Το ιδανικό Νηπιαγωγείο για το παιδί σου είναι αυτό που κάνει το μάθημα παιχνίδι!

Το μεγάλο ερώτημα που απασχολεί τους γονείς παιδιών προσχολικής ηλικίας αυτή την εποχή είναι το πώς θα επιλέξουν το ιδανικό πρώτο σχολείο για το παιδί τους. Οι σημερινοί νέοι γονείς, γνωρίζουν πλέον πολύ καλά τις ανάγκες των παιδιών, αλλά και τις δυνατότητές τους, οι οποίες δεν περιορίζονται στην σχολική αίθουσα, σε ένα χαρτί και μερικούς μαρκαδόρους. Η περίοδος της πανδημίας, μάλιστα, ήταν καθοριστική στο να αποφασίσουν οι γονείς τι είναι αυτό που πραγματικά έχει αξία κατά τα πρώτα μαθητικά χρόνια, τότε που μπαίνουν οι βάσεις της εκπαίδευσης: Δεν είναι άλλο από το παιχνίδι!

“Οι έννοιες «παιδί» και «παιχνίδι» συνδέονται με τρόπο άμεσο, άρρηκτο, αλληλοσυμπληρώνοντας η μία την άλλη. Το παιχνίδι δρα ως καταφύγιο για κάθε παιδί. Ουσιαστικοποιεί την ύπαρξή του ενώ έχει αναγνωριστεί από την Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τα ανθρώπινα δικαιώματα, ως βασικό δικαίωμα κάθε παιδιού. Πολλοί είναι οι θεωρητικοί που μιλούν διαφωτιστικά και λειτουργούν σαφώς εγκριτικά ως προς την αυθύπαρκτη σχέση παιδιού και παιχνιδιού” μας λέει η κ. Ζωή Παυλοπούλου, Νηπιαγωγός των Εκπαιδευτηρίων Δούκα (*).

Και συνεχίζει: «Το παιχνίδι έχει αναγνωριστεί πλέον ως φυσική συμπεριφορά του παιδιού, ως έμφυτη ανάγκη και ως δραστηριότητα η οποία αφορά και επηρεάζει την ανθρώπινη προσωπικότητα σε όλες της τις διαστάσεις και τα επίπεδα. Ο λειτουργικός του ρόλος επεκτείνεται στην κοινωνική ανάπτυξη του παιδιού, στην ψυχολογική του εξέλιξη, στη συναισθηματική του ολοκλήρωση και στη νοητική-γνωσιολογική του ωρίμανση.»

Η τεράστια σημασία του παιχνιδιού στην εκπαιδευτική διαδικασία της πρώτης σχολικής ηλικίας

Το παιχνίδι ενισχύει την ανάπτυξη ενός υγιούς παιδικού εγκεφάλου –ενισχύει την μάθηση. Κι όμως, δεν λειτουργούν όλα τα Νηπιαγωγεία με αυτό ως κεντρική πυξίδα, καθώς σε πολλές περιπτώσεις η έμφαση δίνεται στη μετάδοση στείρας γνώσης.

Στην αναζήτηση του ιδανικού σχολείου, λοιπόν, οι γονείς οφείλουν να επιλέξουν αυτό, στο οποίο το παιχνίδι δεν αποτελεί πολυτέλεια, μα εργαλείο μάθησης.

«Η εκπαιδευτική δραστηριότητα στο σύνολό της είναι δομημένη πάνω στην αξία του παιχνιδιού. Προτεραιότητά μας παραμένει πάντα τα παιδιά να νιώθουν χαρούμενα και ευτυχισμένα μαθαίνοντας με τρόπο ευχάριστο μέσα από το παιχνίδι με απώτερο στόχο την ολόπλευρη και ισορροπημένη σωματική, νοητική, κοινωνική και συναισθηματική εξέλιξη. Μέσα από αυτό, το παιδί εκφράζεται, δημιουργεί, κοινωνικοποιείται, εξερευνά, πειραματίζεται, αλληλοεπιδρά και ανακαλύπτει τη γνώση. Κάπως έτσι το παιχνίδι αποτελεί καθημερινά τον κυρίαρχο βοηθό μας στο «χτίσιμο» ολοκληρωμένων προσωπικοτήτων», λέει η κ. Παυλοπούλου, αναφερόμενη στο Νηπιαγωγείο των Εκπαιδευτηρίων Δούκα.

Στο σχολείο αυτό, μάλιστα, δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στο «ελεύθερο, μη δομημένο παιχνίδι, το οποίο ενισχύει την αυτογνωσία του παιδιού, τη γνωριμία με το περιβάλλον του και εξελικτικά την ανάπτυξη των δημιουργικών και κριτικών του δεξιοτήτων: Στη σχολική καθημερινότητα το παιχνίδι μπορεί να κατηγοριοποιηθεί σε μιμητικό, δημιουργικό, φανταστικό, διερευνητικό και παιχνίδι κανόνων.»

Το υπέροχο περιβάλλον των Εκπαιδευτηρίων Δούκα, οι ευρύχωρες κατάφωτες αίθουσες, τα αναρίθμητα εκπαιδευτικά παιχνίδια άριστης ποιότητας, ο τεράστιος καταπράσινος κήπος και η άμεση επαφή των παιδιών με τη φύση, δίνουν στους μικρούς μαθητές απεριόριστες ευκαιρίες για παιχνίδι. Απεριόριστες δυνατότητες να εξελιχθούν, να ανακαλύψουν και να γνωρίσουν καλύτερα τον εαυτό τους, προετοιμάζοντας σωστά το έδαφος για τα επόμενα σχολικά χρόνια.

 

(*) Η κ. Παυλοπούλου είναι Κάτοχος Μεταπτυχιακού με τίτλο «Το Παιχνίδι και ο ρόλος του στην ψυχοκοινωνική και συναισθηματική ανάπτυξη του παιδιού» στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.