Το πρόγραμμα αφορά στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Ένα νέο πρόγραμμα αυτό της διδασκαλίας της Ηθικής για την Γ΄Δημοτικού και έως την Γ΄Λυκείου, πρόκειται να καταρτιστεί από του πανεπιστημιακούς του ΕΚΠΑ. Αυτό το μάθημα θα διδάσκεται στο πλαίσιο διδιασκαλίας ισότιμου μαθήματος συναφούς περιεχομένου για μαθητές και μαθήτριες που απαλλάσσονται του μαθήματος των θρησκευτικών.
Το ΙΕΠ έχει δώσει στην ομάδα των εκπονητών του Προγράμματος Σπουδών προθεσμία οκοκλήρωσης του έργου μέχρι 31/07/2025.
Πρόκειται για τους μαθητές οι οποίοι δεν είναι xριστιανοί oρθόδοξοι (δηλαδή αλλόθρησκοι, ετερόδοξοι, άθρησκοι, άθεοι, αγνωστικιστές) και μπορούν, εφόσον το επιθυμούν, να απαλλαγούν από την υποχρέωση παρακολούθησης του μαθήματος των Θρησκευτικών, υποβάλλοντας σχετική αίτηση στον διευθυντή της σχολικής μονάδας στην οποία θα αναφέρεται το εξής: “Λόγοι θρησκευτικής συνείδησης δεν επιτρέπουν τη συμμετοχή (μου ή του παιδιού μου) στο μάθημα των Θρησκευτικών”.
Τι είναι το μάθημα Ηθικής και οι στόχοι του
Θα διδάσκεται αντίστοιχα τις ώρες των Θρησκευτικών από την Γ΄ Δημοτικού έως την Γ΄ Λυκείου.
- Προϋπόθεση δημιουργίας τμήματος στο οποίο θα διδάσκεται το μάθημα της Ηθικής , αποτελεί ο αριθμός των μαθητών, ο οποίος θα πρέπει να είναι πάνω από δέκα.
- Οταν οι μαθητές που έλαβαν απαλλαγή από το μάθημα Θρησκευτικών είναι λιγότεροι από 10, τότε αυτοί θα παρακολουθούν άλλο μάθημα σε άλλο τμήμα της ίδιας τάξης ή θα κάνουν κάποια εκπαιδευτική εργασία.
Στόχος είναι να αναπτυχθεί ένα Πρόγραμμα Σπουδών μαθητοκεντρικό, λειτουργικό και ανοικτό στην ανάδειξη διαχρονικών αξιών, το οποίο να ενεργοποιεί τους/τις μαθητές/τριες, έτσι ώστε να καταστούν, εντέλει, δημιουργικοί άνθρωποι και συνειδητοί πολίτες του τόπου τους, του έθνους τους, της Ευρώπης και της οικουμένης.
Οι βασικοί οριζόντιοι προσανατολισμοί της συγγραφής του Προγράμματος Σπουδών είναι αυτό να υποστηρίξει τους/τις μαθητές/τριες προκειμένου να:
- αποκτούν δεξιότητες αναστοχαζόμενων ανθρώπων που μαθαίνουν πώς να μαθαίνουν, πώς να
ερευνούν και πώς να γίνονται δημιουργικοί και αποτελεσματικοί, - καλλιεργούν δεξιότητες με τις οποίες θα αξιοποιούν τις γνώσεις τους και θα παράγουν νέα γνώση,
- λαμβάνουν αποφάσεις που βασίζονται σε επιστημονικά δεδομένα, αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες και να λειτουργούν αυτόνομα στη σχολική τάξη και στη ζωή τους,
- αποκτούν αυτοεκτίμηση, αυτοπεποίθηση, ενσυναίσθηση και ανθεκτικότητα, ώστε να είναι ικανοί να συνδέονται και να επικοινωνούν με τους άλλους,
- αναγνωρίζουν αξίες και να συνειδητοποιούν αρχές, ώστε να αποκτούν συναίσθηση ευθύνης και
να προετοιμάζονται ως ενεργοί πολίτες, - συμμετέχουν σε δρώμενα και πρακτικές που παραπέμπουν στην ανάγκη ενεργοποίησης όλων για
- την αντιμετώπιση των μεγάλων προκλήσεων της εποχής που απασχολούν τις σύγχρονες κοινωνίες.
Το Πρόγραμμα Σπουδών παρέχει τη δυνατότητα σε όλους και όλες τους/τις μαθητές/τριες να μάθουν να υποστηρίζουν ή και να σχεδιάζουν την προσωπική τους ανάπτυξη.
Αυτό θα ληφθεί υπ’ όψιν κατά την ανάπτυξη του νέου Προγράμματος Σπουδών, ώστε να δίνεται ο απαραίτητος χρόνος και οι κατάλληλες ευκαιρίες, προκειμένου όλοι/ες οι μαθητές/τριες να αποκτήσουν βασικές γνώσεις, δεξιότητες, ικανότητες και να οικειοποιηθούν στάσεις που συναρτώνται με το εν λόγω γνωστικό αντικείμενο.
Το Πρόγραμμα Σπουδών διασφαλίζει ότι οι ταυτότητες, η γλώσσα ή οι γλώσσες, οι ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, οι ικανότητες, οι δεξιότητες και οι στάσεις μαθητών/τριών αναγνωρίζονται και αξιοποιούνται χωρίς διακρίσεις και διαχωρισμούς.
Το Πρόγραμμα Σπουδών ενθαρρύνει τους/τις μαθητές/τριες να κοιτάξουν στο μέλλον, διερευνώντας θέματα όπως η αειφορία, η πολιτειότητα, και οι προκλήσεις που προκύπτουν ως αποτέλεσμα της ραγδαίας ανάπτυξης των νέων τεχνολογιών, αλλά και των αέναων μεταβολών του κοινωνικού περιβάλλοντος.
Σε καμία, όμως, περίπτωση δεν μπορεί να αγνοηθεί η σημασία των διαχρονικών αξιών που υποδεικνύει η κατανόηση της παράδοσης και η μύηση στον ελληνικό πολιτισμό.
Το μάθημα αυτό μπορεί να είναι σχετικό με το γνωστικό αντικείμενο της Ηθικής, το οποίο δύναται να συμβάλει στην επίτευξη διδακτικών και ανθρωπολογικών στόχων παρόμοιων με αυτούς που επιδιώκονται στην περίπτωση των υπολοίπων μαθητών/τριών μέσω της διδασκαλίας των Θρησκευτικών.