Πλάτωνος έφερε ξανά στο προσκήνιο το πολύ σοβαρό θέμα των σχολικών εκδρομών.

• Ολόκληρο αεροβόλο κουβαλούσε μαθητής σε σχολική εκδρομή και πυροβολούσε περαστικούς.
• Παραβατικός μαθητής δεν έγινε δεκτός σε εκδρομή από τους καθηγητές και οι γονείς του, τους μήνυσαν.
• Γονείς αποκρύπτουν προβλήματα υγείας των παιδιών τους και οι συνοδοί καθηγητές αντιμετωπίζουν ξαφνικά σοβαρότατα ιατρικά περιστατικά μαθητών, χωρίς να έχουν την παραμικρή πρότερη γνώση για την ιδιαιτερότητα του μαθητή.

Χθες η ΔΑΚΕ με μια ανακοίνωσή της καταγγέλλει τα παραπάνω και ζητά:
«ολοκληρωμένο θεσμικό πλαίσιο, που θα καθορίζει επακριβώς κάθε πτυχή των σχολικών εκδρομών και θα διασφαλίζει και θα προστατεύει απόλυτα τους εκπαιδευτικούς
Καθώς και αποζημίωση των εκπαιδευτικών για την εκτός έδρας υπηρεσία, καθώς και υπερωριακή αποζημίωση για την 24ωρη συνεχή απασχόληση.
Σε διαφορετική περίπτωση, η ΔΑΚΕ Καθηγητών Δ.Ε θα προτείνει στο Δ.Σ της ΟΛΜΕ να απέχουν οι εκπαιδευτικοί από πάσης φύσεως εκδρομές από την επόμενη σχολική χρονιά».

Η θέση της ΟΛΜΕ

Αναζητήσαμε τον Οργανωτικό Γραμματέα της ΟΛΜΕ Νικηφόρο Κωνσταντίνου και του ζητήσαμε να μας εξηγήσει τι συμβαίνει με το θεσμικό πλαίσιο του κανονισμού τους.

«Το πρόβλημα είναι παλιό και άλυτο. Το θεσμικό πλαίσιο είναι απαρχαιωμένο -δεν έχει αναθεωρηθεί από τη δεκαετία του ’60- και προβλέπει μόνο τον παιδαγωγικό χαρακτήρα των σχολικών εκδρομών. Ο νόμος θέλει αναθεώρηση».

Τι θα έπρεπε να προβλέπεται;

«Υπάρχουν τρία βασικά σημεία για να εκσυγχρονιστεί και να συμβαδίσει με τη σύγχρονη κατάσταση.
Α. Να γίνεται ένα ιδιωτικό συμφωνητικό μεταξύ γονέα και σχολείου που να ορίζει με σαφήνεια τι προβλέπεται για τη συμπεριφορά των μαθητών στις εκδρομές και ποιες θα είναι οι συνέπειες αν την παραβούν.
Β. Να υπάρχει επιμίσθιο για τους συνοδούς καθηγητές που συνοδεύουν στις σχολικές εκδρομές.
Γ. Να είναι υποχρεωμένα τα ταξιδιωτικά πρακτορεία να φτιάχνουν ασφαλιστικά συμβόλαια και όχι πρόχειρες συμφωνίες που αναιρούνται στα ψιλά γράμματα».

Συμβαίνει κάτι τέτοιο;

«Ασφαλώς και συμβαίνει. Στα λεγόμενα ψιλά γράμματα, αναιρούνται πάρα πολλά. Θα σας φέρω ένα τραγικό παράδειγμα. Πέθανε συνάδελφος σε σχολική εκδρομή στην Κρήτη. Το πρακτορείο δεν δέχτηκε να μεταφέρει τη σωρό του. Το υπουργείο το ίδιο. Η σωρός παρέμεινε στην Κρήτη 20 μέρες. Η μεταφορά της εξελίχθηκε σε οδύσσεια και τελικά φρόντισε η ΟΛΜΕ και η τοπική ΕΛΜΕ για να επιστρέψει».

Έχετε απευθυνθεί στο Υπουργείο για να συζήτησε τα αιτήματά σας;

«Δεκάδες φορές, χωρίς καμία ανταπόκριση. Με την καινούργια ηγεσία κάναμε μόνο την αρχική εθιμοτυπική συνάντηση και έκτοτε έχουμε κάνει τρία αιτήματα χωρίς ανταπόκριση για την οριοθέτηση μέσω ανανέωσης του νομοθετικού πλαισίου των σχολικών εκδρομών».

Οι σχολικές εκδρομές είναι πλέον τεράστιο ζήτημα για τους εκπαιδευτικούς, που καταγγέλλουν απαράδεκτες συμπεριφορές από τους μαθητές τους και ζητούν αλλαγή θεσμικού πλαισίου για τις εκδρομές. Και προειδοποιούν ότι αν δεν παρθούν άμεσα πρωτοβουλίες για την επίλυση όλων των προβλημάτων, δεν θα συνοδεύουν.

Τι απαντά το υπουργείο

Από την πλευρά του το υπουργείο μέσω της υφυπουργού Παιδείας, Δόμνας Μιχαηλίδου απάντησε μέσω του esos. 

  • «Στόχος του νέου νομοθετικού πλαισίου το οποίο βρίσκεται υπό επεξεργασία, είναι να μπει ένα τέλος σε φαινόμενα που αλλάζουν τον πραγματικό χαρακτήρα των μαθητικών εκδρομών, αλλά και να μπει φραγμός σε σειρά προβλημάτων τα οποία έχουν καταγραφεί από εκπαιδευτικούς και στελέχη εκπαίδευσης». Σε ερώτηση εάν μελετάται το πλαίσιο ευθυνών των εκπαιδευτικών στις μαθητικές εκδρομές , αλλά και η υποχρεωτική συμμετοχή τους η Δόμνα Μιχαηλίδου απάντησε: «Και αυτό το μελετάμε, όπως και όλο το πλαίσιο, δεδομένου ότι είναι αρκετά παρωχημένο». Ενώ θετική ήταν και για τη θεσμοθέτηση αποζημίωσης των εκπαιδευτικών για τη συμμετοχή τους στις μαθητικές εκδρομές.